مجسمه داود میکل آنژ | تصاویر + راهنمای بازدید
زهرا نیرومند 1401/01/20 31139 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


مجسمه داوود یک تندیس معروف تاریخی است. این تندیس در دوران رنسانس به دست هنرمند مشهور ایتالیایی، میکل ‌آنژ ساخته شده است. ساخت این مجسمه به سال ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۴ میلادی برمی‌گردد. داود یکی از قهرمانان کتاب مقدس است که میکل آنژ آن را در حال تفکر نشان می‌دهد.  این مجسمه در حال حاضر در گالری آکادمی هنرهای فلورانس ایتالیا نگهداری می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی مجسمه داود میکل آنژ پرداخته و راهنمای بازدید از این مجسمه را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مجسمه داود میکل آنژ

میکل آنژ یکی از معروف‌ترین هنرمندان ایتالیایی است. او یکی از برترین هنرمندان سده شانزدهم میلادی بوده و در زمینه‌های مختلف هنری چون نقاشی، پیکرتراشی و معماری فعالیت داشته است. آثاری شگرف از این هنرمند بزرگ در کشورهای مختلف دنیا دیده می‌شود که یکی از معروف‌ترین آن‌ها مجسمه داوود می‌باشد.

میکل آنژ مجسمه داوود را در سال  1504 میلادی تراشیده است. او یکی از قهرمانان کتاب مقدس با نام داوود را در این مجسمه به تصویر کشیده است. میکل آنژ در این تندیس، داوود را در حال تفکر نشان داده است. مجسمه داود میکل آنژ از سنگ مرمر ساخته شده و بیش از 5 متر ارتفاع دارد.  

مجسمه داود میکل آنژ

داستان ساخت مجسمه داوود

دولت شهر فلورانس در سال 1501 تصمیم به ساخت تندیس داوود گرفت و این کار را بر عهده مجسمه‌ساز برتر آن دوران، میکل آنژ  گذاشت. پس از این تصمیم و در زمان ساخت مجسمه، دولت فلورانس از طرف دولت‌های محلی مورد حمله قرار گرفت و در برابر دشمنان مقاومت کرد. از این رو، مردم آن زمان مجسمه داوود را به عنوان نماد مقاومت مردم فلورانس شناخته و آن را یادآور شکست جالوت در برابر طالوت می‌دانستند.

این موضوع باعث شد تا ساخت مجسمه داود میکل آنژ دلیل سیاسی پیدا کند و مورد هجوم مخالفان قرار گیرد. مجسمه داوود دو بار مورد حمله مردم قرار گرفت. در جریان شورش سال 1571 مردم با سنگ به این تندیس حمله کردند و آسیب‌هایی را به بخش‌هایی از دست داوود وارد نمودند.  پس از این اتفاق مجسمه داوود به گالری آکادمی هنرهای فلورانس انتقال یافت و مورد مراقبت قرار گرفت.

داستان ساخت مجسمه داوود

علت بزرگ بودن مجسمه داوود

مجسمه داوود بیش از 5 متر ارتفاع دارد و وزن آن نیز حدود 5660 کیلوگرم می‌باشد. دلیل بزرگ بودن مجسمه مکان نصب آن است. قرار بود مجسمه داوود در زیر گنبد بلند کلیسای جامع فلورانس قرار گیرد. این کلیسا، کلیسای اصلی شهر فلورانس است که عنوان بزرگ‌ترین بنای گنبدی جهان را به خود اختصاص داده است. میکل‌ آنژ مجسمه را بر روی یک تخته سنگ و در همان مکان ساخت و اندازه آن را نیز متناسب با بلندی گنبد در نظر گرفت.

پس از ساخت مجسمه، طرفداران میکل آنژ خواستار تغییر مکان آن شدند و فضایی غیر از کلیسا را برای نصب مجسمه داوود پیشنهاد دادند. در واقع هدف این افراد این بود که شاهکار هنری و تحسین برانگیز میکل‌ آنژ در دید عموم قرار گیرد و  تنها مختص به افرادی خاص نباشد. پس از بحث‌های فراوان دولت شهر فلورانس به این خواسته تن داد و تندیس را در خارج از دفاتر دولتی این شهر نصب کرد.  

علت بزرگ بودن مجسمه داوود

نکاتی در مورد مجسمه داود میکل آنژ

  • قبل از میکل آنژ دو مجسمه‌ساز دیگر اقدام به ساخت تندیس داود کرده بودند که هر دو ناموفق ماندند. سنگی که برای طراحی مجسمه در نظر گرفته شده بود 42 سال دست‌نخورده باقی ماند تا در نهایت به دست میکل آنژ رسید.
  • نکته‌ای که در طراحی مجسمه وجود دارد، چشم‌های داود است. دو چشم مجسمه هرکدام به جهتی متفاوت نگاه می‌کنند که در اصطلاح به آن لوچ گفته می‌شود. در ابتدا برخی از افراد این مسئله را نقص تندیس می‌دانستند، اما در واقع این کار عمدی بوده و با توجه به نظر مجسمه‌ساز انجام شده است.
  • مجسمه اصلی میکل آنژ در موزه ایتالیا نگهداری می‌شود، اما ده‌ها نمونه دیگر از آن ساخته شده و در نقاط مختلف دنیا وجود دارد. دو کپی از این مجسمه با اندازه واقعی در شهر فلورانس ساخته شده است.  تعداد کپی‌های موجود در دنیا به بیش از 30 مورد می‎رسد.
  • مجسمه داود کاملا لخت ساخته شده است و هیچ لباسی بر تن این قهرمان دیده نمی‌شود. گفته می‌شود میکل آنژ با این کار نشان داده که داود با دست خالی و تنها با یک سنگ با دشمنان مبارزه کرده و در مقابل آن‌ها ایستادگی نموده است.

در این مقاله به معرفی مجسمه داوود پرداختیم و اطلاعاتی در مورد این تندیس در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، مجسمه داود میکل آنژ پس از آسیب‌های وارد شده به گالری آکادمی هنرهای فلورانس انتقال یافت و هم‌اکنون در این مکان نگهداری می‎شود. در صورتی که قصد بازدید از این شاهکار تاریخی و دیدنی میکل آنژ را دارید، باید به شهر فلورانس ایتالیا سفر کنید. در این گالری علاوه بر مجسمه داود میکل آنژ می‌توانید از آثار دیگری چون مجسمه زندانیان، تندیس سنت متیو، مجسمه تجاوز به زنان اهل سابین و نقاشی‌هایی مربوط به قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی بازدید نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید