کلبه سوئیسی چیست؟ کلبه‌های سوئیسی در ایران
زهرا نیرومند 1402/03/05 2868 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کلبه‌های سوئیسی، خانه‌های مثلث شکلی هستند که در مناطق جنگلی و کوهستانی ساخته می‌شوند. این کلبه‌ها اغلب چوبی هستند و طراحی ساده‌ و مینیمالی دارند. کلبه‌های سوئیسی در ایران نیز وجود دارند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در این مقاله به معرفی کلبه‌های سوئیسی در ایران می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد امکانات، ویژگی‌ها و آدرس این کلبه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

کلبه سوئیسی چیست؟

کلبه سوئیسی یک بنای مثلثی شکل است. این بنا سقف بلندی دارد و در 2 یا 3 طبقه ساخته می‌شود. در اغلب موارد، فضای نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام در طبقه اول کلبه طراحی می‌شود و طبقه دوم متعلق به اتاق خواب می‌باشد. اتاق خواب در زیر سقف مثلثی شکل قرار می‎گیرد و معمولا فضای بسیار محدودی دارد.

کلبه‌های سوئیسی در یک محیط جنگلی یا کوهستانی ساخته می‌شوند. سازندگان این کلبه‌ها دیواره‌های جلو و عقب را به صورت شیشه‌ای طراحی می‌کنند تا هم نور بیشتری به کلبه بدهند و هم دید خوبی به مناظر طبیعی خارج از کلبه داشته باشند.

کلبه‌های سوئیسی در عین زیبایی و رؤیایی بودن، بسیار ساده هستند و با سبک و سیاق زندگی روستایی هم‌خوانی دارند. به همین دلیل بهترین گزینه برای اقامت در طبیعت محسوب می‌شوند. این کلبه‎ها اغلب مورد توجه افرادی قرار می‌گیرند که دوستدار سادگی هستند و می‌خواهند با هزینه‌ای بسیار مناسب یک خانه در دل طبیعت داشته باشند. کلبه‌های سوئیسی را می‌توانید در دل جنگل‌های سرسبز شمال پیدا کنید و چند روزی را در دل طبیعت و به دور از هیاهوی شهری بگذرانید.

کلبه سوئیسی

مزایا و معایب کلبه‌های سوئیسی

اگر به دنبال کلبه‌های سوئیسی در ایران هستید و می‌خواهید اقامت در این کلبه‌ها را تجربه کنید، باید اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها داشته باشید. شاید دوست دارید یکی از این کلبه‌ها را برای خود بسازید و هر از چند گاهی برای رفع خستگی و استراحت از آن استفاده کنید. بنابراین، بهتر است مزایا و معایب این کلبه‌ها را بشناسید تا انتخاب بهتری در این مورد داشته باشید. مزایای کلبه‌های سوئیسی عبارتند از:

  • این کلبه‌ها بسیار ساده هستند و هزینه ساخت و نگهداری پائین‌تری نسبت به دیگر گزینه‌ها دارند.
  • کلبه‌های سوئیسی مثلثی شکل هستند و سقف‌های بسیار شیب‌داری دارند. از این رو، مشکل جمع شدن برف بر روی سقف و خساراتی که ممکن است به این دلیل به بنا وارد شود، در این نوع کلبه‌ها وجود ندارد.
  • کلبه‌های سوئیسی پنجره‌های بزرگی دارند و دارای نور بسیار خوبی هستند. بنابراین، در طول روز نیاز به روشن کردن چراغ و روشنایی در محیط کلبه ندارید و می‌توانید در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.
  • کلبه‌های سوئیسی اغلب با چوب ساخته می‌شوند و با محیط زیست سازگاری دارند. بنابراین، ساخت این کلبه‌ها در دل جنگل یا کوهستان، مشکلی ایجاد نمی‌کند و آسیبی به طبیعت نمی‌رساند.

مزایا و معایب کلبه های چوبی سوئیسی

تا این‌جا، مزایای کلبه‌‌های سوئیسی را برشمردیم، اما در مورد ویژگی‌های منفی‌شان چیزی نگفتیم. نکته‌ای که باید بدانید این است که کلبه‌‌های سوئیسی در کنار ظاهر جذاب و رؤیایی‌شان، معایبی نیز دارند. معایب کلبه‌های سوئیسی عبارتند از:

  • پیش‌تر در مورد معماری کلبه‌های سوئیسی صحبت کردیم. همه کلبه‌ها به شکل مثلث ساخته می‌شوند و یک شکل هستند. بنابراین، اگر دوست دارید خانه‌ای با معماری خاص و منحصربفرد داشته باشید و سلیقه خود را در آن لحاظ کنید، از فکر کلبه‌های سوئیسی بیرون بیایید.
  • کلبه‌های سوئیسی برای اقامت در فصل زمستان توصیه نمی‌شوند. گرم کردن فضای کلبه در زمستان بسیار سخت بوده و نیاز به انرژی بالایی دارد. گرمای ساختمان به سمت بالا می‌رود و در قسمت زیر سقف جمع می‌شود. بنابراین، فضای نشیمن خانه معمولا سرد است و دیرتر گرم می‌شود. این شرایط در تابستان نیز وجود دارد. فضای نشیمن اتاق در تابستان خنک است، اما فضای زیر شیروانی در این فصل بسیار گرم می‌باشد. البته این مشکل با تعبیه یک سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، برطرف می‌گردد.
  • کلبه‌های سوئیسی فضای بسیار محدودی دارند. دیوارهای این کلبه‌ها مورب بوده و هرچه بالاتر می‌روند، به هم نزدیک‌تر می‌شوند. با این معماری، طبقه اول خانه فضای وسیع‌تری دارد و طبقه دوم و سوم کوچک‌تر هستند. بنابراین، اگر به دنبال اقامت‌گاه‌های بزرگ و جادار هستید، این کلبه‌ها را فراموش کنید.

کلبه چوبی برای اجاره در ایران

کلبه‌های سوئیسی در ایران

کلبه‌های سوئیسی یکی از بهترین و جذاب‌ترین مکان‌ها برای اقامت چند روزه در دل طبیعت هستند. اگر دوست دارید در یکی از این کلبه‌ها اقامت داشته باشید، لازم نیست تا سوئیس بروید یا به دیگر کشورهای اروپایی سفر کنید. کافیست به شهرهای شمالی ایران بروید و یکی از کلبه‌ها را اجاره کنید. این کلبه‌ها را می‌توانید در شهرهایی چون بندرانزلی، لاهیجان، سوادکوه، تنکابن، رامسر، چابکسر، ماسال و ... پیدا کنید و یک اقامت رؤیایی در دل جنگل داشته باشید.  

کلبه سوئیسی در رامسر

رامسر یکی از توریستی‌ترین شهرهای مازندران است. این شهر اقامت‌گاه‌های متعددی دارد و بهترین امکانات را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. اگر علاقه‌مند به اقامت در کلبه‌های سوئیسی در ایران هستید، می‌توانید به رامسر سفر کنید و یکی از این کلبه‌ها را اجاره نمایید. این شهر کلبه‌های سوئیسی متعددی دارد. یکی از این کلبه‌ها در منطقه شیرود واقع شده و حدود 11 کیلومتر با شهر رامسر فاصله دارد. 

کلبه‌ سوئیسی شیرود رامسر در 2 طبقه ساخته شده و امکاناتی چون آشپزخانه، اتاق خواب، دستشویی و حمام را برای گردشگران فراهم می‌کند. قسمت شیروانی کلبه یک اتاق نشیمن با تراس دارد و تصاویری زیبا از چشم‌اندازهای سرسبز رامسر را به تصویر می‏کشد. استخر روباز آب گرم از دیگر امکانات کلبه سوئیسی رامسر است که در اختیار گردشگران قرار می‏گیرد.

کلبه سوئیسی استخردار رامسر موقعیت مکانی خوبی دارد و به جاذبه‌های گردشگری این شهر مانند ییلاق جواهرده، جنگل دالخانی، تله‌کابین و شهربازی رامسر نزدیک است.

کلبه سوئیسی های ایران

کلبه سوئیسی در سوادکوه

منطقه سوادکوه در استان مازندران، جنگل‌های بسیار زیبایی دارد و یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی محسوب می‎شود. اگر می‌خواهید چند روزی را در این منطقه زیبا اقامت داشته باشید، می‌توانید کلبه‌های سوئیسی سوادکوه را اجاره کنید. کلبه سوئیسی مرزی‌کلای سوادکوه در یک باغ مرکبات به مساحت 2000 متر واقع شده  و چشم‌انداز زیبایی از جنگل‌های اطراف را به نمایش می‏گذارد. این کلبه به صورت دوبلکس ساخته شده و علاوه بر امکانات معمول، دارای یک تراس، استخر آب‌گرم و جکوزی نیز می‌باشد.

کلبه سوئیسی سوادکوه در یک منطقه خوش‌آب‌وهوا قرار دارد و به جاذبه‌هایی چون جنگل بزچفت، منطقه بابلکنار، آبشار زال، سد لفور و ... نزدیک است.

کلبه سوئیسی در زیرآب

اگر به دنبال یک کلبه سوئیسی در یک منطقه بکر و جنگلی هستید، کلبه سوئیسی زیرآب را انتخاب کنید. این کلبه 10 کیلومتر با شیرگاه فاصله دارد و در یک روستای سرسبز با نام میرورزان ساخته شده است. کلبه‌ی 80 متری زیرآب دارای 2 اتاق خواب می‌باشد و ظرفیت پذیرایی از 5 مهمان را دارد.

کلبه سوئیسی سوادکوه

کلبه سوئیسی در لاهیجان

این کلبه در منطقه رودبنه ساخته شده و حدود 4 کیلومتر با لاهیجان فاصله دارد. کلبه سوئیسی رودبنه 60 متری است و دارای 2 اتاق خواب می‌باشد. این کلبه در طبقه دوم یک بالکن دارد و چشم‌انداز زیبایی از شالیزارهای اطراف را به نمایش می‌گذارد. در پشت کلبه نیز یک استخر روباز آب گرم با سیستم تصفیه اتوماتیک تعبیه شده است.

کلبه سوئیسی در بندر انزلی

کلبه سوئیسی بندر انزلی در یک منطقه‌ی روستایی و در میان شالیزارها ساخته شده است. این کلبه‌ی 75 متری به صورت دوبلکس ساخته شده و ظرفیت پذیرش 6 مهمان را دارد. کلبه سوئیسی بندر انزلی حدود 5 دقیقه با دریا فاصله دارد و به فروشگاه مواد غذایی و مرکز تجاری نیز نزدیک است.

کلبه سوئیسی در لاهیجان

کلبه سوئیسی در ماسال

منطقه ماسال یکی از توریستی‌ترین بخش‌های استان گیلان است. این منطقه آب‌وهوای بسیار مطبوعی دارد و طبیعت بکر و جذابی را به نمایش می‌گذارد. کلبه سوئیسی ماسال در روستایی با نام کلنگستان واقع شده و حدود 6 کیلومتر با شهر ماسال فاصله دارد.

ماسال کلبه‌های سوئیسی دیگری نیز دارد. کلبه دیگر این منطقه در دل جنگل‌های روستای اسطلخ از توابع شاندرمن واقع شده و چشم‌اندازهایی زیبا و رؤیایی را به تصویر می‌کشد. کلبه شاندرمن دو خوابه است و حدود 12 کیلومتر با ماسال فاصله دارد.

کلبه چوبی در ماسال

در این مقاله به معرفی کلبه‌های سوئیسی در ایران پرداختیم و اطلاعاتی در مورد امکانات، ویژگی‌ها و آدرس این کلبه‌ها در اختیارتان قرار دادیم. کلبه‌های سوئیسی ایران اغلب در مناطق سرسبز استان‌های شمالی ساخته‌ شده‌اند و یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت چند روزه در دل جنگل و کوهستان محسوب می‌شوند. اگر قصد سفر به شمال ایران را دارید، می‌توانید یکی از این کلبه‌ها را برای اقامت انتخاب کنید و یک سفر جذاب و متفاوت داشته باشید. آژانس گردشگری کایت تورهای متعددی را به مناطق توریستی شمال ایران برگزار می‎کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای شمال، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید