کال جنی طبس کجاست؟ راهنمای سفر + نکات + تصاویر
شراره رحیمی 1399/06/09 4595 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



طبس یکی از شهرهای قدیمی ایران می‌باشد که طبق گفته مورخان قدمت آن به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. این شهر بسیار زیبا در غرب خراسان جنوبی واقع شده است که به دلیل طبیعت منحصر به فرد و پر از تضاد خود گردشگران را شگفت‌زده و غافلگیر می‌کند. جالب است بدانید با وجود این‌ که طبس در یک منطقه کویری قرار دارد، اما جاذبه‌های طبیعی بسیاری نظیر مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان، شالیزارها، درختان پرتقال، درختان نخل و... بسیاری را در دل خود جای داده است که سالانه نیز گردشگران بسیار زیادی را از داخل و خارج ایران به سمت خود جذب می‌کند. از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به کال جنی اشاره کرد که بدون شک یکی از بی‌نظیرترین و حیرت‌انگیزترین مقاصد طبیعت‌گردی این شهرستان به شمار می‌رود. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به کال جنی به طور کامل راهنمایی کنیم و پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده‌ی تورهای طبس و کال جنی، به صفحه "تور طبس" مراجعه نمایید.

معرفی کال جنی

در ابتدا لازم است بدانید که کال جنی به دره جن‌ها نیز شهرت دارد و بومیان قدیمی کال جنی را محل زندگی جن‌ها و ارواح می‌دانستند. دلیل این نامگذاری داستان‌های ترسناکی بوده است که نسل به نسل از قدیمی‌ها منتقل شده است. کال نیز در اصطلاح بومی شهرستان طبس به معنی دره می‌باشد که این دره به دلیل داشتن شکل عجیب و غریب خود و داستان‌های ترسناک به دره جن‌ها یا همان کال جنی شهرت یافته است. اما کال جنی یک دره بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است که به مرور زمان به وسیله سیلاب‌ها و جریان آب به وجود آمده است. این دره خارق‌العاده دارای دیواره‌های پرشیب و بسیار بلند می‌باشد که در دل این دیواره‌ها خانه‌هایی به نام خانه گبرها ساخته شده است که زرتشتیان در آن‌ها سکونت داشته‌اند.
به علاوه در آن تونل‌هایی وجود دارد که ممکن است وارد شدن به آن کمی خطرناک باشد و هم‌چنین با ادامه دادن دره آبشارهای کوچکی را مشاهده خواهید کرد که در زبان محلی به آن‌ها شلن گفته می‌شود. در برخی از قسمت‌های دره نیز آب به صورت حوضچه جمع می‌شود که در فصل تابستان برای فرار از گرمای طاقت فرسا و شنا بسیار مناسب می‌باشد. در زمان‌های پربارش نیز آب در کف دره جاری می‌شود و چشم‌انداز بسیار زیبایی به وجود می‌آورد که ممکن است برای طی کردن دره کاملا خیس شوید، اما بسیار لذت‌بخش و هیجانی می‌باشد. جالب است بدانید که محلی‌ها نیز این آب را از طریق راه آب یا تونل‌هایی که ایجاد کرده‌اند به داخل قنات‌ها هدایت می‌کنند تا مورد استفاده قرار دهند.

معرفی کال جنی طبس

دیدنی‌ها و تفریحات کال جنی

این دره زیبایی‌ها و جذابیت‌های منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود دیدن آن برای هر گردشگری بسیار لذت‌بخش و دلپذیر باشد. در اکثر مواقع در درون دره نسیم دل‌انگیز و خنکی در حال وزیدن است که شما را از گرمای طاقت فرسای کویر نجات می‌دهد. به طور کلی داخل دره مکان بسیار مناسبی برای تفریح و خوش گذرانی می‌باشد که از جمله این تفریحات می‌توان به دره نوردی در زیباترین دره کشور، شنا کردن، عکاسی، بازدید از خانه‌های زرتشتیان و... اشاره کرد. علاوه بر این‌ها تماشای صخره‌های آهکی تراش خورده و وجود جریان آب در این دره به تنهایی از جذابیت‌های بصری این دره شگفت‌انگیز به شمار می‌رود که شما می‌توانید با راه رفتن در بین دیواره‌های بلند دره و آب جاری در آب و هوای دل‌انگیز نیز برای مدتی از تمامی دغدغه‌های روزمره زندگی دور شوید و لحظات آرامش‌بخشی را برای خود به ارمغان آورید.

دیدنی‌ها و تفریحات کال جنی

کال جنی کجاست؟ | مسیر دسترسی

کال جنی دره‌ای حیرت‌انگیز می‌باشد که در 35 کیلومتری شهرستان طبس، در یک منطقه کویری واقع شده است. این دره با روستای بسیار زیبای ازمیغان نیز فاصله بسیار کمی دارد که توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این دره حتما به این روستا هم سر بزنید و خاطرات هیجان‌انگیزی را در کنار همسفرانتان برای خود به ارمغان آورید. به منظور دسترسی به کال جنی ابتدا باید خودتان را به استان خراسان جنوبی و سپس به شهرستان طبس برسانید. پس از آن باید وارد جاده طبس- بشرویه شوید تا به دوراهی استخر- شاعر برسید که از آن‌جا باید مسیر خاکی را انتخاب کنید. تقریبا حدود 5 کیلومتر از این جاده خاکی را باید طی کنید تا به ابتدای دره جن‌ها یا کال جنی برسید.

مسیر دسترسی به کال جنی

بهترین زمان بازدید از کال جنی

به طور کلی می‌توان گفت که بهترین زمان سفر به کال جنی، فصل پاییز می‌باشد، زیرا در این فصل آب و هوای بسیار دل‌انگیز و مطبوع در منطقه حاکم است که شما می‌توانید علاوه بر کال جنی از دیگر جاذبه‌های گردشگری طبس نیز بازدید به عمل آورید و از سفرتان به این شهرستان زیبا نهایت استفاده را کنید. البته لازم است گفته شود که فصل پاییز برای آب‌تنی یا شنا در کال جنی مناسب نمی‌باشد. زمستان نیز می‌تواند فصل مناسبی برای بازدید از این منطقه باشد اما برای مدت طولانی نمی‌توانید در این دره بمانید زیرا سرمای سوزناکی در دره حاکم است که ممکن است تحمل این هوای سرد و سوزناک سخت باشد. به علاوه اوایل بهار نیز که هنوز هوا خیلی گرم نشده است، می‌توانید از کال جنی دیدن کنید و از آب‌تنی و شنا در حوضچه‌های دره نهایت لذت را ببرید. اما سفر به کال جنی در فصل تابستان را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم، زیرا در این فصل گرمای هوا در طبس به 50 درجه سانتی گراد می‌رسد و قطعا از گرمای هوا کلافه خواهید شد و از سفرتان لذت نخواهید برد.

نکات لازم برای سفر به کال جنی

همان‌طور که گفته شد کال جنی در یک منطقه کویری واقع شده است که سفر به آن به تکنیک‌های منحصر به فردی احتیاج دارد تا بتوانید یک دره نوردی کاملا متفاوت در کال جنی را تجربه کنید و لذت ببرید. در ابتدا توصیه می‌کنیم که اگر بار اول است به کال جنی سفر می‌کنید، حتما از یک راهنما کمک بگیرید. سعی کنید از لباس‌های راحت استفاده کنید و حتما یک دست لباس اضافه با خود به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار دهید. از آن‌جایی که تقریبا مسیر طولانی‌ای را باید پیاده روی کنید، لازم است از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید که کفش‌های مناسب کوهنوردی و کفش‌های ورزشی ساق‌دار گزینه بسیار مناسبی برای بازدید از کال جنی می‌باشد. حتما از ضد آفتاب استفاده کنید تا آفتاب سوزان منطقه کویری به پوست شما آسیبی وارد نکند.
به علاوه آب، میان وعده سبک، غذا، عینک آفتابی و کلاه نقابی نیز از لوازم ضروری برای سفر به کال جنی به شمار می‌رود. تحت هیچ شرایطی بدون راهنما به حفره‌های دیواره‌های دره وارد نشوید تا برایتان مشکلی ایجاد نشود. اگر شنا کردن بلد نیستید، فکر آب‌تنی را در حوضچه‌های کال جنی از سرتان بیرون کنید، زیرا در برخی از قسمت‌ها به طور ناگهانی عمق دره زیاد می‌شود. هم‌چنین اگر تمایل دارید که در کال جنی کمپ برگزار کنید، کیسه خواب را فراموش نکنید. زیرا در مناطق کویری مارها و حشرات زیادی وجود دارند که ممکن است به شما آسیب برسانند. توجه داشته باشید که سفر به کال جنی برای افراد کم‌توان جسمی و سالمندان مناسب نمی‌باشد زیرا ممکن است قدرت پیمایش مسیرهای هموار و ناهموار را نداشته باشند.

نکات لازم برای سفر به کال جنی

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی کال جنی طبس پرداختیم و شما را برای سفر به دره جن‌ها راهنمایی کردیم. این دره فوق‌العاده زیبا مقصدی پر رمز و راز و جذاب برای طبیعت‌گردی می‌باشد که با شگفتی‌های بسیار زیادی که در دل خود جای داده‌ است شما را غافلگیر خواهد کرد و لحظه‌های متفاوتی را در دل کویر تجربه خواهید کرد. در صورتی که قصد سفر به شهرستان زیبای طبس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این شهرستان به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید