کوش آداسی | سفرنامه شهر تاریخی و زیبای افسوس کوش‌آداسی
زهرا نیرومند 1399/02/18 2364 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور ترکیه به دلیل جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی فراوانی که دارد، همواره مورد توجه گردشگران نقاط مختلف دنیا بوده و هم‌وطنان عزیزمان را نیز به سمت خود جذب کرده است. یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی این کشور، شهر افسوس است که در استان ازمیر ترکیه قرار دارد. این شهر 7000 ساله روزگاری پایتخت امپراطوری روم باستان بوده و به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجاری دریای مدیترانه محسوب میشد. اگر به این شهر سفر کنید، ویرانه‌هایی باقی‌مانده از دوران باستان را می‌بینید که پس از گذشت سالیان دراز همچنان پابرجا ایستاده و شکوه و جلال خود را حفظ کرده است. شهر قدیمی افسوس، فرهنگ‌ها، اقوام، ادیان و امپراطوری‌های بزرگی را دیده و داستان‌های بسیاری را در خود جای داده است. این شهر قرن‌هاست که خالی از سکنه باقی‌مانده و دیگر آن رونق و شکوه را ندارد، اما یکی از مهم‌ترین مراکز باستان‌شناسی دنیا محسوب و مورد توجه بسیاری از تاریخ‌شناسان واقع شده است. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از شهر تاریخی افسوس را در برنامه سفر خود بگنجانید تا یک روز هیجان‌انگیز و بی‌نظیر را در زندگی خود تجربه کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کوش آداسی وارد صفحه "تور کوش آداسی" شوید.


شهر تاریخی افسوس


افسوس (Ephesus)، شهری بسیار قدیمی است که تاریخ تاسیس آن به 5000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. سالیان سال اقوام و فرهنگ‌های مختلف در این شهر زندگی کرده و هرکدام از آن‌ها سرگذشت‌ متفاوتی داشته‌اند. ویرانه‌هایی که امروز در این شهر مشاهده می‌شود مربوط به دوران روم باستان است. حدود 133 سال قبل از میلاد مسیح، رومی‌ها به شهر افسوس آمده و 200 سال بعد آن را به پایتخت خود در آسیای صغیر تبدیل کردند. در این زمان افسوس در اوج شکوه و رونق خود قرار داشت.
این شهر به دلیل واقع شدن در کنار دریا و موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده‌ای که داشت، به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری خاورمیانه تبدیل شد و تاجران بسیاری را برای خرید و فروش به سمت خود کشاند. برگزاری جشن‌های بزرگ، استقبال از قدرت‌مندترین امپراتورهای رومی، ظهور ادیان مختلف و ... بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب این شهر بندری بوده که هرکدام از آن‌ها قصه‌ها و داستان‌های خاص خود را دارد.
افسوس در قرن یکم قبل از میلاد حدود 250 هزار نفر جمعیت داشت و دومین شهر بزرگ جهان محسوب میشد. وقوع حملات متعدد از طرف اقوام مختلف و جنگ‌هایی که در این شهر رخ داد، روزبروز از رونق آن کاست و آرام آرام آن را به نابودی کشاند.
در سال 1860، باستان‌شناسان بقایای این شهر را کشف کرده و برای بررسی تاریخ بی‌نظیر و شگفت‌انگیز آن به سمت افسوس آمدند. در حال حاضر این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز باستان شناسی دنیا محسوب می‌شود که تنها 20 درصد از آن حفاری شده است. قبل از کشف باستان‌شناسان، افسوس حدود 1500 سال از از نگاه‌ها پنهان شده و به کلی فراموش شده بود، اما امروز میزبان میلیون‌ها گردشگر و علاقه‌مند به تاریخ باستان است.


شهر تاریخی افسوس


جاذبه‌های دیدنی شهر تاریخی افسوس


همان‌طور که در بالا اشاره شده، شهر افسوس در پی جنگ‌ها و درگیری‌های فراوانی که داشت و با گذشت سالیان زیاد، به طور کلی نابود شد و تنها ویرانه‌هایی از آن باقی ماند. این ویرانه‌ها یکی از باارزش‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی دنیاست که از یونانی‌های باستان و امپراطوری روم شرقی به جای مانده است.
با بررسی بناها، بقایای تاریخی و اسناد به دست آمده از این شهر، افسوس به عنوان یک شهر مذهبی معرفی شد. کلیسای سنت جان در زمان بیزانس یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی آسیای صغیر محسوب می‌شد و افراد بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. علاوه بر کلیساها، تاتر بزرگ شهر، ورزشگاه و حمام اسکولاستیکا، از دیگر بناهایی هستند که شگفتی باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ را بر می‌انگیزند. این بناها، که با گذشت سال‌ها هنوز پابرجا مانده‌اند، بسیار خلاق ساخته شده و سیستم‌هایی بکار رفته در آن‌ها یکی از مدرن‌ترین سیستم‎‌های روز محسوب می‌شود که استفاده از آن‌ها، در آن زمان بسیار عجیب به نظر می‌رسد. بر روی دیوار بناها نیز نقاشی‌های بسیار زیبا و کنده‌کاری‌های جذابی مشاهده می‌شود که حیرت همگان را بر می‌انگیزد. بناهایی چون میدان ورلانوس، خیابان آرکادیان، میدان دومیتیانوس، تالار شهرداری، معبد هادریانوس، بقعه ممبوس، معبد آرتمیس، خانه عشق، درب مازئوس، بازار آگورا، کلیسای کنسول، کتابخانه سلسیوس، خیابان مرمر، زیارتگاه سیبل اول، آرامگاه خواهر کلوپاترا، خانه حضرت مریم و ده‌ها بنای دیگر، از جمله مواردی هستند که این شهر زیبا را به بهشتی برای علاقه‌مندان به تاریخ تبدیل کرده‌اند.


جاذبه‌های دیدنی شهر تاریخی افسوس


راه‌های دسترسی به شهر تاریخی افسوس


اگر بخواهید جاذبه‌های دیدنی و حیرت‌انگیز شهر افسوس را ببینید، باید به کوش‌آداسی ترکیه سفر کنید. افسوس در 20 کیلومتری شهر کوش‌آداسی واقع شده و به راحتی قابل دسترسی است. بهترین راه برای بازدید از شهر تاریخی افسوس، همراه شدن با تورهای گردشگری است. برای همراه شدن با تور می‌توانید به دفتر هتل محل اقامت خود مراجعه نمایید یا سری به دفاتر گردشگری سطح شهر بزنید. تورهای گردشگری شما را از محل اقامتتان تا شهر تاریخی افسوس همراهی می‌کنند و شما را دوباره به هتل برمی‌گردانند. این تورها بازدید از شهر تاریخی افسوس، بقایای معبد آرتمیس و خانه مریم مقدس را در برنامه خود دارند. علاوه بر این، یک راهنمای انگلیسی زبان را در اختیار گردشگران قرار داده و تدارک ناهار آن‌ها را نیز بر عهده می‌گیرند.
اگر دوست دارید خودتان به شهر تاریخی افسوس بروید، می‌توانید از اتوبوس، دلموش یا تاکسی برای رسیدن به مقصد استفاده کنید:

  • تاکسی: در هر خیابانی که هستید، یک تاکسی بگیرید و به سمت افسوس حرکت کنید. دقت داشته باشید که باید مبلغ رفت و برگشت را با راننده طی کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. راننده تاکسی شما را در مقابل درب ورودی پیاده کرده و جلوی درب خروجی، منتظرتان می‌ماند.
  • دلموش: دلموش‌‌ها، ون‌های زردرنگی هستند که ظرفیت 8 تا 10 مسافر را دارند. این ون‌ها مسیر مشخصی را طی کرده و در بین راه نیز ایستگاه‌هایی دارند که توقف می‌کنند. مسیر دلموش‌ها از کوش‌آداسی به سمت سلچوک (Selçuk) است. می‌توانید از راننده بخواهید شما را در نزدیکی‌های شهر تاریخی افسوس پیاده کند. با توجه به این که دلموش‌‌ها کرایه‌های ثابتی دارند، هزینه استفاده از دلموش کمتر از تاکسی برایتان درمی‌آید.
  • اتوگار: اتوگارها، اتوبوس‌هایی هستند که از پایانه‌های شهر در یک ساعت مشخص حرکت می‌کنند. برای استفاده از اتوگار باید به یکی از پایانه‌های کوش‌آداسی بروید و سوار اتوبوس‌های سلچوک شوید. اتوبوس‌های سلچوک هر نیم ساعت یک بار حرکت می‌کنند. وقتی به سلچوک رسیدید، می توانید با استفاده از یک تاکسی یا دلموش به شهر تاریخی افسوس بروید. البته، از سلچوک تا افسوس تنها 3 کیلومتر فاصله است که اگر توان داشته باشید می‌توانید این مسیر را پیاده نیز طی کنید.


راه‌های دسترسی به شهر تاریخی افسوس


تجهیزات موردنیاز برای بازدید از شهر تاریخی افسوس


افسوس خیابان‌ها و بناهای بسیاری دارد که بازدید از آن‌ها تقریبا یک نصف روز وقت شما را می‌گیرد. برای این‌که بین راه خسته نشوید و بتوانید از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرید، توصیه می‌کنیم به کفش پیاده‌روی، کرم ضدآفتاب و کلاه آفتاب‌گیر، مجهز باشید. در بیرون محوطه بازدید، کافه‌ها و فروشگاه‌هایی هستند که می‌توانید خوراکی یا نوشیدنی را از آن‌ها تهیه نمایید، اما در داخل محوطه چنین امکاناتی نیست. بنابراین، بهتر است یک بطری آب به همراه داشته باشید.
در ورودی محوطه بازدید، گوشی‌هایی به بازدیدکنندگان داده می‌شود که صدای یک راهنما بر روی آن ضبط شده است. این صدا به شما کمک می‌کند تا از تمامی نقاط شهر بازدید کرده و اطلاعات موردنیاز را به دست آورید. اگر به تنهایی سفر می‌کنید و راهنمایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از این گوشی‌ها را به همراه داشته باشید. البته در قبال دریافت گوشی باید مبلغی را نیز بپردازید.

صفحات مرتبط:


بازدید از شهر تاریخی افسوس


اقامت در شهر تاریخی افسوس


بازدید از افسوس چند ساعتی بیشتر طول نمی‌کشد و نهایتا یک نصف روز از وقت شما را می‌گیرد. تورهای گردشگری شهر تاریخی افسوس نیز یک روزه هستند. اگر دوست دارید زمان بیشتری را در افسوس بمانید و به ماجرایی و گشت و گذار بپردازید، می‌توانید در سلچوک اقامت داشته باشید. سلچوک تنها 3 کیلومتر با ورودی افسوس فاصله دارد و با تاکسی، دلموش یا پای پیاده قابل دسترسی است.


ساعات بازدید از شهر تاریخی افسوس


شهر تاریخی افسوس در تمامی روزهای سال باز بوده و آماده پذیرایی از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی است. اگر در ماه‌های آوریل تا اکتبر (بهار و تابستان) به این شهر سفر می‌کنید از ساعت 8 صبح تا 6:30 عصر، و اگر در ماه‌های نوامبر تا مارس (پاییز و زمستان) به افسوس می‌روید از ساعت 8 صبح تا 5:30 عصر امکان ورود و بازدید دارید. به یاد داشته باشید که برای ورود به محوطه تاریخی افسوس نیز باید هزینه‌ای را بپردازید. هزینه ورودی به شهر در سال 2020، برای کودکان زیر 8 سال رایگان و برای سایر سنین 100 لیر ترکیه است.


ساعات بازدید از شهر تاریخی افسوس


در این مقاله در مورد شهر تاریخی افسوس صحبت کردیم و اطلاعاتی را در مورد راه‌های دسترسی به این شهر، تجهیزات مورد نیاز و تورهای گردشگری افسوس در اختیارتان قرار دادیم. گفتیم که برای رفتن به شهر افسوس راه‌های زیادی دارید که بهترین آن‌ها همراه شدن با تورهای گردشگری است. برای بازدید از شهر افسوس باید به کوش‌آداسی ترکیه سفر کنید. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت کایت با آدرس www. kite.ir بزنید و تورهای گردشگری آن را موردبررسی قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید از طریق شماره 02175097700 با کارشناسان کایت در ارتباط بوده و از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید