غذاهای سنتی و محبوب مشهدی | ۱۰ غذای معروف در بین مشهدی‌ها
ضحا اکبری 1399/07/22 2911 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



مشهد یکی از شهرهای بزرگ و توریست پذیر ایران است که به دلیل وجود بارگاه امام هشتم همه ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج ایران در خود جای می‌دهد، علاوه بر جنبه‌ی مذهبی مشهد، این شهر دارای قدمت بسیار زیادی است که وجود آثار باستانی و تاریخی فراوانی که در این شهر قرار دارند گواه این مدعاست، اما ما امروز مشهد را از زاویه‌ای دیگر بررسی می‌کنیم و آن بررسی غذاهای معروف و محبوب این شهر در بین خود مشهدی‌ها و سایر ایرانیان و حتی جهانیان است. پس اگر به غذاهای محلی و سنتی شهرهای ایران علاقه دارید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا ۱۰ مورد از غذاهای سنتی محبوب مشهد را بیشتر بشناسیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مشهد وارد صفحه "تور مشهد" شوید.

  1. شیشلیک مشهد

شیشلیک یکی از غذاهای معروف شهر مشهد است که از ۶ تکه از راسته‌ی گوسفند یا گوساله و روی ذغال تهیه می‌شود، در مشهد شیشلیک به همراه دنده روی ذغال طبخ شده و طعمی بسیار لذیذ دارد. این غذا علاوه بر ایرانیان در بین مردم سایر کشورها نظیر گرجستان، ارمنستان و کشورهای اروپای مرکزی نیز طرفداران فراوانی دارد، به طوری که یکی از برنامه‌های هر فردی که به مشهد سفر می‌کند خوردن حداقل یک وعده شیشلیک در این شهر است. محله‌ی شاندیز یکی از مناطق زیبای شهر مشهد است که رستوران‌های آن به طبخ شیشلیک‌هایی با طعم عالی مشهورند.


شیشلیک

  1. شله مشهدی

شله‌ی مشهدی غذایی کاملا مشهدی و از خانواده‌ی آش‌هاست که مواد تشکیل دهنده‌ی آن حبوبات، گوشت و ادویه‌ی فراوان است و طبخ آن به مهارت بالا، زمان زیاد و حوصله‌ی فراوانی نیاز دارد. این غذا بخاطر این‌که پر زحمت و پر هزینه است اغلب در مراسم‌های بزرگ و به اندازه‌ی زیاد پخته می‌شود، مثلا یکی از موارد طبخ این غذا دهه‌ی اول محرم و به عنوان نذری است به طوری که مردم مشهد شله را یکی از اجزای جدایی ناپذیر این ماه می‌دانند. شله بسیار مقوی و خوش طعم است و آن قدر غذای مهمی است که در میراث معنوی ایران به ثبت رسیده است.

شله مشهدی

  1. آش ماستی مشهد

آش ماستی یک غذای سبک است که از آن به عنوان پیش غذا هم استفاده می‌شود، این غذا در نقاط مختلف استان خراسان به اشکال مختلفی طبخ می‌شود اما نوع مشهدی آن از موادی چون سیر، لپه، سینه‌ی مرغ، پیاز، ماست، نعنا، شود خشک و ادویه‌های مختلف تشکیل شده است. آش ماستی غذای بسیار لذیذی است که علاوه بر مشهد در میان مردم سایر شهرهای ایران هم علاقمندان زیادی دارد.

آش ماستی

  1. کوکوی شیرین مشهد

کوکوی شیرین در مشهد به عنوان پیش غذا یا دسر استفاده می‌شود و مواد تشکیل دهنده‌ی آن آرد، زعفران، شکر، تخم مرغ و گلاب است. کوکوی شیرین یکی از خوش طعم‌ترین خوراکی‌های مشهد است که در مهمانی‌ها، در سحری و افطار ماه رمضان و به دو صورت سرد و گرم سرو می‌شود. با اینکه کوکوی شیرین از غذاهای اصیل مشهد به شمار می‌رود اما در تبریز و قزوین نیز پخته شده و طرفداران فراوانی دارد.

کوکوی شیرین

  1. رشته پلوی مشهدی

رشته پلو یکی از غذاهای محلی شهر مشهد است که مردم مشهد عقیده دارند باید در شب سال تحویل حتما این غذا را بخورند تا باعث گشایش در امورشان شود. البته این غذا در اردبیل و کرمانشاه هم طبخ می‌شود اما یکی از غذاهای اصیل شهر مشهد به شمار می‌رود. در پخت رشته پلو از برنج و رشته‌ی پلویی و برای پروتئین آن از گوشت مرغ، پیاز، زعفران، کره، سماق و دارچین، یا گوشت چرخ کرده به شکل قلقلی و گاهی خرما استفاده می‌شود.

رشته پلوی

  1. دیگچه‌ی مشهدی

دیگچه‌ی مشهدی نه یک غذا بلکه یک دسر بسیار لذیذ و پرطرفدار است که علاوه بر مهمانی‌ها به عنوان نذری در ماه محرم و همچنین یکی از اجزای سفره‌ی افطار هم استفاده می‌شود. ماهیت و مواد تشکیل دهنده‌ی این دسر تقریبا شبیه شیر برنج است با این تفاوت که دیگچه باید دم گذاشته شده و ته دیگ آن کاملا برشته شود. این دسر خوشمزه از برنج، شیر، زعفران، هل، گلاب و شکر تشکیل شده و باید آن را به صورت سرد سرو کرد.

دیگچه‌ی مشهدی

  1. دیزی سنگی مشهد

دیزی سنگی همان آبگوشت است که در ظروفی از جنس سنگ به نام دیزی سنگی پخته می‌شود، شاید دیزی در همه جای ایران طبخ شود اما دیزی سنگی و ظروف مخصوصش متعلق به مشهد است. دیزی سنگی از دیرباز غذای اصیل و محلی شهر مشهد بوده است و مواد تشکیل دهنده‌ی آن گوشت گوسفند، پیاز، سیب زمینی، نخود و گوجه است که از هر کدام از این مواد به اندازه‌ی یک نفر در یک دیزی سنگی ریخته شده و روی حرارت پخته می‌شود. طعم و رنگ دیزی سنگی بسیار هیجان انگیز است و هر کس که به مشهد سفر می‌کند حتما باید یک وعده دیزی سنگی در طرقبه نوش جان کند.

دیزی سنگی مشهد

  1. قیمه‌ی مشهدی

قیمه‌ی مشهدی همان قیمه‌ای است که همه می‌شناسیم و در سال چندین بار آن را می‌خوریم اما این قیمه با قیمه‌های بقیه‌ی نقاط ایران یک تفاوت اساسی دارد و آن هم استفاده از ادویه‌هایی مثل هل، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه و جوز هندی می‌باشد. این خورش بسیار لذیذ است و در طبخ آن از موادی چون گوشت گوسفند یا گوساله، لپه، پیاز، رب، ادویه و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می‌شود. قیمه‌ی مشهدی که از غذاهای اصیل و سنتی مشهد است در کنار برنج سرو شده و به عنوان وعده‌ی ناهار، شام یا سحری ماه رمضان استفاده می‌شود.

قیمه‌ی مشهدی

  1. اشکنه قوروت مشهد

اشکنه قوروت از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای مشهد است که در عین سادگی بخاطر داشتن موادی چون کشک و گردو بسیار مقوی می‌باشد. در مشهد نام‌های دیگری مثل کله جوش، کالجوش، قوروتی و اشکنه‌ی کشک برای این غذا وجود دارد اما طرز تهیه‌ی این غذا در همه جای استان خراسان به یک شکل است. اشکنه قوروت که در تهیه‌ی آن از کشک، گردوی خرد شده، پیاز، نعنا خشک، زردچوبه، فلفل سیاه و تخم خربزه استفاده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهد به شمار می‌رود.

اشکنه قوروت مشهد

  1. ماقوت مشهد

ماقوت در واقع نوعی حلوا است که مواد تشکیل دهنده‌ی آن آب، نشاسته، شکر، زعفران، هل و خلال بادام و پسته می‌باشد. این دسر اصیل مشهدی به عنوان دسر در مهمانی‌ها، یکی از اجزای افطار ماه رمضان و یا نذری در ماه محرم استفاده می‌شود. ماقوت مانند ژله شفاف است، می‌توان آن را در ظرف‌های کوچک تک نفره یا ظروف عمیق برای استفاده‌ی چند نفر قرار داد و باید به صورت سرد سرو شود.

ماقوت مشهد

در این مقاله با ۱۰ مورد از غذاها و پیش غذاهای اصیل و محبوب شهر مشهد آشنا شدید، در صورتی که تمایل داشتید به مشهد سفر کرده و از این غذاها نوش جان کنید حتما به قسمت مشهد در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید