شهر باستانی بیشاپور | راهنمای بازدید از شهر باستانی بیشاپور، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/03/30 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان فارس از جمله مناطقی در ایران است که بی نهایت جاذبه‌ی تاریخی دارد، جاذبه‌هایی که جایگاه ویژه‌ی این منطقه را در ایران باستان نشان می‌دهند. این استان در گوشه و کنار خود آنقدر اثر تاریخی دارد که می‌توان آن را بهشتی برای عاشقان تاریخ و اصالت دانست. یکی از جاذبه‌های تاریخی، معروف و ارزشمند استان فارس، شهر باستانی بیشاپور است، شهری بسیار قدیمی مربوط به دوره‌ی ساسانی با بناهایی دیدنی، معماری شگفت انگیز و شکوهی که از تماشایش سیر نمی‌شوید. در این مقاله قصد داریم به شهر بیشاپور در استان فارس سفر کرده و با معماری، ویژگی‌ها، تاریخچه و هر آنچه به این شهر باستانی ارتباط دارد آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. با مطالعه‌ی مطلب راهنمای سفر به شیراز، اطلاعات مفیدی در مورد بازدید از این شهر دیدنی به دست می‌آورید. مطلب راهنمای سفر به شیراز را مطالعه کنید تا با هر آنچه باید قب از سفر به این شهر بدانید آشنا شوید.

شهر باستانی بیشاپور فارس

شهر باستانی بیشاپور یکی از قدیمی‌ترین شهرهای باستانی ایران می‌باشد که در 25 کیلومتری شمال غربی شهر کازرون و 120 کیلومتری شهر شیراز در استان فارس قرار گرفته است. این شهر طبق اصول مهندسی عهد ساسانی بنا شده و پس از گذشتن بیش از هزار سال از ساخت آن، هنوز هم شکوه و صلابت خود را حفظ کرده است. بیشاپور شهری زیبا با بناهای متعدد و معماری بسیار چشم نواز است و علاوه بر بناهای ارزشمندی که دارد، کتیبه‌ها، اشیای گرانبها و آثار جذابی در آن یافت شده است. ویژگی‌های منحصربفرد شهر بیشاپور و بخش‌های دیدنی آن، سبب شده که این شهر در تاریخ 24 شهریور سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 2018 در میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. در نزدیکی شهر بیشاپور تعدادی از جاهای دیدنی استان فارس قرار دارد که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود، جاذبه‌هایی همچون غار شاپور، دریاچه‌ی پریشان، تنگ چوگان و... .

شهر باستانی بیشاپور1

تاریخچه‌ی شهر بیشاپور

تاریخ ساخت شهر بیشاپور به سال 266 میلادی برمی‌گردد، زمانی که شاپور اول پادشاه قدرتمند ساسانی والرین پادشاه روم را شکست داد و برای نمایش قدرت و عظمتش به جهانیان، دستور داد که در نزدیکی تخت جمشید در منطقه‌ای با آب و هوای خوب، شهری بنا کنند. موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی منطقه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مکان مناسبی برای ایجاد شهر انتخاب شد، البته نظریه‌هایی وجود دارد که بیان می‌کنند در محل شهر بیشاپور در دوره‌ی هخامنشی نیز شهری وجود داشته که ارتباط دهنده‌ی شهرهای استخر و تخت جمشید به شهر شوش بوده است. معماری متبحر به نام "اِپسای" مسئول طراحی و ساخت شهری شد که تا قرون 7 و 8 نیز به حیات خود ادامه داد، شهری که روزگاری در اوج شکوه و مرکز مدیریت و فرماندهی پادشاهان ساسانی بود. با ضعیف شدن سلسله‌ی ساسانی، حملات متعدد دشمنان و فراگیر شدن بیماری‌هایی نظیر طاعون، به تدریج شهر رو به ویرانی گذاشت تا جایی که در قرن هشتم به طور کامل متروکه شد. باستان شناسان در قرن 21 میلادی شهر بیشاپور را کشف کرده و با تحقیق در مورد قسمت‌های مختلف آن به نکات بسیار جالبی در مورد معماری، نحوه‌ی ساخت و سازنده‌ی این شهر باستانی دست یافتند. یکی از نکات بسیار جذاب در مورد شهر بیشاپور این است که چگونگی ساخت این شهر به طور مفصل در سنگ نوشته‌ای حکاکی شده و این سنگ نوشته به صورت کاملا سالم باقی مانده است.

شهر باستانی بیشاپور2

نامگذاری شهر بیشاپور

برای معنی نام "بیشاپور" دو روایت مختلف وجود دارد، اولی به شاپور اول پادشاه قدرتمند ساسانی و بنیانگذار این شهر برمی‌گردد، عده‌ای می‌گویند از آنجا که شاپور این شهر را بنا نهاد، نام خود را بر روی آن گذاشته است. درواقع نام اولیه‌ی شهر "شهر شاپور" بوده که با گذشت زمان به "بیشاپور" تغییر کرده است. روایت دوم عنوان می‌کند که بیشاپور از دو واژه‌ی "بیش" به معنای بهترین و "آپور" به معنای آبادی تشکیل شده، یعنی معنای کلی این اسم "بهترین شهر" بوده است. برای شهر بیشاپور نام‌های دیگری همچون "بیشابور"، "به شاپور"، "بیشاور" و "به اندیوشاپور" آورده شده است.

شهر باستانی بیشاپور3

معماری شهر بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور شهری بزرگ و بسیار مهم در زمان ساسانی بوده است، این شهر نزدیک به 300 هزار هکتار مساحت دارد و ویژگی‌هایی نظیر نقشه‌ی مستطیلی، معماری تماشایی، بناهای باعظمت و... شهرتی فراوان به آن بخشیده و آوازه‌ی آن را به گوش عاشقان تاریخ در سراسر دنیا رسانده است. معماری شهر بیشاپور از نوع معماری یونانی است، ساختمان‌هایی عظیم ساخته شده از سنگ که شکوه و صلابت پادشاهش را به رخ جهانیان می‌کشد. بیشاپور از 2 بخش تشکیل شده، یک بخش ارگ سلطنتی است که بزرگان و صاحب منصبان شهر در آن ساکن بوده‌اند، بخش دیگر بخش عامه نشین می‌باشد که محل سکونت مردم عادی بوده است. ارگ سلطنتی از قسمت‌هایی مانند کاخ پیروزی، کاخ والرین و تالار تشریفات و بخش عامه نشین از قسمت‌های جذابی مثل منطقه‌ی مسکونی، بازار، گرمابه و کاروانسرا تشکیل شده‌اند.

شهر باستانی بیشاپور4

قسمت‌های مختلف شهر بیشاپور کدامست؟

شهر بیشاپور از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هرکدام معماری جذاب و مخصوصی دارد، در ادامه به توضیح تعدادی از این بخش‌ها می‌پردازیم:

کاخ پیروزی: یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شهر بیشاپور، کاخ پیروزی است که در مرکز شهر قرار دارد و نوع معماری آن، شکوه و قدرت پادشاهان ساسانی را مجسم می‌کند.

تالار تشریفات: تالار تشریفات تالاری بزرگ در کاخ پیروزی است که از فضایی بسیار بزرگ با سقفی بلند تشکیل شده و معماری باشکوهی دارد. از این تالار برای برگزاری مراسم‌های مختلف، پذیرایی از میهمانان خارجی، ملاقات بزرگان ساسانی با مردم عادی و... استفاده می‌شده است. تالار تشریفات 781 مترمربع مساحت، 4 ایوان قرینه، سقفی گنبدی به ارتفاع 25 متر و 64 طاقچه با تزئینات زیبا داشته است.

کاخ والرین: کاخ والرین یکی از بخش‌های مهم شهر بیشاپور است زیرا معماری خاصی دارد، این بنا در شمال آتشکده‌ی بزرگ بیشاپور و در فاصله‌ی 150 متری آن قرار دارد. دیواره‌های این کاخ از سنگ‌های بزرگی که تراش خورده و با بست‌های فلزی به هم متصل شده‌اند تشکیل شده است.

معبد آناهیتا: آناهیتا الهه‌ی آب است و آب از نظر ایرانیان باستان بسیار ارزشمند و گرانبها بوده است، از این رو برای نیایش و بزرگداشت آن، معابد متعددی ساخته شده‌اند، یکی از این معابد، معبد آناهیتای شهر بیشاپور است که با معماری چشم نوازی برای عبادت و انجام مراسم‌های مذهبی بنا شده است. این معبد ورودی‌هایی دارد که آب رودخانه‌ی شاپور را به درون معبد وارد کرده و پس از جریان دادن در داخل معبد به خارج از آن هدایت می‌کند.

ایوان موزاییک: یکی دیگر از قسمت‌های دیدنی شهر بیشاپور ایوان موزاییک است که به خاطر زیبایی و چشمگیری موزاییک‌های کف آن شهرت یافته، این ایوان دارای طولی نزدیک به 26 و عرضی بیش از 6 متر می‌باشد. روی موزاییک‌های کف ایوان با رنگ‌های زیبا نقاشی یک دستی کشیده شده بوده که کف این ایوان را به صورت فرشی رنگارنگ نشان می‌داده است، هنوز هم در قسمت‌هایی از گوشه‌های ایوان، اثراتی از این موزاییک‌ها و نقاشی‌های روی آن‌ها باقی مانده است.

جایگاه نذورات: جایگاه نذورات، محلی بوده که مردم عادی در آن هدایا و قربانی‌هایی را که برای پادشاه در نظر گرفته بودند قرار می‌دادند.

ستون‌های یادبود سنگی: در شهر بیشاپور 2 ستون سنگی بلند وجود دارد که معماری دیدنی و کتیبه‌هایی ارزشمند دارد، این ستون‌های ساخته شده تا قدرت پادشاهان ساسانی و شکوه و عظمت این سلسله را نشان دهد. در ستون‌های سنگی بیشاپور مسائلی همچون چگونگی ساخت شهر، پیروزی پادشاهان ساسانی بر دشمنان، ارتباط با خارجی‌ها، باورهای مذهبی و... حجاری شده است.

شهر باستانی بیشاپور5

بهترین زمان سفر به شهر بیشاپور

در تمام فصول می‌توان به استان فارس و شهر بیشاپور سفر کرد، اما اردیبهشت شیراز شهرت زیادی دارد و حال و هوای عاشقانه و شاعرانه‌ی این شهر و مناطق اطرافش در کنار هوای معتدل و دلپذیر، سفری به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد. بهترین زمان سفر به شهر بیشاپور از نظر آب و هوا، ابتدای پاییز تا انتهای بهار است، در این زمان‌ها از گرمای شدید هوا خبری نیست و طبیعت استان فارس بسیار تماشایی می‌شود. اگر می‌خواهید هم سفرتان مقرون به صرفه‌تر باشد و هم شلوغی زیاد اذیتتان نکند، دور بازدید از شهر بیشاپور در روزهای تعطیل را خط بکشید، زیرا در تعطیلاتی مثل عید نوروز، هم شهرهای استان فارس شلوغ هستند و هم به علت پیک مسافر هزینه‌ها بالا می‌رود.

شهر باستانی بیشاپور6

مسیر دسترسی به شهر بیشاپور

برای رسیدن به شهر باستانی بیشاپور، ابتدا باید به کازرون بروید، کازرون در استان فارس واقع شده و ایستگاه راه آهن یا فرودگاه ندارد. به همین دلیل راه رسیدن به آن استفاده از اتوبوس یا خودروی شخصی است. اگر از تهران با خودروی شخصی عازم کازرون هستید، باید بدانید فاصله‌ی این دو شهر با هم حدود 1000 کیلومتر است و با رانندگی مداوم، نزدیک به 12 ساعت طول می‌کشد. بعد از اینکه به شهر کازرون رسیدید باید به شمال غربی این شهر رفته و وارد جاده‌ی کازرون برازجان شوید. زمانی که به دوراهی رسیدید وارد مسیر سمت راست شده و به راه مستقیم خود ادامه دهید تا به شهر بیشاپور برسید.

آدرس: استان فارس، شهر کازرون، جاده‌ی قائمیه، شهر باستانی بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور7

نکات مهم بازدید از شهر بیشاپور

خوب است در هنگام بازدید از شهر بیشاپور به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • در تمامی روزهای هفته می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر برای بازدید از شهر بیشاپور بروید
  • برای ورود به شهر بیشاپور باید بلیط تهیه کرده و ورودی بپردازید
  • شهر امکانات رفاهی محدودی مانند یک پارکینگ در فاصله‌ی زیاد از شهر و چند غرفه دارد
  • مقداری پول نقد به همراه داشته باشید
  • لباس سبک و خنک پوشیده و کفش راحت به پا داشته باشید
  • کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید، همچنین آب آشامیدنی و مقداری خوراکی با خود ببرید
  • آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل، شهر بیشاپور مملو از گردشگر می‌شود
  • لطفا در حفظ و نگهداری از قسمت‌های مختلف شهر بیشاپور کوشا بوده و قدر این میراث کهن را بدانید

شهر باستانی بیشاپور8

شهر باستانی بیشاپور9

شهر باستانی بیشاپور 10

در این مقاله شهر باستانی بیشاپور در استان فارس را به شما معرفی کرده، در مورد تاریخچه، معماری و بخش‌های مختلف آن صحبت نمودیم و شرایط بازدید از آن را بیان کردیم. شهر باستانی بیشاپور یکی از شهرهای مهم در ایران باستان بوده و سالیان طولانی از مقرهای فرماندهی حکومت ساسانی به شمار می‌رفته است، با بازدید از این شهر دیدنی، به اوج شکوه و عظمت ایران باستان سفر می‌کنید ، همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور شیراز مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید