معبد آرتمیس در افه سوس کوش آداسی | یکی از عجایب 7 گانه
علیرضا مشرقی 1399/10/01 4838 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آیا تا به حال در مورد عجایب هفتگانه جهانی که در آن زندگی می‌کنیم تحقیق کرده‌اید؟ آیا می‌دانید کدام یک از این عجایب، جزء عجایب باستانی و کدام یک جزء عجایب دنیای جدید محسوب می‌شوند؟ عجایب هفتگانه اروپایی که امروزه در تمامی کتب تاریخی آنها را بررسی می‌کنند، شامل باغ‌های معلق بابل، معبد آرتمیس، تندیس زئوس، آرامگاه هالیکارناسوس، غول رودس و فانوس اسکندریه می‌شوند. این عجایب از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت هستند و هنوز هم با وجود پیشرفت تکنولوژی، ساخت چنین ابنیه‌ای دشوار است. شاید سفر و بازدید از بسیاری از این عجایب، کار چندان ساده‌ای نباشد. اما جالب است بدانید که یکی از این عجایب تاریخی، در نزدیکی کوش آداسی، یکی از پربازدیدترین شهرهای ترکیه برای ایرانیان، قرار دارد و خیلی از ما تا کنون از آن بی‌خبر بوده‌ایم. معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفتگانه، در شهر سلجوک کنونی واقع شده است و جزء ابنیه تاریخی افه سوس به حساب می‌آید. با کایت همراه باشید تا این معبد عجیب و تاریخی را بهتر بشناسید و بتوانید از آن در سفر خود به کوش آداسی بازدید کنید. در ضمن اگر به دنبال اقامت در کوش آداسی هستید، از این مقاله می‌توانید اطلاعات دقیقی راجع به هتل‌های یوآل کوش آداسی داشته باشید و همچنین لیست قیمت تورهای کوش آداسی را در صفحه "تور کوش آداسی" از دست ندهید.

معبد آرتمیس در افه سوس کوش آداسی | یکی از عجایب 7 گانه

در حدود 110 سال پس از میلاد مسیح، بخشی از کسانی که در جنگ‌های صلیبی شرکت کرده بودند، داخل روستایی ویران شده سکنی گزیدند. فرمانده این لشگر شکست خورده، در جستجوی منطقه‌ای برای اقامت بود. در طی جستجوی خود، ناگهان متوجه شد این روستا دقیقا همان جایی است که به دنبال آن می‌گردد. همان جایی که در متون گذشته درباره آن بسیارخوانده بود و می‌دانست که در این مکان یک بندر بزرگ بوده و کشتی‌های متعددی در آن لنگر می‌انداختند اما دیگر خبری از آن بندر بزرگ و پر رونق نبود و از آن تنها باتلاقی باقی مانده بود و دریا حدود چهار کیلومتر آنطرف‌تر قرار داشت. او از این بابت تعجب کرد و دست از جستجو بر نداشت. او وجب به وجب به دنبال معبدی عظیم با ستون‌های بلند و سقفی مثلثی شکل بود. در نهایت با خرابه‌های چیزی برخورد کرد که روزگاری آن را با نام معبد آرتمیس می‌شناخت و متوجه شد که دیگر خبری از شهر افه سوس نیست و حالا شهر را با نام سلجوک می‌شناسند و سالهاست که معبد آرتمیس نیز ویران شده است.

با معبد آرتمیس بیشتر آشنا شوید

معبد آرتمیس کوش آداسی، یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود که در فاصله بین ازمیر و کوش آداسی کنونی و در منطقه سلجوک واقع شده است. این معبد اولین معبدی بود که در ساخت آن از سنگ مرمر استفاده کردند و در دوران اوج خود، در زیر تابش آفتاب درخشش خیره کننده‌ای داشت. همانطور که اشاره کردیم، در گذشته دور و حدود قرن هشتم الی دهم پیش از میلاد مسیح، شهری با نام افه سوس در امپراتوری یونان باستان وجود داشت. مکانی که تمدن آن زبان زد خاص و عام بود و معبدی زیبا و عظیم به نام آرتمیس را در خود جای می‌داد. اما تاریخ بی‌رحیم‌ترین موجود دنیاست و می‌تواند هر تمدنی را به دست فراموشی بسپارد.

معبد آرتمیس، این بنای زیبا و عظیم الجثه، طی سالیان سال به دست فراموشی سپرده شد و نهایتا در حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح، به طور کامل تخریب شد و تنها خرابه‌هایی از آن به جای ماند تا به نسل‌های بعد نشان دهد که هیچ عظمتی ماندگار نیست.

ستونهای معبد آرتمیس کوش آداسی

معبد آرتمیس چطور ساخته شد؟

شاید برایتان جای سوال باشد که معبد آرتمیس چطور ساخته شد و اصلا چه کسی و چرا دستور ساخت آن را داد؟ معبد آرتمیس در ابتدا با هزینه مستقیم پادشاه لیدیه، یعنی کرزوس ساخته شد. پس از آن در شب تولد اسکندر مقدونی و در سال 356 پیش از میلاد مسیح، به دستور هروستراتوس، به آتش کشیده شد و سوخت. پدر اسکندر که در آن زمان به دلیل تولد فرزند خود قادر به دفاع از معبد نبود، اجازه داد تا در شعله‌های آتش بسوزد و مسئولیت بازسازی آن به دوش اسکندر مقدونی افتاد. اما متاسفانه اسکندر فکر بازسازی معبد را در سر نداشت و تنها به خرابی و ویرانی فکر می‌کرد. از این رو مردم افه سوس خودشان به فکر افتادند و دست به کار شدند تا در سال 401 پیش از میلاد، معبد آرتمیس را مجدد بازسازی کنند.

البته جالب است بدانید که این تنها یک روایت از ساخت معبد آرتمیس است و برخی از تاریخ شناسان و شاعران یونانی من جمله پیندار و کالیماخس بر این باور هستند که معبد آرتمیس به دست زنان آمازون ساخته شده است تا بتوانند بر آتن (Athen) چیره شوند. البته در این حال برخی دیگر از مورخان ساخت معبد آرتمیس را به دوران پیش از زنان آمازون نسبت می‌دهند که این دیدگاه از نظر باستان شناسی بیشتر قابل قبول است. به هر حال تا به امروز هنوز هم تاریخ موثقی از زمان و دلیل ساخت معبد آرتمیس در دست نیست و همه این داستان‌ها حدس و گمانه‌زنی هستند.

معماری معبد Artemis کوش آداسی

چرا معبد آرتمیس؟

قطعا پیش از این، نام آرتمیس به گوش شما خورده است. آرتمیس یا همان ایزدبانو آرتمیس، ایزدبانویی که در یونان پرستیده می‌شد و الهه شکار بود اما آرتمیس افه سوس، الهه باروری محسوب می‌شد و به خاطر همین تشابه اسمی بسیاری از شاعران و مورخان تاریخی، آرتمیس یونانی را دیانا نیز می‌نامند. اما چرا معبد آرتمیس؟

خب کاملا واضح است که مردم افه سوس خدایان خود را داشتند و آنها را پرستش می‌کردند. آرتمیس نیز یکی از الهه‌های آنها بود و برای وی یک معبد و عبادتگاه داشتند. اما جالب است بدانید این معبد، که اولین و البته قدیمی‌ترین معبد پرستش آرتمیس محسوب می‌شود، دارای یک سنگ مقدس بود که بر اساس اسناد تاریخی احتمالا یک شهاب سنگ بوده و مردم افه سوس بر این باور بودند که آن سنگ از جانب پادشاهان خدایان یا همان ژوپیتر به آنها اهداء شده است و از این رو در آن محل باید یک معبد بنا کنند.

صفحات مرتبط:

دوران افول معبد آرتمیس

معبد آرتمیس در شهر افه سوس واقع بود و این شهر در مرور زمان تبدیل به یک بندر بسیار پر رونق شد. زائران معبد آرتمیس نیز از هر جای امپراتوری به افه سوس سفر می‌کردند تا ایزدبانو آرتمیس را زیارت کنند. همین مساله نیز مزید بر علت شد تا کسب و کارهای مختلف در اطراف معبد و به صورت کلی در شهر افه سوس بسیار رونق پیدا کنند. بسیاری از مردم به ساخت مجسمه‌های کوچک از آرتمیس مشغول بودند تا آنها را به عنوان سوغاتی به زائران بفروشند. این روند تا سال 57 پس از میلاد مسیح ادامه داشت و به تدریج مبلغان مسیحیت من جمله سنت پل یا همان پولوس، برای تبلیغ دین مسیحیت به این منطقه آمدند.

پولوس تلاش بسیاری کرد تا مردم را به سمت مسیحیت جذب کند اما با خشم حاکمانی رو به رو شد که از حضور معبد آرتمیس سود می‌بردند. به همین خاطر وی به همراه سایر مبلغان دینی دستگیر و به مقدونیه فرستاده شد. با وجود آنکه پولوس از شهر بیرون رفت، اما افکار او باقی ماند و به تدریج در روح مردم افه سوس جوانه زد. مردم به تدریج به سمت مسیحیت روی آوردند و آرتمیس را به دست فراموشی سپردند. این روند تا سال 268 پس از میلاد ادامه داشت و نهایتا در جریان حمله گوت‌ها، آرتمیس ویران شد و مذهب آرتمیس نیز به تدریج به دست فراموشی سپرده شد.

ویژگی‌های منحصر به فرد معبد آرتمیس

همانطور که اشاره کردیم، در درجه اول باید گفت که این معبد، اولین معبد در طول تاریخ بود که برای ساخت آن از سنگ مرمر سفید استفاده کردند و به همین خاطر ظاهری بسیار پر جلال و جبروت داشت و همه چشم‌ها را به سمت خود خیره می‌کرد. از نظر معماری، این معبد تلفیقی از معماری کلاسیک یونان و آسیا است. در آن دوران همه ابنیه تاریخی بر اساس معماری یونانی ساخته می‌شدند اما اگر در معماری معبد آرتمیس تامل کنید، رگه‌هایی از معماری آسیایی را خواهید دید. در ابتدا زمانی که معبد آرتمیس بنا شد، 127 ستون در آن تعبیه شده بود که هر یک 20 متر ارتفاع داشتند. منتقل کردن این ستون‌ها در یک منطقه باتلاقی کاری بسیار دشوار بود و احتمال گیر افتادن گاری‌های حامل این ستون‌ها در گل و لای وجود داشت. درون این معبد، مملوء از نقاشی‌های کلاسیک و زیبا است که با نقره و طلا تزئین شده‌اند. تندیس زنان جنگجوی آمازون، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی معبد آرتمیس محسوب می‌شود.

Artemis Temple of Kusadasi

دسترسی به معبد آرتمیس کوش آداسی

همانطور که اشاره کردیم، این معبد در فاصله بین ازمیر و کوش آداسی قرار گرفته است و با توجه به قدمت چند هزار ساله این معبد، طبیعی است که تنها بقایای کمی از شمایل آن باقی مانده باشد. اما با این وجود همه ساله بسیاری از گردشگران خارجی برای تماشای یکی از عجایب هفتگانه جهان، به این شهر می‌آیند تا از نزدیک شاهد افول چنین تمدن بزرگی باشند. برای دسترسی به این معبد می‌توانید سفر خود را از ازمیر یا کوش آداسی آغاز کنید. در هر دو شهر، اتوبوس و تاکسی‌های زیادی وجود دارند که شما را به معبد آرتمیس می‌رسانند.

آدرس معبد آرتمیس کوش آداسی: Atatürk, Park İçi Yolu No:12, 35920 Selçuk/İzmir, Turkey

خب دوستان عزیز کایت، نظر شما در مورد بازدید از این معبد زیبا چیست؟ به نظر شما بهتر نبود تا تخت جمشید را به جای معبد آرتمیس جزء عجایب هفتگانه دوران جدید قرار دهند؟ آیا بازدید از خرابه‌ای که چیز خاصی از آن باقی نمانده می‌تواند جذاب باشد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید