تنگ لی لی کجاست؟ راهنمای سفر+ آدرس+ تصاویر
ضحا اکبری 1400/05/19 1710 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور زیبای ما ایران از جمله کشورهایی است که از حیث داشتن انواع جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی بوده و به هر گوشه‌ای از آن که نگاه می‌کنیم نمونه‌ای زیبا از قدرت خداوند را می‌بینیم. جنگل‌ها، دریاها، کوهستان‌ها، دشت‌ها، آبشارها، کویرها و... همه و همه از جمله زیبایی‌هایی هستند که هر گردشگرِ طبیعت دوستی را به سمت خود فرا می‌خوانند. در این میان استان لرستان از جمله استان‌هایی است که از نظر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی یکی از غنی‌ترین استان‌ها در ایران است. درود یکی از شهرهای استان لرستان است که سهم بسزایی در ایجاد جایگاه فعلی این استان به عنوان عروس طبیعت ایران دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به نام تنگ لی لی که در استان لرستان و شهرستان درود واقع شده، آشنا کرده و در مورد موضوعات مربوط به آن مثل موقعیت جغرافیایی تنگ لی لی، دیدنی‌ها و تفریحات تنگ لی لی، آب و هوای تنگ لی لی، بهترین زمان سفر به تنگ لی لی، وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگ لی لی، مسیر دسترسی به تنگ لی لی و چگونگی اقامت در تنگ لی لی توضیحاتی ارائه دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

تنگ لی لی

تنگ لی لی یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که دارای ویژگی‌های شگفت انگیز می‌باشد. تنگ‌ها جاذبه‌هایی هستند که پهنایی کمتر از تنگه‌های معمولی که ما دیده‌‍‌ایم دارند، اما در برخی ویژگی‌هایشان با تنگه‌ها مشترک است. این تنگ به دلیل برخورداری از همین ویژگی‌ها به یکی از مقاصد پر طرفدار برای گردشگران تبدیل شده و هر انسان طبیعت دوستی را به سمت خود فرامی‌خواند. تنگ لی لی به حدی زیبا و جذاب است که تنها یک بار از نزدیک دیدن آن برای اینکه عاشقش شده و بخواهید که بارها و بارها به آن سفر نمایید، کافیست. این تنگ هر چیزی را که یک جاذبه‌ی طبیعی باید داشته باشد داراست، حوضچه‌های طبیعی زیبا، آب زلال و خنک، صخره‌های بلند و دیدنی و بسیاری ویژگی‌های جادویی دیگر.

تنگ-لی-لی

موقعیت جغرافیایی تنگ لی لی

تنگ لی لی در استان لرستان، شهرستان درود و در نزدیکی روستای سیره و چمنار قرار دارد. فاصله‌ی این تنگ تا روستای چمنار حدود 20 کیلومتر است که تقریبا با نیم ساعت تا 40 دقیقه پیاده روی می‌توان از چمنار به تنگ لی لی رسید. تنگ لی لی از روستای سیره هم به همین اندازه فاصله دارد، این تنگ در میانه‌های کوه زاگرس قرار گرفته و دارای جذابیت‌های بیشماری می‌باشد.

تنگ-لی-لی

ویژگی‌های جذاب و تفریحات تنگ لی لی

تنگ لی لی در واقع دره‌ای است که با صخره‌های بلند در میانه‌ی کوه‌های زاگرس قرار گرفته و بسیار زیبا و دیدنی است. دیواره‌های این تنگ بسیار بلند هستند و باد و باران طی هزاران سال آن‌ها را شکل داده و به این حالت صیقل خورده‌یِ امروزی درآورده است. رودی که از وسط تنگ لی لی می‌گذرد، رود ماربره است که از کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و از داخل تنگ لی لی عبور می‌کند. آب این رود بسیار زلال، شفاف و خنک است، که این ویژگی‌ها، جذابیت‌های تنگ لی لی را چندین برابر کرده است. در قسمت‌هایی از تنگ،‌ حوضچه‌هایی به صورت طبیعی شکل گرفته‌اند که آب در آن‌ها جمع شده و علاوه بر منظره‌ی بسیار زیبایی که به وجود آورده، ‌زمینه را برای شنا و آب تنی در این مکان فراهم نموده است. جز این خصوصیات طبیعی که تنگ لی لی دارد، در این مکان امکانات تفریحی نیز مهیا شده تا به افرادی که به آن سفر می‌کنند حسابی خوش بگذرد. از جمله‌ی این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شنا در تنگ لی لی: یکی از دلایل محبوبیت تنگ لی لی آب آن است که شفاف و خنک بوده و جان می‌دهد برای یک آب تنی معرکه. صخره‌های بلند اطراف تنگ، از تابش نور خورشید به آب رود ماربره جلوگیری می‌کنند، همین امر موجب خنکی آب شده است.
  • صخره‌های تنگ لی لی: جذابیت دیگر تنگ لی لی به صخره‌های آن برمی‌گردد، جایی که دیواره‌های بلند تنگ، مانع از تابش آفتاب مستقیم شده و در روزهای گرم سال خنکایی بی مانند را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. البته بالا رفتن از این صخره‌ها نیازمند داشتن تجهیزات کافی و آشنایی با اصول صخره نوردی است،‌ بنابراین در صورتی که به این اصول اشراف ندارید از بالا رفتن از صخره‌ها خودداری کنید.
  • حوضچه‌های عمیق و پر از آب: حوضچه‌های طبیعی تنگ لی لی به وسیله‌ی آب باران یا آب‌ رود ماربره پر شده‌اند و آب تنی در آن‌ها بسیار هیجان انگیز است، زیرا این آب، زلال و عمیق بوده و عمق آن در برخی قسمت‌ها حدود ۲ متر می‌باشد. گردشگران به این حوضچه‌ها علاقه‌ی فراوانی دارند.
  • قایق سواری در تنگ لی لی: در صورتی که به هیجان ناشی از سوار شدن بر قایق بادی روی آب‌های پر حجم و خروشان علاقه دارید، باید حتما قایق بادی خود را در سفر به تنگ لی لی همراه داشته باشید. هیجان حرکتِ بسیار سریع روی آب‌هایی که به سرعت جابجا می‌شوند، تجربه‌ای تکرار نشدنی است.
  • لذت بردن از مناظر اطراف تنگ لی لی: در مسیر رسیدن از روستای چمنار یا سیره به تنگ لی لی زیبایی‌های بی حد و حصری را خواهید دید که چشمتان از دیدن آن‌ها خسته نمی‌شود. مناظر کوهستانی، درختان زیبا، گل‌های رنگارنگ، گوش سپردن به طنین زیبای پرندگان و صدای آرامش بخش آب و... گوشه‌ای از زیبایی بی نهایت تنگ لی لی می‌باشد.

تنگ-لی-لی

آب و هوای تنگ لی لی

تنگ لی لی دارای آب و هوایی سرد می‌باشد، به گونه‌ای که در بهار و تابستان معتدل و دلپذیر و در پاییز و زمستان بسیار سرد است، آب آن نیز با توجه به فصل،‌ سرد و گرم می‌شود. قرار گرفتن در میان صخره‌های بلند و وجود آب زیاد، از دلایل سرمای تنگ لی لی می‌باشند.

تنگ-لی-لی

بهترین زمان سفر به تنگ لی لی

همان طور که گفته شد تنگ لی لی به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌ی کوه دارای آب و هوای سرد کوهستانی می‌باشد، پس بهترین زمان سفر به این منطقه اواسط بهار تا اواسط تابستان است که هوا بسیار عالی و دلپذیر بوده و برای تفریح و گردش واقعا مناسب است. بر عکس در پاییز و زمستان هوا بسیار سرد است و این سردی هوا و بارندگی زیاد امکان سفر به این منطقه و لذت بردن از زیبایی‌های آن را از بین می‌برد.

تنگ-لی-لی

وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگ لی لی

برای سفر به تنگ لی لی مانند سفر به هر مکان تفریحی دیگر، وسایلی نظیر کفش ضد آب و مناسب پیاده روی، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس گرم، لباس اضافی، زیر انداز، چادر مسافرتی، پتو، کیسه خواب، پاور بانک، کوله‌ی یک روزه، کارت شناسایی، کیسه زباله و... همراه خود داشته باشید.

تنگ-لی-لی

مسیر دسترسی به تنگ لی لی

برای دسترسی به تنگ لی لی ابتدا باید به درود بروید، سپس خود را از این شهر به روستای چمنار که در ۱۴ کیلومتری درود قرار گرفته برسانید، این مسیر با خودرو حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در نهایت وارد جاده‌ی چمنار به سیره شده و در میانه‌های راه به تنگ لی لی خواهید رسید. تماشای مناظر اطراف و زیبایی‌های طبیعت در مسیر تنگ، از جذابیت‌های سفر به تنگ لی لی به شمار می‌رود.

تنگ-لی-لی

چگونگی اقامت در تنگ لی لی

تنگ لی لی برای سفری یک روزه مکان بسیارمناسبی است، می‌توانید وسایل لازم را جمع کرده، خود را به تنگ لی لی رسانده، از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید و قبل از تاریک شدن هوا آنجا را ترک کنید. اما اگر تصمیم داشتید شب را در تنگ بمانید، این مکان قسمت‌های مناسبی برای کمپینگ و چادر زدن دارد، در صورتی که تجهیزات لازم به همراه داشته باشید می‌توانید شبی زیبا و به یاد ماندنی را در این منطقه‌ی زیبا بگذرانید. فقط به یاد داشته باشید که تنها در فصول بهار و تابستان می‌توان شب را در این منطقه به صبح رساند زیرا هوای تنگ لی لی در پاییز و زمستان بسیار سرد بوده و امکان شب ماندن در آن وجود ندارد. علاوه بر این اقامت‌گاه لی لی نیز در این منطقه تعبیه شده و امکان اقامت و استراحت گردشگران در آن وجود دارد.

تنگ-لی-لی

در این مقاله تنگ لی لی یکی از جاذبه‌های طبیعی، دیدنی و بسیار زیبای استان لرستان و شهرستان درود را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن ارائه دادیم، اگر تمایل داشتید به این منطقه‌ی شگفت انگیز سفر کنید می‌توانید به قسمت تنگ لی لی در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید