تالاب آلماگل گلستان | تجربه‌ای جذاب در لوکیشن رویایی تالاب آلماگل
ضحا اکبری 1402/10/11 306 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

تالاب‌ها، اجزایی از طبیعت هستند که بخاطر برخورداری از زیبایی فوق العاده و آرامش بیکران در هر جا که باشند، به جاذبه‌ی پرطرفدار آن منطقه تبدیل می‌شوند. ایران از جمله کشورهایی است که تعداد زیادی تالاب را در خود جای داده و همواره گردشگران فراوانی برای بازدید از این جاذبه‌های بی نظیر به مناطق مختلف کشورمان سفر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به شمال کشور و استان گلستان سفر کرده و با آلماگل، یکی از زیباترین تالاب‌های ایران که در این استان قرار دارد آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید تا این تالاب شگفت انگیز را بهتر و بیشتر بشناسیم.

نیزارهای کنار تالاب

گیاهان داخل تالاب

تالاب آلماگل گلستان

در استان گلستان 3 تالاب مهم قرار دارد که آلماگل مهم‌ترین و زیباترینِ آن‌هاست، این تالاب به همراه 2 تالاب آلاگل و آجی گل یک تالاب سه گانه تشکیل داده و در سال 1975 میلادی در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. تالاب آلماگل در منطقه‌ی حفاطت شده قرار گرفته و به مرز ترکمنستان نزدیک است، به همین دلیل شکار و تیراندازی در آن ممنوع می‌باشد. گونه‌های گیاهی و جانوری بیشماری در این تالاب زیست دارند که نسل برخی از آن‌ها در حال انقراض است، آلماگل به معنی دریاچه‌ی سیب می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی تالاب آلماگل گلستان

تالاب آلماگل در شهرستان گنبد کاووس استان گلستان و در بخش داشلی برون قرار دارد، این تالاب از شمال به زمین‌های کشاورزی و از جنوب به روستای تنگلی محدود می‌شود. تالاب آلماگل در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده، تا گنبد کاووس حدود 55 کیلومتر، تا گرگان نزدیک به 72 کیلومتر و تا تهران 488 کیلومتر فاصله دارد.

قایقی روی آب تالاب

نی های داخل تالاب

ویژگی‌های جذاب تالاب آلماگل گلستان

تالاب آلماگل یکی از تالاب‌های مهم ایران و استان گلستان است، این تالاب حدود 250 هکتار مساحت دارد و عمق آن در ژرف‌ترین قسمت به 4 متر می‌رسد. همانطور که گفتیم تالاب آلماگل به همراه دو تالاب دیگر یک تالاب بزرگ با مساحت 1400 هکتار  تشکیل داده و زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست استان گلستان می‌باشد. آب تالاب آلماگل از رودخانه‌ی اترک و بارش برف و باران تامین می‌شود، دمای این منطقه بین منفی 5 تا 42 درجه است، رطوبت آن بین 26 تا 100 درصد بوده و میزان بارش سالانه‌‌ی‌ آن حدود 250 تا 300 میلیمتر می‌باشد. تالاب آلماگل آب شوری دارد ولی میزان این شوری نسبت به دو تالاب نزدیک آن کمتر است، به همین دلیل گیاهان و جانواران بیشتری در داخل و اطراف آن زندگی می‌کنند. جگن، بومادران آبی، جاروی ترکمنی، خارشتر، لویی و... گیاهانی هستند که در تالاب آلماگل زیست دارند. پستاندارانی نظیر خرگوش، شغال، روباه سردم سیاه و گربه‌ی دشتی، ماهی‌هایی همچون کپورچه، پاروا، اسبله، کپور معمولی و گاوماهی، خزندگانی مانند لاک پشت، لاسرتای، مار آبی، بزمجه و افعی، نزدیک به 36 گونه پرنده شامل خوتکا، اردک، آبچلیک، غاز، عقاب دریایی و حواصیل و دوزیستانی مثل وزغ و قورباغه در تالاب آلماگل حیات دارند. سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از فرسایش خاک، افزودن مراتع و کاهش بیابان، گیاهان مختلفی را در اطراف تالاب کاشته است. تالاب‌های آلاگل و آجی گل، منطقه‌ی اینچه برون، بلندترین برج آجری جهان و... جاذبه‌های دیگر گنبد کاووس در نزدیکی تالاب آلماگل هستند که می‌توان از بازدید آن‌ها نیز لذت برد.

درختان کنار تالاب

چوب های بیرون آمده از سطح آب تالاب

آب و هوا و بهترین زمان سفر به تالاب آلماگل گلستان

تالاب آلماگل در استان گلستان واقع شده، آب و هوای این استان هم مانند سایر شهرهای شمالی شرجی است و تابستان‌های گرم و مرطوبی دارد، زمستان‌های این منطقه نیز سرد است. بهترین زمان برای سفر به تالاب آلماگل از نظر مطبوع بودن آب و هوا، بهار و پاییز است، در بهار هوای منطقه بسیار عالی و طبیعت آن سرسبز است، اما پاییز تالاب آلماگل واقعا دیدنی است و در کنار هوای دلپذیر می‌تواند بهترین زمان برای سفر به این منطقه باشد.

تالاب و آسمان

درختی کنار تالاب

وسایل مورد نیاز برای سفر به تالاب آلماگل گلستان

برای سفر به تالاب آلماگل وسایلی همچون کفش مناسب برای پیاده روی، کوله پشتی سبک، لباس مناسب، دوربین عکاسی، پاور بانک، زیرانداز، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، اسپری حشره کش و... لازم است.

مسیر دسترسی به تالاب آلماگل گلستان

برای رسیدن به تالاب آلماگل ابتدا باید از هرجایی که هستید خود را به شهر گرگان و فلکه‌ی هوایی این شهر برسانید، از آنجا راه اتوبان 70 آسیا را در پیش گرفته و آنقدر در این بزرگراه برانید تا به جاده‌ی آق قلا برسید. وقتی به دوراهی رسیدید مسیر سمت راست را انتخاب کرده و تا زمانی به مسیر ادامه دهید تا به جاده‌ی اینچه برون برسید، وقتی روستای تنگلی را رد کردید دیگر تا تالاب آلماگل راهی نیست و می‌توانید به راحتی آن را بیابید.

آدرس: استان گلستان، 55 کیلومتری شهرستان گنبد کاووس، جاده‌ی گرگان اینچه برون، تالاب آلماگل

درختان کنار تالاب

چند قایق تفریحی روی تالاب

چگونگی اقامت در تالاب آلماگل گلستان

برای اقامت در نزدیکی تالاب آلماگل هم می‌توانید در اطراف این تالاب چادر زده و کمپ کنید، فقط باید وسایل و تجهیزات لازم خصوصا لباس گرم به همراه داشته باشید. هم می‌توانید در خانه‌های روستای تنگلی اقامت کنید، هم می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی مانند اقامتگاه عموقدرت در مینودشت یا اقامتگاه بومگردی روجا در بندر گز استفاده کنید و هم می‌توانید شب راحتی را در هتل‌های نزدیک مثل هتل ستاره‌ی ترکمن، متل شیدای گنبد کاووس، هتل قابوس گنبد کاووس و... بگذرانید.

درخت ها و نی های کنار تالاب

نمای تالاب

در این مقاله در مورد تالاب آلماگل و نکات مربوط به سفر به این جاذبه‌ی دیدنی صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه آشنا نمودیم، تالاب آلماگل از زیباترین مکان‌های طبیعی استان گلستان و یکی از آرامش بخش‌ترین مناطق کشورمان است که سفر به آن می‌تواند تجربه‌ای جذاب و فراموش نشدنی باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید