آبشار ورزان | راهنمای بازدید از آبشار ورزان تالش به همراه آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/06/25 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان گیلان یکی از مناطق زیبا و توریستی ایران می‌باشد که همواره مقصد جذابی برای سفر بوده است، در میان شهرهای این استان، تالش با آن همه جاذبه‌ی دیدنی گل سرسبد است و اگر روزها وقت بگذارید نمی‌توانید از تمام جاذبه‌های آن بازدید کنید. در این مقاله قصد داریم به سراغ آبشار ورزان یکی از جاذبه‌های تالش در 36 کیلومتری این شهر برویم، آبشاری زیبا و دیدنی که جان می‌دهد برای تفریح در آغوش طبیعت. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما بمانید تا با این آبشار جذاب بیشتر آشنا شوید.

آبشار ورزان تالش

آبشار ورزان یکی از جاذبه‌های استان گیلان در نزدیکی شهر تالش است و در فاصله‌ی کمی از ییلاق معروف سوباتان قرار دارد. این آبشار بسیار دیدنی است و برای رسیدن به آن باید بین 1 تا 2 ساعت پیاده روی کرد. فاصله‌ی آبشار ورزان تا تالش 1 ساعت و 45 دقیقه، تا رشت 3 ساعت و 35 دقیقه، تا اردبیل 1 ساعت و 50 دقیقه و تا تهران 7 ساعت و نیم است. آبشار ورزان تا همین چند سال پیش چندان شناخته شده نبود، اما در سال‌های گذشته تورهای طبیعت گردی بسیاری به مقصد آن به راه افتاده و طبیعت دوستان را به این آبشار دیدنی می‌رسانند.

آبشار ورزان 1

علت نامگذاری آبشار ورزان تالش

بدیهی‌ترین دلیل برای نامگذاری آبشار ورزان، نزدیک بودنِ آن به روستای ورزان است، اما محلی‌ها دلیل دیگری را برای این نامگذاری عنوان می‌کنند. برخی معتقدند "ورزان" از دو واژه‌ی "ورز" به معنای گلپر و "تن" به معنای وطن تشکیل شده است، این واژه یعنی "وطن گلپر" و این نام به روییدن گیاه گلپر در اطراف آبشار اشاره دارد.

ویژگی‌های جذاب آبشار ورزان تالش

آبشار ورزان یکی از آبشارهای زیبای استان گیلان است، ارتفاع این آبشار بیش از 100 متر بوده و در فهرست آبشارهای بلند منطقه قرار می‌گیرد. آبشار ورزان واقعا دیدنی است و طبیعت اطراف آن بسیار چشم نواز می‌باشد، این آبشار آب و هوایی دلپذیر دارد و برای تفریح در فصول گرم بسیار مناسب است. در اطراف آبشار ورزان گونه‌های گیاهی متنوع نظیر زالزالک، تمشک، زرشک، گیلاس وحشی، گردو، فندق و درختان بسیاری شامل توسکا، بلوط، ممرز و افرا دیده می‌شود، در این منطقه جانورانی همچون لاک پشت، مارمولک، مار، قرقاول، کبک، دارکوب، کرکس، عقاب طلایی، بز کوهی، شوکا، گرگ، روباه، گراز و خرس قهوه‌ای زندگی می‌کنند. از جمله جاذبه‌هایی که در نزدیکی آبشار ورزان قرار دارند و بازدید از آن‌ها لذت سفر به این منطقه را چندین برابر می‌کند، می‌توان به ییلاق سوباتان، غار سوباتان، ییلاق شکردشت، رودخانه‌ی گرگان رود و... اشاره کرد.

آبشارورزان 2

آب و هوا و بهترین زمان سفر به آبشار ورزان تالش

تقریبا در تمام فصول سال می‌توان به آبشار ورزان سفر کرد، هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل بهار طبیعت اطراف آبشار سرسبز است و هوا خنک و مطبوع می‌باشد. در تابستان برف‌ها آب شده و آبشار در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد، همچنین خبری از گرمای طاقت فرسای شهر نیست و آب تنی در آب آبشار خیلی می‌چسبد. در پاییز مناظر اطراف به تابلوی نقاشی هزار رنگی تبدیل می‌شود که تماشای آن هوش از سر آدمی می‌برد. زمستان نیز با یخ زدن آب آبشار و آویزان شدن قندیل‌های کوچک و بزرگ از آن، همراه است، اما مسیر دسترسی به آبشار بسیار سخت و هوای منطقه نیز به شدت سرد می‌شود. بهترین زمان سفر به آبشار ورزان از نظر آب و هوا فصل‌های بهار و تابستان است، اما با داشتن تجهیزات کامل می‌توان در زمان‌های دیگر نیز به این منطقه سفر کرد. این موضوع را در نظر داشته باشید که فصل گرما پیک مسافر در آبشار ورزان است، به همین دلیل اگر تحمل شلوغی را ندارید قید سفر به این منطقه را در تابستان بزنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار ورزان تالش

مسیر دسترسی به آبشار ورزان از روستای ورزان 1 تا 2 ساعت پیاده روی دارد، پس حتما کفشی به پا کنید که برای پیاده روی مناسب باشد. کوله پشتی سبک، لباس گرم، لباس اضافی، لباس ضدآب، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، غذای سبک، میان وعده‌ی مقوی، آب آشامیدنی، جعبه‎‌ی کمک‌های اولیه، نقشه، دوربین عکاسی، پاوربانک، پول نقد و کیسه زباله دیگر وسایلی هستند که باید همراهتان باشد. اگر قصد داشتید شب را در نزدیکی آبشار بمانید باید وسایلی همچون چادر مسافرتی، زیرانداز، کیسه خواب و پتو را همراه خود ببرید.

آبشار ورزان 3

مسیر دسترسی به آبشار ورزان تالش

برای رسیدن به آبشار ورزان باید ابتدا به تالش بروید، از رشت تا تالش حدود 3 ساعت طول می‌کشد. ابتدا باید از طریق جاده‌ی رشت آستارا که تقریبا 2 ساعت به طول می‌انجامد، به آستار رفته و از آنجا مسیر نیم ساعته‌ی آستارا به تالش را بپیمایید. وقتی به تالش رسیدید به سمت روستای ورزان حرکت کنید، این روستا در غرب تالش قرار دارد. در روستای ورزان مسیر جاده‌ی خاکی آبشار را در پیش گرفته و پیاده به سمت آبشار حرکت کنید. این مسیر با پای پیاده بین 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد.

آدرس: استان گیلان، 36 کیلومتری غرب تالش، روستای ورزان، آبشار ورزان

چگونگی اقامت در آبشار ورزان تالش

برای اقامت در نزدیکی آبشار ورزان چند گزینه پیش رو دارید: اولین روش کمپینگ است، در اطراف آبشار مکان‌های مناسبی برای چادر زدن وجود دارد، افرادی که علاقمند هستند تا شبی به یاد ماندنی را در طبیعت زیبای آبشار ورزان بگذرانند، می‌توانند بعد از هماهنگی با مسئولان محلی، در نزدیکی آبشار چادر زده و شبی هیجان انگیز را سپری کنند. اگر دوست دارید زندگی ساده‌ی روستایی را تجربه کنید، می‌توانید به روستاهای اطراف آبشار سر بزنید، در این روستاها اقامتگاه‌های بومگردی بسیاری با امکانات اولیه وجود دارد. در مناطق ییلاقی اطراف مثل ییلاق سوباتان، ویلاهای اجاره‌ای فراوانی وجود دارد تا گردشگران از آن‌ها استفاده کنند، این ویلاها امکانات و قیمت‌های متنوعی دارند.

آبشار ورزان 4

نکات مهم در مورد سفر به آبشار ورزان تالش

با رعایت نکات زیر، سفری جذاب‌تر به آبشار ورزان خواهید داشت:

  • از آنجا که آبشار ورزان در منطقه‌ی مرتفع واقع شده، حتما قبل از سفر وضعیت آب و هوای آن را چک کنید
  • امکانات رفاهی اطراف آبشار بسیار محدود هستند، بنابراین برای تهیه‌ی مایحتاج خود روی این امکانات حساب نکنید
  • برای رسیدن به آبشار یا از نقشه‌ی دقیق استفاده کنید یا از افراد محلی کمک بگیرید
  • اگر به صورت گروهی به آبشار ورزان سفر کنید بهتر است
  • در اطراف آبشار تابلوهای متعددی برای هشدار خطرهای احتمالی به گردشگران وجود دارد، لطفا به این تابلوها توجه کنید
  • جریان آب آبشار خصوصا در تابستان شدید است، به همین دلیل شنا کردن در آن بسیار خطرناک می‌باشد
  • از ریختن زباله و آسیب رساندن به گیاهان و جانوران منطقه جدا خودداری کنید
  • اگر آتش روشن کردید در موقع ترک محل، از خاموش شدن آن مطمئن شوید

در این مقاله شما را با آبشار ورزان در شهرستان تالش استان گیلان آشنا کرده، از زیبایی‌هایش گفتیم و در مورد شرایط بازدید از این جاذبه‌ی زیبا صحبت کردیم. آبشار ورزان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است که سفر به آن خستگی زندگی روزمره را از تن آدمی می‌زداید. اگر مایل هستید با تورهای طبیعت گردی کایت به این آبشار تماشایی سفر کنید می‌توانید وارد صفحه‌ی تورهای آبشار ورزان شده و یکی از این تورها را به دلخواه انتخاب نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید