بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران
1908 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

رفتینگ (Rafting) یا رودگردی، یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری و از ورزش‌های هیجان‌انگیزی است که در آن، ورزشکاران با استفاده از کلک‌ها یا قایق‌های رفتینگ به دل آب زده و با پارو زدن در رودخانه‌های پرخروش و مواج، هیجانی تکرارنشدنی را تجربه می‌کنند. اگرچه مدت زمان زیادی از ورود این رشته به ایران نمی‌گذرد، اما در بسیاری از رودخانه‌های مهم و زیبا، تورهای مربوطه برگزار می‌شوند. به همین بهانه، امروز در کایت سراغ بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران رفته‌ایم. 

اگر برای تجربه این ورزش مهیج در حال برنامه‌ریزی هستید، با ما همراه باشید تا بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران را به شما معرفی کنیم.

جذاب‌ترین تورهای رفتینگ و قایق‌سواری را در صفحه "تور رفتینگ" مشاهده کنید.

درجه‌بندی رودخانه‌ها 

به صورت کلی، رفتینگ مناسب تمام سنین است؛ اما با توجه به مسیر رودخانه‌ها و پیچیدگی‌های آنها، رودها از 1 تا 6 درجه‌بندی می‌شوند:

سطح 1: در این رودخانه‌ها، آب به صورت منظم جریان داشته و موانع اغلب ساده هستند. در رودهایی با این درجه سختی، کودکان 6 ساله هم می‌توانند در کنار والدین خود رفتینگ را تجربه کنند.

سطح 2: فشار آب در رودخانه‌های درجه 2 کمی بیشتر است و در طول مسیر می‌توان چرخاب‌‌ها، گرداب‌ها و مناطق پرفشارتر را پیدا کرد. لذت رفتینگ در این رودخانه‌ها بیشتر از کلاس قبلی است و نوجوانان 12 ساله هم می‌توانند در آن حضور داشته باشند. 

سطح 3: در این رودخانه‌ها، مسیر کاملا قابل تشخیص است اما ورزشکاران با موانع، پرش‌ها و قسمت‌های پرفشار بیشتری مواجه هستند. توصیه می‌شود جوان‌‌ترها و افرادی که تجربه این رشته ورزشی را دارند، در این رودخانه‌ها حضور پیدا کنند.

سطح 4: در این کلاس، تشخیص مسیر دشوار است و جریان‌های پرفشار آب، صخره‌های بزرگی که مسیر حرکت را تغییر می‌دهند و موانع متعددی که عبور از آنها نیازمند تجربه قبلی است، هیجان را دوچندان می‌کنند. بهتر است قایق‌ران‌های حرفه‌ای و با تجربه سراغ این رودخانه‌ها بروند.

سطح 5: تشخیص مسیر رودخانه در این کلاس بسیار دشوار است و در طول مسیر، به وفور می‌توانید موانع کوچک و بزرگی را ببینید که هرلحظه جان شما را به خطر می‌اندازند.

سطح 6: شاید بتوان نام دیگر این سطح را «کلاس مرگ» گذاشت! به صورت عادی، قایق‌سواری در این رودخانه‌ها غیر ممکن است و هیچ تضمینی برای زنده ماندن شما بعد از پرش از آبشارهایی به بلندی 70 متر وجود ندارد. معمولا افرادی که قصد رکورد زدن دارند، وارد این رودخانه‌ها می‌شوند.


با بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران آشنا شوید

حالا که با سطح‌بندی رودخانه‌ها در این ورزش آشنا شدید، نوبت به معرفی بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران می‌رسد. 


رفتینگ در سفیدرود

موقعیت: گیلان

درجه سختی: 2 تا 3

لیست بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران را با سفیدرود آغاز می‌کنیم. سفیدرود دومین رودخانه بلند ایران و بزرگترین رود شمال کشور بوده و از ترکیب دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در شهر منجیل تشکیل شده است. امواج آرام و مسیر مناسب سفید رود، آن را به یکی از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران تبدیل کرده است.

سفیدرود

رفتینگ زاینده رود

موقعیت: اصفهان

درجه سختی: 2 تا 3

اگر به دنبال خاطره‌سازی در یکی از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران هستید، پیشنهاد می‌کنیم به اصفهان بروید. با توجه به گستردگی زاینده رود، چندین تور رفتینگ برای آن در نظر گرفته شده است که درجه سختی یکی بین 3 تا 4 و دیگری 2 تا 3 است. تور امام زاده بابا پیراحمد بیشتر مناسب تجربه خانوادگی این ورزش است و بعد از طی کردن مسیرهایی با درجه 1، بخش‌هایی با درجه سختی 2 و 3 می‌توانند حسابی میزان ترشح آدرنالین شما را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفتینگ رودخانه زاینده رود وارد صفحه "رفتینگ زاینده رود در شهرکرد" شوید.

زاینده رود

رودخانه هراز

موقعیت: مازندران

درجه سختی: 2.5 تا 3.5

مورد بعدی در لیست بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران، رودخانه هراز است. مسیر رفتینگ در این رودخانه، چیزی در حدود 2 ساعت طول می‌کشد. به علاوه، درجه سختی برخی قسمت‌ها 4 بوده و بیشتر مناسب افراد حرفه‌ای است. 

رودخانه هراز

رفتینگ رودخانه سزار

موقعیت: لرستان

درجه سختی: 2 تا 4

اگر می‌خواهید تجربه‌ای فوق‌العاده از ورزش را داشته باشید، ما یکی از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران یعنی سزار را معرفی می‌کنیم. این رودخانه از شاخه‌های رود دز در شهر لرستان است و مسیری بسیار هیجان‌انگیز برای پارو زدن و دست و پنجه نرم کردن با موانع کوچک و بزرگ دارد.

رودخانه سزار

رفتینگ رودخانه ارمند

موقعیت: چهارمحال و بختیاری

درجه سختی: 2 تا 4

در نزدیکی شهرکرد، یکی دیگر از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران را می‌توان پیدا کرد. این رودخانه مسیری 20 کیلومتری دارد و 5 ساعت یا بیشتر طول می‌کشد که به انتهای آن برسید. بدون شک، ارمند یکی از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفتینگ رودخانه ارمند وارد صفحه "همه چیز در مورد رفتینگ ایران" شوید.

رودخانه ارمند

رفتینگ رودخانه کرج

موقعیت: البرز

درجه سختی: 2 تا 4

اگر از حرفه‌ای‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم این ورزش را در استان البرز هم تجربه کنید. رودخانه کرج به عنوان یکی از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران که از از ارتفاعات البرز و چالوس نشات می‌گیرد، مسیری بسیار جذاب و هیجان‌انگیز دارد و می‌تواند خاطره‌ای تکرارنشدنی را برای شما رقم بزند.

رودخانه کرج

رفتینگ رودخانه سیروان

موقعیت: کردستان

میزان سختی: 3 تا 5

لیست بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران را با معرفی رودخانه سیروان به پایان می‌بریم؛ یکی از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران که برخی قسمت‌های آن مناسب مبتدیان و بیشتر قسمت‌های آن مناسب حرفه‌ای‌های این رشته ورزشی است. رودخانه سیروان بیشتر با طبیعت خارق‌العاده و مسیر پرپیچ‌وخمی که دارد، شناخته می‌شود. 

رودخانه سیروان یکی از متفاوت‌ترین و بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران محسوب می‌شود.

رودخانه سیروان

حضور در بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران

اگر به طبیعت علاقه دارید و می‌خواهید در کنار تور لیدری حرفه‌ای، حضور در یکی از بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران را تجربه کنید، کایت برنامه ویژه‌ای برای شما دارد. در حقیقت، کایت از مجریان مستقیم برگزاری این تورهاست و با داشتن اطلاعاتی کامل در مورد شرایط خاص بهترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را در ذهن شما ثبت کند. همچنین می‌توانید برای دیدن بهترین رفتینگ ایران وارد صفحه "بهترین رفتینگ‌های ایران" و برای دیدن بهترین رفتینگ‌های دنیا وارد صفحه "بهترین رفتینگ‌های جهان" شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید