آبشار وارک لرستان | راهنمای بازدید از زیباترین آبشار طبقاتی خرم آباد، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/10/17 216 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

حتما می‌دانید استان لرستان یکی از زیباترین مناطق ایران است که به سبب برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بی نظیر و بیشمار، به بهشت طبیعتگردان تبدیل شده است. در این استان از هر جاذبه‌ی طبیعی که بخواهید به تعداد زیاد وجود دارد و اگر تصمیم بگیرید از تمام مکان‌های گردشگری آن دیدن کنید، به ماه‌ها زمان نیاز دارید. استان لرستان بیش از 50 آبشار کوچک و بزرگ دارد که ما قصد داریم در این مقاله به سراغ یکی از جذاب‌ترین آبشارهای آن برویم، آبشار وارک در خرم آباد که زیبایی بی مثالش، نه تنها طبیعتگردان بلکه خانواده‎‌ها را نیز به سمت خود فرامی‌خواند. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید تا با این جاذبه‌ی تماشایی بیشتر آشنا شوید.

آبشاری در میان صخره ها

آبشار وارک لرستان

آبشار وارک آبشاری دوقلو و معروف در استان لرستان است که یکی از جاذبه‌های محبوب خرم آباد به شمار می‌رود، این آبشار در دل جنگل‌های بلوط در ارتفاعات قرار گرفته و با داشتن آب و هوای عالی، مناظر دیدنی، آب زلال و شفاف، پوشش گیاهی انبوه و ده‌ها دلیل دیگر، توانسته جایگاه خوبی در لیست جاذبه‌های طبیعی استان لرستان برای خود دست و پا کند.

موقعیت جغرافیایی آبشار وارک لرستان

آبشار وارک در 40 کیلومتری جنوب شرق شهرستان خرم آباد استان لرستان و در غرب گردنه‌ی نوژیان قرار دارد، این آبشار حدود 60 کیلومتر بعد از روستای وارک و در بخش پاپی واقع شده است.

قسمتی از یک رودخانه

ویژگی‌های جذاب آبشار وارک لرستان

آبشار وارک در روستایی به همین نام واقع شده، روستایی با طبیعت زیبا و هوای مطبوع، از روستا تا آبشار حدود یک ساعت پیاده روی هست، مسیر این پیاده روی بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد. آبشار وارک در مسیر رودخانه‌ای قرار دارد که از ارتفاعات نزدیک سرچشمه گرفته، این آبشار از جمله آبشارهای دوقلوی ایران محسوب می‌شود. اولین آبشار 7 متر ارتفاع و 12 متر عرض دارد، وقتی از این آبشار به اندازه‌ی 15 متر دور شوید به آبشار دوم می‌رسید که ارتفاع و عرض آن به ترتیب 15 و نیم و 5 و نیم متر است. آبشار وارک از 2 آبشار بزرگ و چندین آبشار کوچک تشکیل شده، ارتفاع این آبشارها در مجموع به 57 متر می‌رسد، عرض تاج آبشار 50 متر است. عمق آبشار وارک در ژرف‌ترین نقطه حدود 14 متر است، این عمق برای شنا مناسب نبوده و گردشگران نباید جان خود را با شنا در این آبشار به خطر بیاندازند. اطراف آبشار وارک از جنگل‌های انبوه بلوط پوشیده شده، اما گیاهان گون، زالزالک و انجیر کوهی نیز در آن حوالی دیده می‌شود. جانوران مختلفی هم در این منطقه زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به میش و بز کوهی اشاره کرد. رودخانه و آبشار وارک بسیار دیدنی هستند، خصوصا در زمان پرآبی که آب درخشان و پرخروش آبشار واقعا تماشایی می‌شود. آبشار نوژیان در فاصله‌ی کمی از آبشار وارک قرار دارد، گردشگران می‌توانند هردوی این جاذبه‌ها را در یک روز بازدید نمایند. پیاده روی در مسیر جنگلی و کنار آبشار، عکاسی از مناظر فوق العاده‌ی اطراف و استشمام هوای پاک از جمله تفریحاتی است که می‌توان در آبشار وارک انجام داد.

آبشار و صخره

آب و هوا و بهترین زمان سفر به آبشار وارک لرستان

آبشار وارک در منطقه‌ای کوهستانی و پوشیده از جنگل‌های بلوط واقع شده، به همین دلیل هوای آن در فصل بهار دلپذیر، در فصل تابستان معتدل، در پاییز خنک و در زمستان بسیار سرد است. در فصل بهار نه تنها طبیعت اطراف آبشار سرسبز و باطراوت می‌شود، بلکه آبشار نیز به پرآب‌ترین حالت خود رسیده و منظره‌ای فوق العاده را ایجاد می‌کند. بهترین زمان سفر به آبشار وارک از نظر آب و هوا، اردیبهشت تا مهر است. البته نباید زیبایی بی نهایت جنگل‌های بلوط را در فصل پاییز دست کم بگیرید، زمانی که مناظر اطراف آبشار به هزاران رنگ درآمده و تابلویی بی بدیل خلق می‌کنند. برخی از طبیعتگردان نیز علاقه دارند در فصل زمستان به آبشار وارک سفر کنند، زیبایی این آبشار در زمستان نیز حیرت انگیز است اما تنها طبیعتگردان حرفه‌ای می‌توانند زمستان آبشار وارک را ببیند، زیرا مسیر دسترسی به آبشار و مناطق اطراف آن در زمستان بسیار خطرناک است.

چند نفر ایستاده در پایین آبشار

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار وارک لرستان

مسیر دسترسی به آبشار وارک سربالایی یا شیب تند ندارد، اما مقداری پیاده روی دارد، به همین دلیل حتما کفش مناسب برای پیاده روی همراه داشته باشید. در این منطقه هیچ امکانات رفاهی یا فروشگاهی برای خرید وجود ندارد، پس هر چیزی که لازمتان می‌شود از آب آشامیدنی و مواد غذایی گرفته تا چراغ قوه، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، سوت، جی پی اس، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، و... با خود ببرید. اگر قصد دارید شب را در نزدیکی آبشار کمپ کنید وسایلی همچون چادر مسافرتی، زیرانداز ضدآب، پتو، کیسه خواب و وسایل پخت و پز را فراموش نکنید، ضمن اینکه مناظر اطراف این منطقه بسیار تماشایی است پس به هیچ عنوان دوربین و پاوربانک را برای عکاسی از یاد نبرید.

فردی ایستاده در پای آبشار

مسیر دسترسی به آبشار وارک لرستان

برای رسیدن به آبشار وارک باید خود را به خرم آباد برسانید، از آنجا 2 مسیر وجود دارد:

  1. برای مسیر اول که از روستای وارک است باید به سمت جنوب شرقی خرم آباد رفته به روستای وارک برسید، در اینجا باید خودروی خود را پارک کرده وسایلتان را بردارید و از جنگل‌های اطراف روستا به سمت آبشار حرکت کنید تا درنهایت به آن برسید.
  2. در مسیر دوم وارد جاده‌ی خرم آباد بروجرد شده در مسیر جنوبی این جاده حرکت کنید، بعد از 14 کیلومتر به یک سه راهی می‌رسید، اینجا باید مسیر تابلوی آبشار نوژیان را در پیش بگیرید. پس از چند کیلومتر بار دیگر به یک سه راهی خواهید رسید در این مرحله باید مسیر سمت راست را انتخاب کرده و آنقدر این مسیر جنگلی زیبا را بروید تا دیگر نتوانید خودرویتان را جلوتر ببرید. در اینجا باید وسایل خود را برداشته و حدود 5 کیلومتر پیاده روی نمایید تا پس از یک جنگل پیمایی جذاب، آبشار وارک از دور نمایان شود.

آدرس: استان لرستان، 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد، روستای وارک، آبشار وارک

قسمتی از یک آبشار

چگونگی اقامت در آبشار وارک لرستان

در اطراف آبشار وارک امکان کمپ کردن وجود دارد، گردشگران می‌توانند در صورت همراه داشتن تجهیزات مناسب و البته در نیمه‌ی اول سال، در نزدیکی آبشار یا جنگل‌های اطرافش چادر زده و شب هیجان انگیزی را در دل طبیعت با صدای مداوم آب بگذرانند. با انتخاب اقامتگاه بومگردی داربلوط روستای وارک یا اقامتگاه بومگردی سنگ تراشان در روستای سنگ تراشان، می‌توان اقامتی سنتی را در خانه‌های روستایی تجربه کرد. اگر هم کسی بخواهد اقامت راحت‌تری داشته باشد می‌تواند هتل‌های خرم آباد مثل هتل 2 ستاره‌ی سراب کیو، هتل 3 ستاره‌ی عطر یا هتل 4 ستاره‌ی رنگین کمان را امتحان نماید.

رودخانه و طبیعت

در این مقاله در مورد آبشار وارک و نکات مربوط به سفر به این جاذبه‌ی زیبا صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه آشنا نمودیم، آبشار وارک یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای استان لرستان است که هم خودش بسیار زیباست و هم طبیعت چشم نوازی دارد، قطعا سفر به چنین مکانی تمام خستگی‌ها را از بین برده و آرامشی بیکران را به گردشگران هدیه می‌دهد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید