مسجد شیخ زاید امارات | تصاویر + 15  نکته که احتمالا نمی‌دانستید!
زهرا نیرومند 1400/04/09 5477 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شیخ زاید، یکی از زیباترین مساجد جهان است که در شهر ابوظبی امارات قرار دارد. این مسجد با بهره‌گیری از معماری مدرن روز طراحی شده و برای این کار نیز از فرهنگ‌های مختلف موجود در جهان اسلام کمک گرفته است. مسجدی سراسر سفید رنگ که با سنگ مرمر خالص کار شده و برای تزئینات روی آن نیز از طلا و سنگ‌های قیمتی رنگارنگ استفاده شده است. گنبدهای بزرگ، مناره‌های بلند، سنگ‌کاری‌های جذاب و لوسترهای کریستال از دیگر موارد چشم‌گیر در طراحی این مسجد می‌باشد که توجه همگان را به خود جلب می‌کند. در این مقاله به معرفی مسجد شیخ زاید امارات پرداخته و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

صفحات مرتبط:

تور دبی

ویزای دبی

تاریخچه مسجد شیخ زاید

مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان، که به اختصار مسجد شیخ زاید خوانده می‌شود، مسجدی زیبا در شهر ابوظبی است. این مسجد سومین مسجد بزرگ جهان بوده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

نام مسجد از نخستین حاکم امارات متحده عربی با نام شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده است. شیخ زاید بن سلطان، یکی از بزرگان امارات بود که در بین مردم این کشور احترام خاصی داشت و به ایجاد صلح در میان قبایل عرب می‌پرداخت. توانایی بالای او در این مسئله باعث معروفیت و محبوبیت شیخ شد و  در سال 1966 او را تبدیل به حاکم شهر ابوظبی نمود.  شیخ زاید در سال 1971 شهر ابوظبی را با دبی یکی کرد و در نهایت باعث شکل‌گیری کشور امارات متحده عربی شد. او درآمدهای عظیم نفتی را در جهت پیشرفت کشور به کار گرفت و آن را صرف ساخت آسمان‌خراش‌های بلند و اماکن مذهبی و فرهنگی نمود. ساخت این مسجد نیز یکی از رویاهای شیخ زاید بود که در سال 1996 ساخت آن را آغاز نمود. او در سال 2004 میلادی دار فانی را وداع گفت و مسجد نیز در ماه رمضان 2007 افتتاح گشت. محل دفن این شیخ بزرگ دقیقا در کنار مسجد و در بخش شمالی آن واقع شده و برای اهالی شهر ابوظبی و مردم امارات بسیار قابل احترام است.

مسجد شیخ زاید

معماری مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید یکی از زیباترین مساجد دنیاست که با معماری مدرن و در نظر گرفتن فرهنگ‌های مختلف دین اسلام طراحی شده و ترکیبی از معماری‌های مختلف عربی، ایرانی، ترکی، مغربی و هندی را در خود جای داده است. در واقع این مسجد نماد صلح و عشق بین فرهنگ‌ها می‌باشد که در  پس طراحی زیبای آن به چشم می‌خورد.

مسجد شیخ زاید بر روی تپه‌ای 9 متری در میان دو پل مصفح و مقطع ساخته شده است. این مسجد با ابعاد 420 متر در 290 متر، سومین مسجد بزرگ دنیا پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی می‌باشد که مساحتی حدود 12 هکتار را در برمی‌گیرد. برای ساخت دیواره‌های مسجد از سنگ مرمر سفید رنگ استفاده شده است. بکارگیری رنگ سفید نشانه خلوص بوده و جلوه‌ای باشکوه و عظیم به مسجد داده است. برای تزئین دیواره‌ها و جلوه بخشیدن به ستون‌ها نیز از طلا و سنگ‌های رنگی استفاده شده است. در صحن مسجد نیز  گل‌های بزرگ لاله و زنبق دیده می‌شود که آن را از یک‌نواختی نجات می‌دهد.

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید دارای یک سالن اصلی برای برپایی نماز است. برای طراحی این سالن ترکیبی از دو رنگ سفید و طلایی به کار برده شده است که در کنار هم نقش‌ونگارهایی زیبا و دیدنی را به وجود آورده‌اند. در قسمت محراب نیز 99 نام خداوند به زبان عربی دیده می‌شود که به زیبایی در کنار هم طراحی و نوشته شده‌اند. در کف سالن نمازخانه، نمایی از هنر زیبای ایرانیان گسترده شده است. بزرگ‎ترین فرش دستباف جهان که توسط دکتر علی خلیقی و با همکاری ۱۲۰۰ هنرمند و صنعتگر فرش بافته شده و جلوه‌ای خاص و منحصربفرد به آن داده است. نکته‌ی دیگری که در این سالن به چشم می‌آید، یک لوستر کریستال بزرگ و بسیار جذاب است که حدود 12 تن وزن دارد. این لوستر نیز مانند دیگر بخش‌های مسجد طراحی شگفت‌انگیزی داشته و تحسین بازدیدکنندگان را برمی‌انگیزد. این سالن لوسترهای دیگری نیز دارد که کوچک‌تر از لوستر اصلی بوده و هرکدام از آن‌ها حدود 8 تن وزن دارند.

مسجد شیخ زاید

 مسجد زیبای شیخ زاید دارای 82 گنبد در اندازه‌های مختلف می‌باشد که مانند دیگر نقاط بنا به زیبایی طراحی و تزئین شده‌اند. بزرگ‌ترین گنبدها بر روی سالن اصلی نمازخانه قرار دارند. بدنه گنبدها از سنگ مرمر ساخته شده و برای ساخت قسمت بالایی آن‌ها از شیشه‌های طلایی‌رنگ استفاده شده است. بر روی هر گنبد پنجره‌هایی نیز تعبیه شده است که باعث ورود نور طبیعی به داخل مسجد می‌شود.

در بخش بیرونی مسجد ۲۲ چراغ برق بسیار بزرگ دیده می‌شود که برای روشنایی شب در نظر گرفته شده‌اند. چراغ‌ برق‌ها طوری طراحی شده‌اند که هلال ماه تا کامل شدن آن را به نمایش می‌گذارند. هرچه هلال  کامل‌تر می‌شود، میزان روشنایی بیشتر می‌گردد.

مسجد باشکوه شیخ زاید در ماه رمضان سال 2007 افتتاح شد، اما بخش‌هایی از آن هنوز تکمیل نشده و در حال ساخت می‌باشد.

مسجد شیخ زاید

بازدید از مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ابوظبی شناخته شده و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر نقاط دنیا به سمت خود جذب می‌کند. با این‌که ورود به مساجد در امارات برای افراد غیرمسلمان ممنوع می‌باشد، اما برای این مسجد استثنا در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با رعایت پوشش اسلامی وارد مسجد شوند و از معماری شگفت‌انگیز و چشم‌اندازهای بی‌نظیر مسجد شیخ زاید بازدید نمایند.

مسجد شیخ زاید دو چشم‌انداز متفاوت در روز و شب را به نمایش می‎گذارد. بهترین زمان برای بازدید از مسجد، چند ساعت مانده به غروب می‌باشد. برای تماشای تمامی قسمت‌های مسجد به حداقل 3 ساعت زمان نیاز دارید. در طول این مدت این فرصت را دارید که هم نمای روز و هم چشم‌اندازی از شب‌های بی‌نظیر مسجد را ببینید و از زیبایی‌های شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. تماشای غروب خورشید و انعکاس نور آن در سنگ‌های سفیدرنگ مسجد نیز تصویری حیرت‌انگیز ایجاد می‌کند که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.  

بازدید از مسجد شیخ زاید هیچ هزینه‌ ندارد و ورود به آن رایگان است. علاقه‌مندان می‌توانند از شنبه تا 5شنبه از ساعت 9 صبح تا 10 شب و روزهای جمعه از ساعت 4:30 عصر تا 10 شب، از این مسجد بازدید نمایند. مسجد شیخ زاید در روزهای جمعه محل برگزاری نماز روز جمعه نمازگزاران ابوظبی می‌باشد. اگر در ماه رمضان به امارات سفر کردید، می‌توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 2 بعد از نیمه‌شب از مسجد بازدید نمایید. درهای مسجد شیخ زاید در روزهای جمعه ماه رمضان به روی گردشگران بسته است.

مسجد شیخ زاید

چند حقیقت جالب از مسجد شیخ زاید

  • مسجد شیخ زاید سومین مسجد بزرگ جهان است که ظرفیت بیش از 40 هزار نفر گردشگر و نمازگزار را به صورت هم‌زمان دارد.
  • مسجد شیخ زاید گران‌ترین مسجد جهان است و هزینه‌‌ی ساخت چیزی حدود دو میلیارد و ۱۶۷ میلیون درهم امارات می‌باشد.
  • طراحی مسجد بر عهده شخصی با نام یوسف عبدلکی (Yousef Abdelky) بوده و ساخت آن را نیز شرکت ایتالیایی سالینی امپرگیلو (Salini Impregilo) بر عهده داشته است.
  • در ساخت این مسجد حدود 38 شرکت ساختمانی و بیش از سه هزار کارگر نقش داشته‌اند.
  • برای ساخت این مسجد از میلیون‌ها تن سنگ مرمر سفید خالص استفاده شده است. از دیگر مصالح بکار رفته در مسجد می‌توان به طلا، بلور، سنگ‌های نیمه قیمتی و سرامیک اشاره کرد.
  • ۲۴ لوستر کریستالی در این مسجد وجود دارد که برای ساخت آن‌ها از کریستال سواروفسکی با طلای ۲۴ عیار استفاده شده است. این لوسترها در  شهر مونیخ آلمان ساخته شده‌اند.
  • فرش سبزرنگ وجود در نمازخانه مسجد، بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان است که بافت دست هنرمندان ایرانی می‌باشد. نام این فرش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.
  • گنبد اصلی مسجد شیخ زاید، با ارتفاع 83 متر و قطر داخلی 32.8 متر، بزرگ‌ترین گنبد دنیاست که بیش از 1000 تن وزن دارد.
  • در بخش شمال شرقی مسجد کتابخانه‌ای بی‌نظیر دیده می‌شود که نسخه‌های خطی و ارزشمند از زبان‌های مختلف عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و ... را در خود جای داده است. این کتاب‌ها موضوعات مختلفی چون علوم، تمدن، هنر و ... را شامل می‏‎شوند.
  • برای بازدید از مسجد الزامی برای پوشش چادر وجود ندارد، اما باید شئونات حضور در یک فضای معنوی حفظ گردد. پوشیدن لباس‌های بلند و پوشاندن موی سر برای بانوان الزامی است. آقایان نیز نمی‌توانند با شلوارک وارد مسجد شوند. در صورتی که لباس مناسب به تن ندارید، می‌توانید به اتاق اجاره لباس رفته و یک عبا به امانت بگیرید.
  • در دروازه شمالی مسجد شیخ زاید مکانی برای استراحت نمازگزاران و گردشگران وجود دارند. طراحی این مکان ترکیبی از معماری سنتی عربی و مدرن غربی می‌باشد. می‌توانید دقایقی در این کافه بنشینید و ضمن تماشای چشم‌اندازهای زیبایی از مسجد، نوشیدنی مورد علاقه خود را نوش‌جان کنید.
  • اغلب کسانی که وارد این مسجد می‌شوند دوست دارند چند عکس سلفی و یادگاری از معماری زیبای مسجد داشته باشند. عکاسی و فیلم‌برداری در مسجد اگر برای استفاده شخصی باشد، هیچ مشکلی ندارد.
  • دقت داشته باشید که ورود هر نوع خوراکی به داخل مسجد، ممنوع است. بنابراین، قبل از ورود به مسجد غذا بخورید تا دچار گرسنگی نشوید. در صورت نیاز می‌توانید به کافه‌های اطراف مسجد مراجعه نمایید.
  • برای سفر به امارات، خصوصا در تابستان، حتما عینک آفتابی به همراه داشته باشید و این مورد را در هنگام بازدید از مسجد شیخ زاید نیز فراموش نکنید. ساختمان مسجد کاملا سفید است که این مسئله باعث بازتاب نور خورشید شده و چشمانتان را اذیت می‎کند.
  • مسجد زیبای شیخ زاید دو سال متوالی عنوان دومین جاذبه برتر دنیا از نگاه تریپ ادوایزر را از آن خود کرده و در سال 2018 نیز به عنوان سومین جاذبه برتر جهان معرفی شده است.

مسجد شیخ زاید

در این مقاله به معرفی مسجد شیخ زاید امارات پرداخته و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، مسجد شیخ زاید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ابوظبی است که حتما باید از آن بازدید نمایید. در صورتی که به کشور امارات و شهر دبی سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم سفر به ابوظبی و بازدید از این مسجد زیبا و حیرت‌انگیز را نیز در برنامه خود قرار دهید. شهر ابوظبی در یک جزیره واقع شده و تنها 150 کیلومتر با دبی فاصله دارد. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، سری به دیگر صفحات سایت زده و تور امارات کایت را مورد بررسی قرار دهید و از زمان برگزاری و شرایط آن آگاهی یابید. در صورت نیاز می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید