روپیه هند | در سفر به هند دلار ببریم یا روپیه؟
علیرضا مشرقی 1399/09/13 7294 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


هندوستان کشوری زیبا و چند ملیتی است. کشوری که از نظر جمعیت، پس از چین رتبه دوم را در دنیا کسب کرده است. کشوری که هزاران فرهنگ، دین و نژاد را در خود جای می‌دهد و یکی از عجایب دنیای امروز، یعنی تاج محل نیز در آن قرار دارد. همه این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا بسیاری از گردشگران، این کشور زیبا را برای سفر و سیاحت خود انتخاب نمایند. با وجود آنکه بسیاری از گردشگران خارجی همه ساله از هند بازدید می‌کنند، اما شاید سفر به هندوستان برای ایرانیان سفری مرسوم نباشد و از این رو حتی اگر قصد سفر به هند را پیدا کرده باشید، احتمالا سوالات زیادی در مورد سفر به هندوستان در ذهن شما نقش بسته است و دنبال پاسخ این سوالات می‌گردید. در بخش‌های دیگر، به صورت کامل در رابطه با خرید در هند صحبت کردیم. حال در این بخش از مقاله می‌خواهیم پاسخ به این سوال را دهیم که در سفر به هند دلار ببریم یا روپیه؟ پس با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد روپیه هند بدانید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هند وارد صفحه "تور هند" شوید.

روپیه هند را بهتر بشناسید

واحد پولی رسمی هندوستان، روپیه است و می‌توانید عکس رهبر بزرگ مردم هند، یعنی مهاتما گاندی را روی آن مشاهده نمایید. پیش از آنکه به شما بگوییم در سفر به هند دلار ببریم یا روپیه، ابتدا باید شما را با روپیه به صورت کامل آشنا کنیم. روپیه واحد پولی رسمی کشور هند است و هر روپیه 100 "پیسه" ارزش دارد. همانند هر واحد پولی دیگری، اسکناس و سکه‌های مختلف روپیه و پیسه در این کشور دست به دست می‌شود. با ارزش‌ترین اسکناس، دو هزار روپیه و کم ارزش‌ترین سکه نیز 50 پیسه است.

نکته جالب توجه در مورد روپیه این است که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی و دوران سلطنت سلطان شیر شاه سوری باز می‌گردد. در آن دوران سکه‌هایی با نام روپیا ضرب شد و از آن پس واحد پولی کشور پهناور هندوستان، روپیه نام گرفت. در حال حاضر، از علامت ₹ برای نشان دادن هر روپیه استفاده می‌کنند اما در گذشته آن را با  RSنشان می‌دادند. پس اگر در سفر به هندوستان با علامت ₹ رو به رو شدید، بدانید که نماد روپیه است.

روپیه هند

اسکناس‌های روپیه را بهتر بشناسید

برای آنکه بتوانید به خوبی از روپیه استفاده کنید، باید شناخت کافی در مورد انواع اسکناس‌های آن داشته باشید تا بتوانید با آن معامله انجام دهید. به همین خاطر در این قسمت انواع اسکناس‌های روپیه را به شما عزیزان همراه معرفی خواهیم کرد.

اسکناس ۱ روپیه که با رنگ صورتی و سبز مشخص می شود.

اسکناس ۵ روپیه با رنگ سبز مشخص می شود.

اسکناس ۱۰ روپیه با رنگ نارنجی مشخص می شود.

اسکناس ۲۰ روپیه که با رنگ قرمز مشخص می شود.

اسکناس ۵۰ روپیه که با رنگ بنفش مشخص می شود.

اسکناس ۱۰۰ روپیه که با رنگ بنفش مشخص می شود.

اسکناس ۲۰۰ روپیه که با رنگ زرد مشخص می شود.

اسکناس ۵۰۰ روپیه که با رنگ قهوه ای مشخص می شود.

اسکناس ۲۰۰۰ روپیه که با رنگ صورتی مشخص می شود.

روپیه هند

چه اسکناسی همراه داشته باشیم؟

خب در بخش قبلی شما را با انواع اسکناس روپیه آشنا کردیم. اما این سوال مهم مطرح می‌شود که در سفر به هندوستان، اسکناس چند روپیه‌ای باید همراه داشته باشیم؟ معمولا اسکناس‌های 1 و 5 روپیه‌ای، کاربرد بسیار کمی دارد و بیشتر اوقات به جای آنها از سکه استفاده می‌شود. به همین خاطر بهتر است هنگام چنج کردن واحد پولی خود، از دریافت این اسکناس‌ها امتناع کنید و به جای آن، مقداری سکه‌های 1،2، 5 و 10 روپیه‌ای همراه داشته باشید. این سکه‌ها کاربرد زیادی دارند و می‌توانید از آنها برای پرداخت کرایه ریکشا، خرید غذاهای خیابانی یا نوشیدنی استفاده نمایید.

در مورد اسکناس‌های درشت نیز بهتر است 100 و 500 روپیه‌ای همراه داشته باشید. البته این تحت شرایطی است که قصد خرید کالاهای گران قیمت را نداشته باشید. زیرا برای خرید یک کالای نسبتا لوکس مثل کفش ورزشی آدیداس، باید حدود چهار هزار روپیه بپردازید. پس در مواقعی که قصد خرید کالاهای لوکس و گران را دارید نیز بهتر است چند برگ اسکناس دو هزار روپیه‌ای همراه داشته باشید.

در سفر به هند دلار ببریم یا روپیه؟

حالا نوبت به پاسخ سوالی می‌رسد که در ابتدای مقاله مطرح کردیم. در سفر به هند دلار ببریم یا روپیه؟ این مساله اهمیت زیادی دارد و در مورد هر کشور پاسخ به آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در کشورهایی همانند ارمنستان یا ترکیه، اکثر مشاغل از گردشگران دلار دریافت می‌کنند و بهتر است حتما دلار همراه داشته باشید. اما در مورد هندوستان چطور؟ آیا باید دلار همراه داشته باشید یا روپیه؟ یا اصلا بهتر است ریال ببریم و در فرودگاه چنج کنیم؟

در وهله اول این مساله را باید خاطر نشان کنیم که در هندوستان "حتما باید روپیه همراه داشته باشید و لاغیر." استفاده از دلار در هندوستان اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است حتی در خیابان‌های شلوغ، دلار را از جیب خود نیز بیرون نیاورید! پس حتما باید دلار را به روپیه تبدیل کنید و به اندازه نیاز روزانه خود، این واحد پولی را همراه داشته باشید.

شاید پیش از سفر به هندوستان، کمی در اینترنت جستجو کنید و متوجه شوید که صرافی‌های ایرانی مختلفی در هندوستان وجود دارند و با خیال آسوده همراه با ریال خود به این کشور سفر کنید. این کار شدنی است اما اصلا آن را توصیه نمی‌کنیم. زیرا صرافی‌های ایرانی، ریال را به نرخ مناسبی برای شما تبدیل نمی‌کنند و همین مساله باعث می‌شود تا شما حسابی متضرر شوید. پس چه راهکاری وجود دارد؟

شما در این مورد دو راهکار پیش رو خواهید داشت. راهکار اول اینکه از ایران دلار یا یورو همراه ببرید و در صرافی‌های رسمی هند، آن را به روپیه تبدیل کنید. این راهکار روش مناسبی است و هیچ ضرر و زیانی شامل حال شما نمی‌شود. اما دو مساله را باید در این رابطه در نظر داشته باشید. مساله اول اینکه متاسفانه بسیاری از سارقین در نزدیکی صرافی‌ها کمین می‌کنند و مطمئن هستند افراد خارجی که به صرافی وارد می‌شوند، دلار همراه خود دارند و با روپیه خارج می‌شوند. مساله دوم اینکه قطعا معامله کردن با یک خارجی که زبان شما را نمی‌فهمد، کمی دشوار خواهد بود. پس باید چه کار کنیم؟

بهترین راه حل این است که از همان ابتدا، در ایران ریال یا ارز مسافرتی دلار و یورو را به روپیه تبدیل کنید و از همان اول روپیه همراه داشته باشید. به این ترتیب در سفر خود لازم نیست زمانی را صرف یافتن صرافی و چنج پول خود کنید و از سفرتان حداکثر بهره را خواهید برد. پس توصیه اکید کایت به شما عزیزان همراه این است که واحد پولی خود را در ایران به روپیه تبدیل کنید تا نه طعمه سارقان هندی شوید و نه به خاطر عدم آگاهی، کارمزد بیشتری را بابت تبدیل پول در هند بپردازید.

روپیه هند

کدام صرافی را برای چنج پول انتخاب کنیم؟

در حال حاضر قانونی جدید در خصوص تخصیص ارز مسافرتی اجرا شده و بر اساس این قانون، مسافران تا لحظه ورود به فرودگاه و پیش از سوار شدن در هواپیما قادر به دریافت ارز مسافرتی خود نیستند. این یعنی برخی مسافران دلار یا یورو دریافت می‌کنند و فرصت کافی برای تبدیل آن به روپیه در ایران را ندارند. البته باز هم در این مورد توصیه می‌کنیم که حتی اگر به دلیل مقرون به صرفه بودن ارز مسافرتی قصد دارید این ارز را تهیه کنید، بهتر است یورو یا دلار خود را کنار بگذارید و پیش از ورود به فرودگاه، برای مخارج سفر خود روپیه تهیه کنید. سپس پس از پایان سفر و بازگشت به ایران، دلار یا یورو خود را در بازار آزاد به فروش برسانید.

اما اگر شرایط طوری ایجاب کرد که وادار شدید در هندوستان از صرافی استفاده کنید، دو مورد را مد نظر قرار دهید. مورد اول اینکه به هیچ وجه در فرودگاه واحد پولی خود را چنج نکنید. شما تنها برای دسترسی به هتل به روپیه احتیاج خواهید داشت. پس یا از خدمات ترانسفر فرودگاهی استفاده نمایید یا حداقل 100 روپیه از ایران تهیه کنید و از فرودگاه خودتان را به صرافی‌های معمولی در شهر برسانید. برای یافتن صرافی، می‌توانید از نقشه گوگل استفاده نمایید. اما چرا؟ در فرودگاه متاسفانه نرخ تبدیل اصلا مناسب نیست و کارمزد بیشتری از شما دریافت می‌کنند و دلیل آن هم نیاز مسافران به چنج پول است. این مساله در مورد هتل‌ها نیز صدق می‌کند و بهتر است حتی در مراکز خرید بزرگ یا بازارهای مرکزی نیز پول خود را چنج نکنید.

حتما عبارت dollar to rupee را در گوگل جستجو کنید تا نرخ دقیق تبدیل دلار به روپیه را به دست بیاورید و متضرر نشوید. زمانی که نرخ دلار را داشته باشید، دیگر نیازی نیست که از بابت ضرر و زیان مالی نگران شوید.  

خب دوستان عزیز، نظر شما در مورد این سوال چیست؟ در سفر به هند دلار ببریم یا روپیه؟ آیا تا به حال از هند دیدن کرده‌اید؟ برای خرید از دلار استفاده کردید یا روپیه ؟ به نظر شما بهتر است در ایران روپیه تهیه کنید یا هند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید و فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید