سفر به سوباتان با ماشین شخصی | نکات + فاصله تهران - سوباتان
زهرا نیرومند 1399/04/09 40108 بازدید 2 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر از گرمای تابستان خسته شده‌اید و دوست دارید چند روزی را در یک فضای خنک با آب‌وهوایی مطبوع و دلپذیر بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم سری به  ییلاقات شمال بزنید. یکی از زیباترین و سرسبزترین ییلاق‌های استان گیلان، روستای زیبای سوباتان است که در فصل بهار و تابستان مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار دارد. هوای پاک و مطبوع، چمنزارهای سرسبز، دشت‌های پر از گل، آبشارهای بلند، رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های گوارا، جنگل‌های انبوه و فضای جذاب روستایی، سوباتان را به یکی از محبوب‌ترین ییلاقات شمال کشور تبدیل کرده است. در ادامه به معرفی این روستای زیبا پرداخته و اطلاعاتی در مورد سفر به سوباتان با ماشین شخصی، امکانات رفاهی روستا و راه‌های دسترسی به آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم.  

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده و خرید آنلاین تورهای سوباتان وارد صفحه "تور سوباتان" شوید.

سفر به سوباتان

سوباتان، روستای بسیار زیبایی است که در استان سرسبز گیلان و در ۳۶ کیلومتری شهرستان تالش واقع شده است. قرارگیری این روستا در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا باعث شده تا سوباتان تابستان‌هایی خنک و مطبوع داشته باشد. بسیاری از گردشگرانی که سوباتان را دیده‌اند، آن را تکه‌ای از بهشت می‌دانند که در بخش شمالی ایران جا خوش کرده است.

از سوباتان به هر طرف که بروید، مناظر و چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز را خواهید داشت. این روستای رویایی، از سمت غرب به دریاچه‌ زیبای نئور و ارتفاعات اردبیل و از سمت شرق به جنگل‌های سرسبز و انبوه تالش می‎رسد. روستا را به سمت شمال طی کنید تا رودخانه خروشان لیسار را ببینید و اگر به سمت جنوب بیایید، مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان را در مقابل خود خواهید داشت.


سفر به سوباتان

 دیدنی‌های سوباتان

سوباتان، چشم‌اندازهای نفسگیری دارد که مانند آن را در کمتر جایی از ایران خواهید دید. وقتی وارد روستا می‌شوید، دشت‌هایی پر از گل‌های شقایق وحشی را می‌بینید که شما را مجذوب تماشای خود می‌کنند. در سمت دیگر چمنزارهای سرسبز و بی‌نظیر را خواهید دید که در میان آن‌ها کلبه‌های چوبی کوچکی به طور پراکنده دیده می‌شوند. این کلبه‌ها از جمله جذاب‌ترین بخش‌های سفر به سوباتان هستند که نظر گردشگران را به سمت خود جلب می‌کنند. تماشای کلبه‌های چوبی ساخته شده از چوب بلوط، در میان مراتع سرسبز در حالی که دام‌های روستاییان در گوشه‌ و کنار آن مشغول چرا هستند، تصاویری رویایی را در مقابل چشمان شما ایجاد خواهد کرد. تا جایی که اگر ساعت‌ها به تماشای این قاب بنشینید، از دیدن آن سیر نخواهید شد.  به این چشم‌اندازهای زیبا، صدای جریان آب رودخانه، زنگوله گاو و گوسفندان و آواز خوش پرندگان را نیز اضافه کنید. کمی که قدم بزنید، بر روی تپه‌ها و در میان دشت‌ها، گله‌ای از اسب‌های وحشی را خواهید دید که مشغول چرا هستند و با حضور خود جلوه‌ای خاص به منطقه داده‌اند. اگر اهل عکاسی باشید می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی را به ثبت برسانید.

 دیدنی‌های سوباتان

غذاهای خوشمزه سوباتان

همان‌طور که می‌دانید، استان‌های شمالی متنوع‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کشور را دارند. امکان ندارد به این منطقه سفر کرده باشید و طعم غذاهای بی‌نظیر آن را نچشیده باشید. در واقع خوردن غذاهای محلی شمال ایران را می‌توان یکی از جاذبه‌های سفر به این منطقه عنوان کرد. اهالی روستای سوباتان نیز غذاهای سنتی خود را داشته و به شیوه‌ای خاص و متفاوت آن‌ها را تهیه می‌کنند. از جمله غذاهایی که پیشنهاد می‌کنیم در این روستا امتحان کنید، عبارتند از:

کباب بره: اهالی سوباتان به دامداری مشغولند و اغلب آن‌ها گله‌هایی از گاو و گوسفند دارند. از این رو، از گوشت و لبنیات در بسیاری از غذاهای خود استفاده می‌کنند. یکی از لذیذترین غذاهای محلی این منطقه، کباب بره است که از تکه‌های تازه گوشت گوسفند تهیه می‌شود.

سوجا دیله: از دیگر غذاهای محلی سوباتان می‌توان به سوجا دیله اشاره کرد که برای تهیه آن از گوشت پرچرب گوسفند استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذا گوشت را تکه‌تکه کرده و در روغن و کره محلی سرخ می‌کنند. سپس گوشت سرخ‌شده را با مقداری ماست بر روی اجاق قرار می‌دهند تا خوب بپزد و جا بیفتد.

پنیر سرخ‌شده: پنیر سرخ‌شده که در زبان محلی به آن پِندیره ویسوج می‌گویند، همان‌طور که از نامش پیداست از پنیر تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا پنیر تازه را پس از جوشاندن، در روغن سرخ کرده و در نهایت آن را  به همراه برنج سرو می‌کنند.

بره بریان: برای درست کردن این غذا، یک بره کامل را می‌پزند و شکم آن را با ترکیبی از سبزیجات محلی، گردو و ادویه، پر می‌کنند. این غذا معمولا در مراسم‌ها و جشن‌های این منطقه طبخ می‌شود.

قورتماج: این غذا از شیر تازه گوسفند و به شیوه‌ای خاص درست می‌شود. برای تهیه قورتماج ابتدا چند سنگ تمیز را در آتش قرار می‌دهند تا کاملا داغ شود. سپس شیر تازه را در کاسه‌ای مسی ریخته و سنگ‌های داغ‌شده را در آن قرار می‌دهند. شیر از گرمای سنگ به جوش آمده و حالت ژله‌ای مانند پیدا می‌کند. قورتماج با نان محلی سرو می‌گردد.

سیرجینه: سیرجینه از شیر، آرد برنج، تخم‌مرغ، شکر و زردچوبه تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا،  مواد را به خوبی باهم ترکیب کرده و در روغن داغ سرخ می‌کنند. سوباتانی‌ها سیرجینه را برای  وعده غذایی صبحانه آماده کرده و بر روی سفره‌های خود قرار می‌دهند.

نان محلی: اگر به سوباتان سفر کردید، نان‌های محلی این منطقه که به دست زنان سوباتانی پخته می‌شود را از دست ندهید. از جمله این نان‌ها می‌توان به سوجانون و نان کومبه اشاره کرد که زنان محلی در کنار کلبه‌های خود به شیوه‌ای سنتی، در مقابل چشم گردشگران می‌پزند.

غذاهای خوشمزه سوباتان

جاذبه‌های طبیعی اطراف سوباتان

در کنار چشم‌اندازها و مناظر فوق‌العاده‌ای که سوباتان در مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد، جاذبه‌های دیگری نیز در اطراف این روستا وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را در برنامه خود بگنجانید. این جاذبه‌ها عبارتند از:

دریاچه نئور: نئور، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین استان گیلان است که در فاصله 19 کیلومتری از روستای سوباتان قرار دارد. این دریاچه از لحاظ زیست‌محیطی بسیار با ارزش بوده و محل زندگی گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر می‌باشد. دریاچه نئور یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری استان گیلان است که مناظری زیبا و متفاوت را در  مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهد.

آبشار ورزان: آبشار ورزان یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان است که در چهار کیلومتری روستای سوباتان قرار دارد. آب این آبشار یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار می‌باشد که از بالای صخره‌ها به سمت پایین جاری شده و چشم‌اندازی بسیار زیبا را خلق کرده است.

پارک طبیعی آلچاق: در بخش غربی جنگل‌های لیسار، یک پارک طبیعی با نام آلچاق وجود دارد که در آن درختچه‌هایی از میوه‌های رنگارنگ مانند آلوچه، سیب کال، گلابی جنگلی، ازگیل کوهی، زالزالک و ... دیده ‌می‌شود. مردم محلی از آلوچه‌های این پارک برای درست کردن رب  و لواشک استفاده می‌کنند.

قوری دره: قوری دره نام گورستانی 7000 ساله است که در آن گورهای سنگی بزرگی دیده می‌شود. وجود این گورها در منطقه سوباتان، تاریخ و قدمت این روستا را ثابت می‌کند. این گورستان در بخش انتهایی روستای سوباتان واقع شده است.

چمنزار بیده پشت: چمنزار وسیع و زیبایی بر فراز تپه‌های سوباتان دیده می‌شود که محل چرای گوسفندان و مکانی برای دویدن اسب‌های وحشی است. وقتی بر فراز این چمنزار می‌ایستید، سوباتان و طبیعت اطراف آن را در زیر پاهای خود خواهید داشت. اهالی منطقه از این مکان برای برگزاری جشن‌ها و ورزش‌های محلی استفاده می‌کنند. 

این جاذبه‌ها تنها بخشی از دیدنی‌های بی‌نظیر سوباتان هستند. از دیگر مکان‌هایی که امکان بازدید از آن‌ها را در سفر به سوباتان دارید، می‌توان به ساری داش، منطقه باغداگول، چشمه باتمان بولاق، داش باشی و هاچاداشی اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی اطراف سوباتان

امکانات ییلاق سوباتان

با توجه به توریستی بودن ییلاق سوباتان، امکانات رفاهی خوبی در این منطقه تعبیه شده است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب آشامیدنی: روستای سوباتان دارای آب آشامیدنی است که به صورت لوله‌کشی در اختیار اهالی و گردشگران منطقه قرار دارد. از این رو، نگرانی بابت آب نخواهید داشت.

اقامت‌گاه: برای اقامت در سوباتان، انتخاب‌های متعددی دارید که بهترین آن‌ها خانه‌های روستایی اهالی منطقه است. البته به یاد داشته باشید که خانه‌های روستایی گاز ندارند و برق آن‌ها نیز از طریق موتور برق تامین می‌گردد. علاوه بر این، تعدادی مسافرخانه نیز در این روستا وجود دارد که می‌توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید. اگر اهل کمپینگ باشید، می‌توانید وسایل موردنیاز را به همراه آورده و در گوشه‌ای از روستا اتراق کنید.

بازارچه: اگر قصد خرید سوغاتی را‌ دارید، می‌توانید به بازارچه سوباتان مراجعه کرده و انواع صنایع دستی این منطقه را تهیه نمایید. علاوه بر این، غذاخوری‌هایی نیز در این بازارچه دیده می‌شود که غذاهای محلی و سنتی سوباتان را به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

امکانات ییلاق سوباتان

بهترین فصل برای سفر به سوباتان

همان‌طور که در بالا اشاره شد، سوباتان یک روستای ییلاقی است که تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. از این رو، اگر قصد سفر به این منطقه زیبا را دارید، باید از اواسط اریبهشت‌ماه تا اواسط پاییز برای رفتن به سوباتان برنامه‌ریزی کنید.

 اگر در ماه‌های اریبهشت و خرداد به این منطقه سفر کنید، دشت‌هایی پر از شقایق  و گل‌های وحشی را خواهید دید که بخش گسترده‌ای از این روستا را در بر گرفته و چشم‌اندازهایی دیدنی خلق  کرده است. تابستان‌ها نیز آب‌وهوای دلپذیر و مطبوع روستا، گردشگران بسیاری را به این سمت می‌کشاند و جانی دوباره به آن‌ها می‌دهد. سوباتان زمستان‌هایی بسیار سرد همراه با برف سنگین دارد و کاملا خالی از سکنه است.

بهترین فصل برای سفر به سوباتان

مسیرهای دسترسی به ییلاق سوباتان

برای رسیدن به سوباتان راه‌های مختلفی پیش‌رو دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. اگر  با ماشین شخصی به سوباتان سفر می‌کنید، هرجای ایران که باشید باید ابتدا خود را به رشت برسانید. از تهران تا رشت 327 کیلومتر است که حدود 3 ساعت و نیم تا 4 ساعت طول می‌کشد. رشت تا تالش را نیز می‌توانید در عرض یک ساعت و نیم طی کنید.  از آن‌جا مسیرهای متفاوتی را پیش‌رو دارید که عبارتند از:

  • مسیر اول: مسیر تالش را به سمت منطقه آق اولر ادامه دهید. مسیر تالش تا آق اولر یک جاده آسفالته  ۳۵ کیلومتری است. سپس از منطقه تاریخی آق اولر تا سوباتان، 12 کیلومتر جاده خاکی در پیش دارید که عبور از آن با ماشین‌های معمولی  کمی سخت است. از این رو، پیشنهاد می‌شود ماشین شخصی خود را در این مکان پارک کرده و با نیسان‌های محلی به سمت سوباتان بروید. . البته اگر با ماشین‌های کمک‌دار و شاسی‌بلند سفر می‌کنید­، مشکلی برای طی کردن مسیر نخواهید داشت.
  • مسیر دوم: این مسیر نیز شما را از تالش به سمت سوباتان هدایت می‌کند، اما اگر با ماشین شخصی به سمت سوباتان می‌روید، راه سختی را در پیش دارید این مسیر 43 کیلومتر است که تنها حدود 15 کیلومتر آن آسفالت بوده و بقیه راه جاده خاکی است. در این‌جا مسیر را از تالش به سمت سه‌راهی کیش دیبی ادامه داده و از آن‌جا به روستای رزه  و در نهایت سوباتان بروید.
  • اگر اهل کو‌ه‌نوردی هستید، می‌توانید تا لیسار را با ماشین شخصی طی کنید و از آن‌جا به بعد جاده قدیمی را در پیش بگیرید. این مسیر یک جاده مال‌رو با طول 20 کیلومتر است که طی کردن آن با پای پیاده حدود 10 ساعت طول می‌کشد. با توجه به شیب‌های تند مسیر و سخت بودن آن، توصیه می‌کنیم در صورتی که غیر حرفه‌ای هستید، این مسیر را فراموش کنید. اگر قصد عبور از این جاده را دارید، حتما آب و غذای کافی به همراه داشته و با همراهی یک راهنمای محلی وارد آن شوید.

در صورتی که از سمت اردبیل به سوباتان می‌روید، در فاصله ۳۵ کیلومتری جاده اردبیل - خلخال، به یک سه‌راهی برخورد می‌کنید که مسیر دریاچه نئور است. راه خود را به سمت شرق ادامه دهید تا پس از 10 کیلومتر  به روستای عباس‌آباد برسید. از آن‌جا 8 کیلومتر تا دریاچه نئور و سپس 18 کیلومتر تا روستای سوباتان فاصله خواهید داشت. جاده دریاچه تا روستا خاکی است، اما می‌توانید با ماشین این مسیر را طی کنید. اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند این مسیر را پیاده طی کنند تا از تماشای چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیر آن لذت ببرند.

مسیرهای دسترسی به ییلاق سوباتان

در این مقاله به معرفی روستای ییلاقی سوباتان پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری سوباتان، امکانات رفاهی روستا و راه‌های دسترسی به آن را در اختیارتان قرار دادیم. سفر به سوباتان با ماشین شخصی بسیار جذاب و خاطر‌ه‌انگیز است، اما اگر دوست دارید سفری کوتاه و راحت را تجربه کنید، می‌توانید با تورهای گردشگری سوباتان همراه شوید. برای آشنایی با شرایط و زمان برگزاری تورهای گردشگری ییلاق زیبای سوباتان، صفحات دیگر کایت را مورد بررسی قرار دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/05/12

    سلام ممنون از اطلاعات کاملتون فقطیک نکته دریاچه ی نئور جزء استان اردبیل است

  • 1402/03/11

    ممنون از توضیحات کامل شما من در یک روز هوای آفتابی مه آلود بارانی دشت‌های پر از گل و یک پدیده نادر گله اسب‌های وحشی رو دیدم و از اینهمه زیبایی متحیر شدم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید