باکو یا ایروان؟| کدامیک برای سفر ایرانیان بهتر است؟
ضحا اکبری 1400/02/28 4830 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


دو کشور ارمنستان و آذربایجان در همسایگی کشورمان ایران قرار دارند و همه ساله گردشگران بسیاری از ایران به این دو شهر سفر می‌کنند. اینکه سفر به کدام یک از این دوشهر برای یک فرد مناسب‌تر است، به سلیقه‌ی آن فرد، بودجه‌ای که برای این سفر در نظر گرفته و بهتر بودن شرایط توریست پذیری آن شهر بستگی دارد. ما در این مقاله شما را با دو شهر باکو و ایروان آشنا کرده و ویژگی‌های این دو شهر را با هم مقایسه می‌کنیم تا اگر شما قصد داشتید که به یکی از این دو شهر سفر کنید ولی نمیدانستید به کدامیک، با مطالعه‌ی این مطلب بتوانید تصمیم خود را بگیرید، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای ارمنستان و آذربایجان وارد صفحه "تور خارجی" شوید.

آشنایی اجمالی با دو شهر باکو و ایروان

باکو

شهر باکو بزرگ‌ترین شهر و بندر این کشور و پایتخت آن است که شهری بسیار زیبا، نفت خیز، تاریخی و دارای سطح فرهنگی بالا می‌باشد و واحد پول آن منات است. این شهر 3125 کیلومتر مربع مساحت و 4 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد، زبان مردمانش ترکی آذربایجانی و دینشان اسلام است. طبق اسناد موجود، قدمت شهر باکو به قرن ششم میلادی برمی‌گردد، اما در قرن 12 میلادی و پس از زمین لرزه‌ی شدیدی که پایتختِ حکومتِ شروانیان را نابود کرد، این شهر به عنوان پایتخت جدید شروانیان انتخاب شد.

ایروان

شهر ایروان پایتخت کشور ارمنستان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است که به عنوان یک شهر توریستی پذیرای گردشگران بسیاری می‌باشد. این شهر حدود 782 سال قبل از میلاد به وسیله‌ی پادشاه آرگیشتی اول در غربی‌ترین قسمت دشت آرارات پایه گذاری شد و امروزه به عنوان پایتخت کشور ارمنستان و یکی از زیباترین شهرهای جهان بسیار معروف می‌باشد. ایروان دارای 223 کیلومترمربع مساحت و حدود 1 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت است و واحد پول آن درام (ADM) می‌باشد. مردم این شهر به زبان ارمنی سخن می‌گویند و دین رسمی‌اشان مسیحیت است.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

با این توضیحات تا حدودی با دو شهر باکو و ایروان آشنا شدید، اکنون این دو شهر را از برخی جنبه‌های مختلف مثل موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، رفت و آمد در داخل شهر، جاذبه‌های گردشگری، خرید، سواحل، غذا، هتل، هزینه‌های سفر و امنیت با هم مقایسه می‌کنیم:

موقعیت جغرافیایی

باکو: شهر باکو درکرانه‌های غربی دریای خزر قرار گرفته و لقب شرقی‌ترین پایتخت قاره‌ی اروپا را دارد. این شهر زیباترین شهرِ منطقه‌ی قفقاز است، در شبه جزیره‌ی آب شوران واقع شده و دارای ۱۱ منطقه‌ی شهری و ۴۸ شهر می‌باشد.

ایروان: ایروان یکی از زیباترین شهرهای منطقه‌ی قفقاز در کشور ارمنستان است که در گذشته‌های بسیار دور در کرانه‌های رود هرازدان و در دامنه‌های کوه آرارات بنا شد. این شهر از شمال با استان کوتایک، از جنوب با آرارات، از شمال غربی با آراگاتسوتن و از جنوب غربی با آروامیر هم مرز است و ارتفاع آن از سطح دریا بین 900 تا 1300 متر می‌باشد.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

آب و هوا

باکو: شهر باکو دارای زمستان‌هایی بسیار سرد و تابستان‌هایی بسیار گرم است، به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار است که علاوه بر دلپذیر بودن هوا، به دلیل شروع سال نو و برگزاری جشن‌های فراوان، شور و شادی فراوانی سراسر باکو را فرا می‌گیرد و از این نظر برای گردشگران بسیار جالب است.

ایروان: کشور ارمنستان و بالطبع شهر ایروان به دلیل قرار گیری در نزدیکی کوه‌ها دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می‌باشد. در این شهر بارش باران و برف بسیار زیاد بوده و بیشتر روزهای سال هوا سرد است. در زمستان گاهی دمای هوا به ۱۲ درجه زیر صفر نیز می‌رسد. اما تابستان‌هایش از نظر آب و هوا بسیار مطبوع و دل انگیز بوده و طبیعت آن هم سرشار از زیبایی‌ می‌شود. بهترین زمان سفر به ایروان از اردیبهشت تا خرداد است که هوا واقعا عالی و دلچسب می‌باشد.

از نظر آب و هوا هر دو شهر سرد بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

رفت و آمد در داخل شهر

باکو: فرودگاه بین المللی شهر باکو، فرودگاه حیدر علی اف نام دارد و این شهر دارای سیستم حمل و نقل عمومی خوب و کار آمدی است، اتوبوس‌های باکو به تعداد بسیار زیاد و در اکثر خیابان‌های این شهر حضور دارند و هزینه‌اشان نیز خیلی کم است، به همین دلیل خیلی به صرفه و مناسبند. متروی باکو بسیار دقیق، تمیز و منظم است، دارای 2 خط اصلی می‌باشد و هر 3 دقیقه یک بار قطار جدید وارد ایستگاه می‌شود. تاکسی‌های این شهر با رنگ زرد یا سفید بسیار ایمن و مطمئن و البته کمی گران‌تر از بقیه‌ی وسایل عمومی هستند. باکو تراموا هم دارد اما این تراموا بسیار قدیمی بوده و بیشتر مواقع غیر فعال است.

ایروان: شهر ایروان یک فرودگاه به نام فرودگاه بین المللی زوارتنوتس دارد که در فاصله‌ی 12 کیلومتری شهر قرار گرفته است. برای جابجایی در داخل شهر گزینه‌های زیادی وجود دارد: از جمله تاکسی، مترو، اتوبوس، اتوبوس برقی و مینی بوس. تاکسی به دلیل هزینه‌ی زیادی که روی دست مسافران می‌گذارد مورد مناسبی برای یک سفر کم هزینه نمی‌باشد، اما در عوض مترو هم ارزان است و هم خلوت. اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها نیز قیمت مناسبی دارند و برای رفت و آمد در داخل شهر و همچنین رفت و آمد بین شهری مناسب می‌باشند.

وسایل حمل و نقل عمومی در این دو شهر تقریبا در یک سطح است فقط از این جهت که باکو نسبت به ایروان بزرگ‌تر است احتمالا برای جابجایی در داخل شهر باکو باید کمی بیشتر هزینه کنید.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

جاذبه‌های گردشگری

باکو: باکو دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است، ازجمله: برج‌های شعله، بافت قدیمی باکو (ایچری شهر)، کاخ شروان شاه و اثر سنگی قبوستان.

ایروان: شهر ایروان به دلیل قدمت زیاد کشور ارمنستان، دارای جاذبه‌های تاریخی و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به گاسگاد یا هزار پله، میدان جمهوری، دره‌ی گل‌ها و کلیسای گغارت اشاره کرد.

هر دو شهر جاذبه‌های گردشگری فراوان و زیبایی دارند.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

خرید

باکو: در شهر باکو بازارها و مراکز خرید گوناگونی وجود دارد، مرکز خرید اِی اِف مال، مرکز خرید پارک مترو، مرکز خرید پارک بولوار، بازار گنجلیک و پورت باکو از جمله بازارها و مراکز خرید این شهر هستند.

ایروان: شهر ایروان دارای مراکز خرید لوکس با برندهای معتبر و همچنین بازارهای محلی با محصولاتی محلی و ارزان قیمت می‌باشد. از جمله بازارهای محلی ایروان می‌توان بازار ورنیساژ، بازار پتاک، بازار گومی شوکا و از مراکز خرید شیک آن می‌توان مرکز خرید تاشیر،‌ مرکز خرید اسکادا، مرکز خرید باغ دالما و... را نام برد.

از نظر مراکز خرید نیز دو شهر به هم بسیار نزدیک بوده و تفاوت چندانی ندارند.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

سواحل

باکو: شهر باکو از سمت دریای خزر دارای سواحلی بسیار زیبا و دیدنی است که از میان آن‌ها می‌توان ساحل سیزون که ساحلی بسیار تمیز و خلوت است، ساحل بیلگا که ساحلی تمیز و ماسه‌ای است و ورود به آن رایگان است، ساحل کریستین با منطقه‌ی ساحلی تمیز به همراه نگهبان و ساحل شیکوف که دارای امکاناتی نظیر استخر کودکان، دو استخر برای بزرگسالان و پارک آبی می‌باشد را نام برد.

ایروان: ایروان به دلیل دور بودن از دریاها ساحل ندارد، تنها منطقه‌ی ساحلی که می‌توان در آن پیدا کرد کرانه‌های دریاچه‌ی سوان است که بزرگ‌ترین دریاچه‌ی ارمنستان می‌باشد.

از نظر داشتن سواحل، شهر باکو وضعیت بسیار بهتری دارد، زیرا ایروان عملا ساحلی ندارد اما باکو از سواحلی بسیار زیبا و رویایی برخوردار است.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

غذا

باکو: شهر باکو غذاهای سنتی بسیار خوش رنگ و لعابی دارد که دل هر کسی را می‌برند، غذاهایی مثل کوفته‌ی بز باش که از برنج، گوشت، نخود و ادویه تهیه شده و آذری‌های ایران هم آن را می‌پزند، ساج که مواد اصلی آن گوشت و سبزیجات معطر هستند، لاوانگی که همان مرغ شکم پر است و پیلاف یا شاه پلو که اصیل‌ترین غذای آذربایجان است و نوعی پلو است که در آن برنج را به همراه میوه‌ی خشک و آجیل سرو می‌کنند. از جمله رستوران‌های معروف باکو می‌توان رستوران ماریوانا، رستوران میتینگ پوینت، رستوران فیروزه و رستوران موگام کلاب را نام برد.

ایروان: شهر ایروان از جمله شهرهایی است که دارای فرهنگ غذایی بسیار غنی می‌باشد. از جمله غذاهای این شهر می‌توان قاپاما که شبیه دلمه‌ی ایرانی‌هاست و در زمان کریسمس پخته می‌شود، ‌ماهی کبابی یا ایشخان که از قزل آلاهای دریاچه‌ی سوان برای پخت آن استفاده می‌شود،‌ تولما یا دلمه‌ی ارمنستانی که از کلم، ‌گوجه،‌ فلفل، بادمجان،‌ برگ مو، گوشت و... در طبخ آن استفاده می‌شود و هریسه که یکی از غذاهای سنتی و لذیذ ارمنی است و در روزهای خاصی از سال پخته می‌شود را نام برد. در ایروان هم می‌توانید در رستورانی شیک و لاکچری غذا بخورید و هم از غذا فروشی‌های کنار خیابان غذا تهیه نمایید. در این شهر رستوران‌های بسیار معروف و خوش سابقه‌ای همچون رستوران ایرانی آرارت، رستوران مجلل انوش و رستوران ایرانی شروان فعالیت دارند.

به طور کلی تنوع و کیفیت غذاها و سرویس دهی رستوران‌ها در هر دو شهر تقریبا یکسان است ولی باکو بیشتر دارای رستوران است تا غذا خوری‌های خیابانی.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

هتل

باکو: شهر باکو دارای هتل‌های گران و ارزان قیمت بسیاری می‌باشد، پس از بابت هزینه‌ی هتل نگرانی نداشته باشید. این شهر هتل‌های فراوانی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به هتل ۳ ستاره‌ی کارات، هتل ۵ ستاره‌ی هیلتون باکو، هتل ۳ ستاره و ارزان قیمت بوتا و هتل ۵ ستاره و زیبای گرند هتل یوروپ باکو اشاره کرد.

ایروان: در شهر ایروان به تعداد بسیار زیاد هتل و اقامت‌گاه وجود دارد،‌ انواع و اقسام اقامت‌گاه‌ها، ‌از ارزان قیمت و سطح پایین گرفته تا لاکچری و مجلل. هتل‌هایی مثل هتل ارزانِ شیراک، هتل 4 ستاره‌ی آنی پلازا، هتل زیبای مترو پل و بسیاری هتل‌های دیگر که به مسافران این امکان را می‌دهند که با هر بودجه‌ای برای اقامت خود مکان مناسبی بیابند.

از آنجا که هم باکو و هم ایروان هر دو از شهرهای توریستی به شمار می‌روند،‌ هر دو دارای تعداد زیادی هتل‌های ارزان و گران قیمت می‌باشند. به همین دلیل دو شهر از نظر برخورداری از هتل‌های مجهز، تمیز و البته با قیمت مناسب تقریبا در یک جایگاه قرار دارند.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

هزینه‌های سفر

باکو: باکو شهری است که قیمت‌ها در آن به نسبت ایران ارزان است و برای افرادی که هزینه‌ها برایشان مهم است گزینه‌ی بسیار مناسبی برای سفر می‌باشد.

ایروان: ایروان نیز مانند باکو شهری بسیار ارزان است و قیمت‌ها در این شهر بالا نیست. تنها در زمان اوج گردشگر هزینه‌ی هتل‌ها اندکی بالاتر می‌رود.

در کل قیمت‌ها در باکو و ایروان تا حدود زیادی هم سطح بوده و هزینه‌ی سفر به این دو شهر تقریبا یکسان است.

باکو یا ایراوان

باکو یا ایراوان

امنیت

باکو: میزان جرم و جنایت در شهر باکو بسیار کم است، به طوری که می‌توان با آرامش به این شهر سفر کرد و هیچ نگرانی‌ای از بابت امنیت در باکو وجود ندارد.

ایروان: شهر ایروان یکی از امن‌ترین شهرهای دنیاست و می‌توان سفری بدون دغدغه به این شهر داشت. تنها رعایت کردن جانب احتیاط کافی بوده و نگرانی بیشتر جایز نیست.

میزان امنیت در هر دو شهر باکو و ایروان به یک اندازه است و می‌توان با خیال راحت به هر دو شهر سفر کرد.


باکو یا ایراوان


ما در این مقاله شما را با دو شهر زیبای باکو و ایروان آشنا کرده و این دو شهر را از جنبه‌های گوناگون با هم مقایسه نمودیم تا اگر شما برای سفر به یکی از این دو شهر دچار تردید هستید بتوانید با استفاده از این مقاله تصمیم خود را بگیرید، اگر تمایل دارید به شهر باکو سفر کنید به قسمت شهر باکو در سایت ما مراجعه کنید و اگر می‌خواهید به ایروان بروید به بخش ایروان در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید