طبیعت‌گردی ارومیه | معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی ارومیه
شراره رحیمی 1399/06/10 13117 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ارومیه یکی از زیباترین شهرهای آذربایجان غربی و ایران می‌باشد که به دلیل جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد و زیبایی که در دل خود جای داده است، سالانه گردشگران بسیار زیادی را از نقاط مختلف جهان به سمت خود جذب می‌کند. از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به دریاچه ارومیه اشاره کرد که بزرگ‌ترین و مشهورترین دریاچه ایران و دومین دریاچه آب شور در جهان می‌باشد. از آن‌جایی که اطراف ارومیه را کوه‌های بسیاری نظیر قیز قلعه، کوه ماه، جهودها، کوه پنجه سی، کوه علی ایمان، کوه سیر و کوه چهل مر شهیدان احاطه کرده است، این شهر از آب و هوای معتدل و مطبوعی برخوردار می‌باشد که بدون شک با بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن در آب و هوای دل‌انگیز لحظه‌های متفاوت و لذت‌بخشی را برای خود به ارمغان خواهید آورد. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا جاذبه‌های طبیعی ارومیه را به شما معرفی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی ارومیه

همان‌طور که گفته شد ارومیه شامل مقاصد طبیعت‌گردی بسیار زیادی می‌باشد که بدون شک هر کدام از آن‌ها سفری دلپذیر و خاطره‌انگیز برای طیف وسیعی از گردشگران با سلیقه‌های متفاوت فراهم خواهد کرد. از این رو ما نیز در این بخش از مقاله 10 مقصد طبیعت‌گردی ارومیه را به شما معرفی خواهیم کرد تا با دیدن آن‌ها لحظه‌های آرامش‌بخشی را تجربه کنید و نهایت لذت را ببرید.

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی ارومیه

دریاچه بوز سینه

دریاچه بوز سینه از دریاچه‌های بسیار زیبا و پربازدید ارومیه می‌باشد که در بین گردشگران با نام دریاچه بوزسینا نیز شناخته شده است. این دریاچه در رشته کوه زاگرس و در بخش شرقی قله بز سینه قرار گرفته است و جزو جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای آذربایجان غربی نیز به شمار می‌رود که سالانه توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. لازم است بدانید که آب این دریاچه از بارش‌های جوی و برف چال‌های دائمی بوز سینه تامین می‌شود و دو رود بزرگ دیزج و گدار از این دریاچه سرچشمه می‌گیرند. این رودها نیز در تمامی فصل‌های سال در جریان هستند و آب زمین‌های کشاورزی دامنه کوه را تامین می‌کنند. دریاچه بوز سینه در 54 کیلومتری جنوب غربی ارومیه، در قله بوز سینه واقع شده است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت می‌باشد.

کوه چهل مر شهیدان

جالب است بدانید از آن‌جایی که چند قرن پیش در قله این کوه چندین شهید را مدفون کرده‌اند، این کوه به چهل مر شهیدان شهرت یافته است و قله آن مکان مقدس و زیارتگاه به حساب می‌آید. این کوه زیبا با تنوع یخچالی خود دارای چشمه‌های پر آب، رودخانه‌های خروشان، طبیعت بکر و سرسبز می‌باشد که بازدید از آن تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی ارومیه برایتان به ارمغان خواهد آورد. توجه داشته باشید که حتما قبل از صعود به قله این کوه با گروه کوهنوردی آذربایجان هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا با مشکل مواجه نشوید و یک کوهنوردی بی‌نقص و لذت‌بخشی را تجربه کنید. به منظور صعود به قله باید ابتدا خودتان را به روستای کای در 35 کیلومتری جنوب غربی ارومیه برسانید و سپس به روستای ییلاقی جرمی و مبدا صعود به قله که در انتهای دره‌ای به نام جرمی قرار گرفته است، بروید.

معرفی کوه چهل مر شهیدان

دره قاسملو

دره قاسملو در جنوب شهر ارومیه واقع شده است که به دره شهدا و دره سی نیز شهرت دارد. این دره به دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارد، در طول سال به ویژه در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. وجود رودخانه‌های بسیار زیبا، جویبارها و چشمه‌های مختلف کوچک و بزرگ و هم‌چنین پوشش گیاهی و جنگلی چشم‌انداز بسیار زیبایی از دره به وجود آورده است که بازدید از آن بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود. به علاوه در این دره گونه‌های جانوری بسیار متفاوت و نادری نظیر قوچ و میش اردبیلی وجود دارد که هم‌اکنون به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است. این دره تفریحی در 36 کیلومتری جنوب ارومیه واقع شده است که برای رسیدن به آن باید وارد جاده ارومیه- اشنویه شوید.

آبشار سولک

آبشار سولک در روستای سولک میان دو روستای انبی و دربند در منطقه موانا قرار گرفته است. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ارومیه می‌باشد که در انتهای یک دره پر آب و دیدنی خودنمایی می‌کند و با طبیعت بکر و آب و هوای دل‌انگیز خود چشم‌انداز متفاوت و هیجان‌انگیزی را از دیگر جاذبه‌های طبیعی ارومیه برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. آب آبشار سولک در ماه‌های گرم سال به منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمای خارق‌العاده آبشار را کم‌ رنگ‌تر می‌کند، اما در فصل بهار زیبایی آبشار به اوج خود می‌رسد و محل بسیار مناسبی برای تفریح و گشت و گذار مسافران و خانواده‌ها می‌باشد. این آبشار در 40 کیلومتری غرب شهر ارومیه و در دامنه کوه‌های دره رش واقع شده است.

معرفی آبشار سولک

چشمه آب معدنی هفتابه

از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی بسیار زیبای ارومیه می‌توان به چشمه آب معدنی هفتابه اشاره کرد که در 50 کیلومتری جنوب غربی ارومیه، در دهستان مرکور و در 1 کیلومتری شرق دهکده هفتابه واقع شده است. آب این چشمه با گاز و فشار به صورت استوانه‌ای خارج می‌شود و در حدود 10 سانتی‌متر از سطح آب بالا می‌رود و سپس فرو می‌ریزد. جالب است بدانید که به دلیل فشار بسیار زیاد آب این چشمه، آب رودخانه نمی‌تواند وارد حوضچه شود. در سمت چپ حوضچه تخته‌ سنگ‌های بسیار بزرگی همانند یک دیوار بلند وجود دارد که جنس آن‌ها از آهک می‌باشد و آب رودخانه بخشی از پایه آن را کاملا از بین برده است. طبق آزمایش‌های انجام شده آب این چشمه در ردیف آب‌های بی‌کربنات مخلوطی از سدیک، منیزین و کلسیک می‌باشد.

پارک ائللر باغی

پارک ائللر باغی که به آن پارک گل‌ها نیز گفته‌ می‌شود، بزرگ‌ترین پارک شهر ارومیه به شمار می‌رود که در سمت خیابان والفجر و در کنار رودخانه شهر چای واقع شده است. این پارک به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه بسیار زیبای شهر چای چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای به وجود آورده است که بدون شک قدم زدن در آن شما را برای مدت کوتاهی از دغدغه‌های روزمره زندگی دور خواهد و لحظه‌های آرامش‌بخشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در این پارک یک دریاچه مصنوعی به مساحت تقریبا 5 هکتار وجود دارد که گردشگران می‌توانند از تفریحات آبی دریاچه نظیر قایق‌رانی نهایت لذت را ببرند. از دیگر امکانات این پارک می‌توان به وسایل بازی کودکان، پیست دوچرخه سواری، آمفی تئاتر، جاده تندرستی، اتوبانک، پارکینگ خودرو، گذر مشاهیر و... اشاره کرد.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه به صورت طبیعی ایجاد شده است و زلزله‌های پی در پی در این منطقه باعث به وجود آمدن سد طبیعی شده است. آب این دریاچه از بارش‌های جوی و چشمه‌های طبیعی تامین می‌شود. در اطراف این دریاچه پوشش گیاهی متنوع و درختان تنومندی نظیر گردو، بلوط و صنوبر وجود دارد و محل بسیار مناسبی برای تفریح و استراحت گردشگران می‌باشد. به علاوه این دریاچه به دلیل داشتن انواع آبزیان نظیر قزل آلا و... مکان مناسبی برای ماهیگیری به حساب می‌آید. این دریاچه چندین سال پیش به همراه چند جاذبه طبیعی و تاریخی دیگر ارومیه در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به ارومیه حتما از این دریاچه دیدن کنید و با کمپ کردن در این منطقه از سکوت و آرامش حاکم در آن‌جا نهایت لذت را ببرید.

معرفی دریاچه مارمیشو

پیست اسکی خوشاکو

ارومیه علاوه بر فصل بهار و تابستان در فصل زمستان نیز جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی را به گردشگران ارائه می‌دهد که از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به پیست اسکی خوشاکو اشاره کرد. این پیست با چشم‌اندازی خارق‌العاده و امکانات مناسب زمستانی گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران در فصل زمستان به سمت خود جذب می‌کند و لحظه‌های هیجان‌انگیزی را برایشان رقم می‌زند. بدون شک اسکی از پرطرفدارترین تفریحات زمستانی به شمار می‌رود و علاقمندان بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید که این پیست 50 هزار متر مربعی در فصل تابستان نیز به دلیل داشتن پوشش گیاهی خوب و مناسب به پیست اسکی روی چمن تبدیل می‌شود. پیست اسکی خوشاکو در 30 کیلومتری غرب ارومیه قرار گرفته است که شما می‌توانید خودتان را به راحتی با خودرو شخصی به این منطقه برسانید.

غار تمتمان

غار تمتمان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ارومیه می‌باشد که جزو قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان در ایران می‌باشد و قدمت آن تقریبا به 40 هزار سال قبل برمی‌گردد. طبق گفته باستان شناسان و مورخان زندگی هر انسانی در ابتدا در دل کوه‌ها شکل گرفته و هر تمدن و فرهنگی از دل سنگ و کوه‌ها به وجود آمده است. ورودی این غار همانند یک مثلث، طول آن تقریبا حدود 35 متر و درون آن به شکل یک دست می‌باشد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. این غار در 15 کیلومتری شمال شهر ارومیه، در روستایی با نام تمتمان واقع شده است. هنگام بازدید از این غار می‌توانید از دیگر جاذبه‌های نزدیک نظیر قبور تاریخی و گور زیر زمینی نیز بازدید به عمل آورید.

معرفی غار تمتمان

آبشار شملکان

آبشار شملکان در جوار روستایی با همین نام در نزدیکی شهر ارومیه واقع شده است که به دلیل طبیعت بکر و سرسبز و آب و هوای معتدل و مطبوع به محلی بسیار زیبا برای تفریح و گشت و گذار گردشگران و محلی‌ها تبدیل شده است. اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید می‌توانید از نوعی سبزی کوهی به نام شنگ یا یملیه نیز بهره‌مند شوید. این آبشار چشم‌انداز بسیار زیبا و منحصر به فردی از خود برای گردشگران به نمایش می‌گذارد که بدون شک با دیدن آن لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در کنار همسفرانتان تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی ارومیه پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید ارومیه به دلیل اقلیم‌ها و اکوسیستم‌های متنوع جاذبه‌های ‌طبیعی فراوانی را در دل خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها با زیبایی خیره کننده خود گردشگران را غافلگیر می‌کند و لحظه‌های متفاوت و لذت‌بخشی را برایشان فراهم می‌کند. در صورتی که قصد سفر به ارومیه را دارید، می‌توانید وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان به دست آورید و سفر بی‌نقص و هیجان‌انگیزی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید