جاهای دیدنی نیشابور | 12 جاذبه گردشگری در نیشابور
شراره رحیمی 1399/08/15 8090 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



نیشابور یکی از شهرهای تاریخی بسیار زیبا و خارق‌العاده استان خراسان رضوی می‌باشد که در دامنه رشته کوه بینالود واقع شده است و شکوه، عظمت و زیبایی خود را از سال‌های قبل حفظ کرده است، به گونه‌ای که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. به علاوه این شهر بعد از شهر مقدس مشهد دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی و یکی از شهرهای مطرح ایران به شمار می‌رود که جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر بناهای تاریخی، مکان‌های مذهبی، طبیعت بکر و... را در دل خود جای داده است. از این رو سالانه افراد زیادی به منظور بازدید از جاهای دیدنی این شهر از نقاط مختلف جهان به نیشابور سفر می‌کنند تا لحظات خاطره‌انگیز و دلپذیری را در کنار همسفرانشان برای خود رقم بزنند. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که شهر نیشابور را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید، در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با برخی از جاذبه‌های معروف و فوق‌العاده زیبای نیشابور آشنا کنیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی 12 جاذبه گردشگری در نیشابور

همان‌طور که گفته شد نیشابور دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی می‌باشد که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها بسیار لذت‌بخش و پر از خاطره‌های خوب و به یادماندنی خواهد بود. از این رو ما در این بخش از مقاله 12 جاذبه گردشگری در نیشابور را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به این شهر تاریخی زیبا نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید.

معرفی جاذبه‌های گردشگری در نیشابور

  • مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر نیشابور می‌باشد که با معماری خارق‌العاده خود به دوره تیموریان برمی‌گردد و مقصد بسیار مناسبی برای علاقمندان به معماری می‌باشد. این مسجد جزو مساجد چهار ایوانی به شمار می‌رود که دارای سه ورودی است و دو سنگ نوشته بسیار زیبا نیز در این بنای تاریخی قابل مشاهده است. از نکات بسیار جالب در مورد مسجد جامع نیشابور می‌توان به نبود گنبد و مناره در آن اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما در سفر به نیشابور به خیابان امام نیشابور بروید تا از این مسجد بسیار زیبا و چشم‌نواز دیدن کنید و تجربه‌ای متفاوت از سایر سفرهایتان برای خود به وجود آورید.

  • آرامگاه خیام

همان‌طور که گفته شد نیشابور یکی از شهرهای مطرح تاریخی ایران می‌باشد که ثروت‌های گرانبهایی را در دل خود جای داده است و از جمله این ثروت‌ها می‌توان به اندیشه‌های منحصر به فرد شاعر، ریاضیدان و منجم مشهور یعنی "خیام" اشاره کرد. از این رو آرامگاه خیام امروزه به دلیل دربردارنده مقبره یک شخص ادیب و وارسته و هم‌چنین به دلیل معماری بی‌نظیر به یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی نیشابور تبدیل شده است. اطراف این باغ نیز توسط درختان تنومند بی‌شماری احاطه شده است که جلوه ویژه‌ای به آرامگاه به ویژه در فصل بهار با شکوفه‌های خوشرنگ و لعاب می‌بخشد. در بدو ورود به آرامگاه خیام تندیس زیبایی از شاعر بزرگ را در مقابل چشمانتان مشاهده خواهید کرد و سپس باید از میان درختان عبور کنید تا به مکان اصلی آرامگاه برسید. این آرامگاه توسط استاد سیحون در انتهای شرقی خیابان عرفان بنا شده است.

آرامگاه خیام نیشابوری

  • آرامگاه عطار

شهر نیشابور محل زندگی یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین شاعران و عرفای ایران به نام عطار نیشابوری بوده است که بعد از کشته شدن توسط قوم مغول در این شهر تاریخی دفن شده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر نیز آرامگاه عطار نیشابوری به یکی از جاذبه‌های گردشگری پربازدید تبدیل شده است و سالانه علاقمندان به شعر و ادب فارسی را از جای جای ایران و جهان به سوی خود می‌کشاند. این آرامگاه گنبدی شکل در زمان تیموریان با ترکیبی از رنگ فیروزه‌ای بنا شده است که از زیبایی منحصر به فرد و چشم‌نوازی برخوردار است. به منظور بازدید از آرامگاه عطار نیشابوری نیز باید به ابتدای خیابان عرفان بروید.

  • آرامگاه کمال‌الملک

از دیگر هنرمندان شهر نیشابور می‌توان به استاد نقاش یعنی "کمال‌الملک" اشاره کرد. آرامگاه این هنرمند در جوار آرامگاه خیام می‌باشد که توسط درختان تنومند و بلند بالا احاطه شده است و جلوه‌ای زیبا همانند نقاشی‌های خارق‌العاده این استاد بزرگ ایجاد کرده‌اند. این آرامگاه که توسط استان سیحون بنا شده است دارای 6 ایوانچه مقعر می‌باشد که مساحت هر کدام از آن‌ها تقریبا حدود 28 متر مربع می‌باشد و با استفاده از کاشی‌های براق لاجوری و سفید رنگ به بهترین شکل ممکن تزیین شده‌اند. به طور کلی این بنا ترکیبی از معماری مدرن و سنتی می‌باشد که در آن 4 قوس متقاطع و 6 قوس نیم دایره به کار رفته‌اند و المان‌های هندسی در آن به خوبی نبوغ و هنر سازنده‌اش را به نمایش می‌گذارد.

آرامگاه کمال‌الملک

  • باغ قدمگاه

باغ قدمگاه یکی دیگر از مکان‌های باارزش و پربازدید شهر نیشابور می‌باشد که داستان‌های متفاوت و جالبی را در دل خود جای داده است. سنگ بسیار بزرگ سیاه رنگی در باغ قدمگاه وجود که رد پایی نیز در آن حک شده است و داستانی که در رابطه با این سنگ شگل گرفته این است که امام رضا (ع) زمانی از این باغ عبور کرده و به همین خاطر نام باغ به قدمگاه شهرت یافته است. این باغ در دامنه رشته کوه بینالود واقع شده است و علاوه بر بحث تقدسش دارای یک معماری کوشک هشت ضلعی نیز می‌باشد که به دوران صفویه تعلق دارد و بدون شک بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. اگر قصد دارید که در این باغ به گشت و گذار بپردازید، باید وارد جاده نیشابور مشهد شوید تا پس از طی کردن تقریبا حدود 24 کیلومتر از این جاده به باغ قدمگاه برسید.

  • دره هفت غار

دره هفت غار یکی از زیباترین ییلاق‌های اطراف نیشابور می‌باشد که به دلیل برخورداری از خاک سرخ، طبیعت بکر و ناب، چشم‌اندازهای خارق‌العاده در کنار آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز در بین گردشگران به یک مقصد طبیعت‌گردی بسیار محبوب تبدیل شده است. بهترین زمان بازدید از دره هفت غار فصل بهار می‌باشد، زیرا در این موقع از سال شما می‌توانید آبشار‌های کوچک و بزرگ فراوانی را مشاهده کنید و از زیبایی‌های بی‌پایان این منطقه نهایت لذت را ببرید. به علاوه فرسایش‌های تدریجی ارتفاعات و خاک در این منطقه نیز باعث شده است تا این دره از جلوه منحصر به فردی برخوردار باشد. جالب است بدانید که دره هفت غار زمانی محل قیام پیروان نهضت سربداران و هم‌چنین محل حضور برخی از بزرگان نظیر ابراهیم ادهم بوده است.

دره هفت غار نیشابور

  • دهکده چوبی

از دیگر جاهای دیدنی نیشابور می‌توان به دهکده و مسجد چوبی اشاره کرد که به دلیل نداشتن ستون، این بنا در بین گردشگران به شهرت رسیده است. جالب است بدانید که این مسجد چوبی بدون هیچ گونه آسیبی در مقابل زلزله‌های 8 ریشتری نیز محکم و سالم مانده است و همین امر سبب شده است تا این دهکده چوبی به بنایی کاملا متفاوت تبدیل شود. این دهکده چوبی توسط معمار خوش ذوق "مهندس مجتهدی" ساخته شده است که شما به خوبی می‌توانید آداب و رسوم‌های اصیل نیشابوری و زندگی سنتی را در این روستا مشاهده کنید. در صورت تمایل می‌توانید چند روزی را در این روستا اقامت داشته باشید و امکاناتی نظیر رستوران، اینترنت، کتابخانه، سرویس بهداشتی و... را نیز مورد استفاده قرار دهید و نهایت لذت را ببرید. به منظور دسترسی به دهکده چوبی باید در 16 کیلومتری شهر نیشابور وارد جاده تقی‌آباد شوید.

  • بازار سرپوشیده

بازار سرپوشیده یکی از قدیمی‌ترین بازارهای نیشابور می‌باشد که همچنان رونق و زیبایی خود را حفظ کرده است و به دلیل سرپوشیده بودنش چنین اسمی را به آن اختصاص داده‌اند. این بازار مربوط به زمان پهلوی می‌باشد که در حال حاضر نیز در فهرست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است. پس از گشت و گذار در این بازار می‌توانید به بازار محلوج فروش‌ها که در انتهای بازار سرپوشیده واقع شده است نیز سر بزنید. توجه داشته باشید که محلوج به معنی پنبه می‌باشد و در زمانی که جاده ابریشم رونق داشته است پنبه فروشان در این بازار بسیار فعال بوده‌اند.

بازار سرپوشیده نیشابور

  • قلعه لک لک آشیان

در شهر نیشابور نیز همانند سایر شهرهای ایران در میان جاذبه‌های بسیار زیبا و حیرت‌انگیز بدون شک نام قلعه‌ای نیز به گوشتان خواهد رسید. قلعه لک لک آشیان نیشابور جزو آن دسته‌ای از قلعه‌هایی می‌باشد که در حال حاضر فقط ویرانه‌ای از آن به جا مانده است و قدمت آن به زمان قاجاریه برمی‌گردد. این قلعه نیز به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست ملی کشور ایران ثبت شده است. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که از تماشای بناهای تاریخی لذت می‌برید، می‌توانید در جنوب شرقی نیشابور به روستای لک لک آشیان بروید و از این قلعه زیبا دیدن کنید.

  • غار سرنی

غار سرنی یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی فوق‌العاده زیبای نیشابور می‌باشد که سالانه افراد علاقمند به غار نوردی را به سوی خود می‌کشاند و لحظات هیجان‌انگیزی را برایشان رقم می‌زند. عمل اکتشاف غار سرنی ابتدا توسط کوهنوردان تا 216 متر صورت گرفت و سپس غواصان حوضچه انتهایی غار را مورد کاوش و بررسی قرار دادند. توجه داشته باشید که به دلیل وجود حوضچه‌های آب در این غار فقط امکان بازدید از ابتدای غار وجود دارد. در این غار خفاش نیز وجود دارد. غار سرنی در فاصله 50 کیلومتری از شمال غربی نیشابور واقع شده است که در مسیر دسترسی به آن یک درخت جوز بسیار بزرگ و زیبا را نیز مشاهده خواهید کرد.

غار سرنی نیشابور

  • گنبدهای شه‌میر

گنبدهای شه‌میر که شادمهر، مهراوا و مهرآباد نام دارند جزو مهم‌ترین و پربازدیدترین بناهای تاریخی شهر نیشابور به شمار می‌روند که قدمت آن‌ها متعلق به دوران سلجوقی می‌باشد و به نظر می‌رسد آرامگاه فردی که این بنا به خاطر او تاسیس شده است در این محل جای گرفته باشد. گنبد کوچک‌تر متعلق به دوره ایلخانی می‌باشد که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد آن در دسترس نیست. با توجه به عقیده برخی از تاریخ نگاران وجود کلمه مهر در نام‌های این گنبدها نشان از ارتباط تاریخی آن با آیین‌های مهرپرستی ایران دارد.

  • آبشار گرینه

آبشار گرینه در 40 کیلومتری شمال شرقی نیشابور در روستایی به نام گرینه واقع شده است و مقصد بسیار مناسبی برای سپری کردن یک روز خاطره‌انگیز و پر از آرامش می‌باشد. با سفر به این منطقه علاوه بر آبشار گرینه شما می‌توانید به تماشای رودخانه‌ای پرآب، باغ‌های سرسبز، طبیعت بکر و... نیز بنشینید و نهایت لذت را ببرید.

آبشار گرینه نیشابور

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی نیشابور پرداختیم. شما می‌توانید در کنار بازدید از تمامی جاهای دیدنی نیشابور از سوغاتی‌های نفیس این شهر نظیر نمد، فیروزه، سفال، پارچه‌های رنگارنگ و... نیز خریداری کنید و به عزیزانتان هدیه دهید. توصیه می‌کنیم که حتما قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به نیشابور به صفحه وبلاگ کایت سر بزنید تا اطلاعات لازم را برای سفر به این شهر زیبا به دست آورید و سفری بی‌نقص و پر از خاطره‌های خوش را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید