تفاوت اتوبوس توریستی با VIP چیست؟ مقایسه هر دو
مجتبی پورموسوی 1399/07/14 31332 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شاید برای شما سوال باشد که تفاوت اتوبوس توریستی با VIP چیست. امروزه با پیشرفت صنعت حمل و نقل در دنیا ایران نیز در تلاش بوده است که شرکت‌های حمل و نقل خود را به مجهزترین وسایل نقلیه، تجهیز کند. در بین وسایل حمل و نقل بین شهری، نیز این جریان برقرار است. امروزه استفاده از اتوبوس‌های VIP در خطوط بین شهری برای جابجایی مسافران رونق بسیاری گرفته است. با توسعه صنعت گردشگری در ایران، اتوبوس‌هایی به نام اتوبوس توریستی روانه بازار شد که معمولا تورهای گردشگری برای سفرهای زمینی خود از آن استفاده می‌کنند. با آمدن اتوبوس‌های توریستی، سوالات زیر برای تورلیدرها و حتی گردشگران به وجود آمد.

تفاوت اتوبوس توریستی با اتوبوس VIP در ایران

اتوبوس توریستی با اتوبوس وی آی پی در کل جهان تفاوتی ندارد و نشان دهنده‌ی یک مفهوم هستند ولی در ایران همه چیز فرق می‌کند و اتوبوس‎هایمان هم متفاوت از دیگر کشورهای دنیاست. در ایران به اتوبوس‌های 44 نفره اصطلاحا توریستی می‌گویند که این اتوبوس‌ها ممکن است سال ساختشان برای چند دهه قبل باشد و کمر و پای مسافر را در طول یک سفر طولانی به بدترین شکل آزار دهد و به اتوبوس‌های 25 نفره که صندلی‌های راحت‌تری دارند و از دو ردیف دو صندلیه و یک صندلیه تشکیل شده‌اند، اتوبوس VIP می‌گویند. اتوبوس‌های VIP در ایران ممکن است مانیتور نداشته باشند و صرف این که تعداد کمی صندلی داشته باشند، به آن‌ها VIP یا (Very Important Person) گفته می‌شود. اتوبوس‌های وی آی پی واقعا راحتی بسیار بیشتری دارند و پیشنهاد می‌شود اگر سفری در پیش دارید که بیش از 3-4 ساعت قرار است در اتوبوس باشید، VIP را انتخاب نمایید. البته به این نکته توجه کنید که اتوبوس‌های توریستی یا همان 44 نفره اگر جدید باشند، بسیار با اتوبوس‌های قدیمی 44 نفره تفاوت دارد و اصلا قابل قیاس نیستند.

اتوبوس‌های VIP

اتوبوس VIP؛ اوج پیشرفت تکنولوژی در اتوبوس‌های بین شهری

از گذشته یعنی حدود 20 سال پیش تا اکنون یعنی سال 1399 اتوبوس‌های بین شهری که شما دیده اید معمولا دارای دو ردیف دوتا صندلی بوده‌اند که در مجموع توانایی جابجایی 42 تا 44 مسافر را داشتند. این اتوبوس زمانی که تکمیل می‌شد، شما با انبوهی از مسافر در مکانی کوچک مواجه می‌شدید که سختی‌هایی را به دنبال خود داشت.

اما اکنون وضعیت با آمدن اتوبوس‌های VIP فرق کرده است. شما از مبدا که سوار اتوبوس VIP می‌شوید بسته به نوع کلاس VIP اتوبوس، با امکانات مختلفی روبرو می‌شوید. اما مهم‌ترین تفاوت اتوبوس معمولی با VIP تعداد صندلی‌های آن است که در اتوبوس VIP معمولا از یک ردیف تک صندلی و یک ردیف دو صندلی تشکیل شده است. این به شما این امکان را می‌دهد که فضای آزادتری را در طول سفر، داشته باشید. اما به طور کلی امکانات اتوبوس‌های VIP به شرح زیر است که با توضیح مختصری برای شما شرح می‌دهیم.

امکانات اتوبوس‌های VIP

اتوبوس‌های VIP امکانات زیادی را به مسافران ارائه می‌دهد که هر کدام مورد استقبال افراد با سنین مختلف می‌شود و تمام این امکانات در راستای ایجاد سفری راحت، ایمن و با آرامش برای مسافران است. در ادامه امکانات اتوبوس‌های VIP را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • صندلی‌های تخت شو
  • پریز برق 220V برای استفاده هر مسافر مجزا
  • سیستم مولتی مدیا با بهترین امکانات برای سنین مختلف
  • سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای هر فرد
  • سیستم روشنایی مجزا
  • سیستم آب رسان، با قابلیت ارائه آب سرد و گرم
  • یخچال با فضای قابل توجه برای استفاده مسافران
  • امکان استفاده از اینترنت به صورت wifi (در برخی اتوبوس‌های VIP)
  • سیستم تعلیق پیشرفته این اتوبوس‌‌ها، کمترین تکان‌ها را در طول مسیر به شما منتقل می‌کند

در ادامه 3 تا از مهم‌ترین امکانات اتوبوس‌های VIP را با هم به طور کامل بررسی می‌کنیم.

اتوبوس VIP

صندلی‌هایی با قابلیت تخت خواب شو و نیمه تخت خواب شو

همان طور که گفته شد، یکی از قابلیت‌های اتوبوس‌های VIP داشتن تعداد صندلی کمتر نسبت به اتوبوس‌های معمولی است. یعنی فضای بیشتر برای مسافران، طراحان این اتوبوس‌ها از این فضاها، استفاده کرده‌اند و در همین راستا، امکان تخت خواب شدن را برای صندلی‌ها فراهم کرده‌اند. البته بسته به نوع اتوبوس VIP نوع تخت شدن صندلی‌ها نیز متفاوت است. به طور کلی تعداد صندلی‌های اتوبوس‌های VIP 25 صندلی است. یکی از ویژگی‌های خاص صندلی‌های اتوبوس‌های VIP قسمتی برای پشت بازوهای پا است که همانند تصاویری که در این مقاله وجود دارد، راحتی خاصی را برای مسافران و گردشگران، ایجاد می‌کند.

در مدل نیمه تخت شو اتوبوس‌های VIP حقیقتا هیچ تفاوت خاصی وجود ندارد به جز مقدار خم شدن پشتی صندلی است که بر اساس آن فضای کمتری برای فاصله صندلی با صندلی پشتی در این مدل اتوبوس، در نظر گرفته‌اند .

سیستم مولتی مدیا پیشرفته با امکانات فراوان

این شاید جذابترین قابلیت برای مسافران باشد. هر چند که بسیاری از مسافران راحتی صندلی‌های این اتوبوس‌ها را نقطه قوت آن‌ها به نسبت دیگر اتوبوس‌ها می‌دانند اما بهینه سازی مانیتورهای جداگانه برای هر شخص، در این نوع اتوبوس‌ها ویژگی خاصی است که با استقبال خوبی، روبرو شده است.

امکاناتی که این مانیتورها برای شما فراهم می‌کنند عبارت‌اند از:

  • فیلم‌های طبقه بندی شده برای کودکان و بزرگسالان
  • بازی‌های متنوع برای افراد با سنین مختلف
  • امکان گوش دادن به جدیدترین موسیقی‌های ایرانی و خارجی
  • برخی از اتوبوس‌ها امکان اتصال فلش را نیز دارا می‌باشد

این مانیتور به گونه‌ای تعبیه شده است که با جابجایی صندلی جلویی، مشکلی برای استفاده شما از سیستم مولتی مدیا، ایجاد نخواهد شد. شما به راحتی می‌توانید با هدفون خود یا هدفونی که در اختیارتان قرار می‌دهند از این سیستم استفاده کنید.

پریز برق 220v برای استفاده مسافران

یکی از ساده‌ترین و البته مهم‌ترین ویژگی خاص اتوبوس‌های vip امکان استفاد از پریز برق است. یعنی شما دیگر نگران شارژ کردن گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ خود، نخواهید بود و به راحتی می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

اتوبوس‌های توریستی؛ آیا تفاوتی بین اتوبوس‌های VIP و توریستی وجود دارد؟

بهتر است همین ابتدا اعلام کنم که تفاوتی بین اتوبوس‌های توریستی و VIP وجود ندارد. سال 2015 تعداد اتوبوس با برند ولوو وارد ایران شد که به عنوان اتوبوس‌های توریستی، وارد بازار شدند که بیشتر مورد توجه شرکت‌ها و هتل های خاص که برای حمل و نقل افراد خاص مانند مسئولان کشوری، ورزشکاران بین المللی و ... قرار گرفتند. آنجا بود که نام اتوبوس‌های توریستی، بر سر زبان‌ها افتاد. امروزه شرکت‌های خدمات گردشگری در این راستا بسته به نوع تور، از اتوبوس‌های مختلفی استفاده می‌کنند که شامل اتوبوس‌های 44 نفره و 25 نفره توریستی و VIP می‌شود.

پس در نتیجه تفاوتی بین اتوبوس‌های توریستی وجود ندارد و اتوبوس توریستی تمام امکانات اتوبوس‌های VIP را می‌تواند داشته باشد و معمولا اتوبوس‌های توریستی، شکل و شمایلی متفاوت به نسبت اتوبوس‌های VIP و معمولی که برای شرکت‌های مسافربری بین شهری، استفاده می‌شوند، دارند. البته ممکن است اتوبوس‌های توریستی در کشورهای اروپا تماما با اتوبوس‌های توریستی ایرانی، متفاوت باشد اما در آن کشورها نیز اتوبوس‌هایی که برای توریست‌ها و سفرهای بین شهر برای تورها، استفاده می‌شود، به نام اتوبوس‌های گردشگری می‌شناسند.

شاید با نام اتوبوس‌های گردشگری نیز برخورد کرده باشید. برخی اتوبوس‌های توریستی را با اتوبوس‌های گردشگری اشتباه می‌گیرند. اتوبوس‌های گردشگری معمولا برای شهرهایی که گردشگر بیشتری به نسبت دیگر، شهرهای دیگر دارند، استفاده می‌شود. عموما این اتوبوس‌ها را برای گردش در شهر، استفاده می‌کنند و در بهترین حال به صورت اتوبوس‌های دو طبقه سقف باز هست که برای گردشگران، جذابیت و هیجان بیشتری می‌باشند.

در ادامه با هم اتوبوس‌های گردشگری را بررسی می‌کنیم تا با تفاوت آن با اتوبوس‌های توریستی آشنا شوید.

اتوبوس گردشگری

اتوبوس گردشگری چیست و چه تفاوتی با اتوبوس توریستی دارد؟

شاید تنها تفاوت اتوبوس توریستی با گردشگری این باشد که اتوبوس‌هایی که با عنوان توریستی معرفی می‌شوند برای سفرهای بین شهری نیز استفاده می‌شود اما اتوبوس‌های گردشگری معمولا برای بازدید از نقاط گردشگری یک شهر و نهایتا با بازه مسافتی حدود 50 کیلومتر دور از شهر، بکار گرفته می‌شود.

اتوبوس‌های گردشگری همان طور که گفته شد مخصوص بازدید از نقاط گردشگری یک شهر، می‌باشد که به اصطلاح Hop-on Hop-off در کشورهای اروپایی شهرت دارد و به دلیل ارزان بودن آن، مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است. این اتوبوس‌ها معمولا از سوی یک شرکت تور گردشگری یا سازمان گردشگری آن شهر، برنامه ریزی می‌شود تا در طول روز نقاطی از یک شهر را به مسافران آن، نشان دهند. معمولا درون هر اتوبوس گردشگری یک فرد به عنوان راهنما وجود دارد که در طول سفر یک روزه، همراه شماست.

اتوبوس‌های گردشگری فرهنگی است که از کشورهای اروپایی مانند فرانسه به برخی شهرهای ایران مانند تبریز، تهران، نیشابور، اصفهان و ... منتقل شده و این شهر به این روش فرهنگ غنی خود را به گردشگران، انتقال می‌دهند.

اتوبوس گردشگری چیست ؟

سخن آخر

ما در این مقاله سعی بر این داشتیم که شما را یکی از ابهاماتی که برای گردشگران و توریست‌های خارجی که به ایران می‌آیند، برطرف کنیم. ما متوجه شدیم که اتوبوس توریستی همان اتوبوس VIP است که شرکت‌های گردشگری مانند کایت انواع آن را برای سفرهای زمینی خود استفاده می‌کنند و چون اتوبوس‌های VIP از امکانات فوق العاده زیادی برخوردار است، برای سفرهای زمینی و تورهای گردشگری زمینی، بسیار مناسب است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید