پل هیر اردبیل | تصاویر + آدرس + قیمت بلیط + راهنمای بازدید
زهرا نیرومند 1400/06/17 22057 بازدید 2 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اردبیل یکی از زیباترین استان‎های ایران است که در بخش شمال غربی کشورمان قرار دارد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های اردبیل، آب‌وهوای خنک و مطبوع آن در تابستان است که باعث جذب گردشگران فراوان به این استان می‌شود. اغلب افراد استان اردبیل را با آب‌گرم‌های متعدد آن می‌شناسند و برای  استفاده از خواص درمانی آن، به اردبیل سفر می‌کنند. اگر قصد سفر به اردبیل را دارید، باید بدانید که این استان علاوه بر آب‌وهوای مطبوع، آب‌گرم و طبیعت بسیار زیبا، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. یکی از این جاذبه‌ها، پل معلقی است که  در شهر هیر اردبیل قرار دارد. این پل تماما شیشه‌ای بوده و به صورت قوسی شکل ساخته شده است. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا با پل هیر اردبیل و راهنمای بازدید از آن آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تورها‌ی طبیعت گردی" و یا صفحه "تور اردبیل" شوید.

پل هیر اردبیل

هیر، یکی از شهرهای اردبیل است که در بخش جنوبی این استان قرار دارد. این شهر طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی داشته و باغ‌های میوه فراوانی را نیز در خود جای داده است. هیر شهر آلبالو و گیلاس است. به همین دلیل با عنوان شهر شکوفه‌های گیلاس شناخته می‌شود. شهر هیر آب‎وهوایی فوق‌العاده و چشم‌اندازهایی دیدنی دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر هیر، پل شیشه‌ای معلق آن است که بر روی دره‎ای عمیق با ارتفاع 100 متر ساخته شده است. این دره حدود 234 هکتار مساحت دارد و یک رودخانه پرآب با نام هیرچایی از میان آن عبور می‎کند. نمای این رودخانه از بالای پل بسیار جذاب  و دیدنی است. پل معلق هیر چشم‌اندازهایی  بی‌نظیر از کوه سبلان را در یک سمت و باغ‌های میوه هیر را در سمت دیگر به نمایش می‌گذارد.

 پل هیر اردبیل، اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی شکل جهان است که در داخل ایران و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است. برای ساخت این پل از قطعات شیشه‌ای 5 لایه استفاده شده است که با کابل‌های فلزی به هم متصل شده و پل شگفت‌انگیز هیر را ایجاد کرده‌اند. پل هیر اردبیل 208 متر طول دارد و عرض آن نیز 120 سانتی‌متر می‌باشد. 

پل هیرمند

امکانات رفاهی و تفریحی

منطقه‌ای که پل هیر اردبیل در آن ساخته شده است، جذابیت‌های طبیعی زیادی دارد. از این رو، بسیار موردتوجه بوده و به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری این استان تبدیل شده است. مسئولان امر نیز از این فرصت استفاده کرده و امکانات رفاهی و تفریحی متعددی را برای این مجموعه در نظر گرفته‌اند. از جمله این امکانات می‌توان به  استخر، زیپ‌لاین، بگ‌جامپ، ترامپولین، امکانات صخره‌نوردی، فواره‌ی موزیکال و مجتمع بازی ادوین اشاره کرد. بخش‌های دیگری نیز در پروژه‌ی هیر وجود دارد که در فاز دوم اجرا شده و به زودی افتتاح می‌گردد. از جمله این بخش‌ها می‌توان به هتل‌ها و واحدهای اقامتی، مراکز تجاری و رستوران شیشه‌ای اشاره کرد. 

پل هیرمند

دسترسی به پل هیر اردبیل

پل هیر در دره‌ی دربند شهر هیر استان اردبیل واقع شده است.  برای بازدید از این پل ابتدا باید خود را به شهر هیر برسانید. این شهر در بخش جنوب شرقی استان اردبیل و در جاده اصلی  سرچم به اردبیل قرار دارد. برای دسترسی به این شهر، جاده سرچم اردبیل را در پیش بگیرید.  پس از طی 23 کیلومتر، تابلوهای شهر هیر را در مقابل خود خواهید دید. قبل از ورود به هیر، حدود یک کیلومتر مانده به شهر، مسیر دره‌ی دربند را دنبال کرده و از پل هیر اردبیل بازدید نمایید. دره‌ی دربند هیر تا شهر اردبیل 29 کیلومتر فاصله دارد و طی کردن آن با ماشین شخصی حدود 40 دقیقه زمان می‌برد.

پل هیرمند

راهنمای بازدید از پل هیر اردبیل

ساخت پل هیر اردبیل از سال 1397 آغاز شد و پس از حدود 2 سال، در خرداد 1399 به بهره‌‌برداری رسید و در دسترس عموم قرار گرفت. گردشگران می‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 8 شب برای بازدید از این پل به دره‌ی دربند شهر هیر بروند. هزینه بلیط ورودی 25 هزار تومان است.

پس از ورود به پارکینگ مجموعه تا ورودی پل، یک مسیر 500 متری را پیش‌رو دارید که باید پیاده طی کنید. این مسیر  شیب‌دار بوده و در نهایت با 20 پله خاتمه می‌یابد. بازدید از پل هیر نیز حدود 30 دقیقه طول می‎‌کشد، اما اگر بخواهید از کل مجموعه بازدید نمایید، به 2 تا 3 ساعت زمان نیاز دارید. 

دقت داشته باشید که جاده‌ی منتهی به پل هیر اردبیل در حال حاضر چندان گسترده نیست و تنها برای عبور ماشین‌های سواری مناسب است. پارکینگ مجموعه نیز ظرفیت تعداد محدودی ماشین را دارد و در  تعطیلات و روزهای شلوغ، خیلی زود پر می‌شود. 

پل هیرمند

دانستی‌های پل هیر اردبیل

نکات جالبی در مورد پل هیر اردبیل  وجود دارد که بهتر است قبل از بازدید از پل بدانید. این نکات عبارتند از:

  • پل هیر اردبیل اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی‌شکل جهان است که در ایران و به دست مهندسان توانمند ایرانی ساخته شده است.
  • این پل دومین پل معلق ایران پس از پل مشکین‌شهر محسوب می‌شود و توسط همان شرکت ساخته شده است.
  • پل معلق هیر 208 متر طول و 120 سانتی‌متر عرض دارد و ارتفاع آن از سطح زمین نیز حدود 100 متر می‌باشد.
  • قطعات شیشه‌ای استفاده شده در پل 3 سانتی‌متر قطر دارند و به وسیله کابل‌های فلزی به هم متصل شده‌اند.
  • ساخت پل شیشه‌ای هیر توسط بخش خصوصی انجام شده و حدود 80 میلیارد تومان هزینه داشته است.
  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم یک زیپ‌لاین در بخش بالایی این مجموعه وجود دارد که امکان یک تفریح هیجان‌انگیز را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. ارتفاع این زیپ‌لاین 150 متر است.
  • در سایت A مجموعه، سازه‌ای شبیه به انسان طراحی شده است که از تمامی زوایا قابل رویت می‌باشد. این سازه یک مشعل در دست دارد که همیشه روشن است.
  • پل هیر اردبیل نورپردازی زیبا و خاصی در شب دارد که پیشنهاد می‌کنیم تماشای آن را از دست ندهید.

پل هیرمند

در این مقاله به معرفی پل هیر اردبیل پرداخته و اطلاعاتی در مورد این مجموعه و راهنمای بازدید از آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، پل هیر اردبیل اولین پل تمامی شیشه‌ای قوسی شکل جهان است که به دست مهندسان توانمند ایرانی ساخته شده است. پل هیر تنها 29 کیلومتر با شهر اردبیل فاصله دارد. اگر به اردبیل سفر کردید، می‌توانید بازدید از این پل را نیز در برنامه خود قرار دهید و یک روز هیجان‎انگیز و پر از خاطره را تجربه نمایید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید و از زمان و شرایط برگزاری تورهای اردبیل آگاهی یابید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1402/03/23

    درمورد نرخ بلیط واقعا گران برای هر نفر۸۵۰۰۰ تومان واقعا چه خبر مگه

  • 1402/04/12

    با سلام . مبلغ ورودی 25000 تومان برای هر نفر هستش یا خانوادگی ؟ اگه برای ورودی هر نفر هستش واقعا گران هستش .

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید