جهان‌نمای گلستان | تصاویر و اطلاعات کامل ییلاق جهان‌نما
زهرا نیرومند 1400/05/31 1502 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شمال ایران ییلاقات خوش‌آب‌وهوای بسیاری دارد که هرکدام از آن‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارند و بخشی از زیبایی‌های بی‎نظیر طبیعت را به نمایش می‌گذارند. منطقه حفاظت شده جهان‌نما یکی از ییلاقات جنگلی و سرسبز استان گلستان است که در بخش جنوبی این استان قرار دارد. منطقه‌ای زیبا با چشم‌اندازهایی بی‌نظیر که با عنوان بام گلستان شناخته می‌شود. اگر به این استان سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از ییلاق جهان‌نمای گلستان را از دست ندهید. می‌توانید در کلبه‌های چوبی این روستا اقامت داشته باشید و شب‌ها را در کنار بخاری‌های هیزمی به صبح برسانید. با ما همراه باشید تا با این ییلاق زیبا و دیدنی بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور گلستان" شوید.

جهان‌نمای گلستان

منطقه حفاظت شده جهان‌نما، منطقه‌ای بسیار زیبا و وسیع با مساحت ۳۰ هزار و ۶۵۰ هكتار است که در 85 کیلومتری گرگان، مرکز استان گلستان و در بخش جنوب‌شرقی شهرستان کردکوی قرار دارد. این ییلاق جنگلی در ارتفاعات رشته‌کوه البرز واقع شده است. جنگل‌های این منطقه جزو جنگل‌های هیرکانی هستند و از جمله قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شوند. چهارباغ، مغزی، ترکت و سفیدرود نیز از جمله رودخانه‌هایی هستند که در این جنگل جریان دارند و طراوت و شادابی فوق‌العاده‌ای به منطقه می‌بخشند. چشمه‌‌های قل‌قل، نخود چشمه، مراد چشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شاهپسند، مارسنگ، چهارسرا، کلی‌چا و ... نیز تعدادی از چشمه‌های این منطقه هستند که آبی بسیار خنک داشته  و چشم‌اندازهایی زیبا و تماشایی را ایجاد می‌کنند. کوه‌های شاه‌پسند، دوكالی، كالت، چلستان، تلمبار، زبله و لنده‌كوه نیز از دیگر جاذبه‌های جهان‌نمای گلستان هستند که کوهنوردان و علاقه‌مندان به این ورزش را از نقاط مختلف ایران به این سمت می‌کشانند.

جنگل جهان‌نما پوشیده از درختان و گیاهان متنوع می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به راش، ممرز، سرخدار، نمدار، آزاد، مریم گلی، نسترن و درمنه اشاره کرد. این منطقه زیستگاه اصلی جانورانی چون خرس، پلنگ، گرگ، شوکا، خوک وحشی، گاو وحشی، قوچ، میش،‌ کل و بز نیز می‌باشد. جهان‌نما پس از پارک ملی گلستان،  وسیع‌ترین منطقه حفاظت‌شده این استان است که از سال 1352 تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

جهان‌نمای گلستان

جاذبه‌های گردشگری جهان‌نمای گلستان

جهان‌نمای گلستان یک منطقه ییلاقی است که تابستان‌هایی خوش‌آب‌وهوا و زمستان‌هایی سرد و برفی دارد.  بسیاری از افراد برای استفاده از هوای تمیز و مطبوع این منطقه به جهان‌نما سفر می‌کنند و در کنار آن از طبیعت زیبای منطقه نیز بهره‌مند می‌شوند. منطقه جهان‌نما در ارتفاع 600 تا ۳۰00 متری از سطح دریا  واقع شده و تصویری زیبا و منحصر بفرد از طبیعت اطراف را در زیر پای گردشگران به نمایش می‌گذارد. اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید از ارتفاعات منطقه بالا بروید و چشم‌اندازهایی سرسبز  و مه‌آلود را در اطراف خود داشته باشید.

اگر دیگر جاذبه‌های جهان‌نمای گلستان که باعث استقبال گردشگران از این منطقه می‌گردد، زندگی در کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی است. کلبه‌های قدیمی با چوب، گل و آجر ساخته شده و چشم‌اندازهایی منحصربه‌فرد در میان سرسبزی منطقه ایجاد می‌کنند. می‌توانید یکی از این کلبه‌ها را برای اقامت کرایه کنید و شب را در کنار بخاری هیزمی به صبح برسانید. اهالی جهان‌نما تابستان‌ها به این روستا می‌آیند و گله‌های گوسفندان خود را برای چرا به مراتع می‌برند و در زمین‌های خود گندم، جو، سیب‌زمینی و سبزیجات می‌کارند. برخی از آن‌ها نیز به کار پرورش زنبور عسل مشغولند. می‌توانید محصولات لبنی موردنیاز خود را از روستاییان تهیه نموده و یک صبحانه خوشمزه و مقوی را در دل طبیعت نوش‌جان کنید. خوردن نان گرم به همراه کره تازه و عسل کوهی در میان طبیعت سرسبز و دیدنی جهان‌نما، یکی از لذت‌های سفر به این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

جهان‌نما علاوه بر طبیعت زیبا و منحصر بفرد، دارای پیشینه تاریخی بوده و آثار متعددی را نیز در خود جای داده است. از جمله این آثار می‌توان به شهر باستانی تمیشه، برج اردکان، گورستان کمر سرک، میل رادکان، جاده شاه عباسی، جلینگ بلینگ و امام‌زاده روشن‌آباد اشاره کرد. برج 35 متری رادکان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این منطقه است که در مسیر ییلاق جهان‌نما قرار دارد. میل رادکان ظاهری شبیه به برج گنبد قابوس داشته و به تقلید از آن ساخته شده است. این برج دارای یک کتیبه كوفی می‌باشد که بر لبه آبریز گنبد مخروطی آن قرار دارد و متن آن با عبارت "بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز می‌شود.  اگر فرصت کافی دارید، بازدید از میل رادکان را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید.

جهان‌نمای گلستان

بهترین زمان برای سفر به جهان‌نمای گلستان

جهان‌نمای گلستان در منطقه‌ای ییلاقی واقع شده است. از این رو، تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. با توجه به این شرایط، بهترین زمان برای سفر به این منطقه، دو فصل بهار و تابستان می‎باشد. در این فصل‌ها آب‌وهوای جهان‌نما بسیار مطبوع بوده و چشمه‌های و رودخانه‌های آن پر از آب هستند. در 6 ماه  اول سال به این منطقه سفر کنید و از طبیعت دیدنی آن لذت ببرید. 

جهان‌نمای گلستان

اقامت در ییلاق جهان‌نما

بسیاری از افرادی که به جهان‌نمای گلستان سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند شب را در این دهکده اقامت داشته باشند و چند روزی از آب‌وهوای مطبوع آن برخوردار شوند. برای اقامت در  این منطقه گزینه‌های متعددی پیش‌رو دارید. یکی از بهترین گزینه‌ها، اقامت در خانه‌های روستایی و کلبه‌های چوبی است.  روستاییان این منطقه خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. چند اقامت‌گاه بوم‌گردی نیز در منطقه جهان‌نما وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از قبل رزرو نمایید. این اقامت‌گاه‌ها امکانات رفاهی کاملی را در اختیار مسافران قرار داده و تجربه یک زندگی روستایی را با سبک‌ و سیاق مردم منطقه برای آنان فراهم می‌کنند.

کمپینگ، یکی دیگر از راه‌های اقامت در ییلاق جهان‌نماست. اگر اهل چادر زدن هستید، لوازم مورد نیاز مانند چادر، کیسه خواب، وسایل آشپزی و ... را به همراه داشته باشید و در گوشه‌ای از این منطقه چادر بزنید. البته توجه داشته باشید که منطقه حفاظت‌شده‌ی جهان‌نما محل زندگی حیوانات وحشی نیز می‌باشد. بنابراین، مکان مناسبی را برای کمپینگ انتخاب کنید و از روستا زیاد دور نشوید.

جهان‌نمای گلستان

راه‌های دسترسی به ییلاق جهان‌نما

ییلاق جهان‌نما در استان گلستان و در نزدیکی شهر کردکوی واقع شده است. اگر از تهران حرکت می‌کنید، می‌توانید یکی از جاده‌های هراز یا فیروزکوه را انتخاب نمایید و به سمت ییلاق جهان‌نما حرکت کنید. ابتدا باید خود را به کردکوی برسانید. به فلکه شهرداری کردکوی بروید و سمت راست جاده را دنبال کنید. در این مسیر از پارک جنگلی کردکوی عبور کرده و به روستای دراز نو می‌‌رسید. پس از آن مسیر روستای رادکان را در پیش بگیرید. در این مسیر می‌توانید از یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه با نام برج تاریخی رادکان نیز بازدید نمایید. بعد از برج، یک سه‌راهی را پیش‌روی خود می‌بینید. راه سمت چپ را دنبال کنید. این مسیر یک جاده خاکی است که شما را به سمت ارتفاعات حاجی‌آباد هدایت می‌کند. پس از عبور از حاجی‌آباد، شیب جاده بیشتر شده و با پیچ‌های تندتری مواجه خواهید شد. همین مسیر را ادامه دهید تا به ییلاق جهان‌نما برسید.

جهان‌نمای گلستان

نکات مهم سفر به ییلاق جهان‌نما

در سفر به جهان‌نمای گلستان نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • مسیر دهکده جهان‌نما یک مسیر خاکی و پرپیچ‌وخم است و احتمال بارش باران و گل‌آلود شدن منطقه حتی در فصل تابستان نیز وجود دارد. از این رو، برای سفر به جهان‌نما از ماشین‌های دو دیفرانسیل و شاسی بلند استفاده کنید و تجهیزات موردنیاز مانند زنجیر چرخ را فراموش نکنید.
  • جهان‌نما منطقه‌ای بکر است و در آن خبری از امکانات رفاهی نیست. در ارتفاعات جهان‌نما برق، تلفن، آب لوله‌كشی، اینترنت و سرویس بهداشتی ندارید و حتی فروشگاهی برای خرید وجود ندارد. بنابراین، حتما لوازم موردنیاز را از قبل تهیه کنید. نان و خوراکی و آب به میزان کافی به همراه ببرید.
  • دراز نو آخرین روستایی است که می‌توانید مواد خوراکی یا دیگر کالاهای موردنیاز را از آن‌جا خریداری نمایید. هرآن‌چه نیاز دارید از کردکوی یا دراز نو تهیه نمایید.
  • دهکده جهان‌نما در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. به همین دلیل حتی در فصل‌های گرم سال نیز از آب‌وهوایی خنک برخوردار بوده و شب‌های سردی دارد. بنابراین حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، جهان‌نما کوه‌های فراوانی دارد و برای کوه‌نوردی بسیار مناسب است. اگر قصد کوه‌نوردی و صعود از ارتفاعات منطقه را دارید، حتما این کار را با همراهی یک راهنمای حرفه‌ای انجام دهید و تجهیزات لازم را نیز فراموش نکنید.
  • منطقه جهان‌نما مکانی فوق‌العاده برای انجام ورزش‏های هوایی مانند پاراگلایدر، چتربازی و کایت‌سواری است. اگر اهل ورزش‌های هیجان‌انگیز هستید، تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید.

جهان‌نمای گلستان

در این مقاله به معرفی جهان‌نمای گلستان پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری منطقه، امکانات رفاهی و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، ییلاق جهان‌نما در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا واقع شده و چشم‌اندازهایی زیبا و بی‌نظیر از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. این ییلاق یکی از بهترین مناطق برای سفرهای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود و از جمله پرطرفدارترین تورهای گردشگری می‌باشد. اگر علاقه‌مند به سفر با تورهای گردشگری هستید، می‌توانید تورهای جهان‌نما را در لیست تورهای طبیعت‌گردی کایت پیدا کنید و از شرایط سفر به این منطقه مطلع شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید