موزه‌های امارات | لیست 15  موزه در امارات متحده عربی
زهرا نیرومند 1400/04/29 4454 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



امارات متحده عربی، کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس است. این کشور در سال‌های اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و به یکی از پرگردشگرترین کشورهای دنیا تبدیل شده است. سه شهر ابوظبی، دبی و شارجه، توریستی‌ترین شهرهای خاورمیانه هستند که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند. آسمان‌خراش‌های مدرن،  مراکز خرید پرزرق و برق، جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی و تفریحات متنوع و سرگرم‌کننده، از جمله مواردی هستند که این کشور را تبدیل به یک مقصد توریستی خاص و منحصر بفرد کرده‌اند. اگر دوست دارید با تاریخ و فرهنگ امارات متحده عربی بیشتر آشنا شوید، در میان بازدید از جاذبه‌های متنوع این کشور، سری به موزه‌های آن نیز بزنید. در این مقاله قصد داریم تعدادی از موزه‌های امارات را  به شما عزیزان معرفی  کنیم  و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید. 

صفحات مرتبط:

تور دبی

ویزای دبی

موزه دبی (Dubai Museum)

الفهیدی (Al Fahidi)، قلعه‌ای تاریخی متعلق به اواخر دهه ۱۷۰۰ میلادی است. این قلعه در بخش قدیمی شهر دبی واقع شده و امروزه به عنوان موزه دبی شناخته می‌شود. موزه دبی یکی از معروف‌ترین موزه‌های امارات است که تاریخ و فرهنگ مردم این شهر را به نمایش می‌گذارد. در این موزه می‌توانید با سنت‌های بومی مردم امارات آشنا شوید و مراحل پیشرفت و توسعه این کشور، از گذشته تا امروز را دنبال نمایید.  موزه دبی در بور دبی، خیابان البین ابی‌طالب، خیابان الفهیدی، قلعه الفهیدی واقع شده است.

موزه دبی

موزه تاریخ طبیعی شارجه (Sharjah Natural History Museum)

موزه تاریخ طبیعی شارجه یکی از بهترین موزه‌های تاریخ طبیعی دنیاست که بسیار جذاب و خلاقانه طراحی شده است. بخش‌های مختلفی در این موزه وجود دارد که زمین، فضا، دریا، حیات وحش، باغ گیاه‌شناسی  و ... را در برمی‌گیرد.  در موزه تاریخ طبیعی این فرصت را دارید که حیات‌وحش حاشیه خلیج فارس را در زیستگاه اصلی و طبیعی خود تماشا کنید و با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.  بخش‌هایی از موزه نیز مختص کودکان در نظر گرفته و برای آنان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده می‌باشد. موزه تاریخ طبیعی شارجه در سیوه، اینترچنج ۹ قرار دارد.

موزه تمدن اسلامی شارجه (Sharjah Museum of Islamic Civilization)

اگر به تاریخ اسلامی و فرهنگ اصیل مردمان عرب علاقه‌مندید، حتما سری به موزه تمدن اسلامی شارجه بزنید و از بخش‌های مختلف آن بازدید نمایید. در این موزه آثاری متعلق به دوران عباسیان و امویان نگهداری می‌شوند. این آثار شامل سکه‌های قدیمی، نسخه‌های خطی علمی و دینی، آثار هنری و ... می‌باشند. علاوه بر این بخشی از فرهنگ و هنر مربوط به دوران عثمانی و مغول‌ها نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است. نکته‌ی دیگری که موزه تمدن اسلامی را به یکی از بهترین موزه‌های امارات تبدیل می‌کند، معماری جذاب و مدرن آن است که طرحی مسجد مانند دارد.  بنای موزه تمدن اسلامی یکی از زیباترین ساختمان‌های شارجه است که در مرکز این شهر قرار دارد.

موزه تمدن اسلامی شارجه

موزه کاخ‌العین (Al Ain Palace Museum)

موزه کاخ‌العین، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های امارات است که بخشی از تاریخ و فرهنگ این کشور نمایش می‌گذارد. این موزه در قلعه شیخ زائد بن سلطان النهیان بنا شده است. شیخ زائد و خانواده‌اش تا سال 1966 در این قلعه سکونت داشتند. در این موزه می‌تواند با زندگی شیوخ عرب و اشرافی‌گری آن‌ها آشنا شوید و آن را از نزدیک لمس کنید. از دیگر بخش‌های موزه نیز می‌توان به معرفی پوشاک سنتی، جواهرات عربی، بخش باستان‌شناسی و ... اشاره کرد. موزه کاخ‌العین در العین، الموتاوا واقع شده است.

موزه اتحاد (Etihad museum)

اتحاد یکی از مهم‌ترین و البته جدیدترین موزه‌های شهر دبی است که در زمینی با مساحت 26 هزار مترمربع راه‌اندازی شده است. بنای موزه به صورت کاملا مدرن طراحی شده و شامل بخش‌های مختلفی چون سالن کنفرانس، سالن تئاتر، دفتر اداری، منطقه آموزشی و ... می‌باشد. تمرکز موزه اتحاد بر روی زندگی سیاسی گذشتگان و نحوه اتحاد و شکل‌گیری کشور امارات است. در واقع موزه اتحاد بخشی از تاریخ این کشور را به نمایش می‌گذارد. این موزه شامل 8 گالری می‌باشد که در هر کدام از آن‌ها تعدادی از آثار باستانی این کشور به نمایش درآمده است.  موزه اتحاد در منطقه جمیرا 1، خیابان دوم دسامبر قرار دارد.

موزه اتحاد

خانه شیخ سعید آل مکتوم (Sheikh Saeed Al Maktoum House)

خانه شیخ سعید آل مکتوم، محل سکونت خاندان سلطنتی آل مکتوم بوده است که تا سال ۱۹۵۸ مورد استفاده این خاندان قرا داشته و امروزه به عنوان یکی از بهترین موزه‌های امارات شناخته می‎شود. معماری سنتی خانه و آثار تاریخی به جای مانده از آن دوران از جمله جذابیت‌های خانه آل مکتوم است که موردتوجه بسیاری از گردشگران این شهر قرار دارد.  در این خانه می‌توانید مجموعه‌ای ارزشمند از جواهرات، سکه‌ها، تمبرها و ... را مشاهده نمایید و با سابقه تاریخی این خاندان آشنا شوید. موزه آل مکتوم در منطقه الشندغه در بافت قدیمی شهر دبی قرار دارد.

مدرسه الاحمدیه (Al Ahmadiya School)

الاحمدیه، اولین مدرسه خصوصی شهر دبی است. این مدرسه در سال 1912 تاسیس شد و تا   سال  1962 به فعالیت خود ادامه داد. چندین سال بعد مدرسه الاحمدیه مورد بازسازی قرار گرفت و به یکی از بهترین موزه‌های شهر دبی تبدیل شد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه که باعث توجه گردشگران به سمت آن می‌گردد، بنای قدیمی مدرسه است که معماری سنتی این کشور را به نمایش می‌گذارد. در این موزه زندگی‌نامه بنیان‌گذار مدرسه، نام معلمان و دانش‌آموزان برجسته، موضوعات مورد بحث، ابزارهای آموزشی و تفریحی، مدارک، جوایز و ... در معرض بازدید قرار داده شده است. از جمله برجسته‌ترین شاگردان این مدرسه می‌توان به شیخ سعید ابن آل مکتوم، شیخ رشید ابن آل مکتوم و شیخ حمدان اشاره کرد.  مدرسه الاحمدیه در منطقه دیره، خیابان الاحمدیه، جنب ایستگاه مترو الراس، روبروی کتابخانه مرکزی دبی قرار دارد.  

مدرسه الاحمدیه

موزه ساروق الحدید‎ (Sarug Al Hadeed)

موزه ساروق الحدید یک موزه باستان‌شناسی است که اشیای تاریخی کشف شده در صحرای ربع‌الخالی را به نمایش می‌گذارد. در این موزه می‌توانید ابزارآلات سنگی و آهنی، کوزه‌های برنزی، سنگ‌های قیمتی، زیورآلات قدیمی و هم‌چنین فسیل‌های فوق‌العاده‌ای را مشاهده نمایید. اشیای این موزه مربوط به عصر آهن هستند. بنابراین، اگر به تایخ امارات و آثار باستانی علاقه‌مندید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.  موزه ساروق الحدید در منطقه الشندغه دبی قرار دارد. 

موزه دریایی شارجه (Sharjah Maritime Museum)

موزه دریایی شارجه یکی از جذاب‌ترین موزه‌های امارات است که به معرفی تاریخ دریایی این کشور می‌پردازد. در این موزه می‌توانید با اهمیت دریا در جهت رشد و توسعه این کشور آشنا شده و انواع قایق‌های چوبی و سنتی، تجهیزات مربوط به صید ماهی و صدف و انواع شناورهای دریایی را ببینید. در بخشی از موزه نیز مرواریدهایی به نمایش گذاشته شده‌اند که از جمله قدیمی‌ترین مرواریدهای صید شده در این منطقه می‌باشند. تماشای موجودات جذاب دریایی مانند کوسه،  عروس دریایی، مانگروها، تپه‌های مرجانی و .... بخش دیگری از دیدنی‌های این موزه است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. موزه دریایی در الخان شارجه قرار دارد.

موزه دریایی شارجه

موزه مروارید (Pearl Museum)

موزه مروارید یکی از مهم‌ترین موزه‌های امارات است که در شهر دبی قرار دارد. این موزه در سال 2003 توسط سلطان آل اویس به منظور حفظ فرهنگ و میراث امارات متحده عربی راه‌اندازی شده است. در این موزه مرواریدهای گران‌بهایی نگهداری می‌شوند که از خلیج زیبای فارس صید شده‌اند. این مرواریدها توسط آل اویس از سال 1970 جمع‌آوری شده و در  موزه مروارید به نمایش درآمده‌اند. در موزه مروارید علاوه بر کلکسیونی از انواع مرواریدهای زیبا و درخشان، می‌توانید ابزار غواصی و استخراج مروارید و هم‌چنین نقشه‌هایی که برای پیدا کردن این مرواریدها مورداستفاده قرار گرفته‌ است را مشاهده نمایید.  موزه مروارید در دفتر مرکزی بانک NBD در منطقه دیره واقع شده است.

موزه قهوه دبی (Dubai Coffee Museum)

نوشیدن قهوه و درست کردن آن بخشی از فرهنگ مردمان عرب محسوب می‌شود. اگر دوست دارید در مورد تاریخچه قهوه اطلاعاتی داشته باشید و با انواع قهوه‌ها و روش دم کردن آن‌ها آشنا شوید، حتما سری به موزه قهوه دبی بزنید. این موزه یکی از بهترین موزه‌های امارات می‌باشد که در 29 سپتامبر 2014 به مناسبت روز جهانی قهوه افتتاح شده است. در این‌جا علاوه بر موارد عنوان شده، می‌توانید مواد و لوازم موردنیاز برای دم کردن قهوه را خریداری کرده و حتی کتاب‌هایی در مورد آن پیدا کنید. یک کافی‌شاپ نیز در این موزه راه‌اندازی شده است که قهوه‌های خوش‌طعم و اصیل عربی را برای بازدیدکنندگان سرو می‌کند. موزه قهوه دبی در منطقه تاریخی الفهیدی، ساختمان شماره 44 واقع شده است.

موزه قهوه دبی

موزه شتر (Camel Museum)

موزه شتر یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های امارات است که در سال 1940 میلادی راه‌اندازی شده است.  همان‌طور که می‌دانید شتر یکی از نمادهای معروف کشورهای عربی است. در این موزه با نقش شتر در دنیای عرب آشنا شده و اطلاعاتی در مورد آناتومی بدن شتر و دیگر چهارپایان به دست می‌آورید. علاوه بر این ابزار و وسایلی که برای شترسواری نیاز دارید را نیز در این موزه خواهید دید. موزه شتر یا بیت الرکاب در شهر دبی، خیابان بلدیه قرار دارد و بازدید از آن کاملا رایگان است.

موزه خانه بانوان (Women's Museum)

موزه خانه بانوان، که در دبی با نام متحف المراه یا بیت البنات شناخته می‌شود، یکی از جالب‌ترین موزه‌های امارات است که به زندگی زنان در جامعه عرب می‌پردازد. این موزه در سال 1950 توسط  پروفسور رفیعه قباش و با هدف نشان دادن نقش و تاثیر بانوان عرب در جامعه، تاسیس شد. موزه زنان شامل بخش‌های مختلفی چون گالری آثار زنان هنرمند، آشنایی با زندگی زنان در کشور امارات، بازارهای طلا و ... می‌باشد. خانه بانوان در شهر دبی، منطقه دیره، خیابان السبخا قرار دارد.  

موزه خانه بانوان

موزه تصاویر متحرک (Moving Image Museum)

اگر به سینما علاقه‌مندید و دوست دارید با تاریخ این هنر شگفت‌انگیز  بیشتر آشنا شوید، از موزه تصاویر متحرک در دبی بازدید نمایید. این موزه توسط شیخ ماجد بن محمد بن راشد آل مکتوم در سال 2014 میلادی تاسیس شده و ابزار و دستگاه‌های فیلم‌سازی قدیمی را به نمایش می‌گذارد. حدود ۳۰۰ دستگاه در این موزه وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به پیپباکس هلندی، فناکیستیسکوپ، زوتروپ، پراکسینوسکوپ و چشم‌انداز قیصر اشاره کرد. پیپباکس هلندی قدیمی‌ترین دستگاه موجود در این موزه است که قدمت آن به سال ۱۷۵۰ برمی‌گردد. دستگاه‌های موجود در این موزه مجموعه‌ای خاص و منحصربفرد می‌باشند که توسط تاجری با نام اکرم میکناس جمع‌آوری شد‌ه‌اند. موزه تصاویر متحرک در شهر دبی، خیابان الخمیلا قرار دارد.  

موزه آینده (Museum Of The Future)

موزه آینده جدیدترین و متفاوت‌ترین موزه دبی است. این موزه همان‌طور که از نامش پیداست، آینده این شهر را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. در واقع شما می‌توانید با آخرین فناوری‌های جهان و مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شوید و بزرگ‌ترین اختراعات بشر را در نمایشگاه‌های این موزه مشاهده نمایید. این موزه با دیگر موزه‌های امارات متفاوت است و در نوع خود یک نمونه منحصربفرد محسوب می‌شود. بازدیدکنندگان در این موزه با اشیا روبرو نیستند. آن‌ها می‌توانند با صفحه نمایش به تعامل بپردازند و با تکنولوژی آینده دنیا آشنا شوند. موزه آینده با معماری مدرن و شعار "دیدن آینده، ایجاد آینده" ساخته شده است. این موزه در جاده شیخ زاید و در کنار برج‌های امارات قرار دارد. 

موزه آینده

در این مقاله تعدادی از موزه‌های امارات را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اگر به کشور زیبای امارات سفر کردید، بازدید از این موزه‌ها را از دست ندهید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، سری به دیگر صفحات سایت بزنید و شرایط و زمان برگزاری تورهای امارات را موردبررسی قرار دهید. در صورت نیاز می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید