طعم واقعی طبیعت بکر شمال در سوباتان
3096 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


نظرتان در مورد سفرهای طبیعت‌گردی چیست؟ این سفرها از نظر شما جذاب هستند؟ برخی از مسافران و علاقه مندان به طبیعت، زمانی که قصد سفر با خانواده را دارند، گزینه‌های محدود‌تری را برای انتخاب پیش روی خود می بینند. معمولا در یک تور طبیعت‌گردی، خبری از امکانات اقامتی، رفاهی و خدماتی نیست. به همین دلیل در این مکان‌ها شرایط برای اقامت خانواده مساعد نخواهد بود. از همین رو بسیاری از افراد، علاقه‌مند هستند که مکانی را برای سفر پیدا کنند که هم برای طبیعت‌گردی مناسب باشد و هم بتوانند امکانات رفاهی لازمه را در آنجا بیابند. اگر شما نیز به دنبال چنین مقصدی برای سفر بعدی خود هستید، باید حتما با تور سوباتان آشنا شوید. سوباتان یک مقصد عالی برای طبیعت گردی است و در عین حال امکانات مناسب و درخور مسافران را ارائه می‌دهد. پس با کایت همراه شده و با تور سوباتان آشنا شوید. برای مشاهده تورهای طبیعت گردی سوباتان، وارد صفحه "تور سوباتان + نئور" شوید.


سوباتان کجاست؟ 

پیش از هر چیز قطعا می‌خواهید در مورد موقعیت جغرافیایی سوباتان بدانید. سوباتان در 20 کیلومتری غربی لیسار و در نزدیکی تالش واقع شده. این منطقه ییلاقی جزء استان گیلان محسوب می‌شود و از شمال به رودخانه لیسار راه دارد. از طرف دیگر جنگل‌های تالش نیز در شرق منطقه سوباتان به چشم می‌خورند. حال تصور کنید که دریاچه بزرگ نئور در غرب سوباتان قرار دارد و جنوب آن به منطقه ییلاقی آسبومار جوکندان می‌رسد. پس تا به اینجای کار قطعا متوجه شده اید که منطقه ییلاقی سوباتان دقیقا در مرکز بهشت واقع شده است! 

در ضمن باید بدانید که سوباتان یک منطقه ییلاقی و کوهستانی محسوب می‌شود. این منطقه در ارتفاعی بین هزار و 900 تا دو هزار و 500 متری از سطح دریا قرار گرفته و آب و هوای بسیار سردی دارد. معمولا اهالی روستای سوباتان در فصل زمستان و پاییز، این منطقه را ترک کرده و بهار سال بعد به آنجا باز می‌گردند.

 اگر به دنبال وجه تسمیه سوباتان می‌گردید، باید بدانید که سوباتان در زبان محلی مردم تالش به معنای "محل فرو رفتن آب" است. دلیل آن هم این است که سیلاب‌های اطراف در این منطقه فرو کش می‌کنند و این به خاطر جنس خاک منحصر به فرد آن است. البته برخی دیگر بر این باور هستند که "سو" به معنای "گلپر" بوده و "تون"، روییدن معنا می‌دهد. در سوباتان گلپر به صورت وحشی رشد می‌کند. جالب است بدانید که سالانه حدود 50 تن دانه گلپر را از این منطقه برداشت می‌کنند.

سوباتان کجاست؟

چرا تور سوباتان ؟ 

قطعا زمانی که کسی قصد سفر به جایی را دارد، باید در مورد آن محل اطلاعات جامعی داشته باشد. حال باید بدانید که چرا تور سوباتان بهترین تور گردشگری و طبیعت‌گردی برای شما خواهد بود. پیش از هرچیز باید در مورد طبیعت بکر و دیدنی این منطقه صحبت کنیم. اول از همه باید گفت که تالش را به جرات می‌توان قسمتی از یک بهشت گمشده دانست. در تالش دیدنی‌های بسیار زیادی وجود دارد و هر گوشه از آن به نوعی طنازی می‌کند. اما منطقه ییلاقی سوباتان را باید گل سرسبد تمام تالش دانست. 

همانطور که اشاره کردیم، سوباتان در یک مرکزیت طبیعی قرار گرفته. اگر تنها 19 کیلومتر به سمت غرب سوباتان بروید، دریاچه نئور را خواهید دید. باید بدانید که نئور یک دریاچه یخچالی بوده و از دوران باستان به جای مانده. این دریاچه بلند‌ترین و بزرگترین دریاچه منطقه به شمار می‌آید و اهالی از این دریاچه برای ماهیگیری استفاده می‌کنند. 

از طرف دیگر، اگر 4 کیلومتر به سمت شمال غرب سوباتان بروید، به آبشار ورزان خواهید رسید. این آبشار جزء زیباترین آبشار‌های سراسر ایران به شمار می‌آید و حدود 30 متر ارتفاع دارد. آبشار ورزان به نوعی از رودخانه لیسار تغذیه می‌شود و جریان بسیار پر قدرتی دارد. خوشبختانه در این منطقه خبری از ساخت و ساز نیست. در اینجا هیچ مرکز تفریحی بزرگی به مادر طبیعت آسیب وارد نکرده. همه چیز همانطور است که باید باشد. هوای پاک، صدای آبشار، صدای پرندگانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، خنکای هوا، سرسبزی محیط، در این جا فقط باید ریه‌های خود را از اکسیژن خالص پر و خالی کنید. نه خبری از ماشین است و نه آلودگی، همه چیز برای یک آرامش بی حد و مرز آماده است. پس حتما باید از سوباتان، این بهشت گمشده، دیدن فرمایید.

چرا تور سوباتان ؟

در منطقه ییلاقی سوباتان باید چه غذاهایی را امتحان کنیم؟ 

یکی از دغدغه‌های مهم سفرهای خانوادگی، تامین خوراک است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تور سوباتان یک تور طبیعت‌گردی اما با امکاناتی کامل است. با وجود اینکه همانند سایر جاذبه‌های ایران، خبری از صدها رستوران در کنار هم نیست، اما می‌توانید به راحتی چند رستوران محلی خوب پیدا کنید. به هر صورت در این منطقه افراد محلی مشغول زندگی هستند و برخی از آنها رستوران‌های بومی بسیار دلنشینی دارند. همانطور که به سمت آبشار ورزان می‌روید، می‌توانید چند نمونه از این رستوران‌های بومی را ببینید که با میز و صندلی چوبی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. 

اکثر غذاهای سنتی مردم سوباتان با گوشت گوسفند آماده می‌شود. یکی از غذاهای مشهور اینجا، سوجا دیله نام دارد. این غذا به زبان محلی " خوراک آبدار" معنا می‌دهد و با گوشت پرچرب گوسفندی آماده می‌شود. این یک غذای بسیار چرب، خوشمزه و مقوی است. قطعا با خوردن یک وعده سوجا دیله، ساعت‌ها از احساس گرسنگی رهایی پیدا خواهید کرد. البته اگر به صورت خانوادگی قصد میل کردن غذا را دارید، باید حتما گوزلی بریان را امتحان کنید. برای آماده کردن گوزلی بریان یک بره کامل را ابتدا در آب می‌پزند، سپس شکم آن را با انواع سبزیجات و ادویه محلی پر می‌کنند. این غذا بسیار خوشمزه، سنگین و منحصر به فرد است. 

در منطقه ییلاقی سوباتان باید چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

اقامت در منطقه ییلاقی سوباتان 

پیش از هر چیز اگر به دنبال اقامت در هتل هستید، باید بدانید که نزدیک‌ترین هتل ، در 36 کیلومتری سوباتان و در شهر تالش قرار دارد. اما معمولا کسانی که تور سوباتان را انتخاب می‌کنند، قصد اقامت در هتل‌های لوکس را ندارند. به تازگی یک اقامتگاه بومگردی در منطقه سوباتان احداث شده که در سفر خود می‌توانید با قیمتی مناسب از آنجا استفاده کنید. در غیر این صورت اگر همراه تور به سوباتان سفر کرده‌اید، می‌توانید پیدا کردن محل اقامت مناسب را به برگزار کننده تور خود بسپارید.

بسیاری از روستاییان برای امرار معاش خود، خانه‌های روستایی‌شان را به مسافران کرایه می‌دهند. اهالی سوباتان بسیار مهمان نواز هستند و حتی می‌توانید بر سر سفره آنها نیز بنشینید و همراه آنها غذا میل کنید. هزینه کرایه این خانه‌ها خیلی زیاد نیست اما می‌توانید طعم واقعی طبیعت سوباتان را بچشید. در ضمن باید بدانید که این خانه‌ها معمولا گاز و برق ندارند و برخی از آنها مجهز به موتور برق هستند. اما اگر هیچ یک از این گزینه‌ها برای شما مناسب به نظر نمی‌رسند، بهتر است کنار خانه‌های روستایی کمپ بزنید تا خطری شما را تهدید نکند. 

اقامت در منطقه ییلاقی سوباتان

سوغات تور سوباتان 

معمولا هیچ سفری بدون سوغات نمی‌شود! شاید تصور کنید که این منطقه طبیعی کوچک، سوغات منحصر به فردی ندارد. اما در سوباتان همانند هر منطقه ییلاقی دیگر، می‌توانید از محصولات لبنی روستایی تا لباس‌های پشمی و گرم را برای دوستان و خانواده خود سوغات ببرید. 


بهترین زمان برگزاری تور سوباتان 

همانطور که انتظار دارید و گفته شد، در فصل‌های پاییز و زمستان هوای سوباتان بسیار سرد می‌شود. به همین دلیل تنها زمان ممکن برای برگزاری تور سوباتان ، شش ماه اول سال خواهد بود. اما در بین این شش ماه، بهترین زمان را می‌توان اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد دانست. در این زمان اکثر دشت‌های سوباتان پوشیده از گل‌های بهاری می‌شوند و مناظری را خلق می‌کنند که تا آخرین لحظه عمر به یاد خواهید داشت. 

بهترین زمان برگزاری تور سوباتان

مسیرهای دسترسی به منطقه ییلاقی سوباتان

به صورت کلی شما باید از جاده آسفالته، 23 کیلومتر را تا منطقه ییلاقی سوباتان پشت سر بگذارید. در طی این مسیر حدود هزار و 800 متر تغییر ارتفاع خواهید داشت. منطقه سوباتان بین اردبیل و رشت قرار دارد. به همین دلیل می‌توانید از دو طریق به این منطقه سفر کنید. ما مبدا را به صورت پیش فرض تهران قرار می‌دهیم و هر دو مسیر را به شما شرح خواهیم داد: 

مسیر اول: 

از تهران به رشت رفته و از آنجا به هشتپر بروید. سپس باید وارده جاده آق اولر – سوباتان شوید. البته باید بدانید که اگر وسیله نقلیه شما آفرود نیست، نمی‌توانید از هشتپر جلوتر بروید. معمولا مسافران وسیله نقلیه خود را پارک می‌کنند و از وانت نیسان کمک می‌گیرند. 

مسیر دوم: 

از تهران باید ابتدا به اردبیل بروید. از آنجا وارده جاده خلخال شده و به خلخال برسید. از خلخال باید جاده دریاچه نئور را پیدا کرده و مسیر را به سمت سوباتان ادامه دهید. البته باید بدانید که از نئور تا سوباتان، جاده پر پیچ و خمی را در پیش رو خواهید داشت و بهتر است در نئور از محلیان کمک بگیرید تا شما را به سوباتان برسانند. 

مسیرهای دسترسی به منطقه ییلاقی سوباتان

استفاده از وسایل نقلیه عمومی 

اگر علاقه‌ای به رانندگی طولانی مدت ندارید، می‌توانید با هواپیما یا اتوبوس به آستارا بروید. از آنجا نیز با اتوبوس به هشتپر رفته و از هشتپر با وسایل نقلیه محلی راهی سوباتان شوید.


جاذبه‌های اطراف سوباتان 

تور سوباتان تنها به همین جاذبه‌های نام برده ختم نمی‌شود. در تور سوباتان می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اطراف مثل میله بلاغی، قلعه بین یوردی، گزنه هونی و کلمر دیدن فرمایید. همه اینها در فاصله نزدیک نسبت به سوباتان قرار دارند. پس دیدن آنها را از دست ندهید. 

جاذبه‌های اطراف سوباتان

نکاتی که در تور سوباتان باید در نظر بگیرید 

پیش از هر چیز باید گفت که سفر به سوباتان با وسیله نقلیه شخصی بسیار دشوار است. از طرف دیگر پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب بوم‌گردی نیز نیاز به تخصص، مهارت، تجربه و داشتن ارتباط مناسب با محلیان دارد. پس اگر قصد تجربه یک سفر خاطره‌انگیز را دارید، همه چیز را به موسسات برگزار کننده تور‌های گروهی سوباتان بسپارید. موسسات معتبری همانند کایت، شما را در این سفر زیبا همراهی می‌کنند. در ضمن همیشه به یاد داشته باشید که با کایت سفر کنید و نگران هیچ کمبودی نباشید. با کایت بر فراز آسمان سفر کنید و چیزهایی را ببینید که روی زمین امکان دیدن آنها وجود ندارد! 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید