جشن آب ارمنستان | تصاویر و نکات جالب در مورد جشن آب ایروان
ضحا اکبری 1401/05/09 1694 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور ارمنستان، یکی از کشورهای همسایه‌ی ایران و از جمله مقاصد محبوب برای سفر است، این کشور به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا، جاذبه‌های گردشگری متعدد، مردمانی مهربان و مهمان نواز، آداب و رسوم زیبا و... یکی از کشورهای توریست پذیر دنیاست. در کشور ارمنستان همه ساله جشنواره‌های فراوانی برگزار می‌شود، که جشن آب (وارداوار یا وارتاوار) یکی از زیباترین و هیجان انگیزترینِ آن‌هاست، در این مقاله تصمیم داریم تا جشن آب را به شما معرفی کرده و در مورد قسمت‌های مختلف آن برایتان صحبت کنیم. پس اگر به آداب و رسوم ملل مختلف علاقه دارید، یا قصد دارید در تابستان به ارمنستان سفر کنید، تا انتهای مقاله همراهِ ما باشید.

جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان، یکی از جشنواره‌های مهم و قدیمیِ این کشور است، که در میان شهروندان ارمنی و گردشگرانی که به ارمنستان سفر می‌کنند، بسیار محبوب است. دلیل این علاقه‌ی مردم به جشن آب، علاوه بر اینکه به نوعی احترام به سنت‌های قدیمی‌اشان است، شادی و هیجانی است که در تمام طول روز تجربه می‌کنند. آن‌ها به بهانه‌ی جشن آب، یک روز هم که شده از گرمای تابستان به خنکای آب پناه می‌برند و با رقص، آواز، شادی و بازی این روز را جشن می‌گیرند، جشنی که در آن به کودکان خیلی خوش می‌گذرد حتی بیشتر از بزرگسالان.

تاریخچه‌ی جشن آب ارمنستان

جشن آب یکی از فستیوال‌های اصیلِ ارمنستان است که قدمتش به سال‌‌های بسیار دور برمی‌گردد، زمانی که مردم بت پرست بودند و برای احترام به الهه‌ی آب و زیبایی و عشق یعنی آستقیک، در این روز اعمال خاصی انجام می‌دادند. آن‌ها در روز جشن آب، به یکدیگر گل سرخ که نماد الهه‌ی زیبایی بود، هدیه داده و با حضور در کنار الهه‌ی آستقیک، به آن ادای احترام می‌کردند، (در زبان ارمنی کلمه‌ی وارت به معنی گل سرخ و کلمه‌ی وار به معنی برخاستن است). با گذشت زمان و روی آوردن مردم به مسیحیت، این مراسم رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت، آیتم‌های جدیدی به آن اضافه شد و پاشیدن آب بر روی همدیگر به نشانه‌ای از شفا، روشنی و پاکی تبدیل گشت.

بخش‌های مختلف و جذاب جشن آب ارمنستان

جشن آب با حضور در کلیسا و انجام مراسم تجلی مسیح آغاز می‌شود، بعد از آن آئین گرامیداشت آب برگزار شده و برای افزایش برکت، به هر آنچه نماد برکت است مانند انواع میوه‌ها از جمله سیب ادای احترام می‌کنند. پس از آن عباداتی برای جلوگیر از انواع حوادث مانند سیل انجام داده و در حرکتی نمادین، تعدادی کبوتر را آزاد کرده و به آسمان می‌فرستند. از اینجا به بعد قسمت شاد مراسم شروع شده و همه با پایکوبی، برگزاری نمایش‌های گروهی، اجرای آواز محلی و از همه مهم‌تر و جذاب‌تر، پاشیدن آب بر روی یکدیگر به شادی و تفریح می‌پردازند. در روز برگزاری جشن آب، هر کسی را که بیرون از خانه ببینید سطلی آب یا تفنگ آبی بزرگی در دست دارد، مردم در کوچه و خیابان به هم آب می‌پاشند و رهگذران از آبی که ممکن است از بالکن خانه‌ها روی آن‌ها پاشیده شود، در امان نیستند! در این روز هیچ کس از اینکه کسی او را با سطلی پر از آب خیس کند ناراحت نمی‌شود، بلکه این شرایط را به فال نیک گرفته و آن را نشانه‌ای از روشنایی و شفا می‌داند.

زمان برگزاری جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان، زمان دقیقی ندارد، چرا که تاریخ برگزاری این جشن به روز عید پاک وابسته است و با توجه به اینکه تاریخ عید پاک تغییر می ‌کند، زمان برگزاری جشن آب نیز متغیر است. به هر حال جشن آب در یکی از روزهای ماه جولای برگزار می‌شود، دقیقا 14 هفته یا 98 روز پس از عید پاک. مردم ارمنستان در ماه جولای گرم‌ترین روزهای سال را تجربه می‌کنند و برگزاری جشنی همچون جشن آب می‌تواند تا حد زیادی از گرمای این زمان بکاهد.

مکان برگزاری جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان در تمام مناطق این کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب انجام می‌شود، مردمِ همه‌ی شهرها و روستاها، تمام طول سال را منتظرند تا زمان برگزاری جشن آب برسد و بتوانند این روز بزرگ را جشن بگیرند. البته برگزاری مراسم جشن آب در ایروان پایتخت ارمنستان، جلوه و جذابیت دیگری دارد، زیرا هم بزرگ‌تر است و هم پرجمعیت‌تر، ضمن اینکه گاهی برای افزایش جذابیت این مراسم، ماشین‌های شهرداری و آتش نشانی نیز وارد ماجرا شده و با پاشیدن آب روی مردم، سعی می‌کنند که بیشتر به آن‌ها خوش بگذرد. در گذشته‌های دور در ایران نیز این مراسم انجام می‌شده، اما امروزه علاوه بر ارمنستان کشورهای ترکیه، کامبوج، مالزی و... نیز در یک روز خاص، جشنواره‌ی آب برگزار می‌کنند.

خوراکی و نوشیدنی‌های مخصوص جشن آب ارمنستان

شرکت کنندگان در جشن آب، در طول مراسم خوراکی خاصی نمی‌خورند و سعی می‌کنند تمام وقت خود را صرف بازی و شادی کنند، اما پس از اتمام مراسم، با خوردن میوه‌های خنک تابستانی مثل هندوانه، نوشیدنی‌های خنک و گوارا و غذاهای محلیِ ارمنستان از خودشان پذیرایی می‌کنند. قطعا پس از یک روز کامل تفریح کردن، خوردن یک غذای خوشمزه یا نوشیدن یک شربت خنک، خاطره‌ی آن روز را به یاد ماندنی‌تر خواهد کرد!

جشن آب، یکی از مراسم‌های زیبا و هیجان انگیز در کشور ارمنستان است که در این مقاله شما را با آن و قسمت‌های مختلف و متنوعش آشنا کردیم، اگر تصمیم داشتید برای شرکت در این جشن یا بازدید از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان به این کشور سفر کنید، می‌توانید به قسمت ارمنستان در سایت ما سر بزنید.

در کشور ارمنستان جشن‌ها و فستیوال‌های زیبایی انجام می‌شود که یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترینِ آن‌ها، جشن آب است، مراسمی پر جنب و جوش و پر هیجان که آدم‌های بزرگ به یاد دوران کودکی با یکدیگر آب بازی می‌کنند!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید