فستیوال‌های هند  | 12 جشن محبوب بین هندی‌ها
زهرا نیرومند 1399/07/28 6899 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



هندوستان را با عنوان کشوری رنگارنگ با ادیان، مذاهب و آداب‌ورسوم متفاوت می‌شناسیم. مردمی که با فرهنگ‌های مختلف در کشوری وسیع و گسترده گرد هم آمده‌اند و سرزمینی زیبا و دوست‌داشتنی پدید آورده‌اند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به هند، شناخت فرهنگ غنی مردمان این کشور و آشنایی با آیین‌هایشان می‌باشد که با شور و شوق خاصی برگزار شده و خصلت‌های خوب انسانی هم‌چون عشق و فداکای را به نمایش می‌گذارد. یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با آیین‌ها و سنت‌های مردم این کشور، شرکت در فستیوال‌ها و جشن‌های متنوع هندوستان می‌باشد که در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‎گردد. در این بخش قصد داریم محبوب‌ترین فستیوال‌های هند را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هند وارد صفحه "تور هند" شوید.

فستیوال دیوالی (Diwali)

دیوالی یا جشنواره چراغ‌ها، یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین فستیوال‌های هند است که با آغاز سال نوی هندو به مدت 5 روز برگزار می‌شود. دیوالی، جشن پیروزی خیر بر شر است. مردم هندوستان از چند روز قبل خود را برای جشن آماده می‌کنند. برای این کار، خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و تعدادی چراغ، فانوس، شمع و وسایل روشنایی می‌خرند. تهیه شیرینی و گل نیز بخش دیگری از این جشن باشکوه می‌باشد. در طول مدت این جشنواره، هندوها چراغ‌ها و فانوس‌های بسیاری را در خانه‌ها و خیابان‌های شهر روشن می‌کنند، به دعا و نماز می‌پردازند، آتش‌بازی‌های گسترده راه می‌اندازند و در کنار هم غذاها و خوراکی‌های خوشمزه می‌خورند. از دیگر رسم‌هایی که در این مدت وجود دارد، باز گذاشتن در خانه‌هاست. هندوها در طول این مدت درب خانه‌های خود را باز می‌گذارند تا الهه ثروت (لاکشمی) وارد خانه‌های آنان شده و سعادت، خوشبختی و تمکن مالی را در ابتدای سال نو برای آنان به ارمغان بیاورد.

فستیوال دیوالی (Diwali)

فستیوال هولی (Holi)

هولی یا جشنواره رنگ‌ها، یکی از شادترین و هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های هند است که هر ساله در ماه مارس برگزار می‌گردد. مردم هندوستان برای برگزاری این جشن، ابتدا یک آتش بزرگ برپا می‌کنند و پیکره هولیکا، شیطان هندو، را در آن می‌سوزانند. سپس به دلیل پیروزی خیر بر شر، جشن خود را آغاز می‌کنند. هندی‌ها در این روزها دلخوری‌ها را کنار گذاشته و به شکرگذاری نعمات خداوند به شادی می‌پردازند. خانواده و دوستان به دور هم جمع می‌شوند و در کنار ساز و رقص و آواز، شیرینی و غذاهای خوشمزه می‌خورند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این‌ فستیوال انجام می‌شود، پاشیدن آب و رنگ به یکدیگر است. مردم در فضاهای باز به دور هم جمع شده و بادکنک‌های پر از آب و رنگ را به سمت یگدیگر پرتاب می‌کنند یا به صورت هم رنگ‌های پودری می‌پاشند. بنابراین، اگر در اواخر زمستان و اوایل بهار به هندوستان سفر کردید، باید مراقب لباس و صورت خود باشید. فستیوال هولی یک جشن دوروزه است، اما در برخی نقاط کشور تا دو هفته نیز ادامه دارد.

فستیوال هولی (Holi)

فستیوال اونام (Onam)

اونام، یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های هند است که در بخش جنوبی هند و در ایالت کرالا برگزار می‌گردد.  در این جشن مردم جلوی خانه‌هایشان را با گل تزئین کرده و لباس‌های نو به تن می‌کنند. رقص و آواز، خوردن غذاهای خوشمزه، برگزاری مسابقات و  انواع بازی‌ها و تفریحات، از جمله کارهایی است که در جشن اونام انجام می‌شود. اونام جشن شکرگزاری است که به مدت 10 روز پس از برداشت محصول برگزار می‌شود و تمامی مردم منطقه، خصوصا کشاورزان، در آن شرکت می‌کنند.

فستیوال اونام (Onam)

 فستیوال ناواراتری (Navaratri)

ناواراتری، یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های هند است که در بخش‌های مختلف این کشور به شکلی متفاوت برگزار می‌شود. در برخی از بخش‌های هندوستان مردم به مدت 9 روز به دعا و نیایش می‌پردازند و در شهرهای دیگر فستیوال ناواراتری را با رقص و پایکوبی جشن می‌گیرند. در هر صورت ماهیت این جشن در تمامی نقاط هندوستان یکی است و آن جشن پیروزی خیر بر شر است. پوشیدن لباس‌های رنگارنگ، خوردن انواع شیرینی و غذاهای خوشمزه، آتش‌بازی‌های باشکوه و برگزاری مراسم‌های رقص و موسیقی، از جمله فعالیت‌هایی است که در این جشن 9 روز انجام می‌شود. در برخی از شهرهای هند، نمایش‌هایی نیز برگزار می‌شود که در آن عروسک‌های غول‌پیکر به روایت نبرد خیر و شر پرداخته و داستان‌هایی را از خدایان گذشته بازگو می‌کنند.

 فستیوال ناواراتری (Navaratri)

فستیوال کریشنا جانماشتامی (Krishna Janmashtami)

فستیوال کریشنا یا گوویندا (Govinda) یکی از معروف‌ترین فستیوال‌‌های هند است که در روز تولد یکی از خدایان هندو با نام کریشنا، برگزار می‌گردد. هندوها در این جشن لباس‌های زیبا به تن می‌کنند، به تزئین خانه‌ها و معابد می‌پردازند و انواع غذاهای خوشمزه و شیرینی‌های سنتی را آماده می‌کنند. این جشن 8 روزه اعمال خاص خود را نیز دارد که شامل مراسم دعا، نماز، روزه‌داری، برگزاری مراسم‌های آئینی، مسابقات و ... می‌باشد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های فستیوال کریشنا، آویزان کردن گلدان‌های سفالی پر از شیرکره است که از در بالای ساختمان‌های بلند قرار می‌گیرد. در این‌جا گروهی از افراد با ساخت یک هرم انسانی تلاش می‌کنند تا به ظروف غذای آویزان شده دسترسی پیدا کنند و آن را بشکنند تا محتویات آن بر روی جمعیت ریخته شود. هر گروهی که زودتر به بلندی برسد و ظرف را بشکند، برنده مسابقه خواهد بود و جایزه ارزنده‌ای دریافت خواهد کرد. این رقابت جاکره‌ای نامیده می‌شود و بر اساس یک افسانه هندی طراحی شده است. بر طبق این افسانه، کریشنا در  جوانی به کره‌دزدی مشغول بوده است.

فستیوال کریشنا جانماشتامی (Krishna Janmashtami)

فستیوال گانش چاتوری (Ganesh Chaturthi)

گانش چاتوری، یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های هند است که به مناسب تولد گانشا، یکی از خدایان هندو، برگزار می‌گردد و 11 روز ادامه دارد. اگر به هند سفر  کرده باشید حتما مجسمه‌هایی از فیل را در زیارت‌گاه‌ها و معابد این کشور دیده‌اید. فیل، نماد خدای گانشا است. از این رو، در فستیوال گانش جایگاه ویژه‌ای داشته و تندیس‌هایی از آن به صورت تزئین‌شده در خیابان‌های مختلف شهر به نمایش درمی‌آید. از جمله سنت‌های این فستیوال می‌توان به مراسم نیایش، پخت غذاهای سنتی، آواز خواندن و رقصیدن اشاره کرد.  

فستیوال گانش چاتوری (Ganesh Chaturthi)

فستیوال بایساکی (Baisakhi)

بایساکی، یکی از جشن‌های مربوط به سیک‌های پنجابی است که همه ساله در سیزدهم آوریل برگزار می‌گردد. این جشنواره مخصوص کشاوزان است که به شکرگزاری برداشت محصول برپا می‌شود. بایساکی یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های جامعه سیک‌هاست که دارای اهمیت مذهبی نیز می‌باشد. سیک‌ها در این جشن به شادی و پایکوبی پرداخته و با آوازخوانی و رقص سنتی،  از خداوند به دلیل دادن نعمات فراوان، سپاسگذاری می‌کنند.

فستیوال بایساکی (Baisakhi)

فستیوال دوسهرا (Dussehra)

دوسهرا، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های هند است که در ماه اکتبر به مناسبت مرگ راوانا به دست خدای راما، برگزار می‌گردد. مردم نقاط مختلف هندوستان، این پیروزی را به شیوه‌های مختلف جشن می‌گیرند و فعالیت‌ها و سرگرمی‌های متنوعی انجام می‌دهند. یکی از کارهایی که در فستیوال دوسهرا انجام می‌شود، برگزاری صحنه‌های جنگ راما با راوانا و آتش‌زدن تمثال‌هایی از این شاه خبیث می‌باشد. جشن دوسهرا به مدت 10 روز ادامه دارد.

فستیوال دوسهرا (Dussehra)

فستیوال گوروپوراب  (Gurupurab)

گوروپوراب، یکی دیگر از جشنواره‌های سیک‌های هندی است که همه ساله در تاریخ 23 نوامبر در این کشور برگزار می‌گردد. این جشن در واقع به احترام بزرگ‌داشت گوروها، راهنمایان دینی، برپا می‌شود و در آن از معلمان و استادان تجلیل می‌گردد. به مناسبت این روز در معابد غذا پخش می‌کنند و آئین‌ها و سنت‌های مذهبی خود را به جای می‌آورند. سرودخوانی، روشن کردن شمع و چراغ، پخت غذاهای سنتی مانند کارا پراساد و ... از جمله کارهایی است که در این روز انجام می‌شود.

فستیوال گوروپوراب  (Gurupurab)

فستیوال بیهو (Bihu)

بیهو، یکی از محبو‌‌ب‌ترین فستیوال‌های هند است که در اواسط ماه آوریل و در زمان برداشت محصول، برگزار می‌گردد. در این جشن دختران و پسران جوان لباس‌های سنتی خود را به تن کرده و به رقص و آواز در روستاها می‌پردازند. این جشن سراسر خنده و شادی و خوشحالی است.  بیهو یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ایالت آسام (Assam) است.

فستیوال بیهو (Bihu)

فستیوال ماها شیواراتری (Maha Shivaratri)

هندوستان کشور خدایان است و اغلب جشنواره‌های این کشور نیز به خدایان اختصاص دارد. شیوا، یکی از اصلی‌ترین خدایان هندی است که به عنوان آفریننده، نگهدار آسمان و زمین، بخشانده گناهان و نابودکننده دشمنان شناخته می‌شود. هندوها در ماه فالگونا، روزهای نزدیک به بهار، صورت و بدن خود را به خاکستر آغشته کرده و جشن بزرگ ماها شیواراتری را برگزار می‌کنند. آن‌‌ها بر این باورند که در این روز تمامی گناهانشان بخشیده شده و رستگار می‌شوند. عبادت، دعا کردن و روزه‌داری از جمله مراسم‌هایی است که در این روز انجام می‌شود.

فستیوال ماها شیواراتری (Maha Shivaratri)

فستیوال ماکار سانکرانتی (Makar Sankranti)

ماکار سانکرانتی، یکی از بهترین روزهای سال برای هندوهاست. مردم هند روز چهاردهم ژانویه را جشن می‌گیرند و به منظور آمرزیده شدن در نزد خداوند، دعا می‌کنند. جشن این روز در واقع به منظور پایان زمستان و فرا رسیدن بهار برگزار می‌شود و بیشتر جنبه شکرگذاری دارد. مردم نقاط مختلف هند هرکدام به نوعی جشن روز ماکار سانکرانتی را برگزار می‌کنند و سنت‌ها و آئین‌های خاص خود را دارند. خوردن غذاهای خوشمزه، جنگ خروس‌ها، تزئین گاو، پریدن از روی آتش و ... از جمله کارهایی است که در روز جشن ماکار سانکرانتی در مناطق مختلف هند، انجام می‌شود. یکی از کارهایی که معمولا در این جشنواره انجام می‌شود، فرستادن بادبادک‌های رنگی به آسمان است که در واقع نشان‌دهنده هدیه کردن نان‌ به خورشید می‌باشد.

فستیوال ماکار سانکرانتی (Makar Sankranti)

در این مقاله معروف‌ترین فستیوال‌های هند را معرفی کردیم و در مورد سنت‌ها و آئین‌های اجرایی در هریک از آن‌ها توضیحاتی را ارائه دادیم. همان‌طور که دیدید، هندوها به مناسبت‌های مختلف جشن‌های متفاوتی برگزار می‌کنند و در آن به رقص و پایکوبی و شادی می‌پردازند. بسیاری از این جشن‌ها نیز با هدف شکرگذاری از خدایان و سپاس بابت نعمت‌های بی‌کرانی که به انسان‌ها می‌دهد، انجام می‌گیرد. شرکت در این جشن‌ها باعث می‌شود تا با آداب‌ورسوم و فرهنگ مردمان هندی آشنا شوید و خلق‌وخوی و اعتقادات آن‌ها را بیشتر بشناسید. بنابراین، اگر قصد سفر به این کشور 72 ملت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم زمان سفر خود را با زمان برگزاری فستیوال‌های هند هماهنگ کنید و از بودن در میان مردم شاد این کشور لذت ببرید. در صورتی که قصد سفر به کشور هند را دارید، سری به دیگر صفحات سایت بزنید و تورهای گردشگری هندوستان را مورد بررسی قرار دهید.  علاوه بر این می‌توانید با شماره 02175097700  تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید