سرعین کجاست ؟ راهنمای سفر به سرعین+ آپدیت سال 1400
علیرضا مشرقی 1400/02/23 6786 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سرعین یکی از شهرهای توریستی مهم در استان اردبیل است. این شهر به‌لطف چشمه‌های آب‌گرم خود، شهرت جهانی دارد. همه ساله گردشگران بسیاری از شهر زیبای سرعین دیدن می‌کنند. اگر شما نیز قصد سفر به سرعین را دارید، با ما در این راهنمای سفر به سرعین همراه باشید.همچنین برای شرکت در تورهای این شهر میتوانید به صفحه تور اردبیل ما مراجعه کنید.

سرعین کجاست؟

سرعین یکی از شهرهای کوهستانی ایرانی است. این شهر در دامنه‌های سبلان قرار دارد. این شهر در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است. به همین خاطر دسترسی به آن از اردبیل به سادگی انجام می‌شود.

معرفی شهر سرعین

سرعین نام شهری نسبتاً کوچک است که در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. این شهر در مناطق کوهستانی شمال‌غرب ایران واقع شده است. سرعین در دامنه‌‌های سبلان قرار دارد. این شهر جزء شهرهای کوهستانی و سردسیر به حساب می‌آید. در این شهر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری وجود دارند. با این حال، شهرت سرعین به‌خاطر این مناظر خیره‌کننده کوهستانی نیست. در این شهرستان چندین و چند چشمه آب‌گرم از دل خاک به بیرون می‌جوشد. چشمه‌‌های آب‌گرم سرعین دارای خواص درمانی متعددی هستند. بر اساس نظر پزشکان، حضور در این چشمه آب‌گرم می‌تواند در جهت رفع دردهای مزمن استخوانی موثر باشد.

مردم سرعین را بهتر بشناسید

مردم سرعین اصالتاً اردبیلی هستند. آن‌ها آذری زبان بوده و به زبان ترکی صحبت می‌کنند. از نظر لهجه و گویش آذری، مردم سرعین از گویش ترکی آذربایجان شرقی استفاده می‌کنند. اکثر مردم سرعین مسلمان و شیعه هستند. بر اساس سرشماری انجام شده در سال 1395، در این شهر 5،500 نفر مشغول زندگی هستند. جالب است بدانید در طول تاریخ، مردم سرعین جزء سردم‌داران ادبیات و موسیقی اصیل ایران محسوب می‌شدند. هنوز هم مردم سرعین در زمینه ادبیات، دستی بر آتش دارند.

پیش از آنکه سرعین به قطب آب‌درمانی ایران تبدیل شود، مردم منطقه به کشاورزی و دامداری مشغول بودند. به‌لطف هم‌جواری سرعین با دامنه‌های سبلان، زنبورداری هنوز هم یکی از مشاغل پردرآمد این منطقه محسوب می‌شود. عسل‌های سبلان یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین انواع عسل محسوب می‌شوند. در حال حاضر با توجه به گسترش گردشگری در سرعین، بسیاری از مردم به مشاغل مرتبط به توریست مشغول شده‌اند. همه ساله هزاران نفر از سرعین دیدن می‌کنند. به همین خاطر مسافرخانه‌های بومی، فروشگاه سوغات و صنایع‌دستی و از این قبیل مشاغل به وفور در سرعین دیده می‌شود.

سرعین

سرعین به چه معناست؟

شاید این سؤال را از خود بپرسید که سرعین به چه معناست؟ «سریین» یک واژه ترکی است. در زبان ترکی سریین به‌معنای یک مکان خنک است. در زبان عربی نیز سریین، سرچشمه معنا می‌دهد. چه در زبان عربی و چه در زبان ترکی، سریین دارای معنایی مرتبط است. در گذشته نیز این منطقه را با نام‌هایی همانند «ساری قیه» و «سرائین» می‌شناختند.

بهترین زمان سفر به سرعین

سرعین یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران است. همه ساله هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی از این شهر زیبا دیدن می‌کنند. با این وجود انتخاب زمان سفر به سرعین می‌تواند بر کیفیت سفر شما تأثیرگذار باشد. همان طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، سرعین یک شهر کوهستانی است. این شهر در دامنه‌های سبلان قرار دارد. به همین خاطر سرعین زمستان‌های سختی را تجربه می‌کند. پس اگر قصد دارید تا در آب‌وهوای خوش از این شهر دیدن کنید، باید 6 ماه اول سال را برای سفر خود انتخاب نمایید.

در فصل بهار میزان آب چشمه‌های آب‌گرم سرعین به حداکثر میزان خود می‌رسد. تمام مراتع اطراف سرسبز می‌شود. لاله‌های سرخ و شقایق‌های زیبا سر از خاک بیرون می‌آورند. دشت‌ها پر از گل و گیاه می‌شوند. حتی بسیاری از گیاهان دارویی نیز گل می‌دهند. در این فصل جشنواره‌های متعدد گل نیز داخل سرعین برگزار می‌شود. بسیاری از گردشگران بر این باور هستند بهترین زمان سفر به سرعین فصل بهار است.

با این حال سفر به سرعین می‌تواند گزینه مناسبی در تعطیلات تابستان نیز باشد. در طول تابستان بسیاری از ساکنین پایتخت و شهرهای گرمسیر دیگر، برای فرار از گرما سفر به سرعین را انتخاب می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت فصل تابستان و تعطیلات نوروز، شلوغ‌ترین زمان برای سفر به سرعین محسوب می‌شود. در طول تابستان نیز می‌توانید شاهد جشنواره‌های متعدد در سرعین باشید. در این فصل به یمن حضور گردشگران، بازارچه‌های سنتی مختلف و مراسم سنتی متعدد در سرعین برگزار می‌شود.

جالب است بدانید حتی در فصل زمستان نیز سفر به سرعین می‌تواند جذاب باشد. اگر به برف‌بازی یا ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید، باید زمستان سرعین را نیز تجربه کنید. به یاد داشته باشید هزینه سفر به سرعین در زمستان به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند.

روش‌های سفر به سرعین

سفر همراه وسایل نقلیه شخصی

برای سفر به سرعین ابتدا باید خودتان را به اردبیل برسانید. تهران تا اردبیل حدود 500 کیلومتر فاصله است. پس از آنکه خودتان را به اردبیل رساندید، باید به‌سمت غرب حرکت کنید. پس از حدود 28 کیلومتر به سرعین خواهید رسید. به یاد داشته باشید از زنجان به بعد، مسیر جاده کوهستانی خواهد بود. در 6 ماه دوم سال، اماکن یخبندان در جاده وجود دارد. پس احتیاط کنید و تجهیزات لازم را همراه ببرید. همچنین اگر تجربه رانندگی در جاده‌های کوهستانی را ندارید، بهتر است روش دیگری را برای سفر خود انتخاب کنید. مسیر از اردبیل تا سرعین کیفیت مطلوبی ندارد و باید احتیاط کنید.

سفر با هواپیما

سرعین شهر نسبتاً کوچکی است. به همین خاطر فرودگاه مستقل ندارد. پس برای سفر با هواپیما باید به اردبیل بروید. فاصله اردبیل تا سرعین را نیز با روش‌های مختلف می‌توانید پشت سر بگذارید. فرودگاه اردبیل در فاصله 47 کیلومتری از سرعین قرار دارد. شما می‌توانید از همان فرودگاه یک تاکسی دربست بگیرید و به سرعین بروید. همچنین می‌توانید از فرودگاه با اتوبوس به مرکز شهر رفته و از آنجا با تاکسی‌های متعدد یا مینی‌بوس‌های مختلف به سرعین سفر کنید.

سفر با اتوبوس

اتوبوس مستقیم به سرعین فقط در مبداء شهرهای تهران، مشهد و اصفهان وجود دارد. اگر از شهرهای دیگر قصد سفر به سرعین با اتوبوس را دارید، باید ابتدا خودتان را به اردبیل برسانید. از اردبیل نیز با اتوبوس یا تاکسی به سرعین سفر کنید.  از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان همه روزه اتوبوس‌های متعددی به سرعین حرکت می‌کنند. از تهران تا سرعین با اتوبوس حدود 10 ساعت راه است. پس بهتر است حتماً از اتوبوس‌های VIP با امکانات کامل استفاده کنید.

سفر همراه تور

در حال حاضر مؤسسات مختلف توریستی، تورهای سرعین را برگزار می‌کنند. تورهای سرعین بسیار متنوع هستند. پس این امکان را به شما می‌دهند تا بر اساس سلیقه، شرایط و بوجه خود، تورتان را انتخاب کنید. سفر همراه تورهای سرعین بهترین روش سفر محسوب می‌شود. در این تورها شما لازم نیست پشت فرمان بنشینید و یا نگران یافتن بلیت اتوبوس اردبیل – سرعین باشید. در این نوع سفر هر آنچه تصور می‌کنید از پیش برنامه‌ریزی شده است. پس فقط باید بر روی لذت‌بردن از سفر خود تمرکز کنید.

اقامت در سرعین

سرعین یک شهر توریستی معروف است. به همین خاطر می‌توانید شاهد انواع اقامتگاه در آن باشید. به همین خاطر امروز قصد داریم تا بهترین اقامتگاه‌های سرعین را به شما عزیزان معرفی کنیم.

اقامت در سرعین

  • هتل لاله سرعین

آدرس: سرعین، خیابان دانش، مقابل آبدرمانی سبلان

شماره تماس: ۶-۳۲۲۲۲۷۵۰-۰۴۵

  • هتل رضوان خلیج فارس

آدرس: سرعین، میدان دانش، خیابان فرمانداری، هتل رضوان

شماره تماس: ۳۲۲۲۴۵۵۸-۰۴۵

  • هتل ارشاد سرعین

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، مجتمع هتل و آبدرمانی ارشاد

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۸۹۳-۰۴۵ و ۳۲۲۲۲۲۹۳-۰۴۵

  • هتل رویال پارک سرعین

آدرس: سرعین، خیابان دارائی، روبه‌روی هتل لاله

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۲۲۲-۰۴۵

  • هتل آپارتمان قهوه سوئی

آدرس: سرعین، چهار راه قهوه سوئی

  • هتل آپارتمان دریا

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، جنب آبگرم گاو میش گلی

بهترین چشمه‌های آب‌گرم سرعین

چشمه های آبگرم

  • چشمه آبگرم گاو میش گلی

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۲۳۵-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۷۰۰۰ تومان

سانس‌ها: ۶ صبح تا ۱۳ بانوان و ۱۴ بعد از ظهر تا ۲ بامداد آقایان

  • آبدرمانی سبلان

آدرس: سرعین، خیابان دانش، روبه‌روی هتل بین المللی لاله، مجتمع آبدرمانی سبلان

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۸۸-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۲۰۰۰۰ تومان

سانس‌ها: همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۸ برای آقایان و بانوان

  • آبدرمانی رویال پارک سرعین

آدرس: سرعین، خیابان دارایی، روبه‌روی هتل لاله، مجتمع هتل و آبدرمانی بین المللی رویال پارک سرعین

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۲۲۲-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۳۸۰۰۰ تومان

سانس‌ها: همه روزه از ساعت ۸ تا ۲ بامداد برای آقایان و بانوان

  • آبدرمانی ایرانیان سرعین

آدرس: سرعین، ورودی اول شهر سرعین، شرکت تفریحی توریستی آب درمانی سرعین ایرانیان

شماره تماس: ۳۲۲۲۴۹۵۰-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۲۸۰۰۰ تومان

سانس‌ها: همه روزه از ساعت ۹ تا یک بامداد برای آقایان و بانوان

  • آبدرمانی دره لرسویی سرعین

آدرس: سرعین، خیابان شریعتی، جنب بش باجلار

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۱۵۴-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۲۳,۰۰۰ تومان

سانس‌ها: از ساعت ۸ تا ۱۶ آقایان و از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۴ بانوان

  • آبگرم قره سو(اعصاب سویی)

آدرس: سرعین، چهارراه قهوه سویی، جنب آبگرم ساری سو

هزینه بلیت: هر نفر ۶۰۰۰ تومان

  • آبگرم بش باجلار

آدرس: سرعین، خیابان شریعتی، جنب چشمه آبگرم دره لر سویی

شماره تماس: ۳۳۲۴۹۶۳۰-۰۴۵

  • آب درمانی قهوه سویی سرعین

آدرس: سرعین، خیابان طالقانی

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۳۲۴-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۱۸۵۰۰ تومان

سانس‌ها: از ساعت ۸ تا ۲۴ برای آقایان و بانوان

  • آب درمانی مدرن شهر آفتاب

آدرس: سرعین، خیابان مسیر سلامت، بعد از مسجد

شماره تماس: ۹-۳۲۲۲۰۶۳۰-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۱۲۰۰۰ تومان

سانس‌ها: همه روزه از ساعت ۸ تا ۲ بامداد برای آقایان و بانوان

  • آب درمانی پهنلو(ارشاد)

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، میدان سهند، خیابان پهنلو

شماره تماس: ۳۲۲۲۲۸۹۳-۰۴۵

هزینه بلیت: هر نفر ۲۰,۰۰۰ تومان

سانس‌ها: همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۳:۳۰ برای بانوان و آقایان

  • آب گرم ژنرال سرعین

آدرس: سرعین، میدان گاو میش گلی، خیابان ژنرال

شماره تماس: ۳۲۲۲۴۰۶۰-۰۴۵

هزینه بلیت: ۱۶۰۰۰ تومان

سانس‌ها: از ساعت ۸ تا ۲۴ برای آقایان و بانوان

بهترین مراکز خرید سرعین

اگر قصد خرید در سرعین را دارید ما به شما مراکز خرید زیر را معرفی می‌کنیم:

  • بازار اطلس سرعین

آدرس: سرعین، میدان گاومیش گلی، خیابان ولیعصر

تلفن: ۳۳۲۴۹۶۳۰-۰۴۵

  • مجتمع تجاری لاله

آدرس: سرعین، میدان ولیعصر، جنب آب درمانی سبلان، مرکز خرید لاله

  • مرکز خرید آدنا مال

آدرس: سرعین، میدان امام علی، بلوار سبلان

تلفن: ۳۲۲۲۳۸۲۷-۰۴۵

سوغات سرعین

سرعین شهر بسیار کوچکی است؛ با این وجود سوغات بسیاری دارد. اگر به سرعین سفر کردید، می‌توانید انواع سوغات سنتی و خوشمزه این شهر را خریداری کنید. در این شهر انواع صنایع‌دستی خاص همانند گلیم و جاجیم دستباف وجود دارد. همچنین می‌توانید تازه‌ترین و باخاصیت‌ترین عسل‌های ایران را از سرعین تهیه کنید. عسل را می‌توان مهم‌ترین سوغات سرعین دانست. البته شیرینی‌ها منحصر‌به‌فرد ترکی نیز در این منطقه به وفور وجود دارد. به‌غیر از شیرینی، انواع حلوای سیاه، جوانه‌گندم، گردو، پسته، آرد، کره و محصولات تازه لبنی جزء سوغات سرعین محسوب می‌شوند.

سوغات

غذاهای سنتی سرعین

  • آش دوغ؛
  • کباب‌های چنجه؛
  • کاسه کباب؛
  • انواع آش سنتی؛
  • پیچاق قیمه؛
  • چیغیرتما.

معرفی بهترین رستوران‌های سرعین

  • رستوران عدل مینائی

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، روبه‌روی بانک سپه

تلفن: ۳۲۲۲۲۳۱۷-۰۴۵

  • رستوران اطمینان

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، بین خیابان طالقانی و بلور دانش، روبه‌روی رستوران عدل مینائی

  • رستوران حقیقت

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان گاو میش گلی

  • رستوران سنتی آلوارس مهرگان

آدرس: مجموعه تفریحی آلوارس، انتهای مسیر رفت تله‌سیژ

  • رستوران سنتی آذربایجان

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان گاو میش گلی، روبه‌روی بلور دانش

  • رستوران فرزاد

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، روبه‌روی خیابان شیرزاد

  • رستوران آلاچیق ساحل سرعین

آدرس: سرعین، خیابان ولیعصر، جنب آبگرم ارشاد

تلفن: ۳۲۳۲۲۲۳۳-۰۴۵

  • رستوران اترک

آدرس: سرعین، خیابان چالدران، مجتمع هتل آپارتمان و آبدرمانی اترک

تلفن: ۳۲۲۲۴۸۴۰-۰۴۵

  • فودکورت محتشم

آدرس: سرعین، بلوار امام علی، میدان امام علی، طبقه دوم مرکز خرید آدنا

خب دوستان عزیز شما به‌صورت کامل با سفر به سرعین آشنا شدید. آیا قصد سفر به سرعین را دارید؟ آیا تا کنون تجربه سفر به این شهر زیبا را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را درباره سرعین با ما به اشتراک بگذارید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید