پاموکاله سرزمین رویاهای ترکیه
7980 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در بخش جنوبی ترکیه، یک پدیده طبیعی شگفت‌انگیز و خیالی وجود دارد که تا وقتی آن را از نزدیک نبینید، نمی‌توانید عمق زیبایی آن را درک کنید. پاموکاله (Pammukale) که از ترکیب دو واژه ترکی «پاموک» و «کاله» به معنی «قلعه پنبه‌ای» تشکیل شده، خانه استخرهایی زیبا و دیدنی از آبگیرهای آب گرم طبیعی با سنگ آهک متخلخل تراورتن است. 

پاموکاله یکی از مهم‌ترین جاذبه های دیدنی ترکیه است و سالانه بیش از 2 میلیون نفر برای بازدید از آن راهی این کشور می‌شوند. در این مقاله از کایت، ابتدا با این جاذبه طبیعی آشنا خواهیم شد و بعد از معرفی مکان های دیدنی اطراف آن از جمله شهر باستانی هیراپولیس، به مقایسه آن با باداب سورت در ایران خواهیم پرداخت. مردم بیشتر پاموکاله را با تراس‌های پنبه‌ای مانندی که دارد، می‌شناسند. به علاوه، این منطقه با نام رسمی پاموکاله-هیراپولیس در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

تورهای پیشنهادی:

تور استانبول

تور کوش آداسی

تور آنتالیا

پاموکاله

پاموکاله کجاست؟ 

پاموکاله در جنوب غربی ترکیه، استان دنیزلی و شهری به همین نام واقع شده و برای بازدید از آن باید ابتدا خود را به شهر دنیزلی و سپس منطقه دریای اژه و دره رودخانه مَندَرَس برسانید. 

این منطقه بسیار زیبا در بیشتر فصول سال، آب و هوایی معتدل دارد و همین موضوع سبب شده تا تقریبا همیشه در این منطقه شاهد تفریح گردشگران مختلف باشید.  

پاموکاله

دیدنی های پاموکاله 

همان‌طور که گفتیم، در پاموکاله می‌توان تراس‌های آهکی پلکانی متعددی را پیدا کرد که از آب گرم سرشار از مواد معدنی پر شده‌اند و زیبایی‌های آن می‌تواند شما را مبهوت خود کند. این آبگیرها در اثر فعالیت‌های آتش‌فشانی و ته‌نشین شدن مواد معدنی موجود طی چندین سال شکل گرفته‌اند و نمونه آن را در بسیاری از نقاط مختلف جهان می‌توان مشاهده کرد. دمای آب‌ها هم اصلا پایین نیست و برخی مواقع حتی به 100 درجه سلسیوس هم می‌رسد! همچنین باید بدانید که آب حوضچه‌های پاموکاله به‌شدت شور هستند!

پاموکاله

هرچند، پاموکاله یک تفاوت بارز با بسیاری از نمونه‌های مشابه دارد و آن، خواص درمانی آب های گرم این منطقه است. وجود مواد معدنی بسیار زیاد و همچنین گاز رادون در آب‌های این چشمه‌ها باعث می‌شود هنگام راه رفتن در آنها آرامشی وصف‌نشدنی پیدا کنید. در صورت تمایل می‌توان در استخرهای بالای تراس‌ها در کنار سایر گردشگرانی که از دیدن زیبایی‌های این آبگیر ذوق‌زده شده‌اند، شنا کنید.

اگر تصمیم خود را برای سفر به پاموکاله گرفته‌اید، بهتر است بدانید به جز چشمه‌های آب گرم، امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری در انتظار شما خواهد بود. اسکی، پاراگلایدر و بالن‌سواری تنها بخشی از این تفریحات هستند. گردشگران می‌توانند ساعت 6 صبح تا 6:30 بعد از ظهر از چشمه های آب گرم پاموکاله بازدید کنند. هزینه ورودی 25 لیر است؛ ولی اگر بخواهید در استخر آنتیک مشغول شنا شوید هم باید 32 لیر بیشتر را به صورت جداگانه پرداخت نمایید.

در ادامه، برخی دیگر از دیدنی های اطراف پاموکاله را معرفی خواهیم کرد.


استخر آنتیک

استخر آنتیک پاموکاله که البته به صورت مصنوعی ایجاد شده، طرفداران زیادی دارد. شنا در محیط متفاوت این استخر می‌تواند خستگی راه را از تن شما بیرون کند. با دمای ثابت 36 درجه، این چشمه آب گرم زمانی یک حمام لاکچری برای رومی‌ها محسوب می‌شده است. مطابق با اطلاعات موجود، زلزله‌ای در قرن هفتم سبب تخریب ساختمان‌های اطراف و افتادن ستون‌های سنگ مرمری آنها در آب شده است.

استخر آنتیک

قلعه پاموکاله

قلعه پاموکاله (قلعه پنبه‌ای) از مهم‌ترین مناطق گردشگری در این منطقه است که در نزدیکی شهر پاموکاله قرار دارد. 

بازدید از این قلعه زیبا علاوه بر دور کردن شما از ازحام جمعیت، چشم‌اندازهای خیره‌کننده از بقای هیراپولیس و حوضچه‌های آب گرم را هم در مقابل شما قرار می‌دهد.

قلعه پاموکاله

بقایای شهر هیراپولیس

در نزدیکی پاموکاله می‌توان بقایای هیراپولیس را هم مشاهده کرد؛ شهری باستانی و منحصربه‌فرد که تاریخچه آن به زمان فرمان‌روایی یونانی‌ها و رومی‌ها باز می‌گردد. برخی افراد در بازدید از چشمه‌های آب گرم، تماشای شهر هیراپولیس را از برنامه خود حذف می‌کنند؛ اما ما با این کار مخالف هستیم و به شما اطمینان می‌دهیم که از بازدید از بقایای این شهر تاریخی پشیمان نخواهید شد.

بقایای شهر هیراپولیس

این شهر حدودا 190 سال قبل از میلاد مسیح به دستور «ایومنس دوم» به عنوان یک پادگان نظامی ساخته شد؛ اما زلزله‌ای که بعدها رخ داد، آن را تا حد زیادی تخریب کرد. امروزه بقایای این شهر قدیمی و سازه‌های خاص آن را می‌توان از نزدیک دید. تئاتر باستانی هیراپولیس، یکی از مهم‌ترین سازه‌هایی است که علی‌رغم گذشت مدت زمانی طولانی، به خوبی حفظ شده و فرهنگ گذشتگان را به تصویر می‌کشد.

موزه باستان‌شناسی، بنای تاریخی و خارق‌العاده آفرودیسیاس (Aphrodisias)، شهر باستانی تریپولی (Tripoli Ancient City) در نزدیکی دنیزلی و همچنین غار کاکلیک از دیگر جاذبه های اطراف پاموکاله هستند.

بقایای شهر هیراپولیس

بهترین زمان برای سفر به پاموکاله

بهترین زمان برای سفر به پاموکاله، اوایل فصل بهار تا اوایل تابستان است. در این زمان، هوا بسیار معتدل است و این امکان برای گردشگران فراهم می‌شود تا علاوه بر لذت بردن از شگفتی‌های این منطقه، در چشمه‌های آب گرم آن نیز به شنا کردن مشغول شوند.

تابستان‌ها دمای هوا در این منطقه به اوج می‌رسد و زمستان‌ها نیز شاهد بارش برف خواهید بود. اگر فصل پاییز را برای سفر انتخاب کردید، بهتر است قبل از حرکت در مورد احتمال بارش باران در پاموکاله تحقیق کنید.

بهترین زمان برای سفر به پاموکاله

چگونه به پاموکاله برویم؟

خوشبختانه راه‌های مختلفی برای سفر به دنیزلی وجود دارد. پاموکاله فقط 20 کیلومتر با دنیزلی فاصله دارد و حدودا 30 تا 40 طول می‌کشد که اتوبوس‌ها به این منطقه برسند. 

اگر در شهرهای اطراف مثل آنتالیا یا کوش آداسی باشید، با اتوبوس باید به ترتیب مسیری 4 ساعته و 3 ساعته را طی کنید. یک راه دیگر، کرایه خودرو و سفر شخصی به پاموکاله است که البته برای آن باید پول بیشتری پرداخت کرد. خرید بلیط قطار و در پیش گرفتن سفری هیجان‌انگیز از شهر سلجوق در استان ازمیر (نزدیک‌ترین ایستگاه مرکزی به دنیزلی) هم تصمیم مناسبی خواهد بود. گزینه آخر نیز پرواز به فرودگاه چارداک دنیزلی است. معمولا از استانبول، پروازها به صورت منظم به دنیزلی انجام می‌شوند.

چگونه به پاموکاله برویم؟

مقایسه پاموکاله با باداب سورت در ایران

باداب سورت، یک چشمه پلکانی تراورتنی است که در نزدیکی شهر ساری واقع شده و از نظر ساختاری، شباهت‌های زیادی با پاموکاله دارد. در اینجا ما باز هم می‌توانیم ساختار آهکی و حوضچه‌های کوچک و بزرگی که در اثر ته‌نشین شدن مواد معدنی به وجود آمده‌اند را ببینیم. جالب است بدانید باداب سورت بعد از پاموکاله به عنوان دومین چشمه آب شور بزرگ در جهان شناخته می‌شود. 

مقایسه پاموکاله با باداب سورت در ایران

البته، یک تفاوت بارز میان باداب سورت و پاموکاله وجود دارد و آن، تفاوت آب موجود در حوضچه‌ها از نظر حجم، رنگ، بو و مزه است. در پاموکاله همواره آبی شفاف و زلال به آبگیرهای پایینی می‌ریزد؛ اما آب در بیشتر بخش‌های باداب سورت به رنگ قرمز و نارنجی است. 

باداب سورت

متاسفانه سال گذشته تصاویری در فضای مجازی پخش شد که نشان از خشک شدن باداب سورت داشتند. اگرچه به واسطه بارش‌های سنگین باران در نخستین روزهای سال 1398، باداب سورت هم کمی جان گرفت، اما عدم وجود مدیریت مناسب و در نظر نگرفتن تمهیدات لازم می‌تواند این میراث ملی و جهانی را در خطر قرار دهد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید