جنگل ابر شاهرود کجاست ؟ راهنمای سفر + آدرس + تصاویر
زهرا نیرومند 1400/01/13 6789 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



استان‌های شمالی ایران، سرسبزترین منطقه کشورمان هستند که به دلیل آب‌وهوای مناسب، سواحل زیبای دریای خزر، جنگل‌های فراوان، کوه‌ها، دشت‌های دیدنی و .... مورد استقبال بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان قرار می‌گیرند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت شمال ایران، جنگل‌های سرسبز و دیدنی آن است. جنگل‌هایی که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و چشم‌اندازهایی زیبا و منحصربفرد را در مقابل چشمان طبیعت‌دوستان قرار می‌دهند. یکی از زیباترین جنگل‌های شمال که شهرت جهانی نیز دارد، جنگل ابر است. این جنگل تلاقی آسمان و زمین را به نمایش گذاشته و ترکیبی زیبا از درختان سرسبز و ابرهای سفیدرنگ پنبه‌ای شکل را به تصویر می‌کشد. در این مقاله به معرفی جنگل ابر شاهرود و ویژگی‌های منحصربفرد آن پرداخته و راهنمای سفر به این جنگل را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که در 45 کیلومتری شمال شهرستان شاهرود و در مرز بین دو استان سمنان و گلستان قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی‌ این جنگل ترکیب درختان بلند و سربفلک‌کشیده آن با ابرهای سفیدرنگ است که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته و تصاویری دیدنی و حیرت‌انگیز ایجاد کرد‌ه‌اند.

جنگل ابر، ادامه جنگل‌های بخش شمالی کشور است که در منطقه البرز شرقی قرار دارد. این جنگل حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد و از چهار جهت جغرافیایی به جنگل‌های استان گلستان، کوه قاسم، منطقه اولنگ  و کوه یخام و تکیاتو می‌رسد. با توجه به ارتفاع این جنگل از سطح دریا، آب‌وهوای منطقه در ماه‌های گرم سال نیز بسیار خنک می‌باشد. بالاترین سطح دمای جنگل 20 درجه سانتی‌گراد  و پایین‌ترین میزان آن 6 درجه سانتی‌گراد است.

جنگل ابر شاهرود، یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیاست که قدمت آن به چهل میلیون سال قبل برمی‏گردد و متعلق دوران سوم زمین‌شناسی می‌باشد. این جنگل از سال 1393 مورد حفاظت سازمان محیط زیست قرار داشته و  نام آن نیز در فهرست آثار ملی و طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

جنگل ابر شاهرود

نحوه شکل‌گیری جنگل ابر

جنگل ابر یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی شمال کشور است که تلاقی آسمان و زمین را به نمایش می‌گذارد. این جنگل در مرز بین دو اقلیم نیمه‌بیابانی (استان سمنان) و جنگلی (استان گلستان) قرار داشته و همین تلاقی آب‌وهوایی باعث ایجاد این پدیده زیبا و دیدنی می‌شود. در واقع قرار گرفتن دو ناحیه کم‌فشار و پرفشار در کنار هم موجب شکل‌گیری اقیانوس ابر می‌شود که در میان منطقه‌ای جنگلی واقع شده است.  

دلیل دیگر این پدیده را می‎توان پوشش گیاهی و جانوری منطقه عنوان کرد. علاوه بر این، کاهش ضخامت کوه‌های البرز نیز در ایجاد این پدیده زیبا بی‌تاثیر نیست. این کاهش باعث قرارگیری ابرها در پشت کوه‌ها شده و آن‌ها را به سمت جنوب هدایت می‌کند. این ابرها در نهایت از لابه‌لای دره‌ها عبور کرده  و تصویری زیبا را  ایجاد می‌کنند. 

جنگل ابر شاهرود

گونه‌های گیاهی و جانوری جنگل ابر

جنگل ابر گونه‌های گیاهی متنوعی را در خود جای داده است. این گیاهان در بخش‌های مختلف جنگل از نظر نوع و میزان پراکندگی متفاوت هستند. در ارتفاعات جنگل بیشتر شاهد چمنزارها و مراتع هستیم. هرچه به سمت پایین‌تر می‌رویم درختان جنگلی به مرور بیشتر  می‌شود تا جایی که در نهایت به درختان انبوه و سربفلک کشیده ختم می‌رسیم. بخش عمده‌ای از درختان جنگل ابر را درختان سوزنی برگ تشکیل داده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اورس اشاره کرد که نوعی درخت سرو است. توسکا، بلوط، ممرز، افرا، آزاد، داغداغان و شیردار نیز از دیگر درختان موجود در این منطقه هستند. در بخش‏هایی از جنگل نیز میوه‌هایی چون گلابی وحشی، آلو، ولیک، کندوس و تمشک دیده‌ می‌شود که اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید مقداری از میوه‌های آن را نوش‌جان کرده و طعم بی‌نظیر میوه‌های وحشی را در دل جنگل بچشید.

جنگل ابر شامل گونه‌های گیاهی متنوع دیگری چون  آویشن، دم روباهی، چوبک، اسپرس و شبدر نیز می‌باشد که در دسته گیاهان مرتعی جای می‌گیرند و اغلب در ارتفاعات دیده می‌شوند. علاوه بر این‌ها گونه‌های نادری از نارون، نمدار، سرخدار، بارانک، گیلاس وحشی و انواع گیاهان دارویی باارزش نیز در این منطقه وجود دارد.

گونه‌های جانوری جنگل ابر شامل خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، شوکا، بز، خرگوش و مار بوده و بخشی از آن نیز به پرندگانی چون عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، کبوتر جنگلی، کبک، بلدرچین، فاخته و قرقاول اختصاص دارد.

جنگل ابر شاهرود

جاذبه‌های دیدنی جنگل ابر

 سرسبزی درختان انبوه در کنار ابرهای سفید پنبه‌ای شکل، چشم‌اندازهایی بسیار زیبا و منحصربفرد ایجاد می‌کند که هر بیننده‌ای را مجذوب  خود خواهد کرد، اما این تنها جذابیت جنگل ابر نیست. این جنگل جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبشار آلوچال: آلوچال یکی از زیباترین آبشارهای جنگل ابر است که از دو آبشار بزرگ تشکیل شده است که بر روی یکدیگر می‌ریزند و آبشار اصلی را ایجاد می‌کنند.  مسیر دسترسی به آلوچال چندان سخت نیست. کافیست جاده خاکی حاشیه شمال‌غرب روستای ابر را در پیش بگیرید تا به روستایی با نام  شیرین‌آباد برسید. این مسیر را ادامه دهید تا کوه رستم را در مقابل خود ببینید. ادامه راه به کمی کوهنوردی نیاز دارد. مسیر پایکوبی شده را دنبال کنید تا به منطقه‌ای زیبا و دیدنی با نام دالان بهشت برسید. در ادامه این مسیر یک راه فرعی وجود دارد که شما را به سمت آبشار آلوچال هدایت می‌کند. 

آبشار شُرشُر: جنگل ابر پر از آبشارهای  کوچک و بزرگ است که هریک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و بخشی از زیبایی‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارند. آبشار دیگری که پیشنهاد می‌کنیم از آن بازدید کنید، آبشار شُرشُر نام دارد. مسیر این آبشار سخت‌تر از آبشار آلوچال است و نیاز به کوهنوردی حرفه‌ای دارد. بنابراین،  اگر اهل کوهنوردی هستید، بازدید از این آبشار را از دست ندهید.

دالان بهشت: همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مسیر آبشار آلوچال از میان منطقه‌ای تماشایی با نام دالان بهشت عبور می‌کند. این منطقه پوشیده از درختان سربفلک کشیده و درهم رفته است که جذابیت بسیاری دارد.

قلعه ماران: ماران، نام قلعه‌ایست که بر بلندای یک کوه ساخته شده است. اگر قصد بازدید از این قلعه را دارید، باید تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید و با هدایت یک راهنمای حرفه‌ای به سمت آن بروید.

چشمه‌های جنگل ابر: بیش از 30 چشمه در جنگل ابر وجود دارد که هرکدام از آن‌ها به زیبایی از دل زمین می‌جوشد و در میان جنگل روان می‌شود. از بین این چشمه‌ها می‌توان به  چشمه ترش، چشمه شاه‌پسند و چشمه قطری اشاره کرد.

روستاهای اطراف جنگل: جنگل ابر در 12 کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد. اگر علاقه‌مند به روستاگردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این روستای زیبا را از دست ندهید. روستای دیگری که در نزدیکی جنگل ابر وجود دارد، روستای شیرین‌آباد است که تنها 7 کیلومتر با آن فاصله دارد و مسیر دسترسی به آن نیز از میان جنگل عبور می‌کند.

جنگل ابر شاهرود

بهترین زمان سفر به جنگل ابر

همان‌طور که گفتیم، ویژگی‌ منحصربفرد این جنگل، اقیانوس ابر آن است که تصویری زیبا از تلاقی آسمان و زمین را به نمایش می‌گذارد. اگر برای بازدید از اقیانوس ابر به این جنگل می‌‎روید، باید بدانید که این منظره همیشگی نیست. بهترین زمان برای سفر به جنگل ابر، دو فصل بهار و تابستان است که منظره‌ای زیبا از ابرها را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. بنابراین، از اوایل اردیبهشت تا اوایل مهرماه فرصت دارید تا برای سفر به جنگل ابر برنامه‌ریزی کنید و این جلوه بی‌نظیر طبیعت را از نزدیک ببینید. قبل از سفر حتما وضعیت آب‌وهوا را چک کنید. اگر هوای علی‌آباد کتول و روستای شیرین‌آباد ابری باشد و شاهرود آسمانی صاف و آفتابی داشته باشد،  موفق به دیدن اقیانوس ابر خواهید شد.

در صورتی که منظره زیبای اقیانوس ابر را دیده‌اید و دوست دارید این جنگل را در فصلی دیگر تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم فصل پاییز را از دست ندهید. جنگل ابر در پاییز مانند یک تابلوی نقاشی است که تصویری زیبا از رنگ‌های گرم پاییزی را در کنار هم قرار داده و چشم‌اندازهایی دیدنی از درختان انبوه ایجاد می‌کند. البته اگر در پاییز به جنگل‌نوردی می‌روید، تجهیزات مناسب به همراه داشته و مراقب لغزندگی مسیر باشید. به یاد داشته باشید، جنگل ابر در زمستان هوای بسیار سردی دارد و اصلا مناسب جنگل‌نوردی نیست. بنابراین، توصیه می‌کنیم این فصل را برای سفر به جنگل ابر انتخاب نکنید.

جنگل ابر شاهرود

مسیر دسترسی به جنگل ابر

جنگل ابر در ۵۸ کیلومتری شهر شاهرود در استان سمنان واقع شده است. از این رو، برای تماشای این جاذبه‌ی زیبا باید ابتدا خود را به شهر شاهرود برسانید و از آن‌جا جاده آزادشهر را دنبال کنید. در میان راه وارد جاده فرعی شوید و به سمت روستای قلعه نو خرقان حرکت کنید. پس از عبور از این روستا، مسیر را به سمت جنگل ابر ادامه دهید. اتومبیل خود را در مراتع اطراف جنگل پارک کرده و جنگل‌نوردی را آغاز نمایید. 

اگر ماشین شخصی ندارید و با اتوبوس یا قطار خود را به شاهرود می‌رسانید، ابتدا به میدان امام شهر بروید و از آن‌جا با تاکسی یا اتوبوس به سمت جنگل ابر روانه شوید. اتوبوس‌های این مسیر از ساعت 8 صبح کار خود را آغاز کرده و تا 6 عصر فعالیت می‌کنند.

جنگل ابر شاهرود

اقامت در جنگل ابر

برای اقامت در جنگل ابر انتخاب‌های متعددی دارید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید در این جنگل چادر بزنید و شب را در فضای اسرارآمیز و هیجان‌انگیز جنگل به صبح برسانید. البته برای انجام این کار باید تجهیزات لازم و کافی داشته باشید و اگر تجربه کمپینگ ندارید، حتما با همراهی یک راهنمای حرفه‌ای و باتجربه این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید که این جنگل محل زندگی حیوانات وحشی مانند خرس و گراز می‌باشد. اگر در چادر می‌خوابید، حتما قبل از تاریک شدن هوا آتش روشن کنید و آن را تا صبح روشن نگه دارید.

اگر اهل کمپینگ نیستید، می‌توانید یکی از ویلاهای جنگلی یا اقامت‌گاه‌های بومگردی اطراف جنگل را برای اقامت در شب انتخاب نمایید. خانه‌های روستایی  و ویلاهای متعددی در اطراف جنگل ابر وجود دارد که با توجه به سلیقه و بودجه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم اقامت‌گاه خود را قبل از سفر رزرو نمایید تا در طول سفر با خیال آسوده به گشت‌وگزار بپردازید و معطل تهیه اقامت‌گاه نشوید.

جنگل ابر شاهرود

نکات مهم برای جنگل‌نوردی

  • جنگل‌ ابر، جنگلی بزرگ با پیچ‌وخم‌های بسیار است. اگر با این مکان آشنایی ندارید و برای اولین بار است که تصمیم به جنگل‌نوردی گرفته‌اید، بهتر است با تورهای طبیعت‌گردی سفر کنید تا یک راهنمای حرفه‌ای را در کنار خود داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید از مردمان محلی منطقه برای راهنمایی کمک بگیرید تا دچار مشکل نشوید.
  • در صورتی که به تنهایی سفر می‌کنید، در همان قسمت‌های ابتدایی جنگل بمانید و خیلی دور نشوید.
  • دقت داشته باشید که جنگل‌نوردی، خصوصا در جنگل ابر، نیاز به توان بدنی بالایی دارد. اگر این توانایی را ندارید، از خیر جنگل‌نوردی بگذرید و یک سفر کوتاه تفریحی به قسمت‌های ابتدایی جنگل داشته باشید.
  • قبل از سفر وضعیت آب‌وهوایی جنگل را چک کنید تا با بارندگی، برف و لغزنده بودن مسیر مواجه نشوید.
  • دقت داشته باشید که آب‌وهوای جنگل ابر به طور ناگهانی تغییر می‌کند. ممکن است با هوای بارانی، ابرها و مه غلیظ مواجه شوید و راه خود را گم کنید. بنابراین، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از گروه جا نمانید و همیشه در کنار هم به راه خود ادامه دهید.
  • برنامه جنگل‌نوردی را طوری تنظیم کنید که قبل از غروب آفتاب در اقامت‌گاه خود باشید. در صورتی که قصد اقامت در چادر را دارید، قبل از تاریک شدن هوا چادر را برپا کرده و یک آتش در کنار آن روشن کنید. مراقب حیوانات وحشی جنگل باشید.
  • وسایل و تجهیزات لازم برای جنگل‌نوردی را فراموش نکنید. نقشه‌، قطب‌نما و دستگاه جی‌پی‌اس را حتما به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد اقامت در جنگل را دارید، چادر مسافرتی، کیسه‌خواب، زیرانداز و پتو را به همراه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که هوای این جنگل خنک است و در ساعات اولیه صبح و شب‌ها کمی سرد می‌شود. از این رو، لباس گرم به همراه داشته باشید و بادگیر و بارانی را نیز فراموش نکنید.

جنگل ابر شاهرود

در این مقاله به معرفی جنگل ابر پرداختیم و اطلاعات کاملی در مورد جاذبه‌های جنگل، مسیر دسترسی، اقامت و ... در اختیارتان قرار دادیم. جنگل ابر یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که در مرز بین دو استان سمنان و گلستان قرار دارد. این جنگل چشم‌اندازهایی منحصربفرد از اقیانوس ابر را به تصویر کشیده و مناظری زیبا و دیدنی را به نمایش گذاشته است. اگر  قصد بازدید از این جنگل زیبا و رویایی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تورهای طبیعت‌گردی کایت همراه شوید و با هدایت یک راهنمای حرفه‌ای به جنگل‌نوردی بپردازید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02175097700 در ارتباط باشید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید