دریاچه شورابیل | آشنایی کامل با دریاچه و پارک شورابیل
محدثه موسوی 1400/10/01 5570 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


دریاچه شورابیل دومین منطقه پر بازدید شهر اردبیل است، این دریاچه محلی ایده‌آل برای پیاده روی، پیک نیک، قرارهای عاشقانه و شب گردی‌های به یاد ماندنی به شمار می‌رود. شورابیل یکی از اولین پیشنهاد‌‌ها برای گردشگرانی که به اردبیل سفر می‌کنند است، سفر به شهر اردبیل برای شما می‌تواند بسیار ارزان و مقرون به صرفه باشد چون برای بازدید از جاذبه‌ی این شهر نیازی به هزینه‌ی زیاد نیست. از دیگر امتیازات دریاچه شورابیل واقع شدن در حریم شهری است، شما به راحتی به داخل شهر دسترسی دارید و این امر موجب در صرفه جویی در زمان شما می‌شود.

معرفی دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی شهر اردبیل می‌باشد، این دریاچه طبیعی بوده و نکته‌ جالب توجه در مورد این دریاچه قدمت آن است، به گفته‌ زمین شناسان قدمت دریاچه شورابیل از قدمت دریاچه ارومیه بیشتر است. تشکیل دریاچه شورابیل به اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم برمی‌گردد، که بعدها با گذشت زمان تبدیل به منطقه گردشگری در شهر اردبیل شده است. آب دریاچه شورابیل به دلیل شور بودن بیش از حد موجب نامگذاری به "شورابیل" شد، جالب است بدانید آب دریاچه در گذشته به قدری شور بوده که هیچ موجود زنده‌ای در این دریاچه نبوده اما امروزه با افزودن آب شیرین توانستند شور بودن آن را تا حدی کم کنند. گل دریاچه شورابیل به دلیل وجود مواد معدنی سفید خاصیت درمان بیماری‎های پوستی و روماتیسم را دارا بوده، اما متاسفانه با افزودن آب شیرین این خاصیت دریاچه شورابیل از بین رفت. از دیگر تغییرات دریاچه پس از اضافه کردن آب شیرین افت دمای هوا و یخ زدگی است، شور بودن طبیعی دریاچه سبب می‌شد که آب دریاچه یخ نزند، اما پس از اضافه کردن آب شیرین دریاچه در فصول سرد سال یخ زده و این امر موجب هجوم مردم برای اسکی و تفریح روی یخ شد، اما پس از شکستن یخ و مرگ چندین نفر، رفتن روی یخ در این مکان ممنوع شد.

از مزیت‌های آب شیرین دریاچه شورابیل می‌توان به پرورش ماهی قزل آلا اشاره کرد، همچنین سبب شد تا این تالاب تبدیل به زیستگاهی برای پرندگان مهاجر که از سمت روسیه مهاجرت می‌کنند شود. لک لک سیاه، اردک، اردک تاجدار، غاز زنگوله بال، پلیکان‌های سیاه، غاز خاکستری و اردک چشم طلایی از پرندگان مهاجر هستند، از پرندگان بومی این منطقه می‌توان به قرقاول، آنگوت، خوتکا، حواسیل، چنگر، مرغاب و دراج اشاره کرد.

دریاچه شورابیل

مساحت و عمق دریاچه شورابیل

سطح این دریاچه 640000 مترمربع، گستردگی آن 180 هزار هکتار و عمق دریاچه به 30 متر می‌رسد و به خاطر عمق زیادش شنا کردن در این منطقه ممنوع است. مسافت دور دریاچه حدود 5/7 کیلومتر است، این مسیر طولانی‌ترین جاده سلامت و پیاده روی در کشور می‌باشد.

دریاچه شورابیل

دیدنی‌ها و امکانات دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل اردبیل مکانی دنج و آرام همراه با چشم اندازی بی‌نظیر است. شما برای داشتن سفری هیجان انگیز و به یاد ماندنی می‌توانید از امکانات پارک شورابیل استفاده کنید و سرگرم شوید. در ادامه دیدنی‌های شورابیل را به شما معرفی می‌کنیم و امیدواریم اگر گذرتان به اردبیل افتاد در پارک و دریاچه شورابیل لحظات خوشی را سپری کنید.

زیپ لاین شورابیل: اگر به دنبال شور و اشتیاق و هیجان در سفر هستید زیپ لاین بهترین انتخاب است. شما هر ساعتی از روز بروید می‌توانید پرواز روی دریاچه شورابیل را تجربه کنید و لحظاتی هرچند کوتاه، از فضای اطراف دریاچه لذت ببرید.

قایق رانی در دریاچه شورابیل: قایق موتوری یا جت اسکی از دیگر وسیله‌های هیجان انگیز است و می‌توانید سوار بر قایق از اطراف دریاچه دیدن کنید، البته علاوه بر قایق موتوری قایق‌های پدالی چهار نفره برای گشت و گذار در اطراف دریاچه وجود دارد. هر کدام هیجان خاص خود را دارد و تصمیم گیری طبق سلیقه شخصی خودتان است.

دوچرخه سواری در شورابیل: پیست دوچرخه سواری با دوچرخه‌های تک نفره و دو نفره، شما می‌توانید به مدت زمانی مشخصی با کارت شناسایی خود این دوچرخه‌ها را کرایه کنید، توجه داشته باشید که در زمان تعیین شده دوچرخه‌ خود را تحویل دهید. رانندگی داخل محوطه پارک ممنوع است پس می‌توانید با خیال راحت دوچرخه سواری کنید.

 ماشین برقی شورابیل: بخش جذاب دیگر دریاچه ماشین برقی است. طرفداران ماشین برقی، علاوه بر هیجان داخل پیست ماشین برقی می‌توانید ماشین‌های برقی را کرایه کنید و اطراف دریاچه را بگردید.

اتوبوس تفریحی دور دریاچه: شما هنگام بازدید از پارک و دریاچه شورابیل با انرژی مثبتی هم همراه می‌شوید. این اتوبوس جدا از هیجان می‌تواند لحظات شادی را برای شما رقم بزند، به دلیل موسیقی‌های شاد و ایرانی همیشگی‌اش و رقص و شادی مسافرانش به اتوبوس شاد معروف شده است.

شهربازی دریاچه شورابیل: این مجموعه برای کودکان دلبند شما تدارک دیده شده. اگر حوصله فرزندتان سررفته می‌توانید به شهربازی کودکان ببرید، در این شهربازی انواع تاب، سرسره، چرخ فلک و دیگر وسایل برقی وجود دارد تا سرگرم بازی شوند.

دستگاه‌های موجود در شورابیل: پیست پرش، ستاره گردون، فریزبی، کشتی صبا، هالتر، اسکیت، تشک پرش آزاد، ماشین کوبنده و...

همچنین از دیگر امکانات پارک و دریاچه شورابیل می‌توان به شهربازی در فضای آزاد، شهربازی سرپوشیده، پارک صخره‌ای، پارک جنگلی باغ بهشت و رینگ پیاده‌روی باچمن مصنوعی اشاره کرد. علاوه بر این یک پارکینگ بزرگ در ورودی این پارک است و شما می‌توانید به راحتی تردد کنید، در داخل محوطه سوپرمارکت، سرویس بهداشتی، دستگاه‌های ورزشی و نمازخانه برای رفاه حال گردشگران وجود دارد. در اطراف این مجموعه رستوران، کافی‌شاپ، مرکز خرید، کافی نت و سالن ورزشی وجود دارد، همچنین وجود آلاچیق و فضایی جداگانه برای چادر زدن اقامت را برای گردشگران آسان‌تر می‌کند، البته در محدوده دریاچه هتل‌های متعددی از جمله: هتل شورابیل با ویوی دریاچه، هتل سارای و مجتمع توریستی کوثر با فضایی تمیز و قیمتی مناسب وجود دارد که برای رسیدن به دریاچه و فضای پارک هم نیازی به طی کردن مسافت زیادی نیست.


دریاچه شورایبل

موقعیت دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل فقط 2 کیلومتر با شهر فاصله دارد و در حریم شهر اردبیل قرار گرفته است. شهرک‌های کوثر، دادگستری، ولیعصر، راه و ترابری و مهر در نزدیکی‌های دریاچه قرار دارند. همچنین در حومه دریاچه نمایشگاه بین المللی قرار گرفته است در صورت تشکیل می‌توانید بازدید کنید.

 دانشگاه‌های محقق اردبیلی، علوم پزشکی و پیام نور در حاشیه این دریاچه قرار گرفته‌اند.

موقعیت دریاچه شورابیل


آدرس دریاچه شورابیل

رفتن به دریاچه شورابیل اردبیل زحمت زیادی برای شما نخواهد داشت زیرا این دریاچه در حریم شهری و در جنوب شهر واقع شده است، فقط کافیست آدرس این پارک را بدانید و به راحتی راه دریاچه را پیدا کنید.

برای دسترسی به دریاچه شورابیل ابتدا وارد اتوبان میلاد شده، به میدان پلیس می‌رسید و در ادامه شما با توجه به تابلوهای راهنمای مسیر به دریاچه شورابیل خواهید رسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید