راهنمای سفر به طبس | جاهای دیدنی، بهترین مسیر، تصاویر و کویر اطراف
زهرا نیرومند 1402/03/01 10612 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

طبس، یکی از شهرهای کویری ایران است. این شهر جاذبه‎ های شگفت‎انگیزی دارد و با عنوان عروس کویر ایران شناخته می‎شود. سفر به طبس را می‎توانید با تورهای طبیعت گردی و تورهای کویرگردی را تجربه کنید و هم‌زمان با بخشی از تاریخ کهن ایران نیز آشنا شوید. در این مقاله راهنمای سفر به طبس را در اختیارتان قرار می‌دهیم و جاهای دیدنی این شهر و راه‎های دسترسی به آن را معرفی می‎کنیم. با ما همراه باشید.

طبس، عروس کویر ایران

 طبس، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر در دل کویر واقع شده و آب وهوایی گرم و خشک دارد. یکی از مهم‎ترین جذابیت‌های شهر طبس، طبیعت خاص، متنوع و کم‌نظیر آن است. این منطقه بزرگ‎ترین پناهگاه حیات‌وحش ایران را در خود جای داده و گونه‎‌هایی کمیاب از حیوانات را شامل می‌شود. بخش شرقی طبس کوهستانی است و مناطق جنگلی بسیار زیبایی دارد.

جاذبه‌های شهر طبس تنها محدود به طبیعت زیبای آن ‎نیست. این شهر تاریخ پر فرازونشیبی را پشت سر گذاشته و دارای جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز می‎باشد. قدمت شهر طبس به دوران هخامنشیان برمی‎گردد. این شهر در دوران قاجار موردتوجه قرار داشته و عمارت ها و باغ‌های بسیار زیبایی را از همان دوران به یادگار دارد.

جاذبه های دیدنی طبس

جاهای دیدنی شهر طبس

طبس جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. مهم‏ترین جاهای دیدنی شهر طبس عبارتند از:

کال جنی: کال جنی، نام دره ه‎ای بزرگ است. این دره در فاصله 35 کیلومتری شهر طبس قرار دارد و یکی از مهم‎ترین جاذبه های گردشگری آن محسوب می‎شود. دره کال جنی در طول سالیان دراز و به دلیل فرسایش سنگ‎ها ایجاد شده و دارای دخمه ها و تونل‎های متعددی می‎باشد. از جمله ویژگی‌های کال جنی می‎توان به دیواره‎های بلند آن اشاره کرد که در برخی از مناطق به بالای 50 متر نیز می‎رسد. این دره ظاهری ترسناک دارد و به همین دلیل با عنوان کال جنی به معنای دره جن‎ها شناخته می‌‎شود. پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات کامل کال جنی را در این لینک حتما ببنید.

باغ گلشن: باغ گلشن از جمله سرسبزترین و متفاوت‎ترین جاذبه‌های طبس است. این باغ حدود 7 هکتار مساحت دارد و دارای یک عمارت 2 طبقه می‌باشد. عمارت باغ گلشن در دوران زندیه ساخته شده و با عنوان تاج‌ محل ایران شناخته می‎شود. این باغ فضایی بسیار زیبا و دیدنی دارد و 2000 درخت متنوع را در خود جای داده است. درختان کاج، نخل، چنار، پرتقال، نارنج، بته‌های انگور و گیاهان زینتی از جمله مواردی هستند که در این باغ به چشم می‎‌خورند. باغ گلشن در بلوار امام خمینی، نزدیکی میدان پلیکان واقع شده و یکی از نمادهای شهر طبس محسوب می‎شود.

دره کال سردر: دره کال سردر یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبس است. این دره‌ی شگفت‌انگیز در 25 کیلومتری شرق طبس واقع شده و در میان رشته‌کوه شتری قرار دارد. دره کال سردر مناظری بسیار دیدنی دارد و مسیر رفت‌وبرگشت آن حدود 40 دقیقه طول می‎کشد. در این مسیر از میان دو دیواره شنی بلند عبور می‏کنید و از کنار نهری کم‌عمق می‌گذرید. این نهر آب سرد و گرم را به طور هم‌زمان دارد و دارای تعدادی کانال و حفره مهندسی‏شده نیز می‎باشد. این کانال‎ها مربوط به دوران ساسانیان ‎هستند و در نهایت به تعدادی اتاقک ختم می‎شوند.

طاق شاه عباسی: طاق شاه عباسی در نزدیکی روستای خرو واقع شده و حدود 25 کیلومتر با شهر طبس فاصله دارد. این طاق قدیمی‎ترین سد قوسی جهان محسوب می‎شود و قدمت آن به 700 سال پیش برمی‎گردد. طاق شاه عباسی در یک تنگه باریک بین دو کوه با عرض یک متر ساخته شده است و نازک‎ترین سد جهان به شمار می‎آید. این سد بیش از 60 متر ارتفاع دارد و برای جلوگیری از آسیب رگبارهای فصلی و کنترل آب ورودی به شهر ساخته شده است. اطلاعات کامل این سد را می‌توانید در "سد شاه عباسی با قدمتی 700 ساله" مطالعه نمایید.

ارگ طبس: ارگ طبس یک دژ قدیمی است. این دژ در خیابان واعظی طبس واقع شده و قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی‎گردد. دژ قدیمی طبس در زلزله سال 57 خسارت‌های بسیار جدی دیده و بخشی از قسمت‎های اصلی آن از بین رفته است. 

کاروان‌سرای خان: خان یکی از کاروان‌سراهایی است که در جاده قدیمی طبس به یزد قرار دارد. این کاروان‎سرا در زمان صفویه ساخته شده و معماری همان دوران را به نمایش می‎گذارد. کاروان‌سرای خان به شکل مربع طراحی شده است و دارای گنبد شاه‌نشین و مجموعه‌ای از بادگیرها می‎باشد.

قلعه اسماعیلیان: قلعه اسماعیلیان بنای تاریخی دیگری است که در طبس قرار دارد. این بنا بر روی یک کوه با نام "باغ سلیمه" ساخته شده و دارای 4 آب‌انبار بزرگ می‎باشد. در گذشته از این آب انبارها برای جمع‌آوری آب می‌کردند.  قلعه اسماعیلیان در قرن پنجم هجری توسط فدائیان اسماعیلی تصرف شد و بخش بزرگی آن به دست هلاکوخان نابود گشت. در حال حاضر تنها یک آب‌انبار از این بنا باقی‎مانده است که می‌توانید در سفر به طبس از آن بازدید کنید.  

برج هادر باش: "هادر" در زبان یزدی به معنای " مواظبت و مراقبت" است. هادرباش به برج‌های گنبدی شکلی گفته می‌شد که در میان نخلستان‎ها قرار داشتند. هادرباش‌ها برای نگهبانی از نخل‌ها در برابر سارقین و حمله حیوانات وحشی ساخته می‌شدند.  هادرباش‌ را می‌توانید در میان نخلستان‌های بزرگ طبس ببینید.

روستای نایبند: نایبند یکی از زیباترین روستاهای این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به طبس حتما از آن بازدید کنید. نایبند یک روستای پلکانی است که در دامنه کوه‎ ساخته شده است. این روستای کویری در کنار یک نخلستان بزرگ قرار دارد و چشم‎اندازهایی بسیار زیبا را به نمایش می‏گذارد. روستای نایبند حدود 25 کیلومتر با شهر طبس فاصله دارد.

روستای نایبند طبس - ستارگان در آسمان شب

روستای ازمیغان: روستای ازمیغان در 40 کیلومتری شمال شرقی شهر طبس قرار دارد و دارای چشمه‎ها و رودخانه‎های متعددی می‎باشد. جریان آب همیشگی در این روستا باعث ایجاد شالیزارهای برنج شده و سرسبزی فوق‌العاده‎ای به آن داده است. 

دیگ رستم: دیگ رستم نام یک چشمه است که در روستای نایبند قرار دارد. این چشمه بر روی سنگ‎های آتشفشانی به وجود آمده و آبی بسیار داغ و جوشان دارد. به همین دلیل با عنوان چشمه دیگ رستم شناخته می‎شود. آب این چشمه خواص بسیاری دارد و برای درمان بیماری‎های روماتیسمی توصیه می‎شود.

پناهگاه حیات وحش نایبندان: پناهگاه حیات وحش نایبندان با مساحت یک میلیون و چهارصد هزار هکتار، بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده ایران است. این پناهگاه بیش از ۱۷۷ گونه گیاهی را در خود جای داده و محل زیست حیواناتی چون یوزپلنگ، گربه شنی، شاه‌ روباه و جبیر می‌باشد.

چشمه مرتضی علی: مرتضی علی چشمه دیگری است که در طبس وجود دارد. این چشمه در روستای خرو و در میان یک دره واقع شده است. یکی از مهم‏‌ترین ویژگی‎های چشمه مرتضی علی دمای آب آن است که در نقاط مختلف، متفاوت می‎باشد. علت این تفاوت، رودخانه‌های متعددی است که آب آن‎ها به درون چشمه می‎ریزد. چشمه مرتضی علی در یک منطقه سرسبز قرار دارد و چشم‎اندازهای بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

کویر حلوان: اگر اهل کویرگردی هستید، حتما سری به کویر حلوان بزنید و از این جاذبه‌ی بی‌نظیر دیدن کنید. کویر حلوان حدود 90 کیلومتر با طبس فاصله دارد و مناظری دیدنی از ماسه‎های طلایی رنگ در نور زیبای خورشید را به تصویر می‎کشد. توضیحات تکمیلی کویر حلوان قبلا در مقاله‌ای در سایت کایت با موضوع "کویر حلوان کجاست؟" تهیه شده است.

غار حلوان: غار حلوان جاذبه‎ گردشگری دیگری است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به طبس از آن بازدید کنید. سنگ‌های این غار حدود 160 میلیون سال قدمت دارند و مربوط به دوران ژوراسیک میانی هستند.  غار حلوان در ۷۵ کیلومتری شمال شرق طبس واقع شده است.

کال نمک: کال نمک نام یک رودخانه متفاوت و بسیار زیباست. این رودخانه پوشیده از گلوله‌های کوچک نمک است. این گلوله‌ها به طور مرتب در کنار هم چیده شده‎اند و نمایی جذاب ایجاد کرده‌اند. رودخانه کال نمک در ۸ کیلومتری روستای محمدآباد قرار دارد و یکی از دیدنی‎ترین جاذبه‌های گردشگری طبس محسوب می‌‎شود.

کال نمک طبس

جنگل سنو: جنگل سنو از جمله جاذبه‌های طبیعی طبس است و حدود 24 کیلومتر با آن فاصله دارد. این جنگل بیش از 800 گونه گیاهی مختلف شامل گز، طاق، اسفناج وحشی و انواع گیاهان دارویی را در خود جای داده است. گیاهان این جنگل به دلیل کم‌آبی منطقه چندان پربار نیستند، اما باعث تثبیت شن شده و از ایجاد طوفان شن جلوگیری می‎کنند.

موزه مردم‌شناسی: اگر دوست دارید با مشاغل مردم کویری طبس بیشتر آشنا شوید و آثار باستانی جمع‌آوری شده از این منطقه را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم سری به موزه مردم‌شناسی این شهر بزنید. این موزه بخش‌های مختلفی دارد و حدود 500 قطعه از آثار تاریخی کشف شده از این منطقه را به نمایش می‎گذارد.

شهر طبس جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد که از بین آن‌ها می‌توان به کویر رباط خان، چاه غار جهنم، سد کریت، روستای اصفهک، روستای چهل پایه، روستای پیر حاجات، بقعه شیخ ابونصر ایراوه‌ای و امام‌زاده حسین‌بن‌موسی اشاره کرد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده سوغات طبس، وارد صفحه "سوغات طبس" شوید.

امام زاده حسین بن موسی طبس

بهترین زمان سفر به طبس

طبس در منطقه‌ای بیابانی واقع شده و تابستان‌هایی بسیار گرم دارد.  دمای این شهر در اواسط تابستان به 44 درجه نیز می‏رسد و برای غیر بومیان کمی آزاردهنده می‏باشد. آب‌وهوای طبس در فصل زمستان نیز کمی سرد است و در سردترین حالت به 8 درجه سانتی‎گراد می‌رسد. بنابراین، اگر می‎خواهید از گرما و سرمای این شهر در امان باشید، بهتر است اوایل مهر تا اواخر آبان را برای سفر انتخاب کنید یا سفر خود را به اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت موکول نمایید. در این صورت می‌توانید در آب‌وهوایی معتدل از جاهای دیدنی این منطقه بازدید کنید و از سفر خود نهایت استفاده را داشته باشید.

تابستان‌های طبس بسیار گرم است، اما اگر با گرمای هوا مشکلی ندارید و اهل شنا هستید، می‌توانید این فصل را برای سفر انتخاب کنید و در چشمه‌ها و آبشارهای منطقه به آب‌تنی بپردازید. افراد کمتری این فصل از سال را برای سفر به طبس انتخاب می‏کنند. بنابراین، طبس در فصل تابستان بسیار خلوت بوده و در کم‎گردشگرترین حالت خود به سر می‎برد. طبس در اوایل فروردین و تعطیلات عید نوروز بسیار شلوغ است و میزبان تعداد زیادی از هم‌وطنان عزیزمان می‎باشد. 

بهترین زمان سفر به طبس

راه‌های دسترسی به طبس

برای سفر به طبس راه‌های متعددی پیش‌رو دارید. اگر به دنبال سریع‌ترین و راحت‎ترین راه هستید، سفر هوایی را انتخاب کنید و با یک پرواز مستقیم خود را از تهران به طبس برسانید. پرواز تهران – طبس حدود یک ساعت و نیم طول می‏کشد. اگر زمان کافی برای سفر دارید، می‌توانید از قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی برای سفر به طبس استفاده کنید و در هرجای ایران که هستید، خود را به طبس برسانید. راه‌های زمینی سفر به طبس عبارتند از:

تهران به طبس: اگر از تهران به سمت طبس می‎روید، 3 مسیر پیش‎رو دارید. مسیر اول از جاده قم می‎گذرد و با عبور از شهرهای کاشان، نائین و خور، در نهایت به طبس می‎رسد. این مسیر 863 کیلومتر است. مسیر دوم طولانی‌تر از مسیر اول بوده و نیمی از آن با مسیر اول یکسان است. این مسیر حدود 817 کیلومتر است و از استان یزد عبور می‎کند. کوتاه‎ترین مسیر تهران به طبس از استان سمنان می‎گذرد و 795 کیلومتر می‎باشد.

یزد به طبس: فاصله یزد تا طبس 360 کیلومتر است. برای طی کردن این مسیر باید از شهرهای زارچ، خرانق و رباط پشت بادام بگذرید تا به طبس برسید.

اصفهان به طبس: فاصله اصفهان تا طبس ۵۹۰ کیلومتر است. در این مسیر از شهرهای دولت‌آباد، نائین، انارک و خور عبور می‏کنید و در نهایت به طبس می‎رسید.

بیرجند به طبس: فاصله بیرجند تا طبس 270 کیلومتر است. این مسیر از شهرهای خوسف و سنگ‌آباد عبور می‌کند.

مشهد به طبس: فاصله مشهد تا طبس 550 کیلومتر است. این مسیر از شهرهای تربت ‌حیدریه، فیض‌آباد، فردوس و دیهوک می‌گذرد.

راه های دسترسی به طبس از تهران اصفهان و مشهد

در این مقاله جاذبه‌های گردشگری طبس را معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد این شهر و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. طبس یک مقصد گردشگری بکر و بسیار زیباست. این شهر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی دارد و دارای طبیعتی جذاب و شگفت‎انگیز می‎باشد. مردمان این منطقه بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و از گردشگران به خوبی استقبال می‎کنند. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به مناطق بکر علاقه دارید، طبس را برای سفر انتخاب کنید و یکی از بهترین سفرهای عمر خود را تجربه نمایید. پیشنهاد می‎کنیم این کار را با همراهی تورهای گردشگری انجام دهید و یک راهنمای حرفه‌ای و باتجربه را در کنار خود داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای گردشگری طبس، به صفحه "تور طبس" مراجعه کنید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید