چشمه مرتضی علی و هر آنچه باید بدانید
7549 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از وبسایت کایت قصد داریم شما را با چشمه مرتضی علی، شگفتی طبیعت در دل کویر طبس ایران و ویژگی‌های دیدنی آن آشنا کنیم. چشمه مرتضی علی در فاصله 30 کیلومتری از شهر طبس و در 2 کیلومتری روستای خرو واقع شده و اگر قصد دارید با تور طبس به آنجا بروید، بدانید که مسیر حرکت این تور از شهر طبس به سمت چشمه است. شما با تور طبس وارد بلوار معلم شهر طبس شده و سپس به سمت جاده خرو حرکت می‌کنید و بعد از گذشتن از آن، جاده مرتضی علی را در پیش چشمان خود می‌بینید و در انتها به پارکینگ این چشمه می‌رسید. 

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آفرهای تورهای طبیعت گردی، وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

چطور می‌توان مسیر رسیدن به چشمه را با پای پیاده طی کرد؟


شما به همراه راهنمای تور طبس پس از پیاده‌شدن از اتوبوس، مسیر خود را به سوی پله‌های قرارگرفته به سمت پایین طی می‌کنید تا کم کم به محوطه بازی می‌رسید که آب چشمه به مانند جویباری کوچک در آن جریان یافته است. در ادامه، دره‌ای می‌بینید که با ادامه پیاده‌روی دیواره‌های صخره‌ای و سنگی آن کم کم بلند و بلندتر می‌شوند. 

در ادامه مسیر و در کنار راهنمای تور طبس، متوجه می‌شوید که دیواره‌های دره سخت و خشن‌تر شده و حجم خزه‌های چسبیده به آن کم می‌شود و در اواسط چشمه، دهانه دره تنگ‌تر شده و سنگ‌های بسیار بزرگ و غول‌آسا در مسیر قرار می‌گیرند که رد شدن از آن‌ها گاهی بسیار کار دشواری خواهد بود. 

چرا باید به چشمه مرتضی علی سفر کرد؟


بعد از گذر این مسیر در کنار راهنمای تور طبس و سایر گردشگران، به چشمه مرتضی علی می‌رسید. این چشمه از لابلای کوهستان پرپیچ و خم و زیر آفتاب سوزان و طاقت‌فرسای کویر، جوشیده و از یک سویش آب گرم و از سویی دیگر آب سرد فوران می‌کند. شما به محض اینکه پای‌تان را در آب بگذارید، متوجه اختلاف دمای 10 درجه سانتی‌گرادی بین چشمه‌های آب سرد و گرم این شگفتی و اعجاز طبیعت می‌شوید. 

چشمه


گردشگران تور طبس را برای بازدید از چشمه مرتضی علی به این علت انتخاب می‌کنند که بتوانند مجانی از نعمت وفور املاح و مواد معدنی حاضر در بزرگترین حوضچه این چشمه در میانه‌های مسیر که به علت عمق زیادی که دارد به حمام مرتضی علی شهرت پیدا کرده، آب‌تنی کنند. همچنین حواستان باشد که به علت گرمای زیاد آب، تنفس‌تان موقع آب‌تنی دچار اختلال نشود. 

شما و دیگر گردشگران تور طبس که برای فرار از گرمای کویر به این چشمه پناه آورده‌اید، می‌توانید پس از کمی قدم زدن در آب، شروع کنید به آب‌بازی و خیس کردن یکدیگر، اما حواستان باشد که در این آب‌ها شیرجه نزنید یا فکر شنا کردن به سرتان نزند و از شوخی‌های عجیب‌وغریب پرهیز کنید.

اگر غذایی چیزی به همراه داشته باشید می‌توانید، به خرچنگ‌ها و ماهیان کوچک و بزرگ درون چشمه، کمی غذا بدهید و این منظره را تماشا کنید. 


چرا این چشمه را مرتضی علی نامیده‌اند؟ 


مردمان محلی و روستاییان اطراف بر این باورند که روزی در گذشته، حضرت علی (ع) پای خود را به این مکان گذاشته و ناگهان به دستور خداوند، دل کوه شکافته شده و این چشمه را بوجود آورده تا فرشتگان از آب پاک چشمه، مولای‌شان را غسل دهند. به همین خاطر هم، این چشمه به حمام مرتضی علی شهرت یافته است و باید گفت هیچ مستندات تاریخی برای این باورهای محلی وجود ندارد. 


چه ویژگی‌های تاریخی در چشمه مرتضی علی نهفته است؟ 


یکی از ویژگی‌های جذاب و دیدنی چشمه مرتضی علی که در تور طبس آن را شاهد خواهید بود، حفره‌هایی باستانی است که قدمت‌شان به دوران امپراطوری ساسانیان بازمی‌گردد یعنی حدوداً 1500 سال قبل. این حفره‌ها، مقطعی از کانالی می‌باشند که درون آن بعد از چاه‌های 10 متری، به اتاقک‌هایی ختم می‌شود. 

این حفره‌ها که به قبر یا خانه‌های گبر شهره‌اند، محل دفن زرتشتیان هستند و از طریق تونل به هم مرتبط میشده‌اند و با نظم و فاصله مشخصی از هم به شکل 2 تا در بالا و پایین جای گرفته که حفره‌هایی پایینی محل ورود به خانه بوده است. 

سد قوسی عباسی


در مسیر چشمه و انتهای آن در تور طبس، با پرارتفاع‌ترین، باریک‌ترین و باستانی‌ترین سد قوسی جهان روبرو می‌شوید که معروفیتش به علت تاج نازک یک متری سنگی‌اش است. پل بند عباسی حدوداً 500 سال پیش به فرمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. کنده‌کاری روی دیواره‌ها، نقش فرشتگان -نگهبانان این مایع ارزشمند یعنی آب- و بزهایی با شاخ‌های بلند و پیچ‌خورده است که در مشکین‌شهر هم دیده می‌شوند. 


دانستنی‌های استفاده از تور طبس برای بازدید از چشمه مرتضی علی چیست؟ 


تور طبس مناسب طبیعت‌گردان، علاقمندان و عاشقان تفریحات و سرگرمی‌های آبی، دوستان و خانواده‌ها بوده که باید پیش از سفر به این منطقه، به لحاظ خوراکی و نوشیدنی خودشان را تامین کنند، چون امکانات خاصی در اینجا وجود ندارد. 

در روستای خرو چند اقامتگاه با ظرفیت محدود وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای اقامت شبانه استفاده کرد و بسته به خدماتی که در تور طبس وجود داشته باشد و اینکه چند روزه باشد، احتمال اسکان در این محل هم وجود خواهد داشت. 

 نمایی دیگر از سد قوسی عباسی


بهتر است همیشه فصل‌های پاییز و زمستان را برای سفر به مناطق کویری و بیابانی در نظر بگیرید، و برای بازدید از چشمه مرتضی علی، بهترین زمان، پاییز است. هوا خنک و آفتابی است و آب‌بازی و آب‌تنی در چشمه کاملاً شما را سرحال می‌آورد. 

به این نکته توجه داشته باشید که چون بیشتر روستاییان و افراد محلی از این چشمه برای تامین آب کشاورزی و باغات شهر طبس و نهرهای منشعب از آن استفاده می‌کنند، هرگز نباید این آب را آلوده کنید. 

لوازم مورد نیازی که می‌توانید در تور طبس و بازدید از چشمه مرتضی علی با خود به همراه داشته باشید به شرح زیر خواهد بود: آب آشامیدنی، تلفن همراه هوشمند، لباس گرم و کفش اضافه، میان‌وعده، دمپایی و کرم ضد آفتاب. 


چطور می‌توان در تور طبس ثبت نام کرد؟ 


برای ثبت نام در تور طبس از طریق کایت می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید یا با کلیک روی لینک با کارشناسان فروش تورهای داخلی ما در ارتباط باشید و نسبت به ثبت نام در تور طبس و بازدید از چشمه مرتضی علی اقدام نمایید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید