عوارض خروج از کشور 1400 و 1401 | پاسخ به تمام پرسش‌ها
زهرا نیرومند 1400/10/20 8486 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یکی از هزینه‌هایی که برای سفر خارجی باید مدنظر داشته باشید، عوارض خروج از کشور است. این مقدار با توجه به تعداد سفراتی که داشته‌اید، متفاوت بوده و استثنائاتی را نیز شامل می‌شود. در این بخش در مورد عوارض خروج از کشور در سال 1400 و میزان افزایش آن در 1401 صحبت کرده و به پرسش‌های مطرح شده در این زمینه پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور مبلغی است که مسافر قبل از خارج شدن از کشور پرداخت می‌کند. پرداخت عوارض اجباری است و تا وقتی واریز نشود، فرد اجازه خروج از کشور را ندارد. این مبلغ به عنوان مالیات سفر در نظر گرفته شده و به حساب دولت واریز می‌گردد.

عوارض خروج از کشور برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ در ایران مطرح شد. در آن زمان ایران در جنگ با عراق بود و کشور در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برد. برخی از خانواده‎ها خروج از ایران را به ماندن ترجیح می‌دادند و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کردند. مهاجرت ایرانیان باعث خروج ارز از کشور شده و شرایط را بدتر می‌کرد. این مسئله باعث شد تا مجلس شورای اسلامی جلساتی را تشکیل دهد و عوارض خروج از کشور را تصویب کند. بر اساس این قانون، ایرانیان برای هر بار خروج از کشور مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت می‌کردند.

مقدار عوارض پرداخت شده در سال 1364، برای اولین بار،  5 هزار تومان بود که سال به سال به مقدار آن افزوده شد و در نهایت در سال  1399 به 264 هزار تومان برای سفر اول رسید. این مقدار برای سفر دوم ۳۹۶ هزار تومان و برای سفر سوم به بعد ۵۲۸  هزار تومان بود. در واقع بر اساس محاسبات انجام شده، مبلغ دریافتی در سفر دوم 50 درصد سفر اول و در سفر سوم به بعد 100 درصد افزایش خواهد داشت.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور در سال 1400 و 1401

هما‌ن‎طور که در بالا عنوان شد، مقدار عوارض خروج از کشور هر سال نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند. این مقدار در سال 1400  برای سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، سفر دوم 600 هزار تومان و سفر سوم به بعد 800 هزار تومان تعیین شده است. البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد. افرادی که به حج عمره یا تمتع می‌روند، مبلغ کمتری را به عنوان عوارض پرداخت می‌کنند. این مقدار در سال 1400 برای سفر اول 132 هزار تومان، سفر دوم 198 هزار تومان و سفر سوم 264 هزار تومان بود. زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات، کشورهای عراق و سوریه، را دارند نیز باید عوارض خروج پرداخت کنند. این مبلغ در سفرهای هوایی، 45 هزار تومان و برای عبور از مرزهای زمینی و دریایی کشور 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است.  

عوارض خروج از کشور در سال 1401 هنوز مشخص نیست و هم‌چنان در حال بررسی در دولت می‌باشد. وب‌سایت کایت آخرین اخبار در این زمینه را دریافت کرده و در اسرع وقت به اطلاع شما خواهد رساند.

عوارض خروج از کشور در سال 1400 و 1401

 گمانه‌زنی‌های عوارض خروج از کشور در سال 1401

چندی پیش بحث افزایش چشم‌گیر عوارض خروج از کشور در سال 1401 مطرح شده بود که بسیاری از افراد را به واکنش واداشت. بر اساس این اخبار، عوارض خروج از کشور در سال 1401 حدود 5 میلیون و دویست‌ هزار تومان عنوان شده بود که البته توسط دولت تکذیب شد. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در واکنش به این خبر عنوان گفت: در حال حاضر دولت تنها درآمد حاصل از عوارض خروج از  کشور در سال  1401 را پیش‌بینی نموده و هنوز در مورد افزایش مبلغ عوارض و میزان آن تصمیمی گرفته نشده است. میزان این درآمد 1500 میلیارد تومان برآورد شده است که تقریبا 14 برابر سال گذشته می‌باشد.

میرکاظمی افزود، پیشنهاد دیگری نیز مطرح شد که بر اساس آن عوارض خروج از کشور به عنوان درصدی از بلیط سفر در نظر گرفته شود که البته در این مورد نیز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

عوارض خروج از کشور در سال 1400 و 1401

معافیت‌های عوارض خروج از کشور

تا این‌جا در مورد عوارض خروج از کشور صحبت کرده و میزان آن در سال 1400 و 1401 را بیان نمودیم.  همان‌طور که گفتیم، همه افراد، حتی کودکان، برای خروج از کشور باید عوارض بپردازند و آن را قبل از سفر به حساب دولت واریز نمایند تا اجازه خروج داشته باشند. البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد. این استثنائات شامل سفرهای زیارتی و عتبات عالیات می‌باشد که میزان عوارض آن کمتر از دیگر کشورهای خارجی است. هم‌چنین، معافیت‏ها و تخفیف‌های دیگری نیز برای پرداخت عوارض در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

خدمه سفر: افرادی که به واسطه شغلی که دارند، از کشور خارج می‌شوند، موظف به پرداخت عوارض نیستند. این افراد شامل خدمه پرواز و خدمه کشتی‌ می‌باشند.

دارندگان گذرنامه‌های سیاسی یا خدمت: اگر دارای گذرنامه سیاسی یا خدمت هستید و به واسطه شغلتان سفر می‌کنید، از پرداخت عوارض معاف خواهید بود.

بیماران و همراهان آن‌ها: افرادی که برای درمان بیماری خود سفر می‌کنند و مجوز شورای پزشکی را برای درمان دارند، از پرداخت عوارض معاف هستند. همراهان این بیماران نیز ۴۰ تا ۶۰ درصد عوارض تعیین شده را می‌پردازند.

معافیت دانشجویان: دانشجویانی که در خارج از ایران تحصیل می‌کنند  و بین دو کشور به رفت‌وآمد می‌پردازند، معاف از عوارض هستند. البته به شرطی که بین رفت‌وآمدهایشان بیش از 3 ماه فاصله باشد.

دارندگان ویزای کار: افرادی که به دلیل کار در کشور دیگر اقامت دارند و از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار دریافت کرده‌اند، نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

سفر اربعین: افرادی  که در ایام اربعین به زیارت عتبات عالیات می‌روند، از پرداخت عوارض معاف هستند. 

مرزنشینان: افرادی که در روستاهای مرزی کشور ساکن هستند و قصد زیارت عتبات عالیات را دارند، تنها یک بار در طول سال عوارض پرداخت می‌کنند.  

اعضای تیم‌های ملی: اعضای تیم‌های ملی کشور که به دلیل انجام مسابقات ورزشی از ایران خارج می‌شوند، هر چندباری که سفر کنند، تنها میزان تعیین شده عوارض برای سفر اول را می‌پردازند.

معافیت‌های عوارض خروج از کشور

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

یکی از سوالاتی که در مورد عوارض خروج از کشور مطرح می‌شود، نحوه پرداخت آن است. راه‌های مختلفی برای پرداخت عوارض وجود دارد که عبارتند از:

پرداخت از طریق دستگاه‌های ای‌تی‌ام: دستگاه‌های ATM در تمامی نقاط ایران نصب شده‌اند. شما می‌توانید به راحتی از طریق این دستگاه‌ها و با استفاده از یک کارت بانکی، عوارض خروج از کشور را بپردازید.

سامانه سداد: سداد، یک شرکت پرداخت الکترونیک است که با همکاری بانک ملی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور راه‌اندازی شده است. شما از طریق این سامانه می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید که پرداخت عوارض خروج از کشور، یکی از آن‌هاست.

اپلیکیشن ایوا: ایوا اپلیکیشن پرداخت الکترونیک مربوط به شرکت سداد می‌باشد. ایوا را می‌توانید بر روی دستگاه‌های آي‌اواس و اندروید نصب کنید و به راحتی عوارض خود را پرداخت نمایید.

پیام‌رسان بله: از دیگر برنامه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور می‌توان به پیام‌رسان بله اشاره کرد  که یک اپلیکیشن ارتباطی است. این برنامه وابسته به بانک ملی ایران بوده و امکان پرداخت عوارض را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

در این مقاله در مورد عوارض خروج از کشور و مقدار آن در سال 1400 و 1401 صحبت کردیم و به شبهه‌ها و سوالاتی که در این زمینه مطرح شده است، پاسخ دادیم. همان‌طور که گفتیم میزان عوارض در سال 1401 تا کنون مشخص نشده و اخباری که در مورد 14 برابر شدن آن به گوش می‌رسد، صحت ندارد. با توجه به سیر صعودی عوارض خروج از کشور در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال آینده نیز افزایش یابد که در صورت قطعی شدن، به اطلاع عموم خواهد رسید. اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، می‌توانید تورهای خارجی کایت را برای سفر انتخاب نمایید. پیشنهاد می‌کنیم دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید تا از شرایط و  زمان برگزاری تورهای کایت آگاهی یابید. در صورتی که مشکلی در هریک از مراحل سفر خود دارید، می‌توانید با شماره 75097700- 021  تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید