چگونه به ایروان سفر کنیم؟ 20 نکته‌ی ضروری سفر به ایروان
ضحا اکبری 1400/02/19 3092 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ارمنستان و خصوصا شهر ایروان به عنوان پایتخت این کشور یکی از مقاصد محبوب ایرانیان برای تفریح است، چرا که این کشور در کنار جاذبه‌های طبیعی فراوان و آثار تاریخی بیشمار، مردمانی به شدت مهربان و مهمان نواز دارد که لذت سفر را برای هر کسی صد چندان می‌کنند. ضمن اینکه ارمنستان از لحاظ فرهنگ در سطح بالایی است و آشنایی با آداب و رسوم این کشور از جذابیت‌های سفر هر گردشگری محسوب می‌شود. همچنین پایین بودن هزینه‌های سفر به ایروان از دیگر دلایل محبوبیت این شهر به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم به توضیح نکات مربوط به سفر به ایروان برای شما بپردازیم، در صورتی که به سفر به ایروان پایتخت ارمنستان علاقمند هستید ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای ارمنستان وارد صفحه "تور ایروان" شوید.

  1. موقعیت جغرافیایی ایروان

ایروان یکی از زیباترین شهرهای منطقه‌ی قفقاز در کشور ارمنستان است که در گذشته‌های بسیار دور در کرانه‌های رود هرازدان و در دامنه‌های کوه آرارات بنا شد. این شهر از شمال با استان کوتایک، از جنوب با آرارات، از شمال غربی با آراگاتسوتن و از جنوب غربی با آروامیر هم مرز است و ارتفاع آن از سطح دریا بین 900 تا 1300 متر می‌باشد. ایروان پایتخت کشور ارمنستان است و با وجود پیشرفت زیادی که در زمینه‌های حمل و نقل، تولید، محصولات کشاورزی، فرآوری فلزات و... داشته هنوز سنت‌های خود را حفظ نموده و اسیر جمعیت زیاد و آلودگی‌هایی که انسان‌ها ایجاد می‌کنند نشده است.

ایروان

  1. اطلاعاتی در مورد ایروان

ایروان پایتخت کشور ارمنستان، دارای 1 میلیون 300 هزار نفر جمعیت است و در آن اقوام مختلفی از مردمان ایرانی، کرد، روس و آذری زندگی می‌کنند که در زمان فروپاشی شوروی به این شهر مهاجرت نموده‌اند. واحد پول ارمنستان (شهر ایروان)، درام (ADM) و زبان اصلی مردمانش ارمنی است، (البته دو زبان روسی و انگلیسی هم تا حدودی در این کشور رایج است). کد تلفن شهر ایروان 10 و اختلاف ساعت آن با ایران حدود نیم ساعت جلوتر از ایران است. نوع برق آن شهری و 230 ولت_ 50 هرتز است و شماره‌های اضطراری آن برای پلیس 102، برای آمبولانس 103 و برای آتش نشانی 101 می‌باشد.

ایروان

  1. دین، آداب و رسوم و فرهنگ مردم ایروان

مردم ایروان دارای دین مسیحیت بوده و اکثریت آن‌ها از این مذهب پیروی می‌کنند. آن‌ها هنوز شکل سنتی زندگی را حفظ کرده‌اند و به باورها و سنن خود علاقه‌ی عجیبی دارند، تا جایی که با وجود پیشرفت‌های فراوان هنوز به برخی سنت‌های قدیمی خود پایبند هستند، مثلا اگر سوار خودروی مردم محلی شوید ممکن است راننده که یک مرد است از میان شما تنها با مردان صحبت کند. با این حال مردم ایروان بسیار مهربان، خونگرم و مهمان نواز بوده، به سرعت و راحتی با گردشگران دوست شده و حتی آن‌ها را به منازلشان دعوت می‌کنند.

ایروان

  1. جشنواره‌های ایروان

در شهر ایروان جشنواره‌ها و فستیوال‌های متنوع و گوناگونی برگزار می‌شود که در ادامه به توضیح برخی پرداخته‌ایم:

  • جشنواره‌ی تاراز: یکی از شادترین جشن‌های ایروان جشنواره‌ی تاراز است که همه ساله در روز چهارم ماه آگوست در این شهر برگزار می‌شود، در این روز مردم لباس‌های محلی به تن کرده وبا موسیقی محلی به رقص و شادی و پایکوبی می‌پردازند.
  • جشنواره‌ی بین المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان: در این جشنواره فیلمسازان از سراسر دنیا دور هم جمع شده و فیلم‌های خود را با موضوعات زندگی عادی مردم، مسائل اجتماعی و... برای عموم در سینما مسکوی ایروان به نمایش درمی‌آورند. در پایان نیز از میان فیلم‌ها تعدادی را برگزیده و به آن‌ها هدایایی اهدا می‌کنند.
  • جشنواره‌ای برای روز جهانی جاز: هر سال در روز 30 آوریل علاقمندان به موسیقی از سراسر جهان در مجتمع آبشار ایروان جمع شده و از اجرای موسیقی زنده‌ی خوانندگان مورد علاقه‌ی خود لذت می‌برند.

ایروان

  1. ویزای توریستی برای سفر به ایروان

بر طبق توافق نامه‌ای که در سال 1395 بین مسئولان دو کشور ایران و ارمنستان امضا شد، ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به ارمنستان سفر کنند. به این معنی که فرد ایرانی می‌تواند به ایروان سفر کرده و تنها با در دست داشتن پاسپورت، در فرودگاه این شهر ویزا بگیرد. البته این مورد فقط برای ویزای توریستی صادق است و در رابطه با ویزاهای دیگر صدق نمی‌کند.

ایروان

  1. پرواز و بلیط سفر از شهرهای ایران به ایروان

پرواز از ایران به ایروان از طریق شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان، کاسپین، آرمنیا و تابان و از بیشتر شهرهای بزرگ ایران همچون تهران،‌ اصفهان،‌ تبریز،‌ مشهد و... به صورت مستقیم انجام می‌گیرد. بلیط این پرواز نیز از همین شهرها و از طریق شرکت‌های گردشگری به راحتی قابل خریداری می‌باشد. در تمامی روزهای هفته پروازهای تهران به ایروان انجام می‌شود و محبوب‌ترین شرکت هواپیمایی این مسیر ایر لاین ماهان است.

ایروان

  1. آب و هوای ایروان

کشور ارمنستان و بالطبع شهر ایروان به دلیل قرار گیری در نزدیکی کوه‌ها دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می‌باشد. در این شهر بارش باران و برف بسیار زیاد بوده و بیشتر روزهای سال هوا سرد است. در زمستان گاهی دمای هوا به ۱۲ درجه زیر صفر نیز می‌رسد. اما تابستان‌هایش از نظر آب و هوا بسیار مطبوع و دل انگیز بوده و طبیعت آن هم سرشار از زیبایی‌ می‌شود.

ایروان

  1. بهترین زمان سفر به ایروان

 همان طور که ذکر شد کشور ارمنستان یک کشور کوهستانی است بنابراین دارای زمستان‌هایی بسیار سرد با بارش‌های فراوان می‌باشد. پس به دلیل سرمای هوا، در فصل زمستان کم‌ترین میزان گردشگر به ایروان وارد می‌شود، چرا که بخاطر هوای سرد افراد نمی‌توانند از همه‌ی تفریحات این شهر لذت ببرند. اما همین زمان به دلیل کم بودن توریست‌ها، قیمت هر چیزی پایین‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند که برای افرادی که به دنبال سفری با کم‌ترین هزینه هستند بسیار مناسب می‌باشد. با توجه به این توضیحات هر فردی می‌تواند بسته به دلیل خود برای سفر به ایروان و همچنین بودجه‌ای که برای این سفر در نظر گرفته، بهترین زمان سفر به این شهر زیبا را تعیین نماید. بهارهای ایروان بسیار زیبا، تابستان‌هایش پر از میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه و فصل سردش با کاهش قیمت‌ها هر کدام می‌تواند دلیلی برای سفر به ایروان باشد.

ایروان

  1. جاذبه‌های گردشگری ایروان

شهر ایروان به دلیل قدمت زیاد کشور ارمنستان، دارای جاذبه‌های تاریخی و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاسگاد یا هزار پله: گاسگاد مکانی است که به وسیله‌ی تعداد زیادی پله، کم ارتفاع‌ترین نقطه‌ی شهر ایروان (مرکز شهر) را به مرتفع‌ترین قسمت آن ( پارک پیروزی در شمال ایروان) متصل می‌نماید. این مکان که در سال ۱۹۷۰ توسط معماری به نام تروسیان ساخته شد دارای ۷۵۰ پله است و در طبقه‌های مختلف آن مجسمه‌هایی در اشکال گوناگون دیده می‌شود.

ایروان

  • میدان جمهوری: این میدان که در سال ۱۹۲۶ به وسیله‌ی الکساندر تامانیان ساخته شده، در مرکز شهر ایروان قرار دارد. میدانی بیضی شکل که دور تا دور آن را ساختمان‌های مختلفی از جمله موزه‌ی تاریخ ملی ارمنستان، ‌پست مرکزی، هتل زنجیره‌ای ماریوت آرمنیا، ‌وزارت امور خارجه و ساختمان هیئت دولت فرا گرفته است. در زمان‌هایی که جشن‌های ملی ارمنستان در شهرهای گوناگون این کشور در حال برگزاری است، در محل میدان جمهوری ایروان، مراسم‌های مختلفی همچون آتش بازی، پخش آهنگ و نور پردازی انجام می‌گیرد.

ایروان

  • دره‌ی گل‌ها: دره‌ی گل‌ها نام مکانی در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری شمال شرق ایروان است که هم طبیعت بسیار زیبایی دارد و هم تعداد زیادی جاذبه‌ی تاریخی را در خود جای داده است. از جمله جاذبه‌های این مکان می‌توان به گیاهان فراوانش در بهار و تابستان، پیست اسکی ۷ کیلومتری‌اش در زمستان،‌ مقبره‌ی ۲ پادشاه ارمنی که در جنگ‌ کشته شده‌اند، سنگ‌های صلیبی که مربوط به قرون ۱۲ و ۱۳ می‌باشند،‌ مجموعه‌ای از کلیساها شامل ۴ کلیسای بزرگ و ۲ کلیسای کوچک و... اشاره کرد.

ایروان

  • کلیسای گغارت: این مکان از ۲ کلیسا تشکیل شده یکی کلیسای بیرونی که در اوایل قرن سیزدهم به دستور خاندان زاکریان ساخته شده و دیگری کلیسای درونی که در اواخر این قرن و به دستور خاندان پروشیان بنا گردیده است. کلیسای گغارت که در دل صخره‌ها و با تراش سنگ‌ها ساخته شده یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شهر ایروان به شمار می‌رود.

ایروان

  1. غذا در ایروان

شهر ایروان از جمله شهرهایی است که دارای غذاهای سنتی و بسیار لذیذ می‌باشد. از جمله غذاهای این شهر می‌توان قاپاما که شبیه دلمه‌ی ایرانی‌هاست و در زمان کریسمس پخته می‌شود، ‌ماهی کبابی یا ایشخان که از قزل آلاهای دریاچه‌ی سوان برای پخت آن استفاده می‌شود،‌ تولما یا دلمه‌ی ارمنستانی که از کلم، ‌گوجه،‌ فلفل، بادمجان،‌ برگ مو، گوشت و... در طبخ آن استفاده می‌شود و هریسه که یکی از غذاهای سنتی و لذیذ ارمنی است و در روزهای خاصی از سال پخته می‌شود را نام برد. در ایروان هم می‌توانید در رستورانی شیک و لاکچری غذا بخورید و هم از غذا فروشی‌های کنار خیابان غذا تهیه نمایید. در این شهر رستوران‌های بسیار معروف و خوش سابقه‌ای همچون رستوران ایرانی آرارت، رستوران مجلل انوش و رستوران ایرانی شروان فعالیت دارند.

ایروان

  1. هتل‌های ایروان

در شهر ایروان به تعداد بسیار زیاد هتل و اقامت‌گاه وجود دارد،‌ انواع و اقسام اقامت‌گاه‌ها، ‌از ارزان قیمت و سطح پایین گرفته تا لاکچری و مجلل. هتل‌هایی مثل هتل ارزانِ شیراک، هتل 4 ستاره‌ی آنی پلازا، هتل زیبای مترو پل و بسیاری هتل‌های دیگر که به مسافران این امکان را می‌دهند که با هر بودجه‌ای برای اقامت خود مکان مناسبی بیابند.

ایروان

  1. جابجایی در ایروان

شهر ایروان یک فرودگاه به نام فرودگاه بین المللی زوارتنوتس دارد که در فاصله‌ی 12 کیلومتری شهر قرار گرفته است. برای جابجایی در داخل شهر گزینه‌های زیادی وجود دارد: از جمله تاکسی، مترو، اتوبوس، اتوبوس برقی و مینی بوس. تاکسی به دلیل هزینه‌ی زیادی که روی دست مسافران می‌گذارد مورد مناسبی برای یک سفر کم هزینه نمی‌باشد، اما در عوض مترو هم ارزان است و هم خلوت. اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها نیز قیمت مناسبی دارند و برای رفت و آمد در داخل شهر و همچنین رفت و آمد بین شهری مناسب می‌باشند.

ایروان

  1. کم کردن هزینه‌ها در ایروان

برای اینکه بتوانید سفری کم هزینه‌تر به ایروان داشته باشید می‌توانید چند کار ساده انجام دهید:‌ می‌توانید برای جابجایی در داخل شهر به جای تاکسی گران قیمت از اتوبوس، مینی بوس و مترو که ارزان‌تر هستند استفاده کنید، می‌توانید یک آپارتمان دارای آشپزخانه اجاره کرده و خودتان آشپزی نمایید،‌ می‌توانید از تورهای رایگانی که در قسمت‌های مختلف شهر برای بازدید از جاذبه‌های این شهر برگزار می‌شود استفاده کنید و... . با همین کارهای کوچک می‌توانید تا حد زیادی درهزینه‌ها صرفه جویی کرده و پول کمتری خرج کنید.

ایروان

  1. امنیت ایروان

کشور ارمنستان از نظر امنیت در سطح خوبی قرار دارد و میزان جرم و جنایت در این کشور پایین است. با این وجود گردشگران باید نکات ایمنی را رعایت کنند. برای مثال از تردد در ساعات انتهایی شب خود داری کنند،‌ در مکان‌های شلوغ از اشیای قیمتی خود مراقبت نمایند،‌ از مدارک شناسایی‌اشان مثل پاسپورت و ویزا کپی گرفته و به جای اصل مدارک، کپی آن را همراه داشته باشند و... .


ایروان

  1. فاصله گرفتن از محیط شهری در ایروان

هر چند مردم ارمنستان هنوز به سنت‌های خود پایبند بوده و به آن‌ها احترام می‌گذارند اما به هر حال تکنولوژی وارد این شهر شده و بسیاری مسائل را تحت تاثیر خودش قرار داده است. به همین دلیل در روزهایی که در این شهر هستید می‌توانید از محیط شهری فاصله گرفته و با حضور در روستاهای اطراف ایروان علاوه بر استفاده‌ی هر چه بیشتر از زیبایی‌های طبیعیِ این مناطق،‌ با مردم مهربان، ‌مهمان نواز و خونگرم روستاها آشنا شوید.

ایروان

  1. خرید در ایروان

یکی از لذت‌های سفر به هر مکانی خرید کردن در آنجاست، شهر ایروان دارای مراکز خرید لوکس با برندهای معتبر و همچنین بازارهای محلی با محصولاتی محلی و ارزان قیمت می‌باشد. از جمله بازارهای محلی ایروان می‌توان بازار ورنیساژ، بازار پتاک، بازار گومی شوکا و از مراکز خرید شیک آن می‌توان مرکز خرید تاشیر،‌ مرکز خرید اسکادا، مرکز خرید باغ دالما و... را نام برد.


ایروان

  1. سوغات ایروان

شهر ایروان محصولات بسیار زیادی دارد که می‌توان از هر یک از آن‌ها به عنوان سوغات این شهر استفاده کرد. محصولاتی از جمله:‌ صنایع دستی ایروان شامل سرامیک‌‌های تزئينی،‌ مگنت‌هایی با تصاویر گوناگون،‌ ظروف سفالی،‌ عروسک، نمادهای ملی این شهر،‌ رخت آویزهای چوبی و... . ضمن اینکه مربای گردوی ایروان، خاچکار که صلیب‌های حکاکی شده روی چوب هستند، شکلات و قهوه‌ی ایروان و بسیاری محصولات دیگر نیز به عنوان سوغات ایروان به شمار می‌روند.


ایروان

  1. واکسن‌های مورد نیاز قبل از سفر به ایروان

برای سفر به ایروان تزریق واکسن خاصی نیاز نیست و این امر ضروری نمی‌باشد. اما در صورتی که فرد حساسی هستید و به این مسائل خیلی اهمیت می‌دهید می‌توانید قبل از سفر ۲ واکسن هپاتیت A و هپاتیت B را بزنید.

ایروان

  1. اپلیکیشن‌های مورد نیاز در ایروان

یکی از کارهای مهم هنگام سفر به ایروان این است که چند نرم افزار کاربردی و مفید را در تلفن همراه خود نصب کنید، مثلا دو اپلیکیشن GG و Yadex taxi که برای گرفتن تاکسی به کار می‌روند. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که این نرم افزارها را قبل از سفر به ایروان در گوشی خود نصب کنید زیرا برای نصب در ایروان باید از پیام کوتاه استفاده کنید که هزینه‌ی بسیار بالایی دارد.

ایروان

  1. سیم کارت در ایروان

بهتر است که پس از سفر به ایروان سیم کارت کشور ارمنستان را خریده و دیگر از سیم کارت خودتان استفاده نکنید. چرا که هزینه‌ی رومینگ در ایروان بسیار بالا بوده و اصلا مقرون به صرفه نیست.

ایروان

در این مقاله شما را با کشور ارمنستان، پایتختش ایروان و ملزومات سفر به آن آشنا کردیم، اگر تمایل داشتید به این کشور زیبا و جذاب سفر کنید حتما به قسمت ارمنستان در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید