کوله‌گردی در ایران | وسایل مورد نیاز + نقاط محبوب + 10 نکته
زهرا نیرومند 1400/03/26 1412 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کوله‌گردی، نوعی سفر ارزان است که در آن شخص تمامی وسایل موردنیاز خود را درون یک کوله‌پشتی قرار داده و با پای پیاده راهی سفر می‌شود. البته این به این معنی نیست که کل راه را پیاده طی می‌کند، بلکه به معنای سفر کم‌هزینه و ساده است. کوله‌گرد وسایل نقلیه عمومی ارزان‌قیمت را برای سفر انتخاب می‌کند و گاهی اوقات نیز به طور رایگان سوار ماشین‌های بین راهی می‎شود. کوله‌گردان برای اقامت معمولا کمپینگ را انتخاب می‌کنند و اگر امکان این کار وجود نداشته باشد، در مسافرخانه‌ها یا هاستل‌ها شب را به صبح می‌رسانند. این افراد ترجیح می‌دهند با پای پیاده مسیرهای داخل شهر را طی کنند و با عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، با مردم بومی ارتباط بیشتری برقرار نمایند. گاهی اوقات کوله‌گرد، طبیعت را برای گشت‌وگذار انتخاب کرده و از میان کوه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و .... عبور می‌کند. اگر قصد کوله‌گردی دارید، حتما نباید مسیرهای طولانی و بین‌المللی را برای سفر انتخاب کنید. می‌توانید یک سفر کوتاه آخر هفته‌ای به یکی از شهرها  و روستاهای کشورمان داشته باشید. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا بهترین مقاصد برای کوله‌گردی در ایران را بشناسید و با نکات ضروری در این ارتباط آشنا شوید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

شهرهای شمالی ایران

سه استان گلستان، مازندران و گیلان از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران هستند که با سواحل دریای خزر، جنگل‌های سرسبز و زیبا، ییلاقات خوش آب‌وهوا، مردم خونگرم و مهمان‌نواز، غذاهای خوشمزه و ... شناخته می‌شوند. به هر نقطه‌ای از این خطه‌ی سرسبز سفر کنید، روستاهایی زیبا با چشم‌اندازهایی متفاوت خواهید دید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که این سه استان را در لیست بهترین مکان‌ها برای کوله‌گردی در ایران قرار می‌دهد، نزدیک بودن شهرهای آن است. شهرهای شمالی ایران اغلب کوچک هستند و در فاصله کمی از هم قرار دارند. شما به راحتی می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی و ارزان‌قیمت خود را در عرض چند دقیقه به شهر کناری برسانید و در طول روز از نقاط مختلفی بازدید نمایید یا حتی با پای پیاده فاصله بین دو روستا را طی کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید.  علاوه بر این، اگر قصد کمپینگ دارید، این امکان در شهرهای شمالی ایران برایتان مهیاست. این منطقه آب‌وهوای معتدلی دارد و انتخاب فضای مناسب برای برپایی کمپ نیز بسیار آسان می‌باشد. جواهردشت، فیلبند، آبشار کبودوال، پارک جنگلی سی‌سنگان، پارک جنگلی النگدره، جنگل توسکستان، آبشار شیطان‌کوه، دریاچه چورت، باداب سورت، دریاچه توشن، دهکده جهان‌نما، دشت دریاسر، روستای جواهرده، غار آبی دانیال و مرداب هسل، تنها بخشی از زیبایی‌های این خطه هستند که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را در لیست بازدیدهای خود بگنجانید.

شمال

شهرهای جنوبی ایران

اگر به خطه جنوبی کشور نزدیک‌ترید، می‌توانید شهرها و جزایر این منطقه را برای کوله‌گردی در ایران انتخاب کنید. جنوبی‌ها مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند و از گردشگران با رویی باز استقبال می‌کنند. جزایر متعدد و زیبا، سواحل جذاب و دیدنی، آداب ‌و رسوم و نوع پوشش متفاوت، صنایع دستی رنگارنگ، غذاهای خوش‌عطر و طعم، لنج‌سواری­، تفریحات آبی و ... از جمله مواردی است که در این خطه می‌توانید از آن برخوردار باشید. شما می‌توانید روزها در شهرها و آبادی‌ها به گشت‌وگذار بپردازید و از جاذبه‌های دیدنی متنوع بازدید نمایید و شب‌ها را در چادر و کمپ‌های ساحلی به صبح برسانید. سه جزیره کیش، قشم و هرمز از جمله بهترین مقاصد کوله‌گردی در ایران هستند که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را از دست ندهید. می‌توانید در آب‌های شفاف خلیج‌فارس لنج‌سواری کنید و خود را از جزیره‌ای به جزیره دیگر برسانید.  بندر چابهار، بندر سیراف، بندر لنگه، بندر گناوه، بندر دیلم، جزیره خارک، قلعه پرتغالی‌‌ها، روستای بریس، جنگل‌های حرا، جزیره هنگام، روستای درک  و ... از جمله مکان‌هایی است که پیشنهاد می‌کنیم در طول مسیر خود از آن‌ها بازدید نمایید.

جنوب

کویرهای ایران

یکی زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران، کویرهای آن هستند که در بخش مرکزی کشور متمرکز شده‌اند. اگر اهل کویرگردی هستید، این منطقه را برای کوله‌گردی در ایران انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای کویرگردی باید تجربه کافی داشته باشید و اگر برای اولین بار است که به این منطقه سفر می‌کنید، حتما با یک فرد حرفه‌ای همراه شوید. تجهیزات مناسب را فراموش نکنید. عینک آفتابی، کلاه، کرم ضد آفتاب، کفش مناسب، آب و غذای کافی را در کوله‌پشتی خود قرار دهید و با خیال راحت به کویر سفر کنید. شب را می‌توانید در چادر بخوابید یا در خانه‌های اهالی منطقه اتراق کنید. دقت داشته باشید که بهترین فصل برای سفر به کویر، فصل بهار یا پاییز است. تابستان‌های سوزان کویر اجازه لذت بردن از سفر را به شما نمی‌دهد. بنابراین، بهترین فصل را برای سفر انتخاب کنید و اگر قصد دارید در چادر بخوابید، حتما لباس گرم برای شب‌های سرد کویر، به همراه داشته باشید. کویر مصر، کویر مرنجاب، کلوت‌های بیابان لوت، کویر خور و بیابانک، کویر ریگ زرین، کویر کاراکال و کویر حلوان، از جمله زیباترین کویرهای ایران هستند که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

کویر

کوله‌گردی در تهران

تهران یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. شاید این شهر شلوغی، دود، ترافیک، برج‌های بلند و ساختمان‌های تودردتو را در ذهن شما تداعی کند، اما جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای نیز دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. پیشنهاد می‌کنیم کوله‌پشتی خود را ببندید و یک سفر چند روزه به تهران شلوغ اما زیبا داشته باشید. برج آزادی، کاخ موزه سعدآباد، کاخ نیاوران، کاخ گلستان، باغ فردوس، میدان حسن‌‌آباد، موزه آبگینه، موزه جواهرات، خانه مقدم و  بازار تهران، از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید. سری به کافه‌ها و رستوران‌های تهران بزنید یا دقایقی در پارک‌های سرسبز و وسیع آن به گشت‌وگذار بپردازید. در این میان بازدید از برج میلاد، بام تهران، پل طبیعت و پارک چیتگر را نیز فراموش نکنید. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مندید، یک روز را برای گشت‌وگذار در لواسان اختصاص دهید یا سری به دربند، درکه، فیروزکوه، دماوند، آبشار کلوگان، روستای برغان، آبشار سنگان و ... در اطراف تهران بزنید.

تهران

کوله‌گردی در شیراز

شیراز، یکی از زیباترین شهرهای ایران است که از لحاظ فرهنگی و تاریخی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  این شهر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی متعدد دارای جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای نیز می‌باشد. شیراز شهر حافظ و سعدی است و یادگارهایی از دوره هخامنشیان، صفویه، زندیه و قاجار را نیز در خود جای داده است. در این شهر علاوه بر مسافران داخلی، گردشگران خارجی را می‌بینید که برای تماشای قدیمی‌ترین بناهای دنیا به شیراز سفر کرده‌اند و از تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر لذت می‌برند. شیراز یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان است که به دلیل اقامت‌گاه‌های متعددی که دارد، یکی از بهترین شهرها برای کوله‌گردی در ایران نیز محسوب می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از جاذبه‌های دیدنی این شهر در نزدیکی هم قرار داشته و در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، قابل بازدید هستند. تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه، عمارت شاپوری، مسجد نصیرالملک، ارگ کریمخانی، باغ جهان‌نما، باغ ارم، دریاچه مهارلو، بازار وکیل و تنگه رغز از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر هستند که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

شیراز

کوله‌گردی در یزد

یزد یکی از زیباترین استان‌های ایران است که در بخش مرکزی کشورمان قرار دارد. این استان در یک منطقه کویری واقع شده است. اگر اهل کویرگردی هستید و قصد بازدید از این مناطق را دارید، یزد بهترین انتخاب برای شماست. در این صورت هم می‌توانید از بافت تاریخی و منحصربفرد این شهر بازدید نمایید و هم به اطراف شهر یزد بروید و از گشت‌وگزار در کویر لذت ببرید. اهالی یزد مردمانی مهربان و خونگرم هستند که به خوبی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. می‌توانید یکی از خانه‌های روستایی یزد، که با معماری مناطق کویری ساخته‌ شده است را  برای اقامت انتخاب نمایید یا در اقامت‎گاه‌های بوم‌گردی اتراق کنید. اگر می‌خواهید ارزان سفر کنید، می‌توانید در محوطه خارجی اقامت‌گاه‌ها کمپ بزنید و با امنیت کامل شب را به صبح برسانید.  برج خاموشان، میدان وقت‌الساعت، میدان امیرچخماق، باغ دولت‌آباد، خانه لاری‌ها، مدرسه ضیائیه و ... از جمله جاذبه‌های تاریخی شهر یزد هستند که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

کوله‌گردی در خوزستان

خوزستان، یکی از بزرگ‌ترین استان‎های ایران است که در همسایگی خلیج فارس قرار داشته و چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته است. چیزی که خوزستان را از دیگر استان‌های پهناور کشورمان متفاوت می‌کند، فاصله بین روستاهای آن است. نزدیک بودن روستاها و شهرها به هم، خوزستان را به یکی از بهترین استان‌ها برای کوله‌گردی در ایران تبدیل کرده است. می‌توانید در پارک‌ها و فضاهای موجود در شهرها کمپ بزنید و یک اقامت ارزان در این استان داشته باشید. کاروانسرای افضل و قندی، سازه‌های آبی شوشتر، زیگورات چغازنبیل، ایوان کرخه و مقبره دانیال نبی از جمله مکان‌هایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید نمایید.  استان لرستان یکی دیگر از استان‌های زیبای ایران است که در همسایگی خوزستان قرار دارد. اگر فرصت کافی دارید در طول مسیر رفت یا برگشت از خوزستان، سری به استان لرستان بزنید و از تماشای چشم‌اندازهای طبیعی این منطقه لذت ببرید.

یزد

وسایل موردنیاز برای کوله‌گردی

حال که بهترین مقاصد برای کوله‌گردی در ایران را شناختید، باید نکات مربوط به آن را یاد بگیرید و وسایل موردنیاز را نیز تهیه نمایید. در ابتدای کار نیاز به یک کوله‌پشتی، کفش و لباس مناسب دارید:

کوله‌پشتی: کوله‌پشتی را طوری انتخاب کنید که مقاوم و راحت باشد و از گنجایش کافی برای حمل وسایل موردنیاز، برخوردار باشد. ظرفیت کوله‌پشتی به مدت زمان سفر و مقدار وسایلتان بستگی دارد. بهتر است کوله‌ای را انتخاب نمایید که  بتواند حدود 13 کیلوگرم وزن را تحمل کند.  

کفش: همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کوله‌گردی سفری ارزان است که پیاده‌روی بسیاری دارد. خصوصا اگر دل به دامان طبیعت بزنید و کوله‌گردی خود را با طبیعت‌گردی همراه کنید. بنابراین، نیاز به یک کفش مناسب دارید. باید کفشی را انتخاب کنید که برای عبور از مسیرهای سخت مناسب باشد. راحت بودن کفش و مقاوم بودن آن در عبور از میان سنگ‌ها و آب‌ها بسیار مهم است.  

لباس: وزن لباس و کارکرد آن در سفرهای کوله‌گردی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. لباسی را انتخاب کنید که سبک باشد. لباس شما باید ضد آب باشد و بتواند در مقابل نور خورشید و حتی حشرات، از بدن شما مراقبت کند. دقت داشته باشید که کلاه را نیز در بین لباس‌های خود قرار دهید. برای تابستان کلاه‌های لبه‌دار و برای زمستان کلاه‌های پشمی را انتخاب کنید تا از نور خورشید و سرما در امان بمانید.

چادر مسافرتی: اگر قصد کمپینگ دارید، باید یک چادر مسافرتی نیز به همراه داشته باشید. با توجه به این‌که کوله‌گردی همراه با پیاده‌روی‌های طولانی است، وزن چادر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کوله گردی

  • نکته ضروری برای کوله‌گردی در ایران
  • مقصد موردنظر را با توجه به شرایط جسمانی‌تان انتخاب نمایید. اگر برای اولین بار است به سفر می‌روید، حتما مسیرهای کوتاه و راحت‌تر را انتخاب کنید. مسیرهای کوهستانی و سخت را به زمان دیگری موکول کنید.
  • فصلی که برای کوله‌گردی در ایران انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است. حتما در مورد آب‌وهوای منطقه موردنظر تحقیق کنید و اطلاعات لازم را به دست آورید. با توجه به طولانی‌ بودن روزها در فصل‌های گرم سال، تابستان بهترین زمان برای کوله‌گردی است.
  • کوله‌پشتی مهم‌ترین دوست و همراه شما در طول این سفر است. پس باید در تهیه کوله مناسب و انتخاب لوازم درون آن، دقت لازم را داشته باشید. برای جلوگیری از بهم ریختگی وسایل، از ساک‌های کوچک برای جداسازی استفاده نمایید تا در مواقع لازم به راحتی وسایل خود را پیدا کنید.
  • اگر برای اولین بار است که به سفر می‌روید، حتما با یک فرد باتجربه همراه شوید تا فوت‌وفن کار را به خوبی یاد بگیرید. می‌توانید یک گروه کوله‌گردی تشکیل دهید و از تجربیات افراد مختلف استفاده کنید.
  • تمامی تجهیزات لازم برای کوله‌گردی را به همراه داشته باشید. ممکن است در طول راه با مسیرهای مختلفی مواجه شوید. لباس و کفش مناسبی را انتخاب نمایید تا خود و دیگران را دچار دردسر نکنید.
  • نکته بعدی مربوط به خورد و خوراک است. پخت‌وپز غذا در حین سفر، خصوصا در مناطق دورافتاده   و بدون امکانات، کار ساده‌‌ای نیست و بسیار وقت‌گیر است. بنابراین، بهتر است قبل از سفر غذایتان را آماده کنید و در بسته‌بندی‌های کوچک قرار دهید. البته باید به نوع غذا و حجم آن نیز توجه کنید. غذایتان نباید طوری باشد که خراب شود یا ظرف آن حجم زیادی از کوله‌پشتی را اشغال کند. بنابراین، غذاهای کم‌حجم و پرکالری را انتخاب کنید. غذاهای کنسروی، آبمیوه‌های انرژی‌زا، برگه‌های میوه، ساندویچ‌ کره بادام زمینی، نان و پنیر، کره و مربا، پنیر و گردو و ... از جمله مواردی هستند که می‌توانید به همراه داشته باشید.
  • لوازم بهداشتی و دارو را فراموش نکنید. دستمال خشک و مرطوب، مسواک، خمیردندان، شوینده‌ها، ژل‌های بهداشتی، کرم مرطوب‌کننده، کرم ضد آفتاب، پماد سوختگی، پماد گزیدگی، مواد ضدعفونی‌کننده، وسایل پانسمان، داروهای ضد تهوع و سردرد و داروهای شخصی خود را فراموش نکنید.
  • یک اپلیکیشن جی‌پی‌اس بر روی گوشی‌تان نصب کنید و در طول سفر به همراه داشته باشید. در این صورت، حتی در زمان‌هایی که به اینترنت دسترسی ندارید نیز می‌توانید از آن استفاده نمایید و موقعیتتان را شناسایی کنید.
  • اگر قصد اقامت در میان طبیعت را دارید، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. چادرتان را در کنار یک منبع آب برپا کنید. شما در هر شرایطی به آب نیاز دارید و نمی‌توانید مقدار زیادی از آن را به همراه داشته باشید. پس باید مکانی را انتخاب کنید که حداقل در طول مدت اقامت دسترسی آسانی به آب داشته و میزان مناسبی از آن را برای ادامه سفر بردارید. توجه داشته باشید، اگر در کنار رودخانه اتراق می‌کنید، فاصله مناسب را رعایت نمایید.
  • در نهایت، مراقب محیط زیست باشید و به آن آسیب نرسانید. تا جایی که می‌توانید زباله کمتری تولید کنید و در هنگام برگشت آن‌ها را جمع‌آوری نمایید.

کوله گردی

در این مقاله در مورد کوله‌گردی صحبت کردیم و ضمن معرفی بهترین مکان‌ها برای کوله‌گردی در ایران، 10 نکته ضروری را نیز بیان نمودیم. اگر قصد کوله‌گردی دارید، این مقاله را به دقت مطالعه کرده و قبل از سفر حتما با کوله‌گردان باتجربه و حرفه‌ای مشورت نمایید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت نیز بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید