سوباتان کجاست؟ راهنمای سفر به سوباتان در تالش
حامد مقتدایی 1399/02/05 11515 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر از گرمای طاقت‌فرسای تابستان خسته‌ شده‌اید و می‌خواهید یک تجربه جدید، شگفت‌انگیز و فراموش‌نشدنی داشته باشید، منطقه ییلاقی سوباتان واقع در ارتفاعات تالش، یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی‌تان در فصل‌های بهار و تابستان، همراه با مراتع و چمنزارهای سرسبز و خرم، چشمه‌های پرآب، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای کوچک و بزرگ، چشم‌اندازهای رویایی و فانتزی خود می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را از نزدیک با تکه‌ای از بهشت خداوند روی سرزمین‌مان ایران آشنا کنیم:

در صورتی که به دنبال بهترین قیمت و خدمات سفر برای این مکان هستید، به صفحه تور سوباتان مراجعه فرمایید.


سوباتان کجاست؟


ییلاق سوباتان در فاصله 36 کیلومتری شمال غرب تالش و در فاصله 22 کیلومتری لیسار در ارتفاعات 1900 تا 2500 متری از سطح دریا واقع شده است. سوباتان، از شرق به جنگل‌های پردرخت و سرسبز تالش، از غرب به ییلاق‌های اردبیل و دریاچه فوق‌العاده زیبا و تماشایی نئور، از شمال به رودخانه خروشان لیسار و ییلاق‌های خطبه‌سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان محدود شده است.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره دریاچه تماشایی و پرطرفدار نئور می‌توانید نگاهی به مقاله «همه‌چیز درباره دریاچه نئور» بیندازید.

سوباتان-کجاست؟


سوباتان به چه معناست؟


سوباتان به معنای محل فرورفتن آب است. علتش را عده‌ای به خاطر وجود حفره‌ای در این منطقه ییلاقی که سیلاب‌های اطراف به سمتش جاری می‌شوند و در آن فرو می‌ریزند، می‌دانند. اما برخی دیگر، اعتقاد دارند «سو» در گویش تالشی به معنای «گلپر» و «وتون» به معنای روییدن است؛ بنابراین چون در این منطقه گلپر زیادی رویش می‌کند، اهالی تالش نام این ییلاق را سوووتون یا سوباتان گذاشته‌اند.


چرا باید از سوباتان بازدید کرد؟


منطقه ییلاقی سوباتان پوشیده از چمنزارها، گلزارها و مراتع سرسبز و تماشایی است، آوای دل‌نشین چشمه‌های گوارایش، حس و حال بازدید از کلبه‌های چوبی ساخته‌شده از جنس بلوط و پوشانده‌شده با چوب‌های نازکتر پلک با پنجره‌های چوبی که دود از دودکش شومینه آن‌ها بیرون می‌زند، تماشای دام‌ها و گله‌های اسب‌های وحشی که خرامان خرامان به این سو و آن سو می‌روند، شیهه‌ای که می‌کشند، نسیمی که گل‌های شقایق دشت را به رقص درمی‌آورد و نیز چادرهای عشایر محلی، شما را محو و میخکوب خود می‌کند. سفر به سوباتان هیچ چیز کم از سفر به مناطق سرسبز و خیره‌کننده کشور سوئیس ندارد.


جاذبه‌های گردشگری ییلاق سوباتان کدامند؟


در منطقه ییلاق سوباتان، می‌توانید به سراغ بازدید از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی همچون دریاچه نئور، آبشار ورزان، آلچاق، گوری دره و... بروید که در ادامه توضیحاتی کوتاه از آن‌ها برایتان آورده شده است:


1.دریاچه نئور


دریاچه زیبا و متفاوت نئور در فاصله 19 کیلومتری از سوباتان تالش واقع شده و می‌توان آن را بلندترین و مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی برجای‌مانده از دوران باستان و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سطح منطقه محسوب کرد.


دریاچه-نئور-در-سفر-به-سوباتان


عمق دریاچه نئور بین 3 تا 8 متر تخمین زده می‌شود و اگر اهل ماهی‌گیری هستید، وسایلش را به همراه داشته باشید تا چند ساعتی را به گوش دادن نوای آرامش‌بخش دریاچه بپردازید و اگر خوش‌شانس باشید، دست آخر چند ماهی قزل آلای رنگین کمانی نصیبتان شود، تا برای شام‌تان با یک کمپینگ عالی کنار دریاچه، یک ماهی کبابی خوشمزه نوش جان کنید.


2. آبشار ورزان


آبشار ورزان در فاصله 4 کیلومتری در شمال غرب سوباتان واقع شده و آب رودخانه ورزان از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار با سرچشمه ییلاق‌ها، در مسیرش، آبشاری 30 متری ایجاد می‌کند.


آبشار-ورزان-در-سفر-به-سوباتان


3. آلچاق


پارک طبیعی آلوچه‌های وحشی بوده که بوته‌های آلوچه را می‌توان در نزدیکی آن دید. این جنگل‌ در بخش غربی جنگل‌های لیسار جا خوش کرده و از آلوهایش محلی‌ها رب و لواشک‌های بسیار خوشمزه درست می‌کنند.


4. گوری دره


گوری دره به خاطر داشتن گورستان‌های هفت‌ هزار ساله از جاهای تماشایی در نزدیکی سوباتان به شمار می‌رود که در سفرتان به این منطقه ییلاقی، نباید بازدید از آن را فراموش کنید.
از سایر جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی منطقه ییلاقی سوباتان می‌توان به چمنزار وسیع بیده‌دشت (اسب‌های وحشی در آن این سو و آن سو می‌دوند و حوضچه کوچکی هم در میان آن قرار گرفته است)، غار طبیعی گنج‌خانه (محلی‌ها اعتقادشان بر این است که این غار طلسم شده است)، چشمه باتمان بولاق بین آسبومار و ییلاقات بالادستی ساری بولاق و چم چمی، باغداگول (محل اقامت ایل شاهسون اردبیل، معروف به بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه (با امکان تماشای طلوع و غروب خورشید از بلندایش) و هاچاداشی اشاره کرد.


در سوباتان چه غذایی برای خوردن پیدا می‌شود؟


در ادامه قصد داریم تا شما را به سفری خوشمزه در دل یکی از سرسبزترین بهشت‌های ایران ببریم:


1. کباب بره


در نزدیکی رستوران آبشار ورزان می‌توانید چندین رستوران با میز و صندلی‌های چوبی ببینید که انواع خوشمزه غذاهای محلی همچون کباب بره به مشتریان‌شان و شما گردشگران ارائه می‌دهند.
جلوی بیشتر مغازه‌های سوباتان می‌توانید یک گوسفند آویزان‌شده را شاهد باشید که پیش روی آن مشغول تکه تکه کردن و کباب کردنش هستند.


کباب-بره-در-سفر-به-سوباتان


2. سوجا دیله


سوجا دیله، خوراک آبداری است که با گوشت پرچرب گوسفند طبخ می‌شود و در سوباتان طرفدار زیادی دارد. گوشت گوسفند ریز ریز شده و در مخلوطی از روغن و کره سرخ می‌شود و سپس کمی ماست روی آن می‌ریزند تا روی حرارت ملایم جا بگیرد.


3. پندیره ویسوج


پندیره ویسوج یا پنیر سرخ‌شده از آن غذاهای خوشمزه‌ای است که باید در سفرتان به سوباتان امتحانش کنید. پنیر تازه جوشانده‌شده در روغن سرخ که با برنج خورده می‌شود.
سوغاتی معروف و محبوب منطقه سوباتان، پنیر، کره و ماست محلی‌ آن است.


4. گوزلی بریان


گوزلی بریان یا بره بریان، از خوشمزه‌ترین غذاهای ییلاقی این منطقه بوده که بره کامل را برای طبخش در آب می‌پزند، سپس شکمش را با گردو، سبزیجات محلی و ادویه‌جات پر می‌کنند. این غذا، بیشتر مخصوص جشن‌ها و میهمانی‌های بزرگ محلی‌های سوباتان است.


گوزلی-بریان-در-سفر-به-سوباتان


5. سوجانون


سوجانون، نا‌ن‌هایی است که توسط زنان محلی منطقه سوباتان است. این نان، پس از حرارت پیدا کردن ساج، چونه‌های خمیر از قبل آماده‌شده‌اش با وردنه روی تخته مخصوص خمیرگیری به شکل دایره درمی‌آید و در ساج گذاشته می‌شود تا پخته شود.


6. نان کومبه


برای درست کردن نان کومبه، از دیگر نان‌های خوشمزه سوباتان، خمیر را چانه و پهنش می‌کنند، سپس خمیر را روی خاکستر داغ آتش می‌گذارند و رویش را هم با خاکستر داغ می‌پوشانند. سپس این نان از دو طرف بالا و پایین پخته و سرخ می‌شود. پس از پختن، با پارچه‌ای تمیز، خاکسترهای آن پاک شده و با روغن محلی رویش چرب می‌شود و با شیر و چای میل می‌گردد.


7. قورتماج


این غذا از شیر تازه گوسفندی درست شده و بیشتر چوپانان آن را پخت می‌کنند و به تازگی هم پایش به رستوران‌های محلی این منطقه رسیده است و شما می‌توانید از خوردنش لذت ببرید. جهت طبخ این غذا، ابتدا آتشی درست می‌کنند و سپس چند قطعه سنگ تمیز از چشمه برمی‌دارند و در آتش قرار می‌دهند تا به طور کامل سرخ شود. شیر گوسفند را در کاسه‌ای مسی می‌ریزند و بعد از آن سنگ‌های سرخ‌شده در آتش را داخل کاسه‌ شیر میندازند. شیر کاملاً می‌جوشد و حالت ژله‌ای پیدا می‌کند. این غذا برایتان با نان محلی سرو می‌شود.


چه زمانی به سوباتان سفر کنیم؟


روستای حیرت‌انگیز سوباتان آب‌وهوای بسیار خنکی در فصول گرم سال دارد و چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌اش جان می‌دهند برای عکس‌برداری و ثبت خاطرات بیادماندنی در کنار دوستان و همراهان‌تان.
در بدو ورود به روستا، نفس‌تان تازه می‌شود و شش‌های‌تان پر می‌شوند از اکسیژن خالص و هوای پاک، چیزی که اگر ساکن تهران باشید، خیلی کم با آن روبرو می‌شوید. زمستان‌های این منطقه، به خاطر سرمای شدید هوا و بارش سنگین برف، تقریباً خالی از سکنه بوده و در بهار، کلبه‌هایش به تدریج رنگ و بوی زندگی به خود می‌گیرند.


زمستان-منطقه-در-سفر-به-سوباتان


تابستان این منطقه آب‌وهوای بسیار معتدل و مطلوبی دارد و در مسیر بادهای شمالی قرار گرفتنش، موقعیتی بسیار ایده‌آل از آن می‌سازد.
در کل، بهترین زمان و فصل سفر به منطقه ییلاقی سوباتان را می‌توان از اواخر ماه اردیبهشت درنظر گرفت. اما اگر ماه خرداد را برای سفر انتخاب می‌کنید، گل‌های شقایق هم به چشم‌انداز تماشایی‌اش میفزاید. چون این منطقه ذاتاً بادخیز است، تابستان‌ها، حال و هوایی بسیار خنک و دلچسب دارد.


کجا می‌توان اقامت کرد؟


از امکانات اقامتی منطقه سوباتان که پیش روی شما قرار دارد می‌شود به خانه‌های روستایی که فاقد برق و گاز هستند یا برق‌شان توسط موتور برق تامین می‌شود اشاره کرد.
خانه‌های چوبی منطقه ییلاقی سوباتان، با سقف‌های شیروانی که از تکه‌های چوب قهوه‌ای ساخته‌ شده‌اند، در تابستان گرما را در خود نگه می‌دارند و فضای داخلی گرمی خواهد داشت. این خانه‌ها بیشتر از چوب‌های جنگلی لیسار ساخته شده و تنه اصلی آن ازجنس بلوط است.
اهالی قدیم این منطقه، خانه‌های‌شان را با چوب‌های بلوط می‌ساختند و رویش را با چوب‌های نازک‌تری به نام پلک می‌پوشاندند و سپس داخل دیوارهایش را با کاهگل پر می‌کردند تا به مانند یک عایق جلوی نفوذ سرما و گرما را بگیرد.


کمپینگ-در-سفر-به-سوباتان


این خانه‌های قدیمی پنجره‌های‌شان چوبی بوده و با دو پاره تخته چوبی ساخته شده‌اند. در کنار این خانه‌های چوبی، می‌توانید اتاقک‌های چوبی کوچکتری به نام «کوم» را ببینید که محل نگهداری از گاو و گوسفندها می‌باشد.
البته توجه داشته باشید، بیشتر گردشگران، این منطقه را به خاطر وجود امکانات کمپینگ انتخاب می‌کنند، پس مجهز باشید. این منطقه در فاصله 36 کیلومتری از تالش واقع شده است.


چطور خودمان را به سوباتان برسانیم؟


در ادامه چهار مسیر را برای رسیدن به منطقه ییلاقی سوباتان به شما معرفی می‌کنیم:


1. لیسار به سوباتان: فاصله بین لیستار تا منطقه ییلاقی سوباتان از طریق جاده قدیمی، حدوداً 20 کیلومتر می‌باشد. مسیری مال رو و جنگلی که در برخی نقاط شیب‌های تند و نفس‌گیری دارد و طی کردنش حدوداً 10 ساعتی به طول مینجامد. به خاطر سختی و دشواری مسیر، استفاده از آن به گردشگران غیرحرفه‌ای اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. به همراه داشتن غذای مناسب و آب برای حدوداً 10 ساعت پیاده‌روی، الزامی خواهد بود. همچنین پیشنهاد اکید ما این است که پس از انتخاب این مسیر، یک راهنمای محلی ماهر همراه‌تان ببرید.


سفر-به-سوباتان


2. تالش به سوباتان: فاصله بین تالش تا منطقه ییلاقی سوباتان، 43 کیلومتر است. مسیری ماشین‌رو که اتومبیل‌های سواری به سختی می‌توانند در آن تردد داشته باشند و بیشتر مسافران با ماشین‌های کمک‌دار و وانت نیسان این جاده را طی می‌کنند. مسیر تالش تا سه‌راهی کیش دیبی و تا نزدیکی روستای رزه حدوداً 15 کیلومتر آسفالت بوده و ادامه راه خاکی می‌شود.
3. تالش – آق اولر – سوباتان: فاصله تالش تا منطقه تاریخی آق اولر حدوداً 35 کیلومتر بوده که جاده‌ای آسفالته است و از آق اولر تا سوباتان نیز حدوداً 12 کیلومتر جاده خاکی دارد که ماشین‌های کمک‌دار و شاسی‌بلند می‌توانند این مسیر را طی کنند. همچنین بدانید که دشت شقایق در این مسیر قرار دارد که می‌توانید به آن هم سری بزنید.
4. اردبیل – دریاچه نئور – سوباتان: روستایی به نام بودآلالو در فاصله 35 کیلومتری جاده اردبیل به سوی خلخال، به عنوان سه‌راهی دریاچه نئور واقع شده است. از این سه‌راهی به سوی شرق تا روستای عباس‌آباد 10 کیلومتر و از آنجا تا ساحل دریاچه نئور، 8 کیلومتر جاده‌ای آسفالت‌شده پیش‌رویتان قرار دارد. فاصله دریاچه نئور تا ییلاق سوباتان هم 18 کیلومتر جاده خاکی ماشین‌رو وجود دارد. توجه داشته باشید که بیشتر گردشگران این فاصله را به خاطر جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزش، پیاده‌ طی می‌کنند.


چطور-خودمان-را-به-سوباتان-برسانیم؟


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از سفر به منطقه ییلاقی سوباتان، موقعیت جغرافیایی، علل بازدید، جاذبه‌های گردشگری، خوشمزه‌گردی، بهترین زمان سفر، امکانات اقامتی و دسترسی به آن آشنا کردیم. اگر قصد سفر به سوباتان را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور سوباتان راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید