دریاچه نمک دامغان | راهنمای سفر + تصاویر + آدرس
زهرا نیرومند 1400/02/02 2035 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



دریاچه نمک دامغان، که با عنوان کویر حاج‌علی‌قلی نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری دامغان است که در 30 کیلومتری جنوب این شهر و در نزدیکی روستایی با نام حسن‌آباد قرار دارد.  این دریاچه تصاویری زیبا از شش‌ضلعی‌های نامنظم را در کنار هم به نمایش گذاشته و با بازتاب نور خورشید در  بلورهای نمکی، چشم‌اندازهایی زیبا و درخشان ایجاد کرده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با دریاچه نمک دامغان قرارگرقته در استان سمنان بیشتر آشنا شوید.

 کویر حاج‌علی‌قلی

اگر اهل کویرگردی باشید، نام بسیاری از کویرهای ایران را شنیده‌اید و ممکن است تعدادی از آن‌ها را نیز دیده باشید. کویرهای لوت، مرنجاب، مصر، ورزنه و ... از جمله معروف‌ترین کویرهای ایران هستند که اغلب در بخش‌های مرکزی کشور دیده می‌شوند و سالانه گردشگران بسیاری را نیز به سمت خود می‌کشانند. یکی از کویرهای زیبای ایران که نام آن کمتر شنیده شده، کویر حاج‌علی‌قلی است. این کویر در استان سمنان و در شهر دامغان قرار دارد. 

کویر حاج‌علی‌قلی از جمله جاذبه‌های طبیعی دامغان محسوب می‌شود که در جنوب غربی این شهر و در نزدیکی روستایی با نام خورزان واقع شده است. این کویر از جنوب با کوه‌های خرس، دولت دیار  و ترکمن‌گدر، از شمال با کویر دامغان و از شرق و غرب نیز با کوه اهوند و دهستان فرات محدود می‌شود. چیزی که   کویر حاج‌علی‌قلی را از دیگر کویرهای مشابه متفاوت کرده است، رودخانه‌های فصلی و دریاچه نمک بی‌نظیر آن است.

این کویر دارای دو رودخانه اصلی است که هردوی آن‌ها از رشته‌کوه البرز سرچشمه می‎گیرند. رودخانه دامغان از حاشیه شمال غربی وارد کویر شده و مخروط افکنه وسیعی را در این بخش از کویر به وجود آورده است. رودخانه حسن‌آباد نیز از حاشیه شمال شرقی وارد شده و دره‌ای به عمق 5 متر را ایجاد کرده است. علاوه بر این‌ها، دو رودخانه دیگر نیز از بخش شرق و جنوب غربی وارد کویر می‏شوند که کم‌آب‌تر از دو رودخانه قبلی هستند.

دریاچه نمک دامغان

دریاچه نمک دامغان

دریاچه نمک دامغان­، که با عنوان دریاچه حاج‌علی‌قلی نیز شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کویر است که چشم‌اندازهایی زیبا و درخشان دارد. وقتی به این دریاچه می‌رسید، یک سطح سفید رنگ بلوری را مقابل خود می‌بینید که تا دوردست‌ها ادامه دارد. سطح  دریاچه پوشیده از شش‌ضلعی‌های بزرگی است که هرکدام از آن‌ها نیز از شش‌ضلعی‌های کوچک‌تر تشکیل شده است. این شش‌ضلعی‌ها، هرچند نامنظم، اما به شکلی منظم، در کنار هم قرار گرفته و چشم‌اندازهایی دیدنی و بی‌نظیر ایجاد کرده است.

اگر خوش‌شانس باشید و پس از چند روز بارندگی از این دریاچه بازدید کنید، با پدیده‌ای زیبا و دیدنی با نام آینه‌ای شدن زمین روبرو خواهید شد. چاله‌های کوچکی که از آب باران پر شده و در بازتاب نور خورشید مانند تکه‌های آینه بر روی زمین می‌درخشند. می‌توانید ساعت‌ها بر روی این دریاچه زیبا قدم بزنید و از آرامش موجود در منطقه نهایت لذت را ببرید. اگر اهل عکاسی هستید، تصاویر زیبایی را از این مناظر ثبت خواهید کرد. 

دریاچه نمک دامغان

جاذبه‌های گردشگری دریاچه نمک دامغان

تماشای دریاچه نمک و شش‌ضلعی‌های درخشان و زیبای آن، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به کویر حاج‌علی‌قلی  است، اما این منطقه جاذبه‌های دیگری نیز دارد که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید در کویر انجام دهید، کمپینگ شبانه و تماشای آسمان پرستاره آن است. کافیست لوازم موردنیاز را به همراه داشته باشید و شبی آرام و به‌یادماندنی را در کنار دریاچه نمک دامغان بگذرانید. در این صورت این فرصت را دارید که طلوع زیبای خورشید را در کنار دریاچه نمک نظاره‌گر باشید. این طلوع قطعا یکی  زیباترین  و شگفت‌انگیزترین طلو‌ع‌های زندگی شما خواهد بود.

اگر اهل شترسواری هستید و از انجام آن لذت می‌برید، می‌توانید این کار را در کویر حاج‌علی‌قلی تجربه کنید. در طول مسیر رسیدن به دریاچه، گله‌های شتر زیادی خواهید دید این امکان را برای شما ایجاد می‌کنند.

دریاچه نمک دامغان

بهترین زمان بازدید از دریاچه نمک دامغان

با توجه به کویری بودن منطقه و گرمای هوا، بهترین زمان بازدید از این دریاچه، اواسط پاییز تا اوایل بهار است. البته با توجه به پربارش بودن فصل بهار، پیشنهاد می‌کنیم این فصل را برای بازدید از دریاچه نمک دامغان انتخاب کنید تا شاهد حالت آینه‌ای بودن زمین باشید.

 اگر کمی پیش از غروب آفتاب در کنار دریاچه باشید، می‌توانید تصویر زیبای خورشید را در میان شش‌ضلعی‌های دریاچه ببینید و عکس‌هایی زیبا و بی‌نظیر از این منظره ثبت کنید. دقت داشته باشید که شب‌های کویر بر خلاف روزهای آن بسیار سرد است. بنابراین حتما لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده نمایید. 

دریاچه نمک دامغان

مسیر دسترسی به دریاچه نمک دامغان

دریاچه نمک دامغان در کیلومتر۴۳ جاده دامغان-اصفهان و در نزدیکی روستایی با نام حسن‌آباد قرار دارد. برای رسیدن به دریاچه می‌توانید یکی از مسیرهای زیر را انتخاب کنید:

  • مسیر اول: ابتدا خود را به دامغان برسانید و از آن‌جا وارد جاده اصفهان شوید. پس از 30 کیلومتر به دوراهی حسن‌آباد می‎رسید. وارد روستای حسن‌آباد شوید و مسیر را به سمت روستای خورزان ادامه دهید تا به مسیح‌آباد برسید. پس از مسیح‌آباد، مسیر را به سمت جنوب‌شرق تغییر دهید و وارد جاده معروف معدن نمک شوید. این مسیر را دنبال کنید تا به کویر حاج‌علی‌قلی برسید.
  • مسیر دوم: از دامغان به سمت جاده اصفهان حرکت کنید و روستاهای زیبای ورکیان، کلا، صلح‌آباد، صیدآباد و امام‌زاده هفت‌تنان را پشت سر بگذارید. پس از طی ۴۳ کیلومتر، در سمت چپ خود یک جاده فرعی و خاکی خواهید. وارد این جاده شوید و مسیر را به سمت شرق ادامه دهید. در کیلومتر ۱۶ جاده، به یک دوراهی برخورد می‌کنید. راه چپ را انتخاب کنید و همین مسیر را تا یک کیلومتر ادامه دهید تا به دریاچه نمک دامغان برسید.

دریاچه نمک دامغان

نکات مهم در سفر به دریاچه نمک دامغان

  • اگر اولین بار است که وارد کویر حاج‌علی‌قلی می‌شوید، حتما همراه با یک راهنما وارد کویر شوید. می‌توانید از بومیان منطقه برای راهنمایی کمک بگیرید.
  • تنقلات، خوراکی و آب به میزان کافی به همراه داشته باشید.
  • عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و کلاه را فراموش نکنید.
  • دقت داشته باشید که کویر روزهایی بسیار گرم و شب‌هایی بسیار سرد دارد. بنابراین، برای روز یک لباس نخی نازک به تن داشته باشید و اگر قصد ماندن دارید، لباس گرم برای شب‌های سرد و سوزناک کویر را فراموش نکنید.
  • کویرگردی نیاز به کفش مناسب دارد. پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر کفش پیاده‌روی، یک صندل راحت و سبک نیز به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید شب را در کویر سر کنید، لوازم کمپینگ مانند چادر، کیسه خواب و ... را فراموش نکنید.

دریاچه نمک دامغان

در این مقاله به معرفی دریاچه نمک دامغان پرداخته و راهنمای سفر به این دریاچه را در اختیارتان قرار دادیم. کویر حاج‌علی‌قلی یکی از زیباترین کویرهای ایران است که در استان سمنان و در نزدیکی شهر دامغان قرار دارد. اگر اهل کویرگردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم سفر به این کویر را در برنامه طبیعت‌گردی خود قرار داده و در اولین فرصت از زیبایی‌های آن بازدید نمایید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با تورهای یک‌روزه‌ای که به مقصد دریاچه نمک دامغان برگزار می‌شود همراه شوید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای، سفری به یادماندنی را تجربه کنید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری تورهای دریاچه نمک دامغان آگاهی یابید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 75097700-021   تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید