گردنه‌ی حیران - عکس‌ها + آدرس + راهنمای سفر
زهرا نیرومند 1400/06/15 2196 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



گردنه‌ی حیران، یکی از زیباترین گردنه‌های ایران است که در مسیر بین دو شهر آستارا و اردبیل قرار دارد. این گردنه بخشی از استان گیلان بوده و از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. چیزی که گردنه‌ی حیران را از دیگر جاده‌های ایران متمایز می‌کند، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز آن است که تصویری از جنگل‌های سرسبز را در میان انبوهی از ابر  و مه به تصویر می‌کشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با گردنه‌ی حیران و راهنمای سفر به آن آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای اردبیل وارد صفحه تورهای"اردبیل" شوید.

گردنه‌ی حیران کجاست؟

گردنه‌ی حیران یکی از زیباترین جاده‎های ایران است که در مسیر بین دو شهر آستارا و اردبیل قرار دارد. حیران در واقع نام ییلاقی بسیار زیباست که در منطقه‌ای بکر و دیدنی واقع شده و آب‌وهوایی مطبوع و بی‌نظیر دارد. ییلاق حیران از سه روستا تشکیل شده است که با نام‌های حیران علیا، حیران سفلی و حیران وسطی شناخته می‌شوند. مردمان روستا به کشاورزی و دامپروری مشغولند و به دلیل طبیعت بی‌نظیر این منطقه و رونق صنعت گردشگری، از این طریق نیز کسب درآمد می‌کنند.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این ییلاق که باعث جلب توجه گردشگران می‌شود، احاطه شدن آن در میان ابر و مه است. نام حیران نیز به همین دلیل بر روی ییلاق گذاشته شده است. "حیران" یک کلمه تالشی است و به   معنای " مکان ابر و مه"  می‌باشد. ییلاقات دیگری نیز در استان‌های شمالی کشور وجود دارند که منظره‌ای بی‌نظیر از اقیانوس ابرها را به نمایش می‌گذارند، اما مه و ابر موجود در گردنه‌ی حیران با مناطق دیگر متفاوت است. در واقع دلیل ایجاد این ابر ارتفاع بالای منطقه نمی‌باشد. این ابرها به دلیل رطوبت دریای خزر در برخورد با هوای خشک و سرد جنوبی به وجود می‌آیند و کل منطقه را احاطه می‌کنند.

گردنه‌ی حیران در ۳۰ کیلومتری آستارا و در مسیر بین این شهر با اردبیل واقع شده است.  این گردنه از یک طرف تصویری بسیار زیبا و دیدنی از جنگل‌های انبوه و از طرفی دیگر، چشم‎اندازی بی‌نظیر از یک دره‌ی عمیق و سرسبز را به نمایش می‎گذارد. از میان این دره رودی عبور می‌کند که با نام رود ارس شناخته می‌شود. این رود مرز بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.  

گردنه حیران

 زیبایی‌های گردنه‌ی حیران 

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، گردنه‌ی حیران از میان جنگل‌های انبوه عبور می‌کند و از طرف دیگر نیز چشم‌اندازی بسیار دیدنی از دره‌ای سرسبز  و زیبا را به نمایش می‌گذارد. قرار گرفتن این سرسبزی در میان انبوهی از ابر و مه، مناظری رویایی و شگفت‌انگیز را به تصویر می‌کشد. چشم‎اندازهایی حیرت‌انگیز که مانند آن در هیچ نقطه‌ی دیگری از ایران وجود ندارد.

دره‌های این منطقه پوشیده از مراتع سرسبز و دشت‌های پر از گل است. گاوها و گله گوسفندان در میان مراتع مشغول چرا هستند و اسب‌های وحشی نیز در میان دشت‌ها به جست‌وخیز می‌پردازند. همه چیز برای داشتن یک قاب رویایی مهیاست. در گوشه‌هایی از این قاب کندوهای زنبور عسل را می‌بینید که به زیبایی در کنار هم چیده شده و جلوه‌ای متفاوت به فضا می‌دهند. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، دشت‌هایی پر از گل را در کنار سرسبزی مراتع خواهید دید. پاییز فصل رنگ‌هاست. گردنه‌ی حیران، پاییزی زیبا و رنگارنگ دارد و مناظری بی‌بدیل را به نمایش می‎گذارد. زیبایی این گردنه به حدی است که هر بازدیدکننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند و سالانه گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف ایران به این سمت سوق می‌دهد. اگر به شمال ایران سفر کردید، بازدید از این جاده‌ی زیبا و دیدنی را از دست ندهید.

گردنه حیران

جاذبه‌های گردشگری اطراف گردنه‌ی حیران

گردنه‌ی حیران بخشی از جاده‌ی ارتباطی آستارا به اردبیل است و چشم‌اندازهایی بسیار زیبا و رویایی دارد. این گردنه حدود 35 کیلومتر طول دارد و مسیری پرپیچ‌وخم را در مقابل شما قرار می‌دهد.  می‌توانید در گوشه‌ای از مسیر از اتومبیل خود پیاده شوید و از تماشای مناظر زیبای اطراف لذت ببرید.  در طول مسیر نیز رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، فروشگاه‌های خوراکی و ... وجود دارد که امکان نوشیدن یک فنجان چای یا یک غذای داغ را در آب‌وهوای خنک و طبیعت بی‌نظیر منطقه فراهم می‌آورد. علاوه بر این، می‌توانید محصولات کشاورزی، چای، گیاهان دارویی، لبنیات محلی و عسل‌های تازه و خوشمزه را نیز از فروشندگان بومی تهیه نموده و به عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرید. اگر دوست دارید کمی بیشتر با این منطقه آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به روستاهای اطراف گردنه بزنید و غذاهای محلی را با کیفیتی عالی نوش‌جان کنید. از جمله توریستی‌ترین روستاهای این منطقه می‌توان به حیران، کشفی و مشند اشاره کرد.

منطقه حیران جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متعددی دارد و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر نقاط ایران به سمت خود می‌کشاند. از این جمله جاذبه‌های می‌توان به موارد  زیر اشاره کرد:

جنگل فندقلو: فندقلو یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که بعد از گردنه حیران قرار دارد. این جنگل دارای درختان متعددی می‌باشد که از بین آن‌ها می‌توان به فندق، سیب وحشی، به، گوجه سبز، ازگیل، تمشک و توت‌فرنگی اشاره کرد. علاوه بر این، دشت‌های پر از گل و چشمه‌های‌آب‌گرم متعددی نیز در فندقلو وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها چشمه مشه‌سویی است. جشنواره بهاره گل‌های بابونه یکی از مهم‌ترین اتفاقات جنگل فندقلو است که همه ساله در این منطقه برپا می‌شود و مورد توجه بسیاری از طبیعت‌دوستان قرار می‌گیرد. این جنگل مرکز تکثیر و حفاظت گوزن‌های بومی نیز می‌باشد و امکاناتی چون اسکان در کمپ گردشگری فندقلو  و پیست اسکی روی چمن را نیز در خود جای داده است.  جنگل فندقلو در 30 کیلومتری اردبیل واقع شده و 10 کیلومتر با شهر نمین فاصله دارد.

گردنه حیران

تله‌کابین حیران: در مسیر جنگل فندقلو و گردنه حیران یک تله‌کابین وجود دارد که امکان تماشای چشم‌اندازهای دیدنی این منطقه را از ارتفاع برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. مسیر  تله‌کابین در هر سمت حدود  ۱۲/۵ دقیقه می‌باشد که رفت‌وبرگشت آن 25 دقیقه زمان می‌برد. یک مسیر ۱,۵۰۰ متری که تصویری زیبا از محیطی کوهستانی و سرسبز را در مقابل شما قرار می‌دهد. در این مسیر می‌توانید قلعه گور بابک را نیز ببینید. این قلعه مربوط به دوران ساسانیان بوده و در حال حاضر در کشور آذربایجان قرار دارد.

دهکده‌ی گردشگری حیران: منطقه حیران ظرفیت‌های متعددی برای تفریح و لذت بردن از طبیعت دارد. از این رو، در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری واقع شده به عنوان منطقه گردشگری پررونق مطرح شده است. دهکده‌ی گردشگری حیران مکانی مناسب برای خانواده‌هاست. این مجموعه در کنار تله‌کابین حیران قرار دارد و دارای تفریحات متعددی چون ترامبولین، پیست کارتیگ، سورتمه، مرکز خرید، رستوران و کافی‌‌شاپ می‌باشد. در بخشی از این مجموعه، هتل‌ها  و سوئیت‌هایی برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است که امکان اقامت در این منطقه را میسر می‌سازد. پروژه دهکده‌ی گردشگری حیران دارای بخش‌های دیگری چون شهربازی و استخر نیز می‌باشد که در آینده‌ای نزدیک بازگشایی می‌گردد.

گردنه حیران

دسترسی به گردنه‌ی حیران

گردنه‌ی حیران در جاده اصلی اردبیل به آستارا قرار دارد و بخشی از استان گیلان محسوب می‌شود. این گردنه در 30 کیلومتری آستارا واقع شده و فاصله آن تا اردبیل نیز 64 کیلومتر می‌باشد.

اگر از تهران به سمت گردنه‌ی حیران حرکت می‌کنید، باید بدانید که این گردنه‌ در 530 کیلومتری تهران قرار دارد و طی کردن آن حدود 5 تا 5 ساعت و نیم زمان می‌برد. در این مسیر از استان‌های البرز و قزوین  عبور کرده و پس از رسیدن به گیلان، مسیر را به سمت آستارا  ادامه دهید.

در صورتی که بخواهید از سمت اردبیل وارد گردنه حیران شوید، باید استان‌های البرز، قزوین، زنجان و اردبیل را پشت سر بگذارید و مسیر را به سمت جاده آستارا ادامه دهید. این مسیر حدود 100 کیلومتر طولانی‌تر از مسیر قبل می‌باشد.

گردنه حیران

راهنمای سفر به گردنه‌ی حیران

  • فصل بهار تا اوایل فصل پاییز بهترین زمان برای سفر به گردنه‌ی حیران ‎است. در این زمان طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد و جلوه خاصی به گردنه و جاده منتهی به آن می‌بخشد.
  • گردنه‌ی حیران در یک منطقه کوهستانی واقع شده و آب‌وهوایی سرد دارد. از این رو، حتی اگر در روزهای گرم تابستان به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • در فصل زمستان احتمال بارش برف‌های سنگین در جاده بسیار بالاست. از این رو، حتما قبل از سفر وضعیت جاده را چک کنید و تجهیزات مورد نیاز را نیز به همراه داشته باشید.
  • هوای مه‌آلود از جمله ویژگی‌های این گردنه است و پیچ‌وخم جاده نیز مسیر را کمی خطرناک می‌کند. بنابراین، نکات ایمنی را مدنظر داشته باشید و در روزهای بارانی و برفی با دقت بیشتری رانندگی کنید تا از خطرات جاده‌ای در امان بمانید.
  • قبل از ورود به جاده سلامت خودروی خود را بررسی کنید و در صورتی که  از مهارت لازم در رانندگی برخوردار نیستید، وارد گردنه‌ی حیران نشوید.

گردنه حیران

در این مقاله به معرفی گردنه‌ی حیران پرداخته و اطلاعاتی در مورد این منطقه‌ی زیبا و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن در اختیارتان قرار دادیم. گردنه‌ی حیران یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که در مسیر بین دو شهر اردبیل و آستارا قرار دارد. این گردنه یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی محسوب شده و چشم‌اندازهایی زیبا و رویایی را در مقابل شما قرار می‌دهد. می‌توانید از روستاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی اطراف گردنه مانند جنگل فندقلو، چشمه مشه‌سویی و ... بازدید نمایید یا از تفریحات متنوع حیران مانند تله‌کابین، سورتمه، کارتینگ و ... برخوردار باشید و لذت ببرید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری تورهای طبیعت‌گردی آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید