خانه‌ی طاهری سمنان | آدرس، تصاویر و راهنمای بازدید از عمارت طاهری
ضحا اکبری 1403/04/05 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

سمنان یکی از شهرهای زیبای ایران است که در مسیر جاده‌ی امام رضا قرار گرفته و به همین دلیل مسافران زیادی در راه سفر به مشهد، از این شهر نیز دیدن می‌کنند. هرچند خود سمنان آنقدر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دارد که بتواند مقصدی جذاب برای سفر باشد. در این مقاله قصد داریم به شهر سمنان سفر کرده و با خانه‌ی تاریخی طاهری در این شهر آشنا شویم، خانه‌ای با بیش از نیم قرن قدمت که معماری تماشایی آن دل هر بیننده‌ای را می‌برد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. شما می‌توانید با مطالعه‌ی مطلب راهنمای سفر به سمنان راهنمای کامل و جامعی برای سفر به این شهر در اختیار داشته باشید.

خانه‌ی طاهری سمنان

خانه‌ی زیبای طاهری در بافت سنتی شهر سمنان در جنوب این شهر قرار دارد، خانه‌ای با قدمت زیاد و معماری بی نظیر که تزئینات شگفت انگیز آن شهرت فراوانی به این خانه داده است. صاحب خانه‌ی طاهری فردی ثروتمند و این خانه از عمارت‌های اعیانی زمان خود بوده است، هنوز هم وارد آن که شوید شکوه و اصالتی بی مانند را در آن خواهید دید. خانه‌ی طاهری در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در نزدیکی خانه‌ی طاهری جاذبه‌های معروفی همچون مسجد جامع سمنان، گرمابه پهنه، موزه‌ی مُهر و سکه‌ی کومش، میدان دروازه ارگ، قلعه‌ی پاچنار، تکیه‌ی ناسار، بقعه‌ی پیغمبران، خانه‌ی رجبی، برج چهل دختران، چشمه‌ی آبگرم و کاروانسرای آهوان قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

خانه طاهری 1

تاریخچه‌ی خانه‌ی طاهری

خانه‌ی طاهری در سال 1306 هجری قمری در زمانی که سلطنت در حال تغییر از قاجار به پهلوی بود در شهر سمنان ساخته شد، این خانه پس از ساخت، محل زندگی خان اسفنجان بود. می‌گویند خانه‌ی طاهری از اعیانی‌ترین عمارت‌های سمنان بوده که به خاطر زیبای و وسعتش، مراسم‌های عروسی زیادی در آن برگزار می‌کردند. خانه‌ی طاهری را در دهه‌ی 70 مرمت کردند، بعد از چند سال این خانه به بخش خصوصی واگذار شد، امروزه از خانه‌ی طاهری به عنوان هتلی سنتی استفاده می‌شود، گردشگران نیز می‌توانند از قسمت‌های مختلف آن بازدید کنند.

خانه طاهری 2

معماری خانه‌ی طاهری

خانه‌ی طاهری یکی از عمارت‌های تاریخی ایران در شهر سمنان است که دارای معماری درونگرا به سبک قاجاری می‌باشد. این خانه 1630 مترمربع مساحت و 1240 مترمربع زیربنا دارد و در ساخت آن از مصالحی همچون چوب، خشت و ساروج استفاده شده است. خانه‌ی طاهری همچنان زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده و محکم و با استقامت به حیات خود ادامه می‌دهد. شیوه‌ی معماری بسیاری از خانه‌های تاریخی ایران درونگراست، یعنی حیاطی در مرکز و اتاق‌ها، ایوان‌ها و سایر قسمت‌ها در اطراف این حیاط قرار دارند، به این ترتیب افراد غریبه و نامحرم نمی‌توانند دیدی نسبت به بخش‌های مختلف خانه داشته باشند. خانه‌ی طاهری دو حیاط دارد، یکی حیاط اصلی است که در موردش حرف زدیم و دیگری حیاطی است که در پشت عمارت واقع شده و مطبخ در گوشه‌ای از آن قرار دارد. از جمله تزئینات بنا می‌توان آجرکاری، تزئینات چوبی درب‌ها، انواع قوس‌ها، تزئنیات پایه‌ی ستون‌ها و گچبری سرستون‌های ایوان‌ها را نام برد. ورودی خانه بسیار زیباست، ابتدا دو درب می‌بینید که درب سمت راست به قسمت شرقی بنا که تقریبا خصوصی‌تر است راه دارد و درب سمت چپ به میان سرا باز می‌شود. بعد از درب‌ها یک هشتی بسیار زیبا وجود دارد که با چند پله به حیاط مرکزی متصل می‌شود، ایوان‌ها نیز دارای ستون‌هایی با تزئینات بسیار دیدنی می‌باشند. اما شاید جذاب‌ترین بخش خانه‌ی طاهری اتاق تابستانه‌ی آن باشد، اتاقی با پنجره‌هایی کوچک که از ورود گرمای زیاد به داخل جلوگیری می‌کند، این اتاق همچنین یک بادگیر بزرگ و دیدنی دارد که وظیفه‌ی خنک کردن اتاق تابستانه و کل بنا را در طول تابستان بر عهده داشته است. به نظر می‌رسد در گذشته در حیاط پشتی چیزی شبیه باغ وجود داشته که بسیار سرسبز بوده است. از دیگر قسمت‌های خانه‌ی تاریخی طاهری می‌توان به زیرزمین، اتاق خادم، آشپزخانه، آب انبار و... اشاره کرد.

خانه طاهری 3

بهترین زمان سفر به خانه‌ی طاهری

خانه‌ی طاهری در شهر سمنان قرار دارد منطقه‌ای با آب و هوای کویری و گرم که تابستان‎‌های بسیار گرم و زمستان‌های سردی دارد. بهترین زمان برای سفر به سمنان از نظر آب و هوا، فصل بهار یا پاییز است، در این زمان‌ها هوای شهر معتدل است و از گرما یا سرمای شدید خبری نیست.

خانه طاهری 4

مسیر دسترسی به خانه‌ی طاهری

برای بازدید از خانه‌ی طاهری باید خود را به شهر سمنان برسانید، این شهر فرودگاه، ایستگاه قطار و ترمینال اتوبوسرانی دارد. اگر تصمیم گرفتید با خودروی شخصی به این شهر بروید و ساکن تهران هستید باید از طریق بزرگراه امام رضا به سمنان بروید. وقتی به این شهر رسیدید ابتدا به محله‌ی اسفنجان بروید، خیابان ابوذر را پیدا کرده و آنقدر در این خیابان جلو بروید تا به کوچه‌ی مهدوی برسید، خانه‌ی طاهری در این کوچه قرار دارد.

آدرس: استان سمنان، شهر سمنان، محله‌ی اسفنجان، خیابان ابوذر، کوچه‌ی مهدوی، خانه‌ی طاهری

خانه طاهری 5

چگونگی اقامت در نزدیکی خانه‌ی طاهری

خانه‌ی طاهری در دل سمنان و در بافت تاریخی این شهر قرار دارد، این خانه در حال حاضر هتلی سنتی است اما اگر تمایل داشتید شب را در یکی از هتل‌های نزدیک عمارت طاهری بمانید می‌توانید هتل‌های زیادی را انتخاب نمایید. هتل‌هایی مثل هتل قدس، هتل گوتکه مال، هتل سنتی سمنان، اقامتگاه بومگردی بابا یعقوب و هتل آپارتمان برج سفید تعدادی از این اقامتگاه‌ها هستند.

خانه طاهری 6

خانه طاهری 7

خانه طاهری 8

خانه طاهری 9

خانه طاهری 10

خانه طاهری 11

در این مقاله با خانه‌ی طاهری در شهر سمنان آشنا شدیم، بخش‌های مختلف آن را به شما معرفی کرده و چگونگی بازدید از این اثر تاریخی را برایتان شرح دادیم. خانه‌ی طاهری یکی از عمارت‌های بسیار قدیمی در شهر سمنان است که به عنوان جاذبه‌ای مهم در این شهر شناخته می‌شود و بازدید کنندگان بسیاری دارد.

همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور طبیعت گردی مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید