راهنمای سفر به مشهد با قطار | هشت نکته ضروری در سفر ریلی
علیرضا مشرقی 1399/08/03 14150 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سفر به مشهد مقدس یکی از رایج‌ترین سفرهای داخلی بین ایرانیان محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها نفر از این شهر مقدس دیدن می‌کنند. همانطور که می‌دانید، مشهد در شمال شرق کشورمان قرار گرفته است و از تهران حدود هزار کیلومتر فاصله دارد. به همین خاطر فاصله تهران تا مشهد جزء فواصل بسیار دور محسوب می‌شود و خیلی از ما آن را به عنوان یک ضرب المثل و واحد مقیاس می‌دانیم! به همین خاطر روش‌های مختلفی برای سفر به مشهد وجود دارد و همه سامانه‌های حمل و نقل در این حد فاصل، باید بسیار مجهز و کاربردی باشند. جالب است بدانید که در این میان، پرطرفدارترین سیستم حمل و نقل از تهران به مشهد، سیستم ریلی یا همان قطار است و در حدود 80 درصد مسافران مشهد، از طریق قطارهای تهران به مشهد خود را به این شهر مقدس می‌رسانند. پس می‌توان گفت که رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش سفر به مشهد، روش ریلی است. پس همین مساله باعث شد تا در این مقاله شما را با سفر به مشهد با قطار آشنا کنیم. در این مقاله ما به شما چندین و چند نکته ضروری در سفر ریلی به مشهد مقدس را گوش زد خواهیم کرد تا سفری خوش را تجربه کنید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مشهد وارد صفحه "تور مشهد" شوید.

راهنمای سفر به مشهد با قطار | هشت نکته ضروری در سفر ریلی

سفر با قطار را می‌توان متفاوت با تمامی سفرهای دیگر دانست. سفر با قطار تفاوت زیادی با سفر جاده‌ای یا سفر هوایی دارد و همین تفاوت‌های ریز و درشت باعث شده تا سفرهای ریلی برای برخی افراد بسیار خوشایند و خاطره ساز و در عین حال برای برخی دیگر بسیار زجرآور باشند. البته که این مساله کاملا به خود شما بستگی دارد و اینکه با چه شرایطی سازگاری بیشتری دارید. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل درباره سفر به مشهد با قطار صحبت کنیم و نکاتی ضروری را به شما عزیزان گوشزد نماییم.

سفر به مشهد با قطار خیلی طول می‌کشد!

خب بهتر است کمی خودمانی صحبت کنیم، سفر به مشهد با قطار خیلی طول می‌کشد! شما حدود 12 ساعت در مسیر خواهید بود! این یعنی تا 12 ساعت شما باید داخل قطار بخوابید، داخل قطار غذا بخورید و به غیر از فضای قطار، جای دیگری نخواهید رفت! پس پیش از آنکه سفر به مشهد با قطار را انتخاب کنید، حتما باید در مورد این مساله خودتان را آماده نمایید که قرار است حدود 12 ساعت در قطار حضور داشته باشید! سفر هوایی به مشهد تنها حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد، همچنین با وسیله نقلیه شخصی، در صورت عدم توقف در مسیر می‌توانید در عرض هشت الی 9 ساعت خودتان را از تهران به مشهد برسانید. پس قطار را می‌توان طولانی‌ترین روش سفر به مشهد دانست و باید خود را برای آن آماده کنید!

سفر به مشهد با قطار

وسایل لازم را همراه داشته باشید

خب همانطور که در نکته قبلی اشاره کردیم، شما در حدود نیمی از یک روز کامل خود را درون قطار سپری خواهید کرد و این اصلا زمان کمی نیست. به همین خاطر باید وسایل لازم را حتما همراه خود داشته باشید. قطعا در قرن بیست و یکم و عصر ارتباطات، یکی از مهم‌ترین مسائلی که همه ما درگیر آن هستیم، تلفن‌های همراه هوشمند هستند. موبایل یک وسیله سرگرمی عالی محسوب می‌شود که می‌توانید ساعت‌ها با آن سرگرم باشید و حتی متوجه گذر زمان نشوید. پس حتما در سفر همراه قطار، موبایل همراه داشته باشید و فراموش نکنید که داخل کوپه‌های قطار معمولا یک پریز برق وجود دارد. پس حتما شارژر موبایلتان را در دسترس بگذارید تا بتوانید از پریز استفاده کنید.

داخل هر کوپه به تعداد مسافران، لوازم خواب همانند پتو، ملحفه تمیز و بالش وجود دارد. اما اگر به نظافت اهمیت زیادی می‌دهید، بهتر است ملحفه، بالش و پتوی مسافرتی همراه داشته باشید. زمان سفر با قطار آنقدر طولانی است که شما نمی‌توانید با لباس‌های بیرونی درون کوپه استراحت کنید. پس حتما یک دست لباس راحتی مناسب قطار ( از نظر پوشش اسلامی) همراه داشته باشید که ترجیحا نخی باشد. همچنین حتما یک صندل یا دمپایی درون چمدان خود قرار دهید، زیرا قطعا پوشیدن کفش برای قدم زدن در قطار کار دشواری خواهد بود. در حقیقت شما باید خودتان را برای یک روز زندگی در یک هتل متحرک آماده کنید.

در قطار خبری از بخش بار نیست

تقریبا هیچ یک از قطارها، دارای بخش بار جداگانه نیستند و یا باید برای قرار دادن بار بیشتر، هزینه‌ای بالاتر بپردازید. معمولا همه مسافران از فضای زیر صندلی‌های کوپه یا بالای آن برای قرار دادن چمدان‌های خود استفاده می‌کنند. پس بهتر است به اندازه مناسب و معقول بار همراه داشته باشید. همراه داشتن بار بیش از اندازه، قطعا شما را به مشکل می‌اندازد. پس اگر اولین بار است که همراه با قطار سفر می‌کنید، باید بدانید که همانند سفر با هواپیما، در سفرهای ریلی خبری از بخش باربری نیست و تنها می‌توانید وسایل خود را درون کوپه جای دهید. البته این مساله یک مزیت دارد و آن هم این است که دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای بار نیست.

یک کوپه اجاره کنید

یکی از بدترین معایب سفر همراه قطار این است که معمولا باید کوپه خود را با چند غریبه شریک شوید. این مساله می‌تواند برای کسانی که ارتباط عمومی مناسبی ندارند، بسیار سخت باشد. همچنین باید گفت که هر نوع فردی از هر طبقه اجتماعی ممکن است در کوپه شما حضور داشته باشد و امکان تعویض کوپه تا آخر مسیر وجود ندارد و همین مساله می‌تواند سفر شما را به یک کابوس تلخ تبدیل کند. معمولا کسانی که سفر ریلی را انتخاب می‌نمایند، همراه با خانواده سفر می‌کنند. پس شما می‌توانید متناسب با تعداد اعضای خانواده خود، کوپه‌های چهار یا شش نفره را انتخاب نمایید. البته خوشبختانه مسافران حق انتخاب کوپه به صورت کامل را دارند. این یعنی حتی اگر به صورت دو نفره سفر می‌کنید، می‌توانید یک کوپه را در اختیار خود در بیاورید و هزینه آن را به صورت کامل بپردازید تا نگران مزاحمت دیگران نباشید. پس اگر این مساله برای شما حائز اهمیت است، حتما حین خرید بلیت، قسمت کرایه کوپه کامل را انتخاب نمایید.

سفر به مشهد با قطار

پرسرعت یا معمولی؟

در حال حاضر قطارهای پرسرعت یا قطارهای معمولی در خط ریلی تهران – مشهد حضور دارند. اما کدام یک برای شما مناسب است؟ قطارهایی با نام قطارهای سریع السیر تهران به مشهد در این خط ریلی مشغول به فعالیت هستند. برخی افراد تصور می‌کنند که این قطارها می‌توانند در عرض پنج ساعت آنها را به مشهد برسانند اما اصلا اینطور نیست. در حقیقت قطارهای سریع السیر تهران به مشهد، پنج ساعت سریع‌تر از قطارهای معمولی شما را به مشهد می‌رسانند. این یعنی شما باز هم باید حدود شش الی هفت ساعت در قطار حضور داشته باشید. از طرف دیگر، قطارهای سریع السیر، کوپه‌ای نیستند و به اصطلاح آنها را سالنی یا همان اتوبوسی می‌نامند. این یعنی دیگر امکان استراحت روی تخت و درون کوپه را نخواهید داشت و باید تا انتهای مسیر، همانند اتوبوس، روی صندلی بنشینید.

سفر به مشهد با قطار

طبقه بالا بخوابید

درون قطارها، بر اساس نوع آنها، چهار یا شش تخت وجود دارد. دو تخت همواره در سطح کوپه و مابقی آنها بر روی دیوار و به صورت طبقاتی قرار دارند. برای دسترسی به تخت‌های طبقه بالا، باید از نردبان استفاده نمایید. شاید دسترسی به تخت‌های بالا برای برخی افراد کمی دشوار باشد، اما باور کنید که اگر طبقات بالا را برای استراحت خود انتخاب نمایید، برای زمان خوابیدن لازم نیست که منتظر نظر سایر افراد حاضر در کوپه باشید و هر زمان که بخواهید، می‌توانید به تخت خود رفته و استراحت کنید! همچنین معمولا کسانی که در تخت‌های پایینی استراحت می‌کنند، حرکات قطار را بیشتر احساس می‌کنند و خواب سختی خواهند داشت. در ضمن این مساله را نیز باید در نظر بگرید که معمولا افراد ساکن داخل کوپه، حین شب برای آب خوردن یا استفاده از سرویس بهداشتی بیدار می‌شوند و هر بار بیرون آمدن آنها از تخت، مساوی با بیدار شدن شما نیز خواهد بود! پس طبقه بالا را برای استراحت انتخاب کنید! 

مراقب توقف ایستگاه‌ها باشید

قطار تهران مشهد در ایستگاه‌های مختلفی همانند سمنان، دامغان، سبزوار، شاهرود، نیشابور و غیره توقف دارد. برخی از این توقف‌ها کوتاه و برخی دیگر طولانی مدت هستند. معمولا توقف‌هایی که در وقت نماز انجام می‌شوند، طولانی مدت خواهند بود و تا حدود 30 دقیقه قطار در ایستگاه توقف خواهد داشت. در مدتی که قطار داخل ایستگاه قرار دارد، سرویس‌های بهداشتی قفل خواهند شد. پس حواستان باشد اگر مامور قطار به درب دستشویی ضربه زد و اعلام کرد که نزدیک ایستگاه هستید، سریعا سرویس بهداشتی را ترک کنید. البته در زمانی که قطار درون ایستگاه قرار دارد، شما می‌توانید از سرویس بهداشتی ایستگاه استفاده نمایید، پس نگران نباشید!

یکی از مسائل دیگری که هنگام توقف قطار در ایستگاه باید مد نظر قرار دهید، زمان حرکت قطار است. به هیچ وجه از قطار جا نمانید زیرا مسئولین قطار هنگام حرکت قادر به بررسی حضور تمام مسافران نیستند. معمولا چندین و چند بار از بلندگوهای درون ایستگاه، زمان حرکت قطار را اعلام می‌کنند، پس مراقب باشید جا نمانید!

همچنین به یاد داشته باشید که در توقف‌های طولانی، مخصوصا برای نماز، معمولا قطار بسیار خلوت می‌شود و احتمال سرقت وسایل شما از کوپه وجود دارد. پس اگر همراه افراد غریبه سفر می‌کنید، وسایل با ارزش خود را درون کوپه قرار ندهید و اگر همراه خانواده و دوستان هستید، حداقل یک نفر در کوپه برای نگهبانی از وسایل حضور داشته باشد.

رستوران و بوفه قطار

درون تمامی قطارها، رستوران و بوفه وجود دارد. همه قطارها یک واگن را به رستوران اختصاص می‌دهند و درون هر واگن، یک کوپه، کوپه بوفه است. معمولا در بوفه انواع نوشیدنی همانند آب معدنی، نوشابه و دلستر، انواع کیک و بیسکوییت، چای و نسکافه سرو می‌شود. منوی رستوران قطار نیز محدود است اما به هر صورت اگر قصد دارید سبک سفر کنید، می‌توانید وسایل مورد نیاز و همچنین وعده‌های اصلی غذایی را درون رستوران و بوفه قطار بیابید.

خب دوستان و همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد سفر به مشهد با قطار چیست؟ آیا شما تا به حال این سفر را تجربه کرده‌اید؟ کدام گزینه را برای سفر به مشهد ترجیح می‌دهید؟ هوایی؟ قطار؟ وسیله نقلیه شخصی یا اتوبوس؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید