امکانات ییلاق سوباتان | جاذبه‌ها و مراکز رفاهی در سوباتان
زهرا نیرومند 1399/04/23 5175 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ییلاق سوباتان


سوباتان، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است که به دلیل آب‌وهوای مطبوع و چشم‌اندازهای بی‌نظیری که دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار گرفته است. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، نام این روستای ییلاقی را حتما شنیده‌اید. روستایی که به عقیده بسیاری از گردشگران تکه‌ای از بهشت است که بر روی زمین جامانده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با این روستای بهشتی بیشتر آشنا شوید و جاذبه‌های گردشگری و امکانات رفاهی ییلاق سوباتان را بشناسید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای سوباتان وارد صفحه "تور سوباتان" شوید.

سوباتان کجاست؟

سوباتان، روستای ییلاقی بسیار زیبایی است که در ۳۶ کیلومتری شهرستان تالش واقع شده و تنها 19 کیلومتر با اردبیل فاصله دارد. این روستا با کلبه‌های چوبی‌ و کاه‌گلی‌اش شناخته می‌شود که در میان مراتعی سرسبز و دشت‌هایی پر از گل خودنمایی می‌کنند. گله‌ اسب‌های وحشی در میان چمن‌زارها و گاو و گوسفندانی که در گوشه‌وکنار این روستا مشغول چرا هستند، تنها بخشی از جذابیت‌های آن محسوب می‌شوند. به هر گوشه ییلاق سوباتان که نگاه کنید، تصویری زیبا و رویایی از طبیعت خواهید دید، چنان که انگار در تکه‌ای از بهشت اقامت دارید. جنگل‌های انبوه، آبشارهای کوچک و بزرگ، رودخانه‌های خروشان، چشمه‌هایی زلال و شفاف و تپه‌هایی سرسبز که در اغلب روزها در میان مه دلنشینی پنهان شده و تصویری خاص و متفاوت ایجاد می‌کند. به همه این موارد، آب‌وهوای مطبوع این روستا در تابستان را نیز اضافه کنید که گردشگران بسیاری را از دور و نزدیک به سمت خود می‌کشاند.

سوباتان از چند ییلاق متصل بهم تشکیل شده است که شامل بیده‌پشت، قوری‌دره، قلعه بین‌یوردی، گزنه‌هونی، هونی‌یش، ورزان، گنج‌خانه و ... می‌باشد که هرکدام از آن برای اقامت و گذران چند روز به‌یادماندنی مناسب هستند.

سوباتان کجاست؟

جاذبه‌های دیدنی ییلاق سوباتان

همان‌طور که اشاره کردیم، سوباتان یک روستای ییلاقی بسیار زیباست که چشم‌اندازهایی نفسگیر و دیدنی دارد. از دشت‌های پر از شقایق‌های قرمز گرفته تا تپه‌های سرسبز  و کلبه‌های چوبی میان آن که در اغلب موارد غرق در مه می‌باشند. به غیر از این‌ها، اطراف سوباتان نیز پر از جاذبه‌های دیدنی  است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبشار ورزان: ورزان یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان است که تنها 4 کیلومتر با سوباتان فاصله دارد. آب این آبشار از چشمه‌های اطراف آن تامین می‌گردد و در نهایت به رودخانه  لیسار می‌ریزد. مسیر آبشار ورزان برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی بسیار مناسب بوده و اطراف آن نیز دشت‌های وسیع و زیبایی دیده می‌شود. محلی‌های منطقه از این دشت‌ها برای برگزاری  مسابقات بومی و بازی‌های محلی استفاده می‌کنند.

غار گنج‌نامه: غار گنج‌نامه که به غار سوباتان نیز معروف است، یک غار اسرارآمیز است که افسانه‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. محلی‌های سوباتان بر این باورند که در این غار گنجی نهفته است، اما کسی جرئت رفتن به داخل غار و درآوردن آن را ندارد. بر اساس افسانه‌های قدیمی غار گنج‌نامه طلسم شده و هرکسی که پای در غار بگذارد تبدیل به سنگ خواهد شد. افسانه دیگری نیز در مورد این غار وجود دارد که خبر از شمشیرهای آویزان از سقف و معلق در فضای غار می‌دهد. با وجود این افسانه‌ها، غار گنج‌خانه در سال 1394 توسط غار‌نوردان پیمایش شده است، اما به دلیل باریک بودن دهانه آن برای طبیعت‌گردی چندان مناسب نیست.

پارک طبیعی آلچاق: در بخش شرقی ییلاق سوباتان یک پارک طبیعی با نام آلچاق وجود دارد که پر از درخت‌های میوه است. میوه‌هایی چون آلوچه وحشی،گلابی جنگلی، ازگیل کوهی، زالزالک، سیب و ... که محلی‌ها برای درست کردن رب و لواشک از آن استفاده می‌کنند.

ییلاق شکردشت: شکردشت یکی از ییلاقات اطراف سوباتان است که تنها 7 کیلومتر با آن فاصله دارد و به راحتی قابل دسترسی است. این ییلاق را با دشت‌های پر از شقایق می‌شناسند که مناظری فوق‌العاده زیبا و منحصرفرد دارد. علاوه بر این، شکردشت به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، دریایی از ابر را در زیر پاهای شما قرار می‌دهد که بسیار جذاب است.

سوباتان کجاست؟

گورستان قوری‌دره: شاید برایتان جالب باشد که بدانید ییلاق‌های منطقه سوباتان از چندهزار سال پیش محل سکونت انسان‌ها بوده‌ است. از جمله اشیا کشف شده در این منطقه که این واقعیت را ثابت می‌کند، می‌توان به کوزه‌ی برنزی، ظروف سفالی و زیورآلاتی اشاره کرد که ساخت آن مربوط به دوران هخامنشیان می‌باشد. برای دیدن بخشی از تاریخ سوباتان می‌توانید به ییلاق قوری‌دره بروید. در این ییلاق گورهای سنگی بسیار بزرگی دیده می‌شود که قدمت آن به ۵ تا ۷ هزارسال پیش برمی‌گردد.

دریاچه‌ آب شیرین نئور: نئور یکی از زیباترین دریاچه‌های منطقه سوباتان است که به عنوان یک مقصد پرطرفدار برای طبیعت‌گردی یک‌روزه شناخته ‌می‌شود.  نئور در بهار و تابستان بسیار پرآب است و  دشت‌های آن پوشیده از گل‌های سفید بابونه، گل‌های زردرنگ و نعناع کوهی می‌باشد. این منطقه از لحاظ زیست محیطی نیز ارزش بالایی داشته و زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان مهاجری است که این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند. دریاچه نئور در 19 کیلومتری ییلاق سوباتان قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است.

آبشار ماهار: ماهار، آبشار بسیار زیبایی است که در ییلاقی به همین نام قرار دارد. این آبشار به اندازه آبشار ورزان زیباست، اما به دلیل عدم وجود راه ارتباطی بین سوباتان و آهار، کمتر کسی از این آبشار خبر دارد و از آن بازدید می‌کند. 

منطقه هاچاداش: هاچا به معنای شاخه و داش به معنای سنگ است. هاچا‌داش یک صخره دوشاخه‌ای بزرگ است که در نوک یکی از قله‌های ضلع جنوبی سوباتان قرار دارد. هاچاداش مکانی مناسب برای تماشای طلوع و غروب خورشید است و چشم‌اندازهایی بسیار زیبا از طبیعت اطراف را به نمایش می‌گذارد. با توجه به این‌که این منطقه مرتفع‌ترین نقطه سوباتان است، از آن با عنوان بام سوباتان یاد می‌شود.

منطقه مجمع‌داش:  در بخش شمالی سوباتان منطقه‌ای وجود دارد که از سنگ‌های سفیدرنگ پوشیده شده است. این سنگ‌ها پهن بوده و ظاهری شبیه به سینی دارند و در کنار هم زمین را سنگ‌فرش کرده‌اند. مجمع به معنای سینی است و نام مجمع‌داش به دلیل شکل ظاهری سنگ‌ها بر روی آن گذاشته شده است.

دره ساری‌داش: دره ساری‌داش یکی از تفریح‌گاه‌های ییلاق سوباتان است که در بخش شمالی آن قرار دارد. در اطراف این دره صخره‌های بزرگ زرد رنگی دیده می‌شود که در دل‌ کوه‌ها جای گرفته‌اند. به همین دلیل نام ساری‌داش به معنای سنگ زرد را بر روی این دره گذاشته‌اند. ساری‌داش چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از رودخانه لیسار، آبشار ورزان، دشت‌های قوری‌دره، ییلاقات خطبه‌سرا و ... را در مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

بازار سوباتان: بزرگ‌ترین بازار ییلاقی گیلان با 40 مغازه چوبی در سوباتان قرار دارد. مغازه‌های این بازار در یک راسته واقع شده و در دو ردیف 20 تایی روبروی هم قرار دارند. بازار سوباتان شامل 10 مغازه قصابی، 10 مغازه خواربار فروشی، 3 مغازه نان محلی، یک مغازه عسل‌فروشی، یک خیاطی سنتی، لباس و کفش، لوازم خانگی،  لوازم یدکی موتور سیکلت و ... می‌باشد. این بازار بیش از 100 سال قدمت دارد و مکانی مناسب برای خرید سوغات سوباتان است. البته توجه داشته باشید که بازار سوباتان برق ندارد و در مغازه‌ها خبری از کارت‌خوان یا حتی عابربانک نیست. بنابراین اگر قصد خرید دارید باید پول نقد به مقداری کافی به همراه داشته باشید.

سوباتان کجاست؟

امکانات رفاهی ییلاق سوباتان

سوباتان یک روستای توریستی است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. از این رو، در این روستا امکانات رفاهی خوبی برای گردشگران تدارک دیده شده است. سوباتان آب آشامیدنی دارد که به صورت لوله‌کشی به خانه‌های منطقه می‌رسد. برق منطقه نیز از طریق موتور برق تامین می‌گردد.

برای اقامت در این روستا نیز نگران نباشید. مسافرخانه‌هایی در سوباتان وجود دارند که می‌توانید اتاقی در آن‌ها اجاره کرده و اقامت داشته باشید. اگر دوست دارید زندگی در کلبه‌های چوبی یا خانه‌های کاه‌گلی منطقه را تجربه کنید، می‌توانید کلبه‌های بومی‌های منطقه را اجاره کنید. اگر اهل کمپینگ زدن هستید نیز این فرصت را دارید که گوشه‌ای از روستا را برای اقامت انتخاب کرده و چادر خود را در آن برپا کنید. البته توجه داشته باشید که شب‌های سوباتان بسیار سرد است و باید تجهیزات لازم مانند کیسه خواب و لباس گرم را حتما به همراه داشته باشید.

اگر چیزی را فراموش کردید یا نیاز به موادغذایی داشتید، نگران نباشید. در سوپرمارکت‌های این روستا می‌توانید مواد ضروری و موردنیاز را پیدا کنید. در سوباتان قصابی برای خرید گوشت تازه، چایخانه برای نوشیدن یک چای محلی خوش‌طعم و حتی کافه نیز وجود دارد. رستوران‌های محلی نیز انواع غذاهای خوشمزه شمالی را برای مهمانان خود آماده کرده  و با عطرو طعمی فوق‌العاده برایشان سرو می‌کنند.

سوباتان کجاست؟

در این مقاله به معرفی روستای ییلاقی سوباتان پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری این روستا و امکانات رفاهی آن  در اختیارتان قرار دادیم. ییلاق سوباتان یکی از توریستی‌ترین مناطق استان گیلان است که در تابستان مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. از این رو، اغلب آژانس‌های گردشگری این منطقه را در لیست مکان‌های مناسب برای طبیعت‌گردی قرار داده و تورهایی متعددی را به مقصد سوباتان برگزار می‌کنند. اگر دوست دارید  با تورهای گردشگری سوباتان همراه شوید، صفحات دیگر سایت را بررسی کنید تا با شرایط و زمان این تورها آشنا شوید. کارشناسان کایت همواره با شماره 75097700-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید