19 نکته مهم برای سفری ارزان به ایروان
مجتبی پورموسوی 1400/06/13 4601 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



19 نکته مهم برای سفری ارزان به ایروان

سفر ارزان به ارمنستان یکی از بهترین پیشنهاد‌ها برای هر شخصی به حساب می‌آید.ما در این مقاله قصد داریم به 19 نکته برای سفر ارزان به ارمنستان بپردازیم با ما همراه باشید.

ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های روی زمین است . ریشه‌های اصلی آن به سال ۸۶۰ پیش از میلاد مسیح برمی‌گردند و پایتخت آن ایروان به تازگی ۲۸۰۰ مین سالگرد خود را جشن گرفت که آن را به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای به طور مداوم مسکونی جهان تبدیل کرد .

این کشور و ملتش دارای یک فرهنگ بسیار غنی ، تعداد زیادی از مکان‌های زیبا ی جهان برای کشف ، مواد غذایی شگفت انگیز و لذیذ ، و برخی از پذیرا‌ترین و مهمان نواز مردمی‌که تا به حال ملاقات کرده اید است !  

عده زیادی هستند که هنوز به این بخش زیبا از جهان شگفت انگیز و زیبا نرسیده اند و آن را ندیده اند از گفتن علاقه خودمان و زییبایی‌های این کشور درنگ و تامل می‌کنیم تا عشقمان به ارمنستان زیبا را با دیگران در میان نگذاریم ( می‌خواهیم آن را مثل رازی مخفی و کوچک و به عنوان یک مقصد بودجه پسند و خودمانی نگه داریم ) !

در این در اینجا ما با به اشتراک گذاری نوزده مورد از بهترین راهنمایی‌هایمان برای صرفه جویی در پول در یک سفر ارزان به ارمنستان به شما برای داشتن سفری بهتر کمک می‌کنیم
همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای ارمنستان وارد صفحه تورهای "ایروان" شوید.

ارمنستان

1. راه رفتن  و پیاده روی در اطراف شهرستان‌ها :

شهرهای ارمنستان به شدت برای پیاده روی مناسب هستند پس با خودتان کفش راحت و مناسب راه رفتن بیاورید !

همه چیز درباره مسیر در پیاده رو‌ها ی این کشور به خوبی مشخص شده‌است . شما حتی می‌توانید از یک نقطه در ایروان ، پایتخت کشور به نقطه دیگری در 30-40 دقیقه برسید ؛ جدا از اینکه پیاده روی و قدم زدن از ارزان‌ترین و سالم‌ترین کار‌هاست و هم ساده‌ترین راه برای شناخت محیط اطراف است پس با خودتان کفش راحت و مناسب راه رفتن بیاورید که حسابی به کارتان می‌آیند !

اگر خیلی اتفاقی گم شدید ، فقط از خود مردم محلی بپرسید و کمک بگیرید ، آن‌ها خيلي مهمان نواز و صمیمی‌هستند ؛ عاشق اين هستند که شهرشان را نشان دیگران دهند و اصلا تعجب نکنید اگر آن‌ها در نهایت راه رفتن با شما به مقصد خانه خودشان رسیدند و شما را دعوت به چیزی بیش از یک قهوه و کیک کردند !

  1. نگاهی به یک تور پیاده روی رایگان در ایروان :

حتی وفتی در یک سفر ارزان به ارمنستان ایروان هم که باشید خیلی چیز‌ها برای انجام دادن و چیزهای بیشتری برای دیدن دارید  که بهترین راه برای برای تجربه این‌ها پیوستن به تور‌های رایگان پیاده روی در ایروان ارمنستان است .

این تور‌های هیجان انگیز حدود سه ساعت طول می‌کشند و تقریبا چهار کیلو متر پیاده روی به همراه 25 نقطه جذاب و دیدنی دارند.  

برای پیوستن تنها کافیست در ساعت پنج بعد از ظهر با ورود به موزه تاریخ در میدان جمهوری باشید .

3. از جایگزین تاکسی استفاده کنید !

در این سفر ارزان به ارمنستان می‌توانید به جای تاکسی از برنامه GG  یا Yandex استفاده کنید ؛ گر چه تاکسی وجود دارد ولی سریع‌ترین راه برای گشت و گذار و دور زدن در اطراف استفاده از برنامه‌های GG یا Yandex است .

مثل اوبر، آن‌ها از راننده‌هاي نزدیک منطقه ات ميخواهند که تو را بردارند تا منتظر آمدن یک تاکسی نمانی . اما GG در حال حاضر فقط در شهرهای بزرگتر کار می‌کند .

سواری در ایروان برای شما حدود $3-4 USD هزینه خواهد داشت بسته به اینکه تا چه حد شما در حال گشت وگذار با ماشین هستید.

رساندن شما به فرودگاه و برگرداندن تان در حدود 6 دلار خواهد شد .

درصورتی که مایل هستید به یک تاکسی به صورت مداوم و دوباره تماس بگیرید ، مطمئن شوید که با او به توافق بر سر قیمت برسید خصوصا در رابطه با فرودگاه . در این زمان‌هاست که تاکسی‌ها ی منظم سعی خواهند کرد از شما پولی دو برابر دو نرم افزار GG و Yandex بگیرند . البته که منتظر یک تاکسی برای سوار شدن و رساندن شما به مقصد مورد نظرتان کار راحتی است ، اما آیا ارزش پول بیشتر را هم دارد ؟ احتمالا که نه ! در این موارد می‌توانید به راننده پیشنهاد دهید به انداره ای که باید در GG پرداخت کنید پرداخت کنید به علاوه 100 AMD (or dram) ($0.21 USD) اضافه تا مجبور به صبر کردن هم نباشید  .

نکته ای کوچک : اگرچه که راننده‌ها از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند اما این کار همیشگی و عادت معمولیشان نیست پس تعجب نکنید اگر دیدید که کمر بندی در کار نیست یا متعجب نشوید اگر راننده نظر شما را برای بستن کمربندش خیلی جدی نگرفت .

  1. با یک مارشروتکا تا دور ايروان را بگردید !

یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای دور کردن و گشت و گذار اطراف شهرهای بزرگتر ، گرفتن  marshrutkas  (مینی بوس) است .  شهرها در حال کار بر روی کنار هم قرار دادن یک نقشه از مسیرهای مختلف هستند ، اما در حال حاضر هم اگر لازم دارید می‌توانید برنامه حمل و نقل A2B که قابل نصب درسیستم عامل اندروید است را استفاده کنید البته اگرخودتان زبان ارمنی را یاد دارید.

سواری marshrutka ؛ 100 AMD ($ 0.21 دلار آمریکا) هزینه دارد ، که شما قبل از پیاده شدن باید آن را پرداخت میکنید ، و یا زمانی که راننده از شما می‌خواهد آن را پرداخت کنید .  برای پیاده شدن در محل مورد نظرتان ،  فقط کافیست بگویید kangnek (کانگ نک) ، که این کلمه به معنی ' توقف در اینجا ' است و اتوبوس یا ماشین در ايستگاه بعدي کنار خواهد کشید تا شما پیاده شوید .

همچنین , در این متن چند راهنمایی برای کمک به شما برای لذت بردن هرچه بیشتر تان از سواری داریم :

اگر می‌توانید و ایرادی ندارد از نظر راننده جلو بنشینید ، راحت تر خواهید بود .

اگر یکی از مارشروتکاس‌های مینی ون را بگیرید ،  خودتان در را باز و بسته می‌کنید اما حتما مطمئن شوید که در را خيلي سخت و محکم نمی‌کوبید به هم وگرنه این درخواست را از راننده خواهید شنید .

گاهی اوقات فضای نشستن ممکن است برای تان تنگ شود و ممکن است احتیاج به ایستادن پیدا کنید .

راستی ، تعجب نکنید اگر زنان از شما بخواهند که کیف پول ، مواد غذایی ، و یا نوزادانشان را برایشان نگهدارید اگر برعکس او صندلی برای نشستن دارید اگر چه که بهتر است در این شرایط‌ها شما جایتان را به آن‌ها تعارف کنید !

5.  بین شهر‌ها اتوبوس بگیرید

ارمنستان

اگرچه که زیرساخت‌های گردشگری به کندی و آرامی‌در حال ساخت و پیشرفت است ، اما دور زدن و گشت و گذار در کشور بسیار آسان است ، حتی اگر اکثر مردم انگلیسی صحبت نکنند .

اتوبوس‌های بزرگتری از ون هم وجود دارند که از شهری به شهر دیگر می‌روند ، اگرچه بیشتر آنها به ایروان می‌روند . به اینها مارشروتکا نیز می‌گویند . هزینه‌ها بسته به مکانی که می‌روید بین 0.50 تا 5.00 دلار آمریکا متغیر است . پول شما قبل از ترک مارشوتکا جمع خواهد شد .

فقط لازم است بدانید که هیچ برنامه اتوبوس واقعی وجود ندارد و آنها معمولاً وقتی پر می‌شوند به شهرهای بزرگتر ( گیموری ، وانادزور ، دلیجان ) می‌روند . در غیر این صورت ، آنها هر ساعتی حرکت می‌کنند ؛ فقط انتظار نداشته باشید که خیلی به موقع باشند !

شما برای استفاده از اتوبوس می‌توانید یکی از سه ایستگاه اتوبوس ایروان را بگیرید .

در طول مسیر ، ممکن است که آنها نیاز به پر کردن مارشتوتکا با گاز داشته باشند . بسیاری از وسایل نقلیه در ارمنستان با گاز طبیعی و پروپان فشرده کار می‌کنند ، بنابراین در هنگام پر کردن ، از شما خواسته می‌شود که به عنوان یک اقدام ایمنی از ماشین خارج شوید پس با آنها همکاری کنید .

6. اگر برای رسیدن به یک شهر جدید عجله دارید ، از یک تاکسی مشترک استفاده کنید.

برای سفر و رفتن از شهری به شهر دیگر با وسیله نقلیه ای به غیر از اتوبوس و ون می‌توانید سوار تاکسی‌های مشترک شوید که معمولاً از ایستگاه اصلی اتوبوس ایروان حرکت می‌کنند . در این تاکسی‌ها کرایه بین 3-4 نفر تقسیم خواهد شد . هیچ برنامه ای برای عزیمت وجود ندارد و همچنین مثل اتوبوس‌ها تا زمان پر شدن ماشین صبر می‌کنند .

هزینه‌ها برای هر نفر بین 5 تا 10 دلار آمریکا متفاوت است ، بسته به اینکه کجا می‌روید . اگرچه می‌توانید با راننده سر هزینه مذاکره و توافق کنید .

اگر خیلی عجله داشته باشید برای حرکت و یکی از مسافران ماشین کمی‌بیشتر برای کرایه خود بپردازد ، راننده هم منتظر نمی‌ماند تا ماشین خود را پر کند و زود تر حرکت خواهد کرد .

نکته کمکی ما برای شما در این موضوع پیدا کردن دوستانی در هتل تان است که می‌خواهند به همان شهر بروند . آنها به شما کمک می‌کنند تاکسی را سریعتر پر کنید !!!

7. برای رفت و آمد فقط باید با اتومبیل حرکت کنید.

باور کنید که این قطعاً ارزان‌ترین و سرگرم کننده‌ترین راه است ! حتی محلی‌ها آن را برای رفت و آمد توصیه می‌کنند . آن را " avtostop " می‌نامند که از واژه روسی به معنای رانندگی می‌آید . هنگام مسافرت به خارج از ایروان و شهر‌های اطراف ، اغلب می‌توان اتومبیل رانی بین روستاها را از انتظار برای مارشروکا آسانتر کرد . با این حال ، آگاهانه‌ترین روش برای گشت و گذار نیست .

اما چون مشخص و واضح است که ارمنی‌ها بسیار صمیمی‌، سخاوتمند و مهمان نواز هستند ، آنها بسیار مایلند غریبه‌هایی را که به دنبال سواری در کنار جاده هستند ، سوار کنند . با این حال ، اگر در آخر با راننده دوست شوید ، آنها اصرار می‌کنند که قبل از اینکه در مقصد مورد نظر خود پیاده شوید ، برای نوشیدنی و غذا شما را مهمان کنند . اگر می‌خواهید ، می‌توانید برای پرداخت کرایه راننده را امتحان کنید ، اما به احتمال زیاد ، آنها با مهربانی از دریافت آن امتناع می‌کنند .

چند نکته در اینجا برای اطمینان از سفر آسان و ایمن :

ما به شما توصیه می‌کنیم تمیز به نظر برسید ، در گروه‌های دو یا سه نفره سفر کنید و یک گروه چند جنسیتی داشته باشید . همچنین اگر راننده ( احتمالاً مرد ) فقط با مردان گروه صحبت می‌کند ، زنان نباید آزرده خاطر شوند ! ارمنستان هنوز یک کشور کاملا سنتی است و این رفتار کاملا طبیعی و برای احترام است .

8.  در ایروان ، سوار مترو شوید 

سیستم مترو ایروان برای بازدیدکنندگان تا حدودی  شناخته شده‌است ، اما به هرحال باز هم در Google Maps نمایش داده می‌شود و یکی از بهترین راه‌ها برای رفت و آمد در شهر است . همچنین این یکی از مواردی است که ساکنان ایروان به آن بسیار افتخار می‌کنند. مترو کارن دمیرچیان ایروان 2 مایل (13  کیلومتر ) را طی می‌کند و حدود 10 توقف دارد . قیمت بلیط 100 AMD (یا 0.21 دلار آمریکا ) است ، بنابراین دسترسی از یک قسمت شهر به قسمت دیگر شهر بسیار ارزان است . در ماه‌های تابستان نیز جالب‌ترین حالت حمل و نقل است .

کارت مترو ای وجود ندارد که بتوان از آن صحبت کرد . کافی است به پیشخوان بروید و پول خود را با یک رمز ارز مبادله کنید تا به سادگی از دروازه عبور کنید . همچنین توجه داشته باشید که به هر دلیل عجیب و غریبی که هست ، مجاز به عکس گرفتن در مترو نیستید ، گرچه که بیشتر ایستگاه‌ها به زیبایی ساخته شده اند و شاید بخواهید عکس یادگاری از آنها داشته باشید .

9. اقامت کوتاه مدت:

برای اقامتی کوتاه مدت و داشتن سفر ارزان به ارمنستان ، خوابگاه‌ها و ‌هتل‌ها  بهترین گزینه‌های شما هستند .

اگر بودجه محدودی دارید و از خوابیدن در خوابگاه‌های بزرگ 20 تخت خوابی بیزار نیستید و کنار می‌آیید ، مکان‌هایی با قیمت 3 دلار در ایروان وجود دارد که کمی‌خارج از مرکز ایروان است . اگر یک خوابگاه کوچک تر ، حدود چهار تا شش نفر می‌خواهید ، انتظار دارید که برای هر تخت حدود 15 دلار بپردازید. این نوع خوابگاه‌ها به مرکز شهر نزدیکترند. با این قیمت ، بعضی از‌هاستل‌ها حتی اتاق‌های خصوصی در دسترس دارند !

ارمنستان همچنین مکانی عالی برای ماندن در خانه است. اگر می‌خواهید با ساکنان در سطح صمیمی‌تری ارتباط برقرار کنید ، ما اکیداً توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید .

این یکی از راه‌های عالی برای شناخت فرهنگ و تجربه زندگی مردم محلی است . خانواده ای که انتخاب می‌کنید با شما مانند عضوی از همان خانواده رفتار می‌کنند ،  بنابراین به شما و حتی تغذیه تان رسیدگی بالایی می‌کنند .  

Airbnb 10. اقامت طولانی مدت :

ارمنستان

 Airbnb   گزینه بسیار خوبی برای اقامت طولانی تر است.

Airbnb به سرعت در ارمنستان در حال رشد است ، به ویژه در میان مهاجران که مکان‌های خود را در ماه‌هایی که در آن نیستند اجاره می‌دهند که این بهترین زمان سفر به ارمنستان برای شماست ، در مرکز ایروان می‌توانید گزینه‌های عالی با 40 دلار یا کمتر پیدا کنید. با این کار می‌توانید به یک آپارتمان کامل با آشپزخانه دسترسی پیدا کنید ، که راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه‌هایتان نیز می‌باشد . اگر مدت زمان بیشتری بمانید حتی ممکن است بتوانید در مورد قیمت به نفع خودتان مذاکره کنید .

11. اگر بودجه بسیار کمی‌دارید ، مسافرت روی نیمکت عالی است.

با وجود چنین افراد مهمان نوازی ، گزینه‌های عالی برای مسافرت روی نیمکت وجود دارد که عمدتا در ایروان جای تعجب ندارد . اگر دوست دارید با محلی‌ها بمانید ، این یکی از بهترین گزینه‌ها است . فقط اگر میزبان شما در پایان سفرتان شما را به فرزندی گرفت تعجب نکنید !

12. بهترین زمان سفر به ارمنستان چه زمانی است ؟

ارمنستان

شلوغ‌ترین زمان سفر به ارمنستان در طول تابستان است . ژوئن تا سپتامبر زمانی است که می‌توانید شاهد ازدحام جمعیت و قیمت‌های بالا باشید . با این حال ، اگر در آوریل یا مه یا اواخر سپتامبر تا اواسط ماه نوامبر به ارمنستان بروید ، جمعیت کاهش می‌یابد و قیمت‌ها هم کاهش می‌یابد و این یعنی بهترین زمان سفر به ارمنستان و در واقع یک سفر ارزان به ارمنستان !

13.  برای خوراکی‌های ارزان قیمت ، به دنبال وعده‌های غذایی معمولی ارمنی باشید:

ارمنستان

در ارمنستان بسیاری از گزینه‌های ارزان و خوشمزه را پیدا خواهید کرد که معمولاً در غذاهای خاورمیانه تأثیرپذیر از منطقه قفقاز هستند که می‌توانید غذاهای محلی مانند لاهماجون ( پیتزای ارمنی ) را با قیمتی معادل 2 دلار برای هر بشقاب بخورید . یکی دیگر از گزینه‌های ارزان قیمت ، تهیه شیش تاوک یا بسته بندی از رستوران‌های سوراخ در دیوار و یکی دیگر از گزینه‌های خوشمزه و ارزان قیمت ، خاتچاپوری ( نان پر از پنیر ) است ، یک غذای معمولی گرجی که در سراسر ارمنستان سرو می‌شود .

برخی از بهترین وعده‌های غذایی خانگی در کنار جاده به فروش می‌رسند . افراد زیادی را مشاهده خواهید کرد که محصولات تازه  مثل شراب خانگی و ودکا ، شیرینی و سایر خوراکی‌های خود را در سراسر کشور ، عمدتا در " بزرگراه‌های " بزرگ می‌فروشند . همچنین می‌توانید این دکه‌ها را در نزدیکی برخی از محبوب‌ترین مکانهای گردشگری مانند گارنی ، گگارت و نوراوانک برپا کنید . این تنها کسری از هزینه فروش در فروشگاه‌های مواد غذایی خواهد بود و قطعا برایتان خیلی جالب خواهند بود ! اگر چند کالا را از همان دکه خریداری کنید ، می‌توانید درباره قیمت مذاکره کنید . همچنین زمان درخواست نمونه اصلا خجالتی نباشید !

14. اگر آشپزخانه دارید ، آشپزی در خانه همیشه ارزان‌ترین گزینه است !

اگر قصد پخت و پز در داخل را دارید و برنامه دارید 20-30 دلار برای خرید مواد غذایی هفتگی برای دو نفر تقسیم كنید ، می‌توانید کالاهای خود را از فروشگاه‌های مواد غذایی مانند ساس ، واس یا پارما تهیه کنید و یا به بازار بروید تا کالاهای خود را مستقیماً از مبدا تهیه کنید . در ایروان ، بازار آدامس ( با تلفظ " Goom " )  یا گومی‌شوکا ، مکانی عالی برای خرید و مشاهده ساکنان در زندگی روزمره است .

15. از دکه های گوشه و کنار خیابان ها غافل نشوید!

بهترین مکان برای تهیه محصولات تازه لزوما فروشگاه‌های مواد غذایی نیست . این مواد اغلب از کشورهای دور وارد شده و در پلاستیک زیادی بسته بندی می‌شوند . برای بهترین محصول ، حتماً دکه‌های میوه فروشی را که در هر گوشه خیابان یا پشت یک گروه از ساختمان‌های بزرگ قرار دارند ، بررسی کنید . آنها کالاها و مواد‌های محلی فصل را دارند که و اغلب شما می‌توانید با قیمت مناسب مذاکره کنید ، به خصوص اگر حجم بیشتری خریداری می‌کنید .

16. آب شیر را بنوشید!

نوشیدن مستقیم آب از شیر‌های آب در ارمنستان کاملاً بی خطر است . حتی در زمانی که در حال گشت و گذار هستید ، در همه جا ، از پارک‌های عمومی‌گرفته تا گوشه خیابان‌ها ، در سراسر ایروان و شهرهای بزرگتر ، چشمه‌های آب عمومی‌را پیدا می‌کنید که pulpulaks نامیده می‌شوند. این چشمه‌ها تقریباً همیشه در حال کار هستند و آب آشامیدنی تازه برای نیازمندان تأمین می‌کنند .

می‌توانید یک جرعه آب را مستقیماً از یک پوکه بگیرید یا بطری آب خود را پر کنید. برای هدایت جریان آب در یک زاویه برای بطری ، کافیست انگشت خود را بر روی فواره قرار دهید ( به عنوان یک نکته از دوستدار محیط زیست که به شما در صرفه جویی در هزینه و محیط کمک می‌کند ، حتما یک بطری آب قابل استفاده مجدد داشته باشید . )

17.  به دنبال سوغاتی هستید؟

بهترین سوغاتی‌ها را در ورنیساژ ایروان تهیه کنید .

مشاهده خواهید کرد که یک عالمه صنایع دستی و کالاهای دیگر در سراسر کشور فروخته می‌شود اما اگر به دنبال تهیه سوغاتی برای دوستان و خانواده تان هستید ، حتما ورنیساژ در ایروان را بررسی کنید . اگرچه روز یکشنبه روز بزرگی است که همه بازرگانان در آن حضور دارند ، اما شما می‌توانید در هر روز هفته یافته‌های خوبی کسب کنید .

بهترین کار برای شما این است که یک بار گشت بزنید تا ببینید چه چیزی در دسترس است و قیمت‌ها را مقایسه کنید . سپس با بهترین قیمت به دکه‌ها برگردید و سعی کنید کمی‌بیشتر مذاکره کنید . بهنتر است تا آخر روز صبر کنید تا بهترین قیمت‌ها را بدست آورید تا زمانی که بیشتر بازرگانان و فروشنئگان می‌خواهند به خانه خود برگردند .

18.  از چانه زدن سر قیمت‌ها نترسید

ما قبلاً به آن اشاره کردیم و باز هم خواهیم گفت : از معامله و چانه زدن در مورد کالاها نترسید ، اگرچه قیمت‌های توریستی به اندازه سایر مناطق آسیا اغراق آمیز نیست ، با این وجود می‌توانید با مذاکره با فروشنده درصد خوبی را بدست آورید . فقط برای قیمت نهایی انصاف داشته باشید . ممکن است برای شما چند دلار به نظر برسد ، اما ممکن است تفاوت بین خوردن یک وعده غذایی در آن شب یا عدم فروش برای فروشنده باشد !

  1. از سایت‌های برتر ارمنستان به صورت رایگان دیدن کنید.

    ارمنستان

یکی از بهترین چیزها در مورد ارمنستان این است که اکثر سایت‌های محبوب مورد علاقه رایگان هستند . نوروانک ، گغارت ، خور ویراپ ، کارخانه شراب سازی آرنی (از جمله چشیدن شراب) - ورود و بازدید از همه این سایت‌های شگفت انگیز رایگان است.

سخن آخر

ما سفر به ارمنستان را به هر کسی که بخواهد از جمعیت دور شود و با بودجه مناسب سفر کند بسیار توصیه می‌کنیم. با این حال هرگز از غذاهای خوشمزه یا امکانات رفاهی راحت بی بهره نخواهید‌‌بود . و همچنین علاوه بر اینها ، شما یک عالمه مناظر زیبا برای بازدید و افراد مهربان خواهید داشت تا سفر خود را با آنها به اشتراک بگذارید. اگر در رابطه با سفر ارزان به ارمنستان با سوال و یا ابهامی‌ رو به رو شدید به شما پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناسان محترم سایت کایت تماس برقرار کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید