راهنمای سفر به سمنان | راهنمای کامل برای سفر به شهر زیبای سمنان
ضحا اکبری 1402/12/10 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

سمنان یکی از شهرهای قدیمی ایران است که در تمام ماه‌های سال گردشگران بسیاری را در خود می‌پذیرد، این تعداد گردشگر بخاطر قرار گرفتن این شهر در مسیر جاده‌ی تهران به مشهد است، تمام افرادی که برای زیارت امام هشتم به مشهد می‌روند از سمنان عبور می‌کنند و تعداد بسیار زیادی از آن‌ها چند ساعت تا یک روز را در این شهر می‌مانند. علاوه بر این سمنان شهری است با قدمت بسیار زیاد، آثار تاریخی متعدد و جاذبه‌های طبیعی چشم نواز، که هر یک می‌توانند به تنهایی دلیلی برای سفر به این شهر باشند. در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی برای سفر به سمنان در اختیارتان قرار داده و شما را از هر آنچه که باید پیش از این سفر بدانید آگاه کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  • آشنایی با شهر سمنان

سمنان مرکز استان سمنان و یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در نیمه‌ی شرقی کشور قرار دارد، این شهر از شمال به شهرستان مهدیشهر، از جنوب به دشت کویر، از شرق به شهرستان دامغان و از غرب به شهرستان سرخه می‌رسد و ارتفاع آن از سطح دریا 1130 متر می‌باشد. سمنان حدود 97 هزار کیلومتر مربع مساحت و نزدیک به 186 هزار نفر جمعیت دارد و مردم آن با گویش سمنانی صحبت می‌کنند. در شمال غربی سمنان رودخانه‌ای با نام گل رودبار قرار دارد که از رشته کوه البرز سرچشمه گرفته و پس از عبور از سمنان و درجزین در نهایت به دشت کویر می‌ریزد. قرار گرفتن در جاده‌ی 44 (مسیر تهران به مشهد) سبب شده سمنان به شهری پرگردشگر تبدیل شود، این شهر که تا تهران 216 کیلومتر فاصله دارد دارای 2 فرودگاه می‌باشد که یکی نظامی و دیگری تجاری است.

راهنمای سفر به سمنان1

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر سمنان

استان سمنان دو گونه‌ی آب و هواییِ متفاوت دارد، شمال آن کوهستانی و جنگلی و جنوبش کویری و گرم است. شهر سمنان در قسمت جنوبی این استان واقع شده و دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد. این منطقه تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد و بیشتر بارش‌های این شهر در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد. بهترین زمان سفر به شهر سمنان فصل بهار است، در این زمان شهر هوایی معتدل و دلچسب دارد و خیلی گرم یا خیلی سرد نیست.

راهنمای سفر به سمنان2

  • جاذبه‌های گردشگری شهر سمنان

قدمت سمنان بسیار زیاد است، به همین دلیل آثار تاریخی فراوانی در آن وجود دارد، ضمن اینکه این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تفریحات متعددی نیز می‌باشد:

دروازه‌ی ارگ سمنان: شاید بتوان مهم‌ترین جاذبه‌ی تاریخی سمنان را که نماد این شهر محسوب می‌شود، دروازه‌ی ارگ دانست، این دروازه قسمتی از ارگ بسیار بزرگ و باشکوهی متعلق به دوره‌ی قاجار است که تمام بخش‌های آن از بین رفته و امروزه تنها دروازه‌اش باقی مانده است. روی دیواره‌های این دروازه نقش‌های زیبا و ظریفی دیده می‌شود و شمال و جنوب آن نماهای متفاوتی دارند.

دریاچه‌ی نمک سمنان: در 8 کیلومتری جنوب سمنان دریاچه‌ی نمکی قرار دارد که بسیار دیدنی است و از جاذبه‌های طبیعی و جذاب این شهر به شمار می‌رود، در کنار این دریاچه یک معدن نمک و در فاصله‌ی کمی از آن سایت تاریخی تپه‌ی دلازیان (هفت تپه) نیز وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

راهنمای سفر به سمنان3

گرمابه پهنه (موزه‌ی اقوام): گرمابه پهنه یا گرمابه‌ی حضرت عنوان حمامی قدیمی در سمنان است که امروزه به موزه‌ی اقوام این شهر تبدیل شده، این حمام در زمان تیموریان و در زمینی به مساحت 1000 متر مربع بنا شد. قسمت زنانه و مردانه‌ی حمام جدا از هم بوده است، این حمام دارای بخش‌های مختلفی از جمله راهروی ورودی، فضای اصلی حمام، خزینه و... بوده و امروزه هر بخش به محلی برای نگهداری از آثار تاریخی ارزشمند و خاصی اختصاص دارد.

خانه‌ی رجبی سمنان: خانه‌ی رجبی یکی از خانه‌های تاریخی شهر سمنان است که در زمان قاجار و به دستور کلانتر وقت استان ساخته شد، به همین دلیل آن را با نام خانه‌ی کلانتر نیز می‌شناسند. خانه‌ی‌ رجبی دارای یک حیاط بزرگ، اتاق‌هایی دورتادور این حیاط، حمام، اتاق مخصوص خدمتکاران، باغچه، اصطبل و... می‌باشد، اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن بادگیر 11 متری است که در جنوب عمارت قرار دارد. این خانه امروزه تغییر کاربری داده و به سفره خانه‌ی سنتی تبدیل شده است.

راهنمای سفر به سمنان4

  • رستوران‌های شهر سمنان

سمنان غذاهای محلی و سنتی بسیار خوشمزه‌ای دارد که سبزی پلوی دامغانی، خلال پلو، ته چین شهمیرزادی، چرتمه پلو و... تعدادی از این غذاها هستند، چشیدن طعم عالی این غذاها در رستوران‌های مختلف سمنان می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب سفر به این شهر باشد. از میان رستوران‌های سمنان می‌توان به رستوران عمارت بادگیر، رستوران مجلس افروز، رستوران دارچین، رستوران چشمه، رستوران سنتی خاتون، رستوران پارس، فست فود کِلِوا، فست فود سون و... اشاره کرد.

راهنمای سفر به سمنان5

  • مراکز خرید شهر سمنان

خرید سوغات هر شهر بخش جذابی از سفر به آن شهر است، از میان سوغات سمنان می‌توان انجیر، انگور، پسته، ماست، کشک، نان‌های مختلف مانند فطیر، کماچ و... را نام برد، این سوغات خوشمزه، صنایع دستی سمنان و هر چیزی که نیاز داشته باشید را می‌توانید از مراکز خرید و بازارهای این شهر تهیه کنید، مراکز خریدی همچون مجتمع تجاری  ققنوس، مجتمع تجاری ارگ بردیا، مجتمع تجاری مروارید، مجتمع تجاری سعدی، مجتمع تجاری اسکان، مجتمع تجاری اداری صدف و... .

راهمای سفر به سمنان6

  • هتل‌های شهر سمنان

در سمنان به عنوان شهری توریستی که میزبان گردشگرهای بسیاری است، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی وجود دارد، در میان این مکان‌ها هم هتل‌های لوکس دیده می‌شد و هم بومگردی‌های سنتی که وجود آن‌ها بخاطر تاریخی بودن این شهر است، البته قیمت هر کدام از این هتل‌ها به گونه‌ای است که هرکس با هر سلیقه و هر میزان بودجه‌ای که برای اقامت خود در نظر گرفته می‌تواند مورد مناسبی بیابد. هتل بزرگ سمنان، هتل جهانگردی، هتل ایثار، بوتیک هتل اسفنجان و... تعدادی از هتل‌های سمنان هستند.

راهنمای سفر به سمنان7

  • چگونگی دسترسی به شهر سمنان

سمنان در فاصله‌ی 216 کیلومتری از تهران قرار دارد، برای رسیدن به این شهر از تهران می‌توان از قطار، اتوبوس و خودروی شخصی استفاده کرد. همانطور که گفته شد سمنان فرودگاه دارد اما در حال حاضر پروازی در آن انجام نمی‌شود. اولین و بهترین روش برای رسیدن به سمنان استفاده از قطار است، قطار تهران مشهد در سمنان ایستگاه دارد و گردشگران می‌توانند در این ایستگاه از قطار پیاده شده با تاکسی خود را به شهر برسانند. مورد بعدی استفاده از اتوبوس برای رسیدن به سمنان است، مسیر تهران تا سمنان با اتوبوس تنها چند ساعت طول می‌کشد و از نظر اقتصادی صرفه‌ی بسیاری دارد. اگر فرد بخواهد با خودروی شخصی به سمنان برود باید وارد جاده‌ی امام رضا شده پس از عبور از شریف آباد، ایوانکی و گرمسار به سمنان برسد.

راهنمای سفر به سمنان8

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به شهر سمنان ارائه دادیم، سمنان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که سفر به آن می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای هر گردشگری باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید