جاذبه‌های اردبیل | 20 جاذبه‌ی گردشگری اردبیل
ضحا اکبری 1400/04/12 5345 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



استان اردبیل در شمال غربی کشورمان ایران قرار دارد، این استان دارای آب و هوایی سرد است و اکثر ساکنان آن ترک زبان هستند. اردبیل به دلیل برخورداری از آب و هوای عالی و بارش‌های فراوان دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است، از کوهستان و آبشار گرفته تا چشمه و دشت. علاوه بر این به سبب تاریخ غنی و قرار گرفتن بر سر راه جاده‌ی ابریشم، یکی از مناطق ایران است که در گذشته بسیار پر رونق بوده و بناهای تاریخی که امروزه در گوشه و کنار این منطقه می‌بینیم، گواهی بر این مدعاست. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل را به شما معرفی کرده و توضیحاتی را در مورد آن‌ها ارائه دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.همچنین برای شرکت در تورهای این شهر میتوانید به صفحه تور اردبیل ما مراجعه کنید.

  1. دشت مغان

دشت مغان منطقه‌ای در شمال استان اردبیل است که به سبب برخورداری از ویژگی‌هایی همچون آب و هوای بسیار عالی، خاک حاصلخیز و آب فراوان (به دلیل وجود رود ارس و بارش‌های فراوان) به یکی از قطب‌های کشاورزی ایران تبدیل شده است. در این منطقه که به انبار غله‌ی آذربایجان معروف است، انواع غلات، حبوبات و علوفه کشت می‌شود و همین امر موجبات رونق دامپروری را نیز در مغان فراهم آورده است. دشت مغان به دلیل آب و هوای عالی دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که از دلایل سفر گردشگران به این منطقه می‌باشد، دشت‌هایی سرسبز و پهناور که در فصول گرم پر از گل‌های زیبا و رنگارنگ می‌شوند، جنگل‌های انبوه و سرسبز مغان، ساحل آرام و زیبای رود ارس، دریاچه‌ی سد شهرک، چشمه‌ی طبیعی مازافا که دارای آب معدنی است، زیستگاه‌های طبیعی برای حیوانات مانند زیستگاه حسن دره سی، زیستگاه آقا بابا و زیستگاه خروسلوی مغان و بسیاری مناطق زیبا و شگفت انگیز دیگر از جاذبه‌های بیششمار دشت مغان هستند.

دشت مغان

دشت مغان

  1. مجموعه‌ی تاریخی فرهنگی شیخ صفی الدین اردبیلی

خانقاه و آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در واقع مجموعه‌ای از بناهای تاریخی و بسیار زیبا در میدان عالی قاپوی اردبیل است، که هر کدام از معماری بسیار دیدنی و قدمتی طولانی برخوردارند. در این مجموعه بناهای بسیاری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی (که به گنبد الله الله مشهور است)، آرامگاه شاه اسماعیل اول، حرمخانه (آرامگاه محی الدین محمد پسر شیخ صفی الدین)، عمارت چینی خانه، قندیلخانه (تالار دار الحفاظ)، طاق متولی (دارالحدیث)، قبرستان شهیدگاه و چله خانه (محل چله نشینی و خلوت شیخ صفی الدین و پسرش صدرالدین موسی) اشاره کرد.

شیخ صفی الدین اردبیلی

شیخ صفی الدین اردبیلی

  1. جنگل فندوقلو

سرزمینی جنگلی به مساحت 25 کیلومتر مربع در 30 کیلومتری اردبیل و 10 کیلومتری جنوب شهر نمین قرار دارد که به دلیل داشتن تعداد بسیار زیادی درخت فندق به فندوقلو معروف است. این منطقه یکی از زیباترین جاذبه‌های اردبیل است که به سبب برخورداری از آب و هوای عالی، درختان میوه‌ی فراوان (اعم از گوجه سبز، توت فرنگی، ازگیل، سیب وحشی، تمشک و...) و مناظر طبیعی بسیار زیبا و دیدنی از بهترین‌ مکان‌ها برای سفر و طبیعت گردی می‌باشد. همه ساله در تاریخ  ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه، در جنگل فندوقلو جشنواره‌ی گل‌های بابونه برگزار می‌شود که هزاران گردشگر داخلی و خارجی در آن شرکت می‌کنند.

جنگل فندوقلو

جنگل فندوقلو

  1. گورستان تاریخی شهر یری

منطقه‌ای به نام شهر یری در 35 کیلومتری مشکین شهر و به فاصله‌ی 65 کیلومتری از شمال غربی مرکز استان قرار دارد، که یکی از قدیمی‌ترین و عجیب‌ترین مناطق باستان شناسی ایران و حتی جهان است. در این منطقه یک قلعه‌ی نظامی که به روش خشکه چین ساخته شده، محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی و گورستانی با سنگ قبرهای عمودی و عجیب واقع شده است. باستان شناسان قدمت شهر یری را متعلق به حدود 9 هزار سال قبل می‌دانند و معتقدند با وجود کاوش‌های فراوان هنوز ابعاد زیادی از این منطقه ناشناخته باقی مانده است. سنگ قبرهای این گورستان صورت انسان‌هایی است که دهان ندارند و اندازه‌ی آن‌ها از ۴۰ سانتی متر تا ۲ متر، متغیر است.

گورستان تاریخی شهر یری

گورستان تاریخی شهر یری

  1. آب گرم قینرجه اردبیل

مجتمع آب گرم قینرجه یکی از بهترین و مدرن‌ترین چشمه‌های آب گرم ایران است که در ارتفاع ۱۲۴۰ متری از سطح دریا و در ۱۲ کیلومتری مشکین شهر قرار دارد و به دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌ها، در جهان بی نظیر می‌باشد. این چشمه‌ی آب گرم سرشار از املاح و مواد معدنی مفید است و دمای آن به ۸۶ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد که آن را به داغ‌ترین چشمه‌ی آب کلرایدی در جهان تبدیل کرده است و برای اینکه قابل استفاده شود آن را با آب سرد مخلوط می‌کنند. آب گرم قینرجه از کوه‌های سبلان نشات می‌گیرد و علاوه بر دو استخر جداگانه برای زنان و مردان، دارای استخر کودکان، استخر آب سرد، سونای بخار و خشک، جکوزی و... می‌باشد. فضای اطراف این چشمه دارای مناظری بسیار دیدنی و چشم نواز است که سبب شده گردشگران بیشتری به این مکان بیایند، چرا که می‌توانند علاوه بر استفاده از فواید چشمه‌ی قینرجه، از تماشای مناظر زیبا و تنفس هوای پاک لذت ببرند.

آب گرم قینرجه

آب گرم قینرجه

  1. پل معلق مشکین شهر

یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین جاذبه‌های اردبیل، پل معلق آن است که در مشکین شهر قرار دارد. این پل زیبا بزرگ‌ترین پل معلق در خاورمیانه است که به وسیله‌ی طراحان و معماران کشور خودمان طراحی و ساخته شده است. پل مشکین شهر ۳۶۵ متر طول و ۲ متر عرض دارد و در ارتفاع ۸۰ متری در بالای رودخانه‌ی خیاوچایی واقع شده است. قدم زدن روی این پل برای کسانی که به هیجان علاقه دارند بسیار لذتبخش است، خصوصا وقتی روی قسمت‌های شیشه‌ای آن گام برمی‌دارند.

پل معلق مشکین شهر

پل معلق مشکین شهر

  1. دریاچه‌ی نئور

دریاچه‌ی نئور یکی از دریاچه‌های طبیعی ایران است که آب شیرین دارد و بسیار زیبا و دیدنی است. این دریاچه که در جنوب شرقی اردبیل و در فاصله‌ی ۴۸ کیلومتری آن واقع شده در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. دریاچه‌ی نئور از دو دریاچه‌ی کوچک و بزرگ که در فصل بهار با هم ترکیب می‌شوند ایجاد شده و کارشناسان متوسط عمق آن را ۵ متر محاسبه کرده‌اند. این دریاچه محل زندگی تعداد بسیار زیادی پرنده‌ی مهاجر و ماهی‌های زیباست که آن را به یکی از باارزش‌ترین زیستگاه‌های اکوتوریسمی تبدیل کرده است.

دریاچه‌ی نئور

دریاچه‌ی نئور

  1. خانه‌ی تاریخی میر فتاحی

خانه‌ی میر فتاح، خانه‌ای قدیمی مربوط به حدود 110 سال پیش است که در شرق اردبیل و در محله‌ی تازه میدان این شهر واقع شده است. این خانه به امر حاج میر آقا پسر حاج میر فتاح از بزرگان شهر اردبیل و به وسیله‌ی حاج مهدی معمار ساخته شده و شامل دو عمارت اندرونی و بیرونی بوده است. در ابتدا دو پسر حاج فتاح یعنی حاج میرآقا و حاج میر محسن در اندرونی این خانه سکونت داشتند، بعدها عمارت اندرونی از بین رفت و تنها عمارت بیرونی که جهت مراسم‌های مذهبی، روضه و... استفاده می‌شد باقی ماند. این ساختمان چندین سال به عنوان مدرسه و دبیرستان مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال 1382 آقای علی اصغر میر فتاحی نوه‌ی حاج میر آقا آن را به اداره‌ی میراث فرهنگی استان اردبیل واگذار کرد تا امروزه به عنوان موزه‌ی مفاخر دینی از آن استفاده شود.

خانه‌ی تاریخی میر فتاحی

خانه‌ی تاریخی میر فتاحی

  1. آبشار کرکری

در دامنه‌ ارتفاعات سبلان و در مسیر رودخانه‌ی کرکری و در فضایی پر از مناظر زیبا و چشم نواز آبشاری به نام کرکری قرار دارد که یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی اردبیل به شمار می‌رود. این آبشار حدود 25 متر ارتفاع دارد و فاصله‌ی آن تا مشکین شهر 15 کیلومتر می‌باشد. جاده‌ای که از مشکین شهر به آبشار می‌رسد، یک جاده‌ی خاکی و ناهموار ولی در عین حال بسیار دیدنی و بکر است که گردشگران ترجیح می‌دهند مقداری از راه را پیاده بروند تا بتوانند از زیبایی‌های مسیر لذت بیشتری ببرند. آبشار کرکری در همه‌ی فصل‌ها زیبا و دیدنی است، اما در صورتی که تصمیم داشتید در زمستان برای تماشای این آبشار بروید، حتما باید تجهیزات مناسب فصل سرما را با خود به همراه داشته باشد.

آبشار کرکری

آبشار کرکری

  1. برج (گنبد) شاطر

برج یا گنبد شاطر یکی از جاذبه‌های اردبیل است که فاصله‌ی آن تا این شهر حدود 6 کیلومتر می‌باشد. این برج بنایی بلند است که از داخل به شکل استوانه و ا زخارج به صورت یک 10 ضلعی دیده می‌شود و از جنس سنگ می‌باشد. قدمت برج شاطر به دوران ایلخانی برمی‌گردد و در اطراف آن تپه‌های باستانی فراوانی وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اردبیل حتما به برج شاطر سر بزنید، چرا که علاوه بر تماشای برج تاریخی می‌توانید از مناظر و طبیعت زیبای اطراف نیز لذت ببرید.

برج (گنبد) شاطر

برج (گنبد) شاطر

  1. دریاچه‌ی شورابیل

دریاچه‌ی شورابیل از جاذبه‌های شهر اردبیل است که در خیابان دانشگاه این شهر قرار دارد. این دریاچه، تنها دریاچه‌ی ایران است که در داخل منطقه‌ی شهری است و از این نظر منحصر بفرد می‌باشد. دریاچه‌ی شورابیل در گذشته آب شوری داشت ولی با افزودن آب شیرین به آن این شوری بسیار کم شد تا جایی که امروزه در آن ماهی قزل آلا پرورش داده می‌شود. در اطراف دریاچه امکانات تفریحی بسیاری فراهم شده است، از جمله هتل شورابیل، شهربازی روباز و سر پوشیده، پیست دوچرخه سواری، پیست دو و میدانی، قایق رانی و... .

دریاچه‌ی شورابیل

دریاچه‌ی شورابیل

  1. پل یعقوبیه (پل 5 چشمه)

پل یعقوبیه یکی از چندین پل تاریخی بر روی رودخانه‌ی بالیقلوچای اردبیل از جنس ساروج، آجر و سنگ ساخته شده است. تاریخ ساخت این پل به دوران صفویان برمی‌گردد ودارای 5 دهانه یا آبراه برای عبور آب رودخانه است. از آنجا که این پل در دل شهر اردبیل قرار دارد و به آثار تاریخی دیگر همچون بقعه‌ی شخ صفی الدین نزدیک است، مکان بسیار مناسبی برای تفریح در این شهر محسوب می‌شود.

پل یعقوبیه (پل 5 چشمه)

پل یعقوبیه (پل 5 چشمه)

  1. پیست اسکی آلوارس

در دامنه‌های کوه سبلان، در غرب اردبیل و در 30 کیلومتری شهرستان سرعین، یک پیست اسکی جذاب قرار دارد که وسیع‌ترین پیست اسکی ایران است. این پیست به علت ارتفاع زیادش بسیار سرد بوده و معمولا در تابستان گردشگران بیشتری را در خود جای می‌دهد. سردی هوا در پیست آلوارس به حدی است که گاهی در تابستان نیز می‌توان بارش برف را در آن مشاهده کرد. پیست آلوارس دارای امکاناتی همچون بالابر و تله سیژ است و می‌تواند یکی از شیرین‌ترین قسمت‌های سفر به اردبیل باشد.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس

  1. کاروانسرای سنگی صائین

شهر اردبیل در گذشته در مسیر راه ابریشم قرار داشته، به همین دلیل دارای کاروانسراهای فراوانی می‌باشد. با توجه به این مسئله که کاروانسرای صائین در منطقه‌ای بسیار سرد واقع شده، سرپوشیده است و مانند سایر کاروانسراها روباز نیست. این کاروانسرا از سنگ و ملات ساروج ساخته شده، چرا که اولا سنگ در این منطقه زیاد است، ثانیا سنگ جزء مصالح کوهستانی است و ثالثا استحکام بسیار زیادی دارد. تماشای این کاروانسرای سنگی و قسمت‌های مختلف داخل آن، از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به اردبیل خواهد بود.

کاروانسرای سنگی صائین

کاروانسرای سنگی صائین

  1. تالاب آت گلی

از دیگر جاذبه‌های اردبیل تالاب آت گلی است که در 35 کیلومتری جنوب مشکین شهر قرار دارد. این تالاب دارای 120 متر طول و 30 متر عرض است و به طور میانگین 3 مترعمق دارد. در تالاب آت گلی گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری مثل آبچیلیک، مرغابی‌های مهاجر و چنگر زندگی می‌کنند اما ماهی‌های قزل آلای رنگین کمان آن بسیار مشهورند. محیط اطراف این تالاب نیز دارای مناظر بسیار زیبا، بکر و دیدنی است که گشت و گذار در آن، در همه‌ی فصول سال به خصوص بهار و تابستان می‌تواند بسیار لذتبخش باشد. تالاب آت گلی به آب گرم شابیل بسیار نزدیک است و در سفر به آن می‌توانید سری هم به آبگرم شابیل بزنید.

تالاب آت گلی

در این مقاله شما را با شماری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اردبیل آشنا کردیم، اردبیل پر است از مکان‌هایی که هر کدام به تنهایی می‌توانند دلیلی برای سفر به این منطقه باشند. اگر تمایل داشتید به اردبیل این شهر سرسبز و شاداب با مردمانی خونگرم و مهمان نواز سفر کنید، می‌توانید به قسمت اردبیل در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید