تالاب استیل کجاست؟ راهنمای سفر + مسیر دسترسی + تصاویر
1399/05/28 4460 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شناخت شما در مورد جاذبه‌های دیدنی ایران چقدر است؟ چقدر جاذبه‌های طبیعی شمال کشور را می‌شناسید؟ آیا تا به حال از مناطق بکر استان گیلان دیدن کرده‌اید؟ متاسفانه بسیاری از ما، پیش از آنکه در مورد کشور خودمان اطلاع داشته باشیم، شوق زیادی به بازدید کشورهای خارجی پیدا می‌کنیم و بر این باور هستیم که حتی مناظر طبیعی کشورهای خارجی، دیدنی‌تر از مناظر طبیعی کشور خودمان، ایران عزیز است. اگر شما نیز چنین طرز تفکری دارید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. در همین ایران و شمال خودمان، هزاران هزار جاذبه دیدنی بکر طبیعی وجود دارد که شاید حتی نام آنها را نیز تا کنون نشنیده‌اید. این مساله در مورد استان گیلان بیشتر نمود پیدا می‌کند. زمانی که در طبیعت بکر و دیدنی این خطه سرسبز قدم می‌زنید، هر لحظه برای شما یک شگفتی خواهد بود. شگفتی از طبیعتی خارق العاده که نظیر آن در منطقه یافت نمی‌شود. امروز قصد داریم تا شما را به استان گیلان و نزدیکی شهر آستارا ببریم. جایی که طبیعت گیلان دست در دست طبیعت کوهستانی منطقه آذربایجان می‌گذارد و مناظری خارق‌العاده و کم نظیر را رقم می‌زند. آیا تا به حال نام تالاب استیل را شنیده‌اید؟ اگر نه، با کایت همراه باشید تا یکی از زیباترین مناطق بکر شمال کشور را به شما معرفی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

تالاب استیل کجاست؟

در هفت کیلومتری جاده رشت به آستارا، تنها تالاب باقی مانده از شهرستان آستارا، یعنی تالاب استیل را خواهید یافت. این منطقه دقیقا همان جایی است که مناظر کوهستانی منطقه آستارا دست در دست گیلان می‌گذارند تا تصویری بکر از تلفیق آب و کوهستان را رقم بزنند. تالاب استیل، اولین محل توقف پرندگان مهاجر ایران است که 138 هکتار وسعت دارد و در شمالی‌ترین منطقه استان گیلان واقع شده است.
البته لازم به ذکر است که مساحت این تالاب نیز همانند سایر تالاب‌های ایران، به فصل، زمان و بارندگی بستگی دارد. اما با این وجود، 48 هکتار از این تالاب زیبا را آب‌های دائمی تشکیل می‌دهد و در تمامی روزهای سال، مساحت آن از این مقدار کمتر نمی‌شود. خوشبختانه تالاب استیل جزء منطقه شکار ممنوع به حساب می‌آید و پرندگان زیبایی که به آن مهاجرت می‌کنند، از شر شکارچیان در امان خواهند بود. وجود این تالاب به تنهایی تصویری خیره کننده از زیبایی‌های استان گیلان را به نمایش می‌گذارد که حتما باید از آن دیدن کنید.

تالاب استیل کجاست؟

تفریحاتی که می‌توان در تالاب استیل تجربه کرد

در طبیعت‌گردی، هر کس به اندازه میل خود از این دریای بی‌کران و زیبا لذت می‌برد. از این رو قصد داریم تا در این قسمت شما را با تفریحاتی که می‌توانید در تالاب استیل تجربه کنید، آشنا کنیم:

تماشای پرندگان زیبای مهاجر

همانطور که اشاره کردیم، تالاب استیل گیلان، اولین ایستگاه پرندگان مهاجر در ایران به حساب می‌آید و همین مساله اهمیت آن را به عنوان یک منظره طبیعی و بکر چندین برابر کرده است. اگر به دیدن پرندگان آزاد و زیبا علاقه‌مند هستید، حتما باید سری به این تالاب دیدنی بزنید. در محدوده این تالاب، سالانه هزاران هزار پرنده مختلف برای مدتی کوتاه سکونت می‌کنند و مسیر مهاجرت خود را ادامه می‌دهند. در این میان می‌توان به چنگر نوک سرخ، یکی از نادرترین پرندگان حال حاضر اشاره کرد. علاوه بر چنگر نوک سرخ، می‌توانید شاهد سایر پرندگان زیبا و فریبنده‌ای همانند باکلان، اگرت، ابیا، خوتکای سفید، گاوچرانک و مرغابی سنایی باشید.
این پرندگان همه ساله از مناطق سردسیر به ایران مهاجرت می‌کنند و تنها حدود 10 هزار قطعه از آنها، در این تالاب فرود می‌آیند. خوشبختانه حین دوره کوتاه میزبانی تالاب از این مرغان بهشتی، حدود چهار هزار جوجه سر از تخم در می‌آورند و بسیاری از آنها در همین منطقه سکنی می‌گزینند. فقط به یاد داشته باشید که در بازدید از تالاب، ما مهمان خانه این پرندگان هستیم و مبادا که آنها را از این منطقه دلسرد کنیم. پس تا حد امکان به آنها نزدیک نشوید و البته نیازی نیست اشاره کنیم که کل این منطقه ممنوعیت شکار دارد و با افراد خاطی برخورد سختی خواهد شد.

پیک نیک خانوادگی و گشت و گذار

یکی از مهم‌ترین مزایای تالاب استیل، در کوهستانی بودن آن است. این یعنی حتی در فصل تابستان، رطوبت بالا و گرمای هوا اصلا شما را آزار نمی‌دهد و به این ترتیب می‌توانید حتی در دل تابستان، از نسیم خنک کوهستان در این منطقه لذت ببرید. پس چه مکانی بهتر از تالاب استیل استان گیلان برای یک دورهمی و پیک نیک خانوادگی می‌تواند باشد؟ خانواده‌های زیادی از جای جای کشور این تالاب را برای یک دورهمی خانوادگی در آخر هفته انتخاب می‌کنند و ساعت‌ها از دیدن مناظر طبیعی لذت می‌برند.

قایق سواری

پیش از آنکه در مورد تفریحات مختلف تالاب استیل صحبت کنیم، اشاره کردیم که این منطقه کاملا محافظت شده است و در بخش قبل خاطر نشان کردیم که ما مهمان خانه حیوانات این تالاب هستیم. از این رو با وجود آنکه تالاب استیل وسعت بسیار زیادی دارد، اما خبری از ورزش‌های آبی هیجان انگیز همانند جت اسکی در آن نیست. چنین تفریحاتی آرامش موجودات آبزی و پرندگان تالاب را بر هم می‌زند و به اکوسیستم آسیب جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. از این رو تنها امکان استفاده از قایق‌های دو نفره پدالی در این تالاب وجود دارد که البته به نوبه خود یکی از بهترین تفریحات تالاب محسوب می‌شود. شما می‌توانید با یک قایق پدالی دو نفره به دل تالاب بزنید و از مناظر کوهستانی و جنگل‌های بکر اطراف لذت ببرید. سکوت تالاب، صدای پرندگان و زیبایی مناظر اطراف، همگی ترکیبی بی‌نظیر برای آرامش شما را رقم می‌زنند.

عکاسی

اگر شما نیز همانند بسیاری از هنرمندان دیگر، به عکاسی علاقه‌مند هستید، باید اشاره کنیم که یکی از زیباترین لوکیشن‌های خود را می‌توانید در منطقه تالاب استیل بیابید. تالاب‌های زیادی در سراسر ایران عزیزمان وجود دارند که متاسفانه به دلیل تغیرات اقلیمی، شاهد نابودی بسیاری از آنها هستیم. اما تالاب استیل، در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز واقع شده است و هر آنچه که برای خلق یک اثر هنری نیاز داشته باشید را می‌توانید در این منطقه بیابید. از تالاب دیدنی تا درختان شناور روی آب و پرندگانی که بر شاخه‌های درختان آزادانه نشسته‌اند و آواز سر می‌دهند. همه و همه سوژه‌های بسیار زیبا و منحصر به فردی برای شما خواهند بود.

لذت بردن از مناظر طبیعی

انسان از طبیعت زاده شده اما در طول تکامل خود، فاصله زیادی از مبدا تولدش گرفته است. به همین خاطر زمانی که خودمان را در دامان سبز طبیعت می‌یابیم، ناخودآگاه احساس می‌کنیم که روح ما آرامش بیشتری پیدا کرده است. مهم نیست که طبیعت به چه شکل باشد، همین که سبزی درختان و زلالی آب را ببینید، نسیم خنک کوهستان را روی پوست خود احساس کنید و به شنیدن آواز گوش نواز پرندگان بنشینید، روح شما دوباره زاده می‌شود و تمامی ناخالصی‌های روحی شما از بین می‌روند. مگر می‌شود به این نیزارهای زیبا، درختان شناور، سبزی جنگل‌های کوهستانی و تلالو خورشید روی آب تالاب نگاه کرد و آرام نشد؟ مناظر طبیعی تالاب استیل آنقدر زیبا، کم نظیر و بکر هستند، که هر کسی را شیفته خود می‌کنند به طوری که آرزو می‌کنید که کاش می‌شد باقی عمر را در این منطقه بگذرانید!

تالاب استیل

امکانات رفاهی و شرایط اقامت در اطراف تالاب

خوشبختانه در این منطقه حداقل امکانات رفاهی همانند آلاچیق، آبخوری و شیر آب وجود دارد. اما اگر قصد دارید تا در این مکان دیدنی اقامت کنید، باید به شهر آستارا بروید. در شهر آستارا انواع‌ هتل‌های مختلف و اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارند. در ضمن به یاد داشته باشید که شهرستان آستارا نیز به نوبه خود یکی از پنج منطقه برتر گردشگری در استان گیلان به شمار می‌آید و می‌توانید در طی چند روز، از تمامی جاذبه‌های طبیعی آن دیدن فرمایید.

بهترین زمان سفر به تالاب استیل

بهار: در این فصل با افزایش بارندگی و بالا آمدن سطح آب تالاب، طبیعت زنده می‌شود و تا چشم کار می‌کند سرسبزی و زیبایی خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت که بهار و مخصوصا فروردین و اردیبهشت، بهترین زمان سفر به این تالاب از نظر سرسبزی به حساب می‌آید.
تابستان: در تابستان به دلیل کاهش بارندگی و گرمای هوا، میزان قابل توجهی از آب تالاب کاهش پیدا می‌کند و سهم زیادی از زیبایی‌های منطقه دیگر تماشایی نخواهند بود.
پاییز: در فصل پاییز، مسافران کوچک، پرندگان مهاجر به این منطقه کوچ می‌کنند و مدتی را مهمان این تالاب هستند. طبیعت رنگ سبز می‌بازد و رنگین کمان رنگ‌ها می‌شود. نسیم خنک بر صورت شما می‌وزد و مست صدای آواز پرندگان خواهید شد. پس پاییز را باید یکی از بهترین فصل‌های سفر به تالاب استیل برای عاشقان پرنده نگری دانست.
زمستان: تالاب استیل در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و اصلا جای تعجب نیست که این منطقه زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. همچنین در فصل زمستان مسیر دسترسی به تالاب ممکن است کمی خطرناک باشد. اما همه این مشکلات، چیزی از زیبایی کم نظیر تالاب در زمستان کم نمی‌کنند.

تالاب استیل

مسیر دسترسی به تالاب استیل

آدرس تالاب استیل: استان گیلان، آستارا، کیلومتر 7 جاده رشت به آستارا
برای دسترسی به این تالاب دیدنی، باید ابتدا خودتان را به جاده آستارا – رشت یا همان بلوار معلم برسانید. برای دسترسی به تالاب از این بلوار چند ورودی وجود دارد اما بهتر است خودتان را به قسمت شمالی تالاب برسانید و سپس به سمت جنوب حرکت کنید.

جاذبه‌های اطراف تالاب

فاصله تا باغ پرندگان : 8 کیلومتر
فاصله تا ساحل صدف: 10 کیلومتر
فاصله تا بازار بزرگ ساحلی آستارا: 10 کیلومتر

خب دوستان و همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد این تالاب چیست؟ آیا تا به حال از تالاب استیل بازدید کرده‌اید؟ اگر اینطور بوده، چه فصلی را برای بازدید خود انتخاب کردید و سفر شما چگونه بوده است؟ ما را با نظرات و تجربیات خود آشنا کنید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم! پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید