فرودگاه دبی| اطلاعات، نقشه و تصاویر فرودگاه بین المللی دبی
ضحا اکبری 1400/02/15 5063 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در چند سال گذشته شهر دبی به شهری بسیار پیشرفته با مراکز خرید لوکس، سیستم جابجایی مدرن، ساختمان‌هایی با ارتفاع بسیار زیاد و امکانات و خدمات بی نظیر و شگفت آور تبدیل شده و گردشگران فراوانی را از سرتا سر جهان به سمت خود جذب کرده است. یکی از ارکان موفقیت دبی در جذب توریست و علاقه‌مندی مردم جهان به سفر به این شهر، فرودگاه این شهر است که با امکانات بسیار پیشرفته‌ای که در اختیار مسافران قرار می‌دهد روز به روز بر شهرت خود می‌افزاید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با فرودگاه بین المللی دبی و موضوعات مرتبط با آن نظیر موقعیت جغرافیایی فرودگاه دبی، ویژگی‌ها و مشخصات فرودگاه دبی، امکانات و خدمات فرودگاه دبی و مسیر دسترسی به فرودگاه دبی آشنا کنیم.

فرودگاه بین المللی دبی

به سبب پیشرفت‌های چشمگیری که شهر دبی طی سال‌های گذشته داشته است، فرودگاه این شهر نیز بسیار توسعه یافته و رشد داشته است. این پیشرفت به حدی است که امروزه فرودگاه دبی در زمینه‌ی انتقال مسافر بین المللی رتبه‌ی اول جهان، در زمینه‌ی تعداد مسافر رتبه‌ی سوم جهان و در زمینه‌ی جابجا کردن بار رتبه‌ی ششم جهان را داراست.

صفحات مرتبط:

تور دبی

ویزای دبی

موقعیت جغرافیایی فرودگاه دبی

فرودگاه بین المللی دبی در ۵ کیلومتری شرق دبی در شهرک القرهود بنا شده و مهم‌ترین فرودگاه این شهر می‌باشد. این فرودگاه در زمینی به مساحت ۲۹۰۰ هکتار در سال ۱۹۹۶ ساخته و به تدریج به ساختمان‌ها و سازه‌های آن افزوده شده است.

فرودگاه دبی

مشخصات فرودگاه دبی

فرودگاه بین المللی دبی  مرکز اصلی برای پروازهای معتبر شهر دبی است که دو شرکت هواپیمایی امارات (که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی در خاور میانه است) و فلای دبی (به عنوان یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت) اکثر پروازهای این فرودگاه را تشکیل می‌دهند. فرودگاه دبی به وسیله‌ی شرکت فرودگاه‌های دبی اداره شده و بالاترین آمار جابجایی مسافر و بار را نه تنها در امارات و آسیا بلکه در سراسر جهان دارد. طبق آماری که در سال 2015 منتشر شد در طول یک هفته 8000 پروازِ 140 شرکت هواپیمایی، به مقصد 270 کشور جهان در 6 قاره از کره‌ی زمین از طریق فرودگاه دبی انجام گرفته است. در این پروازها حدود 80 میلیون مسافر و نزدیک به 2 و نیم تن بار جابجا شده است.

فرودگاه دبی

امکانات و خدمات فرودگاه دبی

فرودگاه بین المللی دبی دارای 3 ترمینال است که هر کدام از چندین طبقه تشکیل شده و در هر قسمت امور خاصی انجام می‌گیرد:

  • ترمینال شماره‌ی ۱

ترمینال شماره‌ی 1 با 3 طبقه 530 هزار متر مربع مساحت و گنجایش 15 میلیون مسافر را دارد. طبقه‌ی اول این ترمینال از قسمت‌های مختلفی از جمله رستوران، کافی شاپ، مرکز صرافی و قسمتی برای انجام خدمات پروازی مانند تحویل بار، فروش بلیط و... تشکیل شده است. طبقه‌ی دوم بیشتر مخصوص پروازهای ورودی است و شامل بخش‌هایی مثل سالن استراحت، سالن تشریفات، ‌قسمت مخصوص بار و چمدان‌ها و قسمت مربوط به امور مهاجرت می‌باشد. در طبقه‌ی سوم خدمات ویژه‌ای به مسافران ارائه می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد ترمینال شماره‌ی ۱ فرودگاه دبی برخورداری از سالنی است که تنها متعلق به کودکانی می‌باشد که به تنهایی به دبی سفر کرده‌اند، چرا که در سال‌های اخیر تعداد این کودکان روز به روز افزایش یافته است.

فرودگاه دبی

  • ترمینال شماره‌ی ۲

ترمینال شماره‌ی 2 در سال 1998 و در فاصله‌ای دورتر از دو ترمینال دیگر ساخته شده، می‌تواند ۱۰ میلیون مسافر را در خود جای دهد و دارای 4 طبقه است که در آن پروازهای منطقه‌ی آسیا و خاور میانه (از جمله پروازهای دبی به ایران، عربستان، هندوستان و...) انجام می‌شود. طبقه‌ی اول متعلق به پروازهای ورودی است، ‌طبقه‌ی دوم شامل رستوران، کافی شاپ، فود کورت، سالن انتظار و یک سالن تشریفات که به پروازهای بیزنس کلاس تعلق دارد. طبقه‌ی سوم از ۳ بخش کانتر چک این، امور مربوط به مهاجرت و سالن تشریفات ویژه تشکیل شده و در طبقه‌ی چهارم امور مرتبط با پروازهای خروجی انجام می‌گیرد.

فرودگاه دبی

  • ترمینال شماره‌ی ۳

اما ترمینال سوم فرودگاه دبی که جدیدترین و مدرن‌ترین ساختمان آن است و از نظر مساحت دومین سازه‌ در جهان می‌باشد. این ساختمان نیز ۴ طبقه دارد و ۶۵ میلیون مسافر در آن جای می‌گیرند. طبقه‌ی اول که به پروازهای ورودی اختصاص دارد از چندین بخش شامل قسمتی که ماشین کرایه می‌دهد، قسمتی که می‌توان در آن هتل رزرو کرد و قسمتی برای کانتر چک این تشکیل شده است. طبقه‌ی دوم مخصوص سوار شدن مسافران به هواپیماست، رستوران، کافی شاپ، فود کورت، قسمت انجام بازی‌های رایانه‌ای و تماشا کردن تلویزیون در طبقه‌ی سوم قرار دارد و در طبقه‌ی چهارم امور مربوط به پروازهای ورودی انجام می‌شود.

از دیگر امکانات و خدمات فرودگاه دبی می‌توان به اینترنت وای فای رایگان، افرادی با تی شرت آبی که وظیفه دارند اطلاعات پرواز را در اختیار مسافران قرار دهند، دستگاه خود پرداز ATM، باغی زیبا که مسافران یا همراهان آن‌ها در زمان انتظار می‌توانند در آن پیاده روی کنند، قسمتی مربوط به اشیا و وسایلی که گم می‌شوند، موزه‌ی فرودگاه دبی که در ترمینال شماره‌ی ۱ واقع شده، خدمات اسپا و ماساژ، نمازخانه، فروشگاه‌های فراوان برای خرید (شامل فروشگاه پوشاک، جواهر و...)، رستوران‌های مجلل و لوکس، هتلی برای افرادی که ترجیح می‌دهند در فرودگاه اقامت کنند و بسیاری خدمات دیگر.

فرودگاه دبی

مسیر دسترسی به فرودگاه دبی

برای رسیدن به فرودگاه دبی که در خارج از شهر دبی قرار دارد از چند وسیله می‌توان استفاده کرد:

اتوبوس: در هر ۳ ترمینال فرودگاه دبی ایستگاه‌های اتوبوس وجود دارند که مسافران را به نقاط مختلف دبی یا شارجه منتقل می‌کنند. برای مثال خطوط ۴۰۱ و ۴۰۲ مسافران را به مناطق الغبیبه و السبخه می‌برند، برای استفاده از این اتوبوس‌ها باید حتما کارت نول به همراه داشت.

مترو: متروی دبی در ترمینال‌های ۱ و ۳ فرودگاه این شهر ایستگاه دارد، در همه‌ی ایستگاه‌های متروی دبی خط قرمزی وجود دارد که به فرودگاه منتهی می‌شود. قطارهای متروی دبی هر ۱۰ دقیقه یک بار می‌رسند و از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب فعال هستند.

تاکسی: ایستگاه تاکسی فرودگاه دبی در خارج از ترمینال شماره‌ی ۳ فرودگاه است و بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند از آن برای جابجایی استفاده نمایند. چرا که راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه جابجایی، استفاده از تاکسی است. این تاکسی‌ها با کیلومتر شمار کار می‌کنند و به تعداد زیاد در خدمت مسافران هستند.

در این مقاله شما را با فرودگاه بین المللی دبی و موضوعات مرتبط با آن آشنا کردیم، اگر قصد داشتید به دبی این شهر مدرن و زیبا سفر کنید می‌توانید به قسمت دبی در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید