جاذبه‌های گلستان |  معرفی 20 جاذبه برتر استان گلستان
زهرا نیرومند 1400/01/14 2790 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


لیست مطالب این صفحه


استان گلستان، یکی از سرسبزترین استان‌های کشورمان است که در خطه شمالی ایران قرار دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به جنگل‌نوردی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم سفر به این استان زیبا را در الویت برنامه‌های خود قرار دهید. ‌آب‌وهوای مطبوع، جنگل‌های بکر و مه‌گرفته، رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای متعدد این استان، از جمله مواردی است سالانه گردشگران بسیاری به تور گلستان و به سمت شمال کشور جذب می‌کند. در این مقاله جاذبه‌های گلستان را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد 20 جاذبه برتر این استان در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

20 جاذبه گردشگری استان گلستان

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گلستان است که در 4 کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. امکان ندارد به گرگان سفر کنید، اما یک روز از سفر خود به گشت‌وگزار در جنگل ناهارخوران و استفاده از تفریحات و امکانات آن، اختصاص ندهید. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی جنگل ناهارخوران می‌توان به آلاچیق، زمین بازی‌، شهربازی، چرخ‌وفلک، آبشارهای مصنوعی، پارکینگ و رستوران‌های متنوع اشاره کرد. پارک جنگلی ناهارخوران، یک جنگل هیرکانی است که حدود 40 میلیون سال قدمت دارد و متعلق به عصر ژوراسیک می‌باشد. این جنگل به دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع و مناظر زیبا و دلنشین، یکی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی برای پیکنیک خانواده‌ها محسوب می‌شود و مورد استقبال بسیار بالایی قرار می‌گیرد.

جنگل النگدره

پارک جنگلی النگدره، یکی دیگر از جنگل‌های زیبای استان گلستان است که در مسیر جنگل ناهارخوران قرار دارد. این جنگل سرسبز و زیبا حدود 185 هکتار مساحت دارد و آبشارها و چشمه‌سارهای متعددی را در خود جای داده است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این پارک جنگلی می‌توان به مسیر چوبی، زمین بازی کودکان، ایستگاه دوچرخه‌سواری، منطقه ورزشی بزرگ‌سالان، خودروهای برقی، آلاچیق، صندلی و نیمکت برای نشستن، سرویس‌ بهداشتی و نمازخانه اشاره کرد. جنگل النگدره یکی از زیباترین جنگل‌های بخش شمالی کشور است که به دلیل خنکی آب‌وهوا، مورد توجه بسیاری از طبیعت‌دوستان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد. دمای این جنگل 10 درجه پایین‌تر از دمای شهر گرگان است.

جنگل چهل‌چای مینودشت

جنگل چهل‌چای یکی از زیباترین جاذبه‌های گلستان است که در 7 کیلومتری شهرستان مینودشت و در نزدیکی روستایی به نام کلوکند قرار دارد. جنگل‌های انبوه این منطقه در کنار جریان آب رودخانه‌ها و چشمه‌های دائمی و فصلی که در این جنگل روان هستند، مناظری زیبا و رویایی ایجاد کرده‌ است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‎کند. اگر قصد بازدید از این جنگل را دارید، نگران امکانات رفاهی آن نباشید. در صورتی نیاز می‌توانید از امکاناتی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه‌های مواد غذایی برخوردار باشید و وعده غذایی‌تان را نیز در یکی از رستوران‌های سنتی این جنگل نوش‌جان کنید.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان، منطقه‌ای حفاظت‎شده در شرق استان گلستان است که بخش کوچکی از آن نیز در استان سمنان قرار دارد. در واقع این پارک در مرز بین سه استان خراسان، گلستان و سمنان واقع شده و یکی از اصلی‌ترین محورهای ارتباطی شمال کشور محسوب می‌شود. از جمله دیدنی‌های این پارک می‌توان به آبشار جنگل گلستان، آبشار آق سو، رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های متعدد و دره‌ها و کوه‌هایی چون قره قون، آلوباغ، تنگه گل، آدنس، قره قاشلی، یکه قدم، شاخا، المه، دره های آلمه، آلی دالی، قز قلعه و جمشیدآباد اشاره کرد. جنگل گلستان اولین پارک ملی ثبت شده در ایران است که از لحاظ  حیات وحش نیز اهمیت بسیاری دارد.   

گلستان

جنگل توسکستان

توسکستان، یکی از بکرترین جنگل‌های گلستان است که در جنوب شرقی گرگان و در فاصله ۴۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. جاده توسکستان یکی از بی‌نظیرترین مسیرهای ایران است که با پیچ‌وخم‌های فراوان از بین درختان بلند و  طبیعتی بسیار زیبا عبور می‌کند. با عبور از این جاده به منطقه‌ای با نام جهان‌نما می‌رسید که بالاترین نقطه جنگل است. در واقع شما از یک مسیر کوهستانی عبور می‌کنید و با گذر از قله شاهکوه شاهرود، به منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا می‌رسید. آبشار توسکستان یکی از زیباترین جاذبه‌های این جنگل است که پیشنهاد می‌کنیم تماشای آن را از دست ندهید.

طبیعت سردانسر

اگر به مناطق بکر و دست‌نخورده علاقه‌مندید، باید طبیعت سردانسر استان گلستان را ببینید و لذت ببرید. طبیعت سردانسر یکی از جاذبه‌های گلستان است که دشت‌هایی وسیع و زیبا را در بر گرفته است. می‌توانید ساعاتی به دور از هیاهو، در سکوت و آرامش این دشت‌ها بنشینید و چشم‌اندازی دیدنی و زیبا از اسب‌هایی که در مراتع سرسبز مشغول چرا هستند را مقابل چشمان خود داشته باشید. سردانسر در گرگان، بخش جنوب غربی روستای زیارت واقع شده است.

دریاچه توشن

توشن، نام روستایی کوچک در 5 کیلومتری شهر گرگان است که به دلیل آب‌وهوای مطبوع، نزدیکی به گرگان و جاذبه‌های متنوع و زیبایی که دارد، موردتوجه بسیاری از شهروندان گرگانی قرار گرفته است. دریاچه توشن یکی از زیباترین جاذبه‌های این روستاست که در میان یک منطقه جنگلی سرسبز واقع شده و چشم‌اندازهایی بسیار زیبا و دیدنی ایجاد کرده است.  شما می‌توانید در فصول مختلف سال به سمت توشن بروید و ضمن لذت بردن از زیبایی‎های منطقه، به ماهیگیری در آب‌های شفاف دریاچه بپردازید. 

منطقه ییلاقی پاکندس

پاکندس، یکی از زیباترین جاذبه‌های گلستان است که در شهرستان گالیکش این استان قرار دارد. آب‌وهوای مطبوع، مراتع سرسبز، چشمه‌های آب خنک، رودخانه‌ها، انواع درختان کهنسال، میوه‌های جنگلی، گل‌های رنگارنگ و گیاهان دارویی فراوانی که در این منطقه وجود دارند،  از جمله ویژگی‌های مهم پاکندس است که سالانه گردشگران بسیاری را به این سمت می‌کشاند. از جمله جاذبه‌های این منطقه می‌توان به  چشمه مارسا،  کوه چماز، آبشارهای فصلی و دیو چشمه  اشاره کرد که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها دیدن نمایید.

گلستان

چشمه لال

چشمه لال، یک چشمه‌ی خاص و منحصربفرد است که به دلیل بی‌سروصدا بودن و آرام بودنش به این نام خوانده می‌شود. چشمه لال در شرق شهرستان مینودشت واقع شده و حدود 20 کیلومتر با شهر گالکیش استان گلستان فاصله دارد. یکی از جذابیت‌های این چشمه، خنک بودن آب آن در تابستان و گرم بودن آن در زمستان می‌باشد. در واقع همین ویژگی ‌باعث معروفیت چشمه لال شده و آن را در لیست برترین جاذبه‌های گلستان قرار داده است.

چشمه‌های نیلبرگ

رامیان، یکی از شهرهای استان گلستان است که جاذبه‌های متعددی را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به مجموعه چشمه‌های نیلبرگ اشاره کرد که در میان جنگل رامیان قرار دارند. چشمه‌هایی زلال که از زمین‌های رامیان می‌جوشند و آب شرب مردم این منطقه را تامین می‌کنند. تماشای جوشش این چشمه‌ها، زمانی که به آرامی جاری می‌شوند و به سمت رودخانه‌ها و آبشارها روان می‌گردند، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید نمایید.   

پارک جنگلی باغو

باغو، یکی از پارک‌های جنگلی استان گلستان است که در جنوب شرقی شهرستان بندرگز واقع شده است. این پارک در میان جنگلی بکر، سرسبز و خوش‌آب‌وهوا  قرار دارد و امکانات رفاهی کاملی چون راه آسفالته و دسترسی آسان به جنگل­­، آب، برق، سکوی استراحت، سرویس‌ بهداشتی، پارکینگ  و ... را در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت قرار می‌دهد.

تالاب آلماگل

آلماگل، یک تالاب آب شور است که در 55 کیلومتری شهرستان گنبد کابوس و در نزدیکی مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد. آلماگل، به معنای دریاچه سیب، بزرگ‌ترین دریاچه استان گلستان است که آب آن از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌‌های طبیعی رود سامان و رود شورجه تأمین می‌‌شود. با توجه به شور بودن آب این دو رود، آب تالاب آلماگل نیز شور بوده و دارای مواد مغذی فراوانی نیز می‌باشد. آلماگل، در کنار دو تالاب دیگر با نام‌های  آجی‌گل و آلاگل، به عنوان تالاب‌های بین‌المللی شناخته شده و  در سال 1975 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند.

گلستان

چشمه گل رامیان

چشمه گل یا دریاچه رامیان، یکی از زیباترین جاذبه‌های گلستان است که در دامنه کوه و در میان جنگلی انبوه قرار دارد. این چشمه ظاهری بیضی‌شکل دارد و به صورت گودالی عمیق دیده می‌شود که از نشست بافت آهکی منطقه ایجاد شده است.  قرار گرفتن این چشمه در میان درختان سرسبز و پهن‌برگ و زمین‌های کشاورزی، جلوه‌ای خاص و متفاوت به آن داده و به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت رامیان تبدیل کرده است.  

آبشار لاشو

لاشو، یک آبشار دو پله‌ای با ارتفاع 25 متر است که در ۴ کیلومتری روستای فاضل آباد از توابع آزادشهر قرار دارد. آب این آبشار از چشمه‌های دائمی دامنه‌های شمالی البرز سرچشمه می‌گیرد و به شکلی بسیار زیبا به سمت پایین سرازیر می‌گردد. آبشار لاشو در میان درختان جنگلی واقع شده و مناظری جذاب و دیدنی ایجاد کرده است. با توجه به  توریستی بودن این منطقه و استقبال گردشگران از آبشار لاشو، در اطراف آبشار می‌توانید  امکانات رفاهی کاملی چون آب آشامیدنی، پارکینگ و فروشگاه مواد غذایی را نیز مشاهده نمایید.

آبشار هفت‌طبقه شادان

شادان، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای استان گلستان است که در 7 کیلومتری شهرستان کردکوی و در دل جنگل‌های کوهستانی این منطقه قرار دارد. آبشار شادان حاصل فرسایش سنگ‌هاست که به زیبایی شکل گرفته و طبقاتی را بر روی هم به وجود آورده‌اند. آب آبشار به شکل حیرت‌انگیزی از روی این طبقات روان شده و سمت پایین سرازیر می‌شود و چشم‌اندازهایی بسیار دیدنی را ایجاد می‌کند. آبشار هفت‌طبقه شادان یکی محبوب‌ترین جاذبه‌های گلستان است که سالانه بسیاری از گردشگران این استان را به سمت خود می‌کشاند. همین استقبال باعث شده تا امکانات رفاهی خوبی در اطراف این آبشار در نظر گرفته شود که از بین آن‌ها می‌توان به آلاچیق،  آب آشامیدنی، فروشگاه مواد غذایی و پارکینگ اشاره کرد.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گلستان است که در 4 کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول واقع شده است. این آبشار تنها آبشار خزه‌ای ایران است که در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته و با جنگل‌های انبوه احاطه شده است. آب‌های شفاف و زلال کبودوال در کنار سرسبزی جذاب و فوق‌العاده‌ای که در اطراف آن دیده می‌شود، مناظری دیدنی و باشکوه ایجاد کرده است که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. آبشار کبودوال یکی از توریستی‌ترین مناطق گلستان محسوب می‌شود و دارای امکانات رفاهی چون سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و سکوی استراحت به همراه برق، پارکینگ و ... می‌باشد. علاوه بر این، مسیر دسترسی به آبشار نیز سنگ‌فرش شده و امکان پیاده‌روی راحت را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

گلستان

بازارچه مرزی اینچه برون

بازارچه اینچه‌برون، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گلستان است که در شهر مرزی اینچه برون برپا می‎شود.  اگر به صنایع دستی ترکمنستان علاقه‌مندید، حتما سری به این بازارچه بزنید و انواع لباس، پارچه، زیورآلات، فرش و دیگر هنرهای دستی ترکمن‌ها را در آن پیدا کنید. اجناس این بازار با تنوعی بسیار بالا و قیمتی مناسب به مشتریان عرضه می‌شوند و کیفیت خوبی نیز دارند. بازارچه اینچه‌برون امکاناتی چون سرویس‌ بهداشتی، غذاخوری و پارکینگ را نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

جزیره آشوراده

آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که سال‌ها پیش به دلیل حفر کانال‌هایی که توسط انسان‌ها صورت گرفت، از خشکی جدا مانده و به یکی از جاذبه‌های گلستان تبدیل شده است. این جزیره در بخش میانکاله شهرستان بندرترکمن قرار دارد. آشوراده از لحاظ تاریخی بسیار پراهمیت بوده و در برهه‌های زمانی مختلف نقش مهمی در شکل‌گیری تاریخ ایران و منطقه داشته است. علاوه بر این، جزیره آشوراده و تالاب میانکاله، از جمله مهم‌ترین مناطق زیست‌ محیطی ایران نیز محسوب می‌شوند و سالانه پذیرای انواع مختلف پرندگان  می‌باشند. جزیره آشوراده یکی از تالاب‌های مهم دنیاست که نام آن در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده است.

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه، یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر گرگان است که قدمت آن به اوایل دوره صفویان برمی‌گردد. بنایی باشکوه به شکل مستطیل که در چهار ضلع آن حجره‌های کوچکی دیده می‌شود که به صورت منظم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.  این مدرسه 4 ایوان در چهار ضلع خود دارد که هریک از آن‌ها دارای دو طبقه هستند. ایوان غربی بزرگ‌ترین ایوان و در واقع همان ورودی مدرسه است که بر روی طبقه دوم آن گلدسته‌ای چوبی دیده می‌شود. برای بازدید از این جاذبه تاریخی باید به بافت قدیمی شهر گرگان، خیابان امام خمینی بروید.

برج گنبد کاووس

برج گنبد کاووس، بلندترین برج تمام آجری جهان است که تاریخ ساخت آن به قرن چهارم هجری برمی‌گردد. این برج  در زمان پادشاهی شمس‌المعالی، قابوس ابن وشمگیر ساخته شده است. طراحی این برج بر اساس شیوه معماری رازی صورت گرفته و برای ساخت آن نیز از آجر و ملات ساروج استفاده شده است. این برج در شهرستان گنبد کابوس قرار دارد و نام آن نیز در  میراث جهانی یونسکو  به ثبت رسیده است.

گلستان

در این مقاله به معرفی معروف‌ترین جاذبه‌های گلستان پرداخته و 20 جاذبه برتر این استان را به شما عزیزان معرفی نمودیم. منطقه شمالی کشور به جنگل‌ها، دشت‌ها، مناظر طبیعی زیبا و  خوش‌آب‌وهوایش معروف است. به هریک از سه استان مازندران، گیلان و گلستان که سفر کنید، چشم‌اندازهای زیبا و رویایی فراوانی را در مقابل خود خواهید دید. اگر با جاذبه‌های این سه استان آشنایی چندانی ندارید، این لیست را به یاد داشته باشید تا در سفر به استان گلستان حداقل از چند مورد آن بازدید نمایید. در صورتی که اهل طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید تورهای طبیعت‌گردی کایت را برای سفر خود انتخاب کنید و همراه با یک راهنمای حرفه‌ای به گشت‌وگزار در جنگل‌ها و طبیعت زیبای شمال کشور بپردازید. برای آشنایی بیشتر با تورهای طبیعت‌گردی شمال، وب‌سایت کایت را مورد بررسی قرار دهید و با شرایط و زمان برگزاری تورها آشنا شوید. علاوه بر این می‌توانید از طریق شماره 75097700-021 با کارشناسان کایت در ارتباط بوده و در مورد تور مورد نظر خود با آن‌ها مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/01/15

    بزرگترین جاذبه گلستان همین مورد اخری یعنی گنید قابوس بود که جزئ میراث گرانبهای کشورمان هست وگرنه بقیه جزئ طبیعت بود که همه جای استان گلستان وکلا شمال همینارا داره

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید