جشن آب و آب بازی در کدام کشورهای جنوب شرق آسیا برگزار می‌شود؟
علی رضا مشرقی 1400/01/24 4939 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


یکی از جذاب‌ترین جشنواره‌هایی که در کشورهای خارجی برگزار می‌شود، جشن آب یا همان جشنواره آب است. این جشن معمولاً در روزهای گرم تابستان برگزار می‌شود. مردم در این جشن کنار هم وارد خیابان می‌شوند و به هم آب می‌پاشند. این جشن در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در ادامه شما را با بهترین کشورهای جنوب‌شرق آسیا که جشنواره آب برگزار می‌کنند، آشنا خواهیم کرد. اگر خوش‌شانس بودید و برنامه سفر شما همزمان با این جشنواره باشد، سفر شما به سفری خاطره‌انگیز تبدیل خواهد شد.

سونگران | تایلند

جشنواره آب تایلند یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های آب در تمام دنیا محسوب می‌شود. این جشن در بین تاریخ 13 تا 15 آپریل برگزار می‌شود. اگر درباره ریشه این جشنواره کنجکاو هستید، باید بدانید که این یک رسم بودایی است. مردم سنگران هر روز صبح به ملاقات صومه‌نشینان بودایی در معبد می‌روند. مردم به آن‌ها غذا هدیه می‌دهند و در نهایت برای پاک‌کردن گناهان خود، بر روی مجسمه بودا آب می‌ریزند. بر اساس اعتقادات دینی مردم بودا، این کار باعث شسته‌شدن گناهان خواهد شد. همین مسئله باعث به‌وجود‌آمدن جشنواره آب در تایلند شده است.

اگر شما در بازه زمانی ذکر شده، در تور تایلند شرکت کنید، حسابی خیس خواهید شد! در طول این چند روز، در تمامی بخش‌های تایلند این مراسم برگزار می‌شود. البته ریشه اصلی این سنت و جشن به شهر سونگران تایلند باز می‌گردد. از این رو جشن آب سونگران با شور فراوانی برگزار می‌شود. در این جشن مردم در کوچه و خیابان به‌سمت هم آب می‌پاشند. حتی کسانی که در خانه خود حضور دارند نیز بر سر ره‌گذرها از روی پشتبام یا بالکن آب می‌ریزند! تفنگ‌های آ‌ب‌پاش در این جشنواره بسیار پر‌فروش می‌شوند. خلاصه هر کس با هر وسیله‌ای تلاش می‌کند تا از این جشنواره لذت ببرد.

Chiang Mai بهترین مکان برای آب‌بازی در جشن آب تایلند محسوب می‌شود. البته جاده Khao San یا جاده Silom در پوکت نیز اماکن مناسبی برای آب‌بازی در این جشنواره هستند. در شهر پاتایا نیز لازم نیست به مکان خاصی بروید. در پاتایا هر خیابان یک مهمانی بزرگ برای جشن آب به حساب می‌آید!

تایلند

pi mai | لائوس

در مقایسه با جشن آب تایلند، Pi Mai کمتر شناخته شده است؛ اما این دلیل نمی‌شود که این جشنواره هیجان‌انگیز نباشد. در لائوس و حوالی سال نوی بودایی/ هندو، مراسم آب‌بازی برگزار می‌شود. این مراسم نیز همه ساله در اواسط ماه آپریل به‌پا می‌شود؛ اما تاریخ خاصی ندارد.

این مراسم کمی با جشنواره آب معمولی تفاوت دارد! در گذشته مردم لائوس به آب عطر و ادکلن اضافه می‌کردند یا حتی از رایحه‌های طبیعی همانند گلاب برای خوشبو‌کردن آب استفاده می‌کردند و آن آب را به سمت هم می‌پاشیدند؛ اما این روزها کمی سنت آن‌ها تفاوت پیدا کرده است. در حال حاضر مردم لائوس در این جشنواره به‌سمت یکدیگر فوم تراشیدن ریش صورت، پودر پوست تخم‌مرغ و آرد سفید پرتاب می‌کنند! البته این بدان معنا نیست که خبری از آبپاشی نباشد. در نهایت مردم به‌سوی یکدیگر آب می‌پاشند تا هم تمیز شوند و هم گناهان را از خود دور کنند.

در ضمن حین شرکت در این جشنواره، Sand Stupas را فراموش نکنید. سند استاپوس نوعی مجسمه است که آن را به شکلی خاص طراحی می‌کنند و در معابد قرار می‌دهند. آن‌ها با این کار به شیاطین اجازه ورود به سال جدید را نمی‌دهند. آن‌ها معابد را با گل‌های رنگارنگ تزئین می‌کنند و بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار جالب باشد.

لازم به ذکر است که Luang Prabang در شهر Pi Mai محل اصلی برگزاری این مراسم به حساب می‌آید. از حدود یک هفته مانده به برگزاری مراسم، مردم لباس‌های خاص بر تن می‌کنند. آن‌ها با این لباس‌ها در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

لائوس

تینگیان | میانمار

اگر به هر دلیل نتوانستید در جشن آب تایلند و لائوس شرکت کنید، حتماً سری به میانمار و شهر تینگیان بزنید. در این شهر نیز بین روزهای 13 تا 16 آوریل، جشنواره آب برگزار می‌شود. این مراسم در سه روز برگزار می‌شود. روز اول به زیارت بودا اختصاص دارد. در روز اول مردم به دیدار بودا می‌روند و آن را با آب می‌شویند. این یک مراسم مذهبی است. آن‌ها تصور می‌کنند که با این کار گناهان‌شان شسته می‌شود. در روزهای بعدی نیز با شلنگ، سطل آب و تفنگ آب‌پاش به جان یکدیگر می‌افتند!

در طول این جشنواره، مراسم مختلف جشن و پایکوبی نیز برگزار می‌شود. در خیابان می‌توانید شاهد برگزاری انواع کنسرت خیابانی یا مراسم رقص باشید. نکته جالب توجه درباره جشنواره آب تینگیان، غذاهای خیابانی مجانی است. در مدت این سه روز، انواع قهوه داغ، نودل سرخ‌شده، انواع اسنک، پیراشکی، شیرینی و غذاهای سنتی میانمار به‌صورت رایگان در خیابان عرضه می‌شود.

در ضمن اگر به‌دنبال بهترین مکان برای تفریح در تینگیان هستید، ما به شما یونگان را معرفی می‌کنیم. البته لازم به ذکر است در طول مدت این سه روز، در تمامی بخش‌های این شهر جشن و شادی دیده می‌شود.

میانمار

Bon Bom Touk | کامبوج

بر خلاف کشورهای همسایه، تاریخ جشنواره آب کامبوج تفاوت دارد. مردم کامبوج به‌جای آنکه در انتهای فصل برداشت و اول سال نو بودایی جشنواره آب برگزار کنند، این کار را در ماه نوامبر انجام می‌دهند. جالب است بدانید که شهر بون بوم توک کامبوج را به نام جشنواره ماه و آب می‌شناسند. در انتهای فصل باران و ماه برداشت محصول این جشنواره برگزار می‌شود و به همین خاطر آن را با چنین نامی می‌شناسند. مردم کامبوج این جشنواره را طی چند روز جشن و پایکوبی انجام می‌دهند تا بتوانند برداشت برنج خوبی در سال جاری داشته باشند.

جالب است بدانید که در مدت این جشنواره، جریان آب رودخانه Tonle Sap این شهر معکوس می‌شود. این یک پدیده عجیب طبیعی است و به خاطر بارش فراوان باران به وجود می‌آید. با باران فراوان، رودخانه مجبور می‌شود تا جریان خود را معکوس کند. برخی بر این باور هستند که انتخاب ماه نوامبر برای برگزاری جشنواره آب، به خاطر همین پدیده نیز است.

اگر به‌دنبال مکانی مناسب برای جشن در بون بوم توک هستید، بهتر است سری به ساحل Sisowath Quay در بخش Phnom Penh بزنید. مردم محلی سوار بر قایق‌های سنتی خود می‌شوند و در جریان آب رودخانه پارو می‌زنند. آن‌ها لباس‌های خاص بر تن می‌کنند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. در این مراسم مردم به‌سمت یکدیگر آب می‌پاشند تا گناهان آن‌ها شسته شود و خداوند به برداشت سال بعدشان برکت دهد.

کامبوج

Intrudu | مالزی

 Intrudu نام شهر نسبتاً کوچکی در مالزی است. مردم این شهر ترکیب نژادی عجیبی دارند. بخشی از مردم شهر Intrudu پرتغالی و بخشی دیگر ساکنین سنتی مالزی هستند. دین مردم این شهر اکثریت مسیحی کاتولیک است؛ اما با این وجود، مراسم سنتی بادویی یعنی جشن آب را برگزار می‌کنند. Intrudu مخفف شده عبارت انگلیسی Introduction است. مردم این شهر با لحجه پرتغالی صحبت می‌کنند.

در اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس، در روز یکشنبه، جشن آب در این شهر برگزار می‌شود. در این شهر مراسم خاصی برگزار نمی‌شود و مردم مستقیم به سراغ آب‌بازی می‌روند. اگر در این روز داخل خیابان‌های Intrudu باشید، قطعاً سر تا پا خیس خواهید شد. محله پرتغالی‌های Ujong Pasir و مرکز شهر Maleka بهترین مکان برای آب‌بازی در Intrudu محسوب می‌شود.

مالزی

جشن آب Dai | چین

جشنواره آب در کشورها و شهرهای مختلف جنوب‌شرق آسیا برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشن‌های اقلیت‌های مذهبی استان Yunan چین محسوب می‌شود. جشنواره آب یک مراسم سنتی آیین هندو و بودا به حساب می‌آید. با وجود آنکه جمعیت بودای این استان چین بسیار اندک است، باز هم شاهد برگزاری مراسم جشن آب در آن هستیم.

دقیقاً همانند کشورهای نام‌ برده، مردم این استان نیز از تاریخ 13 تا 16 آوریل در شهر Dai جشن آب برگزار می‌کنند. در این مراسم، حمام بودا نیز اجرا می‌شود. طی مراسم حمام بودا، مردم بودایی به مناسب سال نو، مجسمه‌های بودا را با آب می‌شونید تا گناهان از آن‌ها دور شود. در حین جشن آب و آب‌بازی، مسابقه قایق‌رانی سنتی، جشن گل و ده‌ها مراسم دیگر در این شهر برگزار می‌شود. طی این سه روز، مردم فانوس در آب رودخانه می‌گذارند تا اقبال بد از آن‌ها دور شود. در ضمن پایتخت Xishuangbanna، بهترین مکان برای شرکت در مراسم جشن آب چین به حساب می‌آید.

چین

ورداور | ارمنستان

در کشور ارمنستان مجموعاً شاید به تعداد انگشتان دو دست فستیوال و جشنواره مختلف داشته باشیم و جشن آب یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. جالب است بدانید که جشنواره آب ارمنستان هیچ ارتباطی به دین بودا و شسته‌شدن گناهان ندارد. بلکه این جشنواره در اواسط ماه جولای و گرمای تابستان برگزار می‌شود. بد نیست بدانید که ریشه این جشنواره، به سنت‌های باستانی مردم باز می‌گردد. آن‌ها با این کار از خداوند آب، زیبایی، عشق و باروری تشکر می‌کنند. البته برخی دیگر بر این باور هستند که جشنواره آب مردم ارمنستان ریشه در عقاید مذهب مسیحیت دارد.

با وجود آنکه روایات بسیاری درباره جشن آب ارمنستان وجود دارد؛ اما مهم این است که طی این جشن می‌توانید در تابستان حسابی خنک شوید! همانند کشورهای دیگر، در طول این جشنواره، از خیس شدن در امان نخواهید بود! مردم در بالکن و پشت‌بام خانه خود ایستاده‌اند و بر روی ره‌گذرها آب می‌ریزند. در طول مدت این جشنواره، در تمامی قسمت‌های شهر ورداور، مراسم جشن و پایکوبی برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که در منطقه Yerevan ورداور، شور این جشنواره به اوج خود می‌رسد.

ارمنستان

خب دوستان و همراهان عزیز کایت، نظر شما درباره جشنواره آب چیست؟ آیا شما تا کنون در جشن آب شرکت کرده‌اید؟ به نظر شما می‌توان بدون اتکا به سنتی‌های دینی، تنها برای شادی روزی را با عنوان جشنواره آب در تقویم ایران نیز داشته باشیم؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید