آبشار لاتون آستارا | بلندترین آبشار ایران در دنیای سبز گیلان
ضحا اکبری 1403/06/01 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کشور ایران آبشارهای فراوانی دارد، بیشتر این آبشارها در استان لرستان هستند، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید مرتفع‌ترین آبشار ایران در استان گیلان قرار دارد، آبشار زیبایی به نام لاتون. آبشار لاتون با ارتفاع 105 متری، عنوان بلندترین آبشار ایران را از آنِ خود کرده است، این در حالی است که طبیعت اطراف آن نیز جلوه‌ای بی نظیر دارند، بنابراین سفر به این آبشار یک تجربه‌ی طبیعت گردی جذاب خواهد بود. در این مقاله قصد داریم آبشار لاتون، بلندترین آبشار ایران را به شما معرفی کرده و در مورد ویژگی‌های آن صحبت کنیم، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب خواندنی را از دست ندهید.

آبشار لاتون آستارا

آبشار لاتون بلندترین آبشار ایران و یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان گیلان است که در نزدیکی شهر آستارا و در 15 کیلومتری جنوب شهر لوندویل قرار دارد، آبشاری دیدنی که مسیری جنگلی گردشگران را به آن می‌رساند. این آبشار مقصد طبیعت گردانی است که می‌خواهند زیبایی‌های طبیعت را یک جا ببینند، از صخره و کوه و جنگل گرفته تا رودخانه و دریاچه و آبشار. جنگل نوردی، صخره نوردی، تفریح در دریاچه‌ی سوها، آب تنی در حوضچه‌های آبشار لاتون، استفاده از آبگرم کوته کومه و عکاسی از مناظر اطراف، بخشی از تفریحاتی هستند که می‌توان در آبشار لاتون یا در مسیر دسترسی به آن انجام داد. آبشار لاتون در سال 1399 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت، در نزدیکی این آبشار جاذبه‌هایی همچون کوه اسپیناس، قلعه‌ی لاتون، آبگرم کوته کومه و دریاچه‌ی سوها قرار دارد که قطعا بازدید از آن‌ها لذت سفر به این ناحیه را صد چندان خواهد کرد.

آبشار لاتون 1

ویژگی‌های جذاب آبشار لاتون آستارا

آبشار لاتون آبشاری دائمی است که از مرتفع‌ترین منطقه یعنی کوه اسپیناس با 2015 متر ارتفاع سرچشمه می‌گیرد، این آب در مسیر رسیدن به آبشار لاتون وارد 3 حوضچه و 3 آبشار دیگر می‌شود. سپس به آبشار لاتون وارد شده و بعد از آن به رودخانه‌ی اسپیناس می‌ریزد. آب آبشار در نهایت پس از یک سفر جذاب 17 کیلومتری، وارد دریای خزر خواهد شد. ارتفاع آبشار لاتون 105 متر است، این ارتفاع لاتون را به بلندترین آبشار ایران تبدیل کرده است. آبشاری دائمی با چشم اندازی دیدنی که دل هر بیننده‌ای را می‌بَرد. در بالادست آبشار لاتون 3 آبشار 10 متری با 3 حوضچه‌ی طبیعی قرار دارد و یک آبشار 65 متری نیز در فاصله‌ی 10 متری از این آبشار واقع شده است. در اطراف آبشار لاتون، جنگل‌های انبوهی دیده می‌شود که از درختان فندق، لیلکی، گردو، افرا، ازگیل، سیب، زالزالک وحشی، آلوچه و بلوط تشکیل شده‌اند. حیواناتی همچون خرس، گراز، گرگ، اسب و جوجه تیغی نیز در این جنگل‌ها زیست دارند. در اطراف آبشار هیچ امکاناتی دیده نمی‌شود، چرا که لاتون در منطقه‌ای بکر و کوهستانی واقع شده است، این منطقه بسیار مورد توجه طبیعت گردان بوده و مناظر دیدنی اطراف، جنگل‌های انبوه، صخره‌های بلند و... باعث جذابیت آن شده است.

ابشار لاتون 2

آب و هوا و بهترین زمان سفر به آبشار لاتون آستارا

آبشار لاتون در یکی از مناطق کوهستانی و جنگلی استان گیلان قرار دارد، به همین دلیل تابستان‌های این منطقه شرجی و زمستان‌هایش بسیار سرد و مه آلود است. در سایر زمان‌های سال نیز ممکن است شرایط جوی به ناگاه تغییر کند، پس حتما باید تجهیزات کامل به همراه داشته باشید. بهترین زمان سفر به آبشار لاتون از نظر آب و هوا فصل بهار است، در این زمان هوا نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد و جنگل‌ها و دشت‌های اطراف بسیار سرسبز و دیدنی هستند. البته افراد حرفه‌ای با تجهیزات کامل، بقیه‌ی فصول سال هم می‌توانند به آبشار لاتون سفر کنند، اما بارندگی و وضعیت نامساعد جاده، می‌تواند شرایط را کمی پیچیده کند. این منطقه در تابستان بسیار باطراوت در پاییز با بازی رنگ‌های درختان واقعا تماشایی و در زمستان با یخ زدن آب آبشار بسیار دیدنی می‌شود.

آبشار لاتون 3

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار لاتون آستارا

آبشار لاتون در منطقه‌ای بکر و کوهستانی واقع شده و در اطراف آن امکاناتی وجود ندارد، پس چیزهایی مثل غذا، خوراکی، آب آشامیدنی و... را باید همراه خود ببرید. همچنین وسایلی نظیر کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، پاوربانک، کرم دفع حشرات، بادگیر، لباس اضافی، لباس گرم و دوربین عکاسی به همراه داشته باشید. فراموش نکنید قسمتی از مسیر را باید پیاده بروید و حتما باید کفش مناسب پیاده روی به پا کنید.

آبشار لاتون 4

مسیر دسترسی به آبشار لاتون آستارا

برای رسیدن به آبشار لاتون 2 مسیر وجود دارد که یکی از یکی زیباتر هستند، اولی مسیر شهر لوندویل به لاتون از استان گیلان و دومی مسیر روستای سوها به لاتون از استان اردبیل است.

برای مسیر اول ابتدا باید خود را به شهر لوندویل برسانید، از این شهر تا خود آبشار حدود 14 کیلومتر فاصله است. روستای کوته کومه در فاصله‌ی 7 کیلومتر بعد از لوندویل واقع شده و مسیری آسفالته دارد. بقیه‌ی مسیر تا 1 کیلومتری آبشار خاکی است، در روزهای آفتابی که جاده خشک است می‌توان این مسیر را تا انتها با خودروی شخصی طی کرد، اما اگر بارندگی و زمین گل آلود باشد، باید با خودروهای شاسی بلند یا با وانت محلی‌ها تا 1 کیلومتری آبشار بروید. از اینجا به بعد مسیر جنگلی است و باید جنگل پیمایی کنید تا به پای آبشار برسید، این مسیر کاملا پاکوب و مشخص است.

مسیر دوم یعنی مسیر سوها به آبشار لاتون زیباتر ولی کمی سخت‌تر است، به طوری که افراد بی تجربه و بدون راهنما نباید به تنهایی وارد آن شوند. این مسیر جاده‌ی مشخص و محل عبور خودرو ندارد، به همین دلیل حتما باید با یک راهنمای محلی کاربلد و نیز نقشه‌ی دقیق مسیر پا به آن بگذارید. ولی اگر نکات ایمنی را رعایت کنید این راه واقعا دیدنی است و جزء راه‌های تماشایی طبیعت گردی به شمار می‌آید. اگر مبدا سفرتان نمین یا اردبیل است باید از شهر آبی بیگلو و 3 روستای دیگر بگذرید تا به روستای سوها برسید، 3 کیلومتر بعد از روستای سوها دریاچه‌ای تماشایی به همین نام وجود دارد. از اینجا به بعد راه نامشخص می‌شود و تنها راه بلدها می‌توانند مسیر درست را پیدا کنند. مسیر دوم بسیار جذاب و دیدنی است و سختی راه به بازدید از زیبایی‌های تمام نشدنی‌اش می‌ارزد.

آدرس: استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندویل، آبشار لاتون

آبشار لاتون 5

چگونگی اقامت در آبشار لاتون آستارا

معمولا افراد آبشار لاتون را برای سفری یک روزه انتخاب می‌کنند، به همین دلیل نیازی به اقامتگاه ندارند. اما ممکن است کسی بخواهد پس از بازدید از آبشار، در نزدیکی آن اقامت کند. کمپ کردن در جنگل‌های اطراف آبشار توصیه نمی‌شود، زیرا اینجا منطقه‌ای کوهستانی است که ممکن است در زمان کوتاهی هوای آن به شدت تغییر کند، ضمن اینکه در داخل جنگل حیوانات وحشی بسیاری زندگی می‌کنند که امکان دارد برای طبیعت گردان خطرساز باشند. بهترین راه برای اقامت در نزدیکی آبشار لاتون، ماندن در اقامتگاه‌ها، خانه‌های روستایی و کلبه‌های روستای کوته کومه است، این منطقه یک مجتمع خدماتی آبگرم نیز برای گردشگران دارد.

آبشار لاتون 6

آبشار لاتون 7

آبشار لاتون 8

آبشار لاتون 9

آبشار لاتون 10

در این مقاله شما را با آبشار لاتون مرتفع‌ترین آبشار ایران آشنا کرده و ویژگی‌های این آبشار و مناطق زیبای اطراف آن را برایتان برشمردیم. لاتون یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان در نزدیکی شهر آستارا است که می‌توان با سفر به آن از کوه، جنگل، آبشار، رودخانه و... به طور همزمان بازدید کرد. تورهای طبیعت گردی کایت از تنوع بالایی برخوردارند، با ورود به صفحه‌ی تورها و انتخاب تور دلخواهتان، سفری جذاب و راحت را به خود هدیه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید