چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟ سفر زمینی به ارمنستان با ماشین شخصی
زهرا 1398/12/28 25049 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ارمنستان، یکی از همسایگان شمالی ایران و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از هم‌وطنانمان قرار گرفته است. جاذبه‌های دیدنی و تاریخی، فرهنگ مشترک بین دو کشور، مردم خونگرم و مهمان‌نواز، عدم نیاز به ویزای ورود و ارزان بودن هزینه‌های سفر به ارمنستان، از جمله ویژگی‌های این مقصد خارجی است که باعث استقبال مردم کشورمان از آن شده است. راه‌های مختلفی برای سفر به ارمنستان وجود دارد. گردشگران این کشور هم می‌توانند به صورت هوایی به این کشور سفر کنند و هم این فرصت را دارند که سفر زمینی را برای رسیدن به مقصد انتخاب نمایند. قطعا سفر زمینی به ارمنستان هزینه کمتری داشته و مقرون ‌بصرفه‌تر می‌باشد. سفر از طریق مرزهای زمینی، با اتوبوس، مینی بوس یا ماشین شخصی انجام می‌شود. اگر دوست دارید سفر با ماشین شخصی را تجربه کنید و خاطرات خوب و به یادماندنی برای خود و همراهانتان بسازید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این بخش اطلاعاتی در مورد سفر به ارمنستان، در اختیارتان قرار داده و شما را با مسیر سفر زمینی با ماشین شخصی آشنا خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید سفر راحتی به ایروان ارمنستان داشته باشید، شرایط تورهای ایروان را در صفحه تورهای ارمنستان مشاهده بفرمایید.


سفر زمینی به ارمنستان


هواپیما یکی از پرطرفدارترین وسایل نقلیه برای رسیدن به مقصد، خصوصا در مسیرهای طولانی است. بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند مسافت بین مبدا تا مقصد را با هواپیما طی کنند تا هم زودتر به مقصد برسند و هم سفر راحت‌تری داشته باشند. اما سفر زمینی و طی کردن مسیر مبدا تا مقصد با ماشین یا اتوبوس نیز بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. سفر زمینی این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید علاوه بر جاذبه‌های دیدنی مقصد مورد نظر، جذابیت‌ها و مناظر بکر مسیر را به تماشا نشسته و در طول راه با بومیان و محلی‌های هر منطقه نیز ارتباط برقرار کنید. شاید این نوع سفر کمی سخت‌تر از سفر هوایی باشد، اما چالش‌های هیجان انگیز و لحظات پرخاطره‌ای را برای شما ایجاد خواهد کرد.
برای سفر زمینی به ارمنستان، دو انتخاب دارید. می توانید سوار اتوبوس شده و به ایروان، پایتخت ارمنستان بروید یا از ماشین شخصی برای رسیدن به مقصد استفاده نمایید. اگر بخواهید با اتوبوس سفر کنید، باید به تهران یا تبریز بروید. از آن‌جا می‌توانید سوار اتوبوس شوید و پس از حدود 20 تا 22 ساعت، در ایروان پیاده شوید. سفر با ماشین شخصی نیز کار چندان سختی نیست. کافیست مدارکی را آماده کنید تا بتوانید ماشین خود را از مرز رد کنید. در ادامه این بخش، مسیر سفر، مرز عبوری و مدارکی که برای عبور نیاز دارید را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

yerevan


مدارک لازم جهت سفر با ماشین شخصی


برای سفر زمینی با ماشین شخصی شما نیاز به مدارکی دارید که باید از قبل آن‌ها را آماده نمایید. مدارکی که برای این کار نیاز دارید شامل موارد زیر می‌باشد:


گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار:

داشتن گذرنامه برای تمامی سفرهای خارجی و خروج از کشور الزامی است. با هر وسیله نقلیه‌ای که سفر می‌کنید باید گذرنامه داشته باشید.


گواهینامه بین‌المللی:

برای این‌که بتوانید با ماشین شخصی در خارج از کشور رانندگی کنید، باید گواهینامه بین‌المللی داشته باشد. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی می‌توانید از طریق وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران با آدرس اینترنتی WWW.taci.ir از مدارک موردنیاز اطلاع یافته و با در دست داشتن مدارک به مرکز اصلی یا شعب این کانون مراجعه نمایید. امکان دریافت گواهینامه به صورت آنلاین نیز وجود دارد. گواهینامه بین‌المللی از یک تا سه سال اعتبار دارد و در صورت کامل بودن مدارک، فورا صادر می‌گردد.


پلاک ترانزیت:

بخش صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، پلاک ترانزیت اتومبیل را برای شما صادر خواهد کرد. برای دریافت این پلاک می‌توانید با در دست داشتن مدارک موردنیاز به مرکز اصلی کانون یا شعب آن در استان‌ها مراجعه نموده و پلاک مختص خود را دریافت نمایید. پلاک ترانزیت برای هر اتومبیل فقط یک بار صادر می‌گردد و تا آخر عمر نیز اعتبار دارد.


کاپوتاژ کردن خودرو:

کاپوتاژ در واقع مجوز ورود و خروج خودروی شما از کشور می‌باشد که باید از اداره گمرک دریافت گردد. این مجوز تا یک سال پس از تاریخ صدور، اعتبار دارد.
پس از انجام مراحل بالا و دریافت مدارک موردنیاز برای خروج ماشین از کشور، وقت آن است که بار سفر خود را ببندید و روانه ایروان شوید. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از آن از سلامت خودروی خود به طور کامل مطمئن شوید تا در طول مسیر مشکلی برایتان ایجاد نشود. حال می‌توانید با خیال راحت حرکت کنید!

yerevan


مسیر سفر به ارمنستان از مبدا تا مرز نوردوز


هر جای ایران که هستید، ابتدا باید خود را به تبریز برسانید. از آن‌جا مسیر مرند، جلفا و سیه رود را طی کنید تا به نوردوز، مرز بین ایران و ارمنستان، برسید. اگر بخواهید از تهران به ایروان بروید، مسیری معادل 1208 کیلومتر را باید طی کنید. از تهران تا مرز نوردوز چیزی حدود 810 کیلومتر است:

  • فاصله تهران تا تبریز: 600 کیلومتر
  • فاصله تبریز تا جلفا : 130 کیلومتر
  • فاصله جلفا تا سیه رود: 58 کیلومتر
  • فاصله سیه رود تا مرز نوردوز: 20 کیلومتر


برای ورود به ارمنستان نیاز به ویزا ندارید، اما 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد تا کارهای اداری و تشریفات ورود شما به کشور انجام شود. پس بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعات اداری به مرز برسید تا معطل نشوید و بتوانید کارهای ورود خود را به راحتی انجام دهید.


مسیر سفر به ارمنستان از مرز نوردوز تا ایروان


وقتی به مرز نوردوز رسیدید، دو راه تا رسیدن به ایروان دارید. مسیر اول تا ایروان حدود 382 کیلومتر و مسیر دوم 420 کیلومتر می‌باشد.

  • مسیر اول: با این که مسیر اول کوتاه‌تر است، اما کوهستانی بوده و دارای پیچ و خم‌های زیادی است. برای رسیدن به ایروان از این مسیر باید شهرهای مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی و آرپی عبور کنید تا به ایروان برسید.
  • مسیر دوم: این مسیر کمی طولانی‌تر از مسیر اول است، اما رانندگی در آن راحت‌تر بوده و مناظر و چشم اندازهای جذاب‌تری نیز دارد. البته مسیر دوم تا نیمه‌های راه با مسیر اول یکی است. برای رسیدن به ایروان از این مسیر باید شهرهای مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گغوویت و لاشن عبور کنید تا به ایروان برسید.

yerevan


نکات مهم در رابطه با سفر با ماشین شخصی

  • قبل از سفر خود حتما اطلاعات کاملی در مورد ارمنستان و هزینه‌های گمرک، اقامت، غذا، حمل و نقل و ... به دست آورید. شما در این کشور مسافر هستید و از هزینه‌ها آگاهی ندارید. ممکن است برخی از افراد سودجو بخواهند مبالغ بالاتری را بابت خدماتی که انجام می‌دهند از شما دریافت کنند. اگر اطلاعات کافی داشته باشید، گول این افراد را نخواهید خورد و هزینه بالایی پرداخت نخواهید کرد.
  • قبل از سفر پول خود را به پول رایج کشور ارمنستان تبدیل کنید. پول رایج این کشور درام می باشد.
  • قیمت بنزین در کشور ارمنستان گران‌تر از ایران است. پیشنهاد می کنیم قبل از عبور از مرز باک بنزین خود را پر کنید و اگر می‌توانید کمی بنزین نیز به همراه داشته باشید تا از هزینه‌های بنزین در کشور مقصد بکاهید.
  • فاصله بین مرز نوردوز تا ایروان حدود 400 کیلومتر است. توصیه می‌کنیم این مسیر را در طول روز طی کنید. در این صورت، می توانید از مناظر دیدنی بین راه و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن لذت ببرید. دقت داشته باشید که در جاده ایروان تابلوهای راهنمای مسیر به ندرت دیده می‌شوند. شاید مسیر را گم کنید و لازم باشد تا سر دوراهی‌ها از دیگران سوال نمایید. اگر در طول روز سفر کنید ماشین‌های بیشتری را در اطراف خود می‌بینید و راحت تر مسیر خود را پیدا می‌کنید.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، وضعیت جاده‌های ارمنستان است. جاده‌های این کشور، خصوصا جاده بین مرز نوردوز تا ایروان، بسیار پرپیچ و خم و خطرناک است. پس اگر در رانندگی تبحر ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سفر با ماشین شخصی را فراموش کنید.
  • دقت داشته باشید که تمامی جاده‌های ارمنستان دارای دوربین هستند و رانندگی شما کاملا زیرنظر خواهد بود. از طرف دیگر علائم راهنمایی و رانندگی کمی در جاده‌های ارمنستان وجود دارد. پس، باید حواستان را خوب جمع کنید تا درگیر تخلفات رانندگی و سرعت غیر مجاز نشوید. سرعت مجاز رانندگی در جاده‌های این کشور 60 تا 80 کیلومتر در ساعت است و بیشتر از آن تخلف محسوب می‌شود.
  • جاده مرز نوردوز تا ایروان جاده زیبایی است و شما در طول مسیر با مناظر دیدنی و جذابی روبرو خواهید شد. شاید دوست داشته باشید ساعاتی در این مناطق استراحت کنید و از دیدن جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم زمان خود را طوری تنظیم کنید که قبل از غروب آفتاب در ایروان باشید. در این صورت فرصت کافی برای پیدا کردن هتل و اقامت در آن را خواهید داشت.
  • پس از ورود به ایروان قطعا با افرادی مواجه می‌شوید که به سمت شما می‌آیند و قصد راهنمایی‌تان را دارند. برخی از این افراد نیز ایرانی هستند و شما را به سمت اقامتگاه‌ها و هتل‌های ارزان‌قیمت سوق می‌دهند. توصیه می‌کنیم به این افراد اعتماد نکنید و برنامه خود را دنبال نمایید.

yerevan


در این مقاله از کایت سعی کردیم تمامی مراحل سفر به ارمنستان با ماشین شخصی را برای شما عزیزان شرح دهیم. امیدواریم مطالب عنوان شده اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار داده و شما را به یک سفر خاص و خاطره‌انگیز ترغیب نماید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/04/13

    سلام ممنون بابت مطلب مفیدی که گذاشتین. میخواستم بپرسم نوشته بودین که خیلی جاده به ایروان سخته، یعنی از چالوس یا هراز خودمون سخت تر هست؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید