راهنمای سفر به مشهد با ماشین شخصی | 10نکته ضروری در سفر زمینی
علیرضا مشرقی 1399/08/03 31891 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


لیست مطالب این صفحه


همانطور که مستحضر هستید، سفر به مشهد مقدس یکی از رایج‌ترین سفرهای داخلی در بین ایرانیان است. هر کس بر اساس شرایط و علاقه خود، یکی از مسیرها را برای رسیدن  به مشهد انتخاب می‌کند. برخی به دلیل زمان کم، مسیر هوایی را ترجیح می‌دهند، برخی دیگر صدا و آرامش سفر با قطار را ترجیح می‌دهند و برخی نمی‌خواهند تا در یک شهر به بزرگی مشهد، بدون وسیله نقلیه شخصی باشند و به همین خاطر سفر به مشهد با ماشین شخصی را انتخاب می‌کنند. در مقالات پیشین، راجع به سفر به مشهد با قطار صحبت کردیم و امروز قصد داریم تا شما را با راهنمای سفر به مشهد با ماشین شخصی آشنا کنیم. سفر جاده‌ای به مشهد، سفری طول و دراز است که شاید هر کس از پس آن بر نیاید! اگر عاشق رانندگی و جاده نباشید، قطعا در میانه مسیر از اینکه چنین راهی را برای سفر انتخاب کرده‌اید، پشیمان خواهید شد! پس برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، با کایت در راهنمای سفر به مشهد با ماشین شخصی همراه باشید!همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مشهد وارد صفحه "تور مشهد" شوید.

راهنمای سفر به مشهد با ماشین شخصی | 10 نکته ضروری در سفر زمینی

شاید تصور کنید که سفر به مشهد با ماشین شخصی هیچ دشواری خاصی ندارد و تنها کافیست استارت بزنید و حرکت کنید، اما واقعا اینطور نیست. در حقیقت سفر به مشهد با ماشین شخصی می‌تواند یک چالش بزرگ برای کسانی باشد که صبور نیستند و تنها به رسیدن فکر می‌کنند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا شما را به صورت کامل با سفر به مشهد با ماشین شخصی آشنا کنیم.

  1. فاصله را در نظر بگیرید

پیش از آنکه سفر به مشهد با ماشین شخصی را انتخاب کنید، بهتر است فاصله را در نظر بگیرید. از تهران تا مشهد دو مسیر مختلف وجود دارد. مسیر اول، مسیر بسیار معمول است که اکثر مسافران نیز این مسیر را انتخاب می‌کنند. مسیر دوم از شمال کشور عبور می‌کند که نسبتا دورتر است. اما در هر صورت باید این را بدانید که از تهران تا مشهد، حدود 900 تا هزار کیلومتر راه است و باید خودتان را برای یک سفر جاده‌ای که بین 10 تا 12 ساعت به طول می‌انجامد، حاضر کنید. این سفر می‌تواند بسیار سخت باشد و قطعا 10 الی 12 ساعت رانندگی  می‌تواند حسابی شما را خسته کند. پس پیش از حرکت، حتما با خودتان کنار بیابیید که آیا می‌توانید این فاصله طولانی را رانندگی کنید یا نه؟

سفر به مشهد با ماشین شخصی

  1. دو راننده باشید

دومین نکته که قصد داریم به شما نشان دهیم این است که حتما در سفر جاده‌ای به مشهد، دو نفر باید گواهینامه رانندگی داشته باشند. زمانی که صحبت از 10 الی 12 ساعت رانندگی به میان می‌آید، قطعا به بیش از یک راننده نیاز خواهد بود. در درجه اول هر گونه احتمال را باید مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال تصور کنید که در میانه راه، راننده به هر دلیل دچار مریضی شود و قادر به رانندگی نباشد. در چنین شرایطی قطعا به یک راننده دیگر نیاز خواهید داشت تا بتواند شما را به یک مرکز درمانی یا حداقل نزدیک‌ترین شهر برساند. حضور تنها یک راننده در سفر به مشهد، بسیار خطرناک است. پس حتما حداقل همراه با دو راننده سفر کنید تا از مسائل غیر مترقبه جلوگیری نمایید.

  1. استراحت را فراموش نکنید

بر اساس استانداردهای اعلام شده، بعد از هر دو ساعت رانندگی، راننده باید بین 15 دقیقه تا نیم ساعت استراحت کند. این استراحت به حفظ سلامت راننده و همچنین سرنشینان کمک شایان توجهی می‌کند. در طول مسیر 10 ساعتی تهران تا مشهد، با این فرمول تنها حدود 5 الی 6 بار استراحت خواهید کرد و مجموعا کمتر از دو ساعت دیرتر به مقصد خواهید رسید. اما همین مساله ساده به شما کمک می‌کند تا به دلیل خواب آلودگی و خستگی، دچار حوادث رانندگی نشوید.

  1. هر زمان که نیاز داشتید، بخوابید

جاده مشهد، مخصوصا جاده امام رضا، جاده‌ای صاف، بیابانی و کسل کننده است. به همین خاطر معمولا راننده حین رانندگی دچار خواب آلودگی شدید می‌شود. برای کاهش احتمال بروز حوادث رانندگی، بهتر است هر زمان که احساس کردید دچار خواب آلودگی شده‌اید و تمرکز لازمه را ندارید، کنار بزنید و کمی استراحت کنید. خوابیدن اصلا نشان دهنده آماتور بودن شما نیست! یا حتی یک ساعت دیر رسیدن، شما را بازنده نمی‌کند! پس اصلا مقاومت نکنید. به یاد داشته باشید که بیشترین تصادفات، در نزدیکی مقصد رخ می‌دهند. زیرا شما با تمام قوا تلاش می‌کنید تا بیدار بمانید و خودتان را به مقصد برسانید و در نزدیکی مقصد دیگر ذهن شما چالاکی همیشگی را ندارد. این مساله را فراموش نکنید که گاهی بدن بیدار و ذهن خواب است! شاید شما دنده را عوض کنید، فرمان را تکان دهید اما خواب باشید! پس اصلا با این مساله شوخی نکنید!

  1. زمان حرکت

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد سفر به مشهد با ماشین شخصی مطرح می‌شود، زمان حرکت است. خب قطعا اولین تصمیمی که باید برای شروع این سفر جاده‌ای بگیرید، همین است که چه ساعتی حرکت کنید!؟ این مساله کمی شخصی است و برخی افراد با رانندگی در طول روز و برخی دیگر با رانندگی شبانه راحت هستند. اما از نظر ایمنی و نرخ تصادفات رانندگی، بهتر است رانندگی شبانه را انتخاب نکنید. در درجه اول اینکه سیستم بدن انسان عادت دارد که شب‌ها بخوابد، زمانی که در جاده هستید و چیزی جز تاریکی را نمی‌بینید، ناخودآگاه چشم شما به ذهن فرمان خواب می‌دهد. حتی اگر تمام روز خوابیده باشید، باز هم این فرمان در ناخودآگاه شما صادر می‌شود. حتی اگر شما راننده بسیار خوبی باشید، این ناخودآگاه در رانندگان دیگر جاده نیز وجود دارد و آنها نیز رانندگی دقیق و منطقی ندارند. به علاوه اینکه کاهش دید در شب و نور ماشین‌های رو به رویی که در چشم شما می‌افتد باعث بروز تصادفات رانندگی می‌شود. پس بهتر است تا حد امکان از سفر شبانه خودداری کنید.

خب پس چه ساعتی برای حرکت کردن مناسب است؟ بهترین زمان برای حرکت کردن، حوالی اذان صبح خواهد بود. در این ساعت حداقل چند ساعت خوابیده‌اید و ذهن دیگر فرمان خواب آلودگی نمی‌دهد. هوا گرگ و میش است و هنوز آفتاب نزده. به همین خاطر شرایط هوا بسیار ایده‌آل است و همین هوای خنک و نسیم صبحگاهی، از خواب آلودگی شما جلوگیری می‌کند. در اکثر مواقع در این ساعت جاده‌ها بسیار خلوت هستند و می‌توانید در آرامش رانندگی کنید. همچنین اگر در این ساعت حرکت کنید، با احتساب زمان استراحت و صرف نهار، حدود پنج تا شش عصر به مشهد خواهید رسید و این یعنی تنها سه الی چهار ساعت از زمان چک این شما گذشته و زمان رسیدن شما به مقصد بسیار مناسب است.

سفر به مشهد با ماشین شخصی

  1. در شهرهای مختلف توقف کنید

جاده مشهد یک جاده طولانی است که از شهرهای مختلفی عبور می‌کند. اگر جاده امام رضا را انتخاب کنید، از شهرهای زیبایی همانند گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور خواهید کرد. شاید کم لطفی باشد که از شهر زیبایی مثل نیشابور عبور کنید و در آن توقف نداشته باشید. اگر قصد دارید تا از مسیر لذت ببرید و طولانی بودن راه شما را آزار ندهد، می‌توانید در هر شهر بین چند ساعت تا یک روز توقف داشته باشید. نیشابور دارای جاذبه‌های تاریخی زیادی است که باید از آنها دیدن فرمایید. همچنین طبیعت بکر شاهرود و جنگل ابر نیز جزء جاذبه‌های دیدنی مسیر تهران تا مشهد محسوب می‌شوند. پس بهتر است حتما در طول مسیر سری به این شهرهای دیدنی بزنید.

  1. جاده امام رضا یا جاده شمال؟

یکی از سوالاتی که بسیاری مطرح می‌کنند این است که از جاده شمال یا جاده امام رضا به مشهد سفر کنند؟ در درجه اول باید بدانید که حتی اگر از نرم افزارهای مسیریابی همانند گوگل مپز کمک بگیرید، خواهید دید که به غیر از مسیر جاده‌ای امام رضا، مسیر دیگری را به شما معرفی نمی‌کند! این یعنی منطقا بهترین مسیر برای رسیدن به مشهد، جاده امام رضا و مسیر سمنان است. اما جاده امام رضا یک مشکل اساسی دارد و آن هم بیابانی و صاف بودن آن است که می‌تواند برای بسیاری از افراد کسل کننده باشد. البته برخی افراد این مساله را ترجیح می‌دهند و به دنبال دردسر جاده‌های کوهستانی نیستند.

اگر شما جاده شمال را برای سفر خود انتخاب کنید، حدود سه ساعت بیشتر در مسیر خواهید ماند. جاده شمال نسبت به جاده امام رضا بسیار پر پیچ و خم‌تر است و از نظر کیفیت جاده، در سطح پایین‌تری قرار دارد. به همین خاطر تنها توجیح منطقی برای انتخاب جاده شمال، دیدن مناظر و لذت بردن از جاده‌های کوهستانی خواهد بود! پس انتخاب جاده را به خودتان می‌سپاریم تا بر اساس سلیقه و شرایط یکی از آنها را انتخاب نمایید!

  1. وسایل مورد نیاز را در نظر بگیرید .

در سفر جاده‌ای خبری از اضافه بار نیست، پس بهتر است لوازم مورد نیاز خود را لیست کرده و همراه خود ببرید. قطعا هر کس می‌داند که برای سفر خود چه مواردی را باید همراه داشته باشد، به همین خاطر در این قسمت قصد داریم تنها مواردی را به شما یادآوری کنیم که در سفر جاده‌ای نباید فراموش کنید. برای سفر جاده‌ای حتما عینک آفتابی همراه داشته باشید. همراه داشتن تنقلات قندی و نمکی و چند بطری آب بسیار ضروری است. فلاکس آب جوش و چای یا نسکافه را فراموش نکنید! جاده مشهد یک جاده گرم و کویری در تابستان است. پس می‌توانید یک یخچال مسافرتی ساده همراه داشته باشید تا مواد خوراکی شما خراب نشوند. همچنین همراه داشتن مقداری میوه باعث می‌شود تا دچار افت قند و کم آبی در بدن خود نشوید. بهتر است داخل خودرو لباس راحتی بر تن داشته باشید. صابون را فراموش نکنید، زیرا در طول مسیر ممکن است برخی سرویس‌های بهداشتی صابون نداشته باشند. همراه داشتن پاور بانک یا شارژر خودرو نیز بسیار مهم است تا در طول سفر بتوانید موبایل خود را شارژ کنید. در نهایت حتما جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید تا در صورت بروز حادثه، بتوانید موارد ابتدایی را انجام دهید.

سفر به مشهد با ماشین شخصی

  1. سلامت خودرو و مسائل ایمنی

ایمنی خودرو مهم‌ترین مساله‌ای است که باید به آن اشاره کنیم. در این قسمت مواردی را به شما ذکر می‌کنیم که حتما پیش از حرکت باید به دقت بررسی نمایید.

  • حتما از سلامت لاستیک‌های خود اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که برای این سفر طول و دراز، باید حداقل لاستیک شما 50 درصد عاج داشته باشد. همچنین از سلامت زاپاس، جک و وسایل تعویض زاپاس نیز اطمینان حاصل نمایید.
  • چراغ‌های خودرو خود را بررسی کنید و در صورت امکان، چند لامپ زاپاسی همراه داشته باشید.
  • تعدادی فیوز با آمپرهای مختلف همراه خود بیاورید تا در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید.
  • رله فن یکی از مهم‌ترین لوازم یدکی است که باید همراه داشته باشید.
  • از بابت سلامت تسمه تایم و تسمه دینام اطمینان حاصل فرمایید.
  • عملکرد باتری خودرو را با وسایل مخصوص بررسی نمایید.
  • اگر مقدور است، استارت و دینام خودرو خود را سرویس کنید تا نیاز به تعویض ذغال نداشته باشند.
  • روغن موتور و تمام فیلترهای آن را پیش از حرکت تعویض نمایید.
  • از وضعیت زیربندی خودرو خود اطمینان حاصل نمایید و ترجیحا از یک متخصص بخواهید تا آن را آچارکشی کند.
  • بهتر است همراه خود چراغ قوه، آب، بنزین اضافی، چاقو، ابزار و کپسول آتش نشانی داشته باشید.
  • برف پاک کن را بررسی کنید.
  • نشتی آب یا روغن را بررسی نمایید.
  • در نهایت بهتر است از یک مکانیک متخصص بخواهید تا خودرو را به صورت کامل بررسی کند.
  1. هر چیزی نخورید

نکته آخر که قصد داریم به شما عزیزان ارائه دهیم این است که در طول مسیر هر چیزی میل نکنید. قطعا در طول مسیر 100 ها رستوران بین راهی مختلف وجود دارند. اصلا قصد نداریم کیفیت این رستوران‌ها را زیر سوال ببریم اما امکان دارد که برخی غذاها با سیستم گوارش شما سازگاری نداشته باشند. در طول مسیر به این طول و درازی، بروز مشکلات گوارشی می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد. پس بهتر است در طول مسیر خودتان را با تنقلاتی که از تهران همراه آورده‌اید سیر کنید و زمانی که به مقصد رسیدید، به دنبال رستوران‌های معتبر بگردید.

خب دوستان عزیز، نظر شما در مورد سفر به مشهد با ماشین شخصی چیست؟ آیا تا به حال این سفر طولانی را تجربه کرده‌اید؟ به نظر شما چه نکات دیگری در مورد این سفر وجود دارد که ما از قلم انداخته‌ایم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا همراه هم این لیست را تکمیل کنیم! فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/07/10

    عالی بود ممنونم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید